Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinä kuulut / et kuulu kirkkoon?

Vierailija
03.04.2012 |

Erosin ennen vuoden vaihdetta kirkosta ja sen jälkeen olen joutunut asiaa perustelemaan useammallekin ihmiselle. Ja tässä syy: minä en enää kuulu kirkkoon, koska tajusin kuinka paljon maksan vuosittain kirkollisveroa.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska en ole kristitty vaan uskonnoton.

Vierailija
102/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:42"]

Nyt liityn pian takas ku vauva pitää kastaa

[/quote]

Minua ärsyttää se, että monet tuttuni eroavat ja liittyvät kirkkoon ihan palveluiden perässä. Esimerkkinä ystäväni, liittyivät kirkkoon saadakseen kirkkohäät kuitenkin hehkuttavat ateistista vakaumustaan. Sitten erosivat kirkosta, mutta liittyivät uudestaan saadakseen kirkkokasteen. 

Minusta on ihan sama kuuluuko ihminen kirkkoon vai ei ja uskooko vai ei, mutta ehkä jotain linjaa olisi hyvä pitää!

[/quote]

Olen samaa mieltä. Luterilaisen kirkon pitäisi tässä ottaa hiukan tiukempi linja. Esim. katolinen kirkko ei ikinä suostuisi vihkimään jotakuta katolisin menoin, joka toimisi tuolla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:52"]

[/quote]

Minua ärsyttää se, että monet tuttuni eroavat ja liittyvät kirkkoon ihan palveluiden perässä. Esimerkkinä ystäväni, liittyivät kirkkoon saadakseen kirkkohäät kuitenkin hehkuttavat ateistista vakaumustaan. Sitten erosivat kirkosta, mutta liittyivät uudestaan saadakseen kirkkokasteen. 

Minusta on ihan sama kuuluuko ihminen kirkkoon vai ei ja uskooko vai ei, mutta ehkä jotain linjaa olisi hyvä pitää!

[/quote]

Oletan, että lapsensa kasteesta kyse (tokihan heidät tsensä on kastettu, jos jo aiemmin ovat kirkkoon kuuluneet), siihen ei kyllä vaadita sitä, että vanhemmat kuuluvat kirkkoon...

[/quote]

Väh. toisen vanhemmista pitää kuulua kirkkoon, jotta lapsi voidaan kastaa. Näin ainakin väitti pappi kaksi viikkoa sitten kun lapsemme kastettiin.

Vierailija
104/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:52"]

[/quote]

[/quote]

Olen samaa mieltä. Luterilaisen kirkon pitäisi tässä ottaa hiukan tiukempi linja. Esim. katolinen kirkko ei ikinä suostuisi vihkimään jotakuta katolisin menoin, joka toimisi tuolla tavalla.

[/quote]

kirkkohan saa siinä jäseniä kun lapsi liitetään?

häitä varten liittymistä en ymmärrä

Vierailija
105/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:28"]

Ja sopii mulle.

[/quote]

Voi jumalauta mikä lammas. BÄÄÄ BÄÄÄ

[/quote]

Kuitenkin kutsut Jumalaa tuossakin lauseessa avuksi. :)

Kyllä, me kristityt olemme Herran lampaita ja Hän on meidän paimenemme. Siitä voi olla iloinen ja ylpeä.

Uusateistiko ei sitten ole lammas? Ne, jotka tässä buumissa ovat kirkosta eronneet, he vasta ovat lampaita ja kuvanpalvojia. Tunnen ihmisiä, jotka ovat koko ikänsä olleet ateisteja. He eivät tee sen kummempaa numeroa uskonnottomuudestaan. Eivätkä julista joka suuntaan eronneensa kirkosta. Ovat vaan, mitä ovat, aidosti, rehellisesti ja antavat toistenkin olla.

Nämä buumi-uusateistit ovat ihan käsittämättömiä. Suvaitsevaisuus muita kuin heidän kanssaan samoin ajattelevia kohtaan on nolla. Mitään käsitystä ei monella ole siitä, mitä luterilainen kirkko oikeasti opettaa, on lueskeltu jotain amerikkalaisia, paikallisia fundamentalisti-kreationistikristittyjä vastaan suunnattuja nettisivuja ja luullaan, että suomalainen luterilainen kristitty ajattelee samoin.

Sekö ei ole bäämää-ekaksmää-toimintaa ja laumasieluisuutta? Sitten vielä jankutetaan koko ajan siitä, että erosin kirkosta. Aina uusateistin tavatessa saa kuulla tästä puolen tunnin esitelmän, ainakin minun tuttavapiirissäni.

Ennen en puhunut uskostani mitään, paitsi kysyttäessä. Nyt, kun uusateistit julistavat minulle sanomaansa, olen minäkin alkanut puhua vastineeksi Raamatun sanomasta.

