Omituisinta mitä isäntäpoppoo on tehnyt kyläreissullasi
Tuo ketju oudoista vieraista oli aivan hulvaton! Mitä omituisuuksia löytyy kyläilyjen toiselta puolelta, eli isäntien toiminnasta?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että mieheni veli ja hänen vaimonsa saattavat olla netissä pitkiäkin aikoja meidän kyläillessämme heillä. TV vähintäänkin on auki, eikä silloin kysellä mitä me haluaisimme katsoa.
Emme mielestäni käy niin usein, että tuollainen on sopivaa. Kun minä menen heille kylään, haluan viettää aikaa heidän seurassaan. Sama pätee meillä vieraillessa.
Kommentit (1052)
Ihan kiva kun täällä annetaan mielipiteitä toisten kokemuksista, mutta eikö tämän ketjun tarkoitus ollut se että kerrotaan omia kokemuksia...
Törkeintä mitä on tehty....
Ei tule mitään hurjaa mieleen, mutta joskus kutsuttu syömään ja ruoka riitti vain lapsille...
En jaksa kelata koko ketjua läpi, mutta joku kommentoi että Suomessa on normaalia saunoa saman sukupuolen kesken.
Outoa oli siis se että se emäntä riisui vaatteensa olohuoneessa, kun mieheni oli myös paikalla. En tiedä onko tuo normaalia sitten joissakin kodeissa. Siinä tuli mullekin ihan häkeltynyt olo, enkä halunnut emännän kanssa saunaan. Oman äidin ja siskojen kanssa kyllä saunon.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tulee varsin ihmetys tätä ketjua lukiessa. En ihan kykene uskomaan näitä juttuja. Tulee mieleen, että kirjoittajia on vain muutama, niin samanlaisena toistuvia tapahtumia. Itse en ole koskaan kokenut mitään vastaavaa ja olen jo hyvän matkaa kuudenkympin puolenvälin ikäinen.
Eikö se tee näistä jutuista uskottavampia? Sehän olisi epäilyttävämpää, jos olisi paljon kirjoituksia joissa on tapahtunut jotain todella kummallista, koska todennäköisemmin olisi keksittyjä ja ehkä saman tyypin kirjoittamia, joka yrittää vaihdella kirjoitustyyliä ja tarinaa, että saisi huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuivat meidät syömään. Saavuttiin paikalle niin emäntä rupesi keittelemään nakkisoppaa mihin käski miehensä sulattaa 6nakkia mikrossa ja heitti sinne sopan sekaan vielä edellisen päivän lohet. Ja ovat ihan kouluja käynneitä ihmisiä, eivät mitään rupusakkia. Itse olin kuitenkin aika tyrmistynyt. Tulkaa meille Sunnuntaina syömään niin mä teen teille lohi-nakkisoppaa.
Tämä ei voi olla todellista! Mistä sä tiedät että niitä nakkeja oli juuri 6?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa "erityislapsista" on vain huonosti kasvatettuja.
Täähän se olis, kun nykyään joka mukulalle on saatava diagnoosi, jolla sitten oikeutetaan Viljami-Jannica-Lumitähtösen paska käytös.
Ja lääkäritkö jakelee diagnooseja ihan vain vanhempien mieltä parantaakseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden tutun luona vierailua olen vähentänyt huomattavasti muutamasta syystä. Olen useaan otteeseen sanonut hänelle, etten juo limsaa (en ole tottunut, ihan liian makeaa), mutta kuitenkin joka ikinen kerta kahvipöydässä on valmiiksi kaadettuna puolen litran lasi fantaa tms. Huomautan joka kerta asiasta ja juon kohteliaasti lasin tyhjäksi jolloin tuttu kaataa sen heti kysymättä uudelleen täyteen, vaikka olen siis juuri sanonut etten edes pidä limsasta! Pieni juttu, mutta ärsyttää.
Ahdistavaa on myös tutun "pakkosyöttäminen" eli pöytään on sen limsan lisäksi katettu tarjoiltavat valmiiksi niin, että tietty määrä on pakko syödä tai ruokaa menee suoraan roskiin. Esimerkiksi valmiiksi tehnyt leivät lautasella yms. Ihan sama vaikka olisin puhelimessa aiemmin päivällä sanonut että olen jo syönyt, älä laita mulle mitään!Mun anoppi on samanlainen syöttäjä ja juottaja. Mieheni opasti jo ensivierailulle mentäessä ettei tarvitse syödä kaikkea lautaselta ja juoda laseja tyhjäksi. Tuntui vähän hölmöltä kun en itse yhtään tykkää heittää ruokaa roskiin. Siellä illallisilla lautasilla on aina valmiiksi jättimäiset annokset ja ruokalajeja on useita. Ensimmäisen ruuan jälkeen tuodaan seuraava täysi lautasellinen jotain muuta ja sitten vielä jotain. Viiniä tai olutta kaadetaan lasi täyteen kun puoliväliin on juotu. Leipää tuputetaan koko ajan ja sekin pitää ottaa siihen lautasen viereen, mutta syödä sitä ei tarvitse. Onneksi jälkiruokana on aina hedelmiä eikä mitään raskasta. Mies yleensä vielä toistelee mulle muutamaan kertaan syödessä että ei tarvi syödä kaikkea ja jätä vaan täys viinilasi koskematta, jos ei tee enää mieli. Jätä vaan säkin se fanta juomatta. Älä ole huomaavinasi koko lasia.
"Kiitos tämä riittää, vatsani on aivan täynnä" Tämä pitäisi osata jokaisen sanoa ja vastapuolen tajuta.
Niin, mutta entä jos vastapuoli ei tajuakaan? Ainakin oma kokemus on, että vanhat savolaiset tädit loukkaantuvat jos ei maista kaikkea. "Yritä nyt syödä edes vähän enemmän, kun minä vain sinun takiasi leivoin tätä jne." Ensin syödään tuhti liharuoka, tuntia myöhemmin kahvipöytä jossa saattaa olla monta erilaista kakkua ja pullaa. Kaikkia on otettava, ja koko ajan tulee se "syöhän nyt enemmän, en minä näitä yksin saa syötyä".
Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa?
Mies on painellu eukkoonsa perseeseen ihan iltauutisten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden tutun luona vierailua olen vähentänyt huomattavasti muutamasta syystä. Olen useaan otteeseen sanonut hänelle, etten juo limsaa (en ole tottunut, ihan liian makeaa), mutta kuitenkin joka ikinen kerta kahvipöydässä on valmiiksi kaadettuna puolen litran lasi fantaa tms. Huomautan joka kerta asiasta ja juon kohteliaasti lasin tyhjäksi jolloin tuttu kaataa sen heti kysymättä uudelleen täyteen, vaikka