Vierailija
106/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana pyysin äidiltä, että hän eroaisi kirkosta ja veisi minut mukanaan. Halusin siis itse erota, mutta alle 15-vuotias ei ainakaan tuolloin saanut erota itsekseen edes vanhemman luvalla. Ainakin näin tuolloin ymmärsimme. Äiti oli aikoinaan itse eronnut naispappeuskeskustelun aikoihin 80-luvulla, mutta liittynyt uudelleen, joten tiesin, ettei äidin usko ole kirkkoon kuulumisesta kiinni. Äiti uskoo vieläkin jumalaan, vaikka ei kuulukaan kirkkoon.

Halusin aikoinaan erota, koska oma uskoni kallistui pakanallisuuden puolelle ja koin kristinuskon äärimmäisen tylsäksi uskonnoksi. Lisäksi minua ärsytti silloinen 90-luvun naispappeuskeskustelu, joka ei tuntunut menneen lainkaan eteenpäin äidin kuvaamasta 80-luvusta ja kirkon suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin. Muutenkin minusta on aina tuntunut oudolta, kuinka kirkossa korostetaan jumalan olevan sukupuoleton, mutta silti joka paikassa ollaan isää, poikaa ja pyhää henkeä. Katolisuudessa on sentään neitsyt Maria ja muut naispuoliset pyhimykset. Ev.lut.:lla on vain outo kolmikasvoinen miesjumala, joka ei kuitenkaan siis oo mies, vaikka sitä herraksi joka paikassa kutsutaan. Sitä paitsi koin tarvetta kapinoida rippikoulutapaa vastaan. Minut on lupaa kysymättä lapsena kastettu ja kun ripari kerran oli ensimmäinen kristinuskon rituaali, johon itse sain vaikuttaa, tuntui, etten halua sitä käydä tavan vuoksi tai saadakseni rahaa ja lahjoja, jos oma elämänkatsomukseni riitelee sitä vastaan. Nyt olen jonkinlainen hybridi suomalaista muinaisuskoa, kotikutoista wiccaa ja agnostikkoa. Ihan tyytyväinen näin.

Vierailija
107/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:52"]

[/quote]

[/quote]

Oletan, että lapsensa kasteesta kyse (tokihan heidät tsensä on kastettu, jos jo aiemmin ovat kirkkoon kuuluneet), siihen ei kyllä vaadita sitä, että vanhemmat kuuluvat kirkkoon...

[/quote]

Väh. toisen vanhemmista pitää kuulua kirkkoon, jotta lapsi voidaan kastaa. Näin ainakin väitti pappi kaksi viikkoa sitten kun lapsemme kastettiin.

[/quote]

Tottakai. Ei kai luterilainen pappi voi kastaa esim. kahden islaminuskoisen vauvaa? Eihän lapsi silloin ole kristitystä perheestä.

Vierailija
108/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:53"]

Kuulun kirkkoon, koska uskon Jumalaan. Tämä kirkko ei kylläkään ole luterilainen vaan katolinen. 

[/quote]

Toivottavasti apostolisen uskontunnustuksen tunnustavat kristityt kirkot olisivat taas jonain päivänä yhtä eikä olisi rajoja katolisen, luterilaisen, ortodoksin, jne välillä.

Vierailija
109/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:29"]1. En usko Jumalaan.

2. En halua maksaa kirkollisveroa, selviän hienosti myös ilman kirkon palveluja.

3. Haluan, että minulla on vapaus valita saavatko lapseni uskonnon opetusta koulussa vai eivät.

[/quote]

Juurettomuuden opettamista.

Vierailija
110/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska inhoan uskontoja kaikissa muodoissaan yli kaiken. Uskonnot kuuluvat pimeälle keskiajalle, eivät 2000-luvulle.

Vierailija
111/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:19"]En kuulu kirkkoon, koska inhoan uskontoja kaikissa muodoissaan yli kaiken. Uskonnot kuuluvat pimeälle keskiajalle, eivät 2000-luvulle.

[/quote]

Aivan totta. Uskonnot ovat entisaikojen ihmisille tuoneet lohtua näennäisen kaoottiseen elämään, kun elinajan odotteet olivat lyhyitä eikä luonnonilmiöitä ymmärretty. Jumalaan vedoten oli helppo selittää asioita joita ei muuten osattu selittää.

Kristinuskosta on ainoa hyöty se, että se on tuonut mukanaan länsimaisen eettisyyden, esim. "älä tapa" (vaikka tätä nyt ei juuri kirkon piirissä niin ole aina noudatettu, vrt. ristiretket, noitavainot, vääräoppisten teloitukset yms.) ja muut kymmeneen käskyyn pohjaavat lainkappaleet.

Nykyihmisellä tiede on korvannut uskonnot, joten minusta on aina outoa kun joku kertoo uskovansa jumalaan. Sama kuin uskoisi joulupukkiin tai kummituksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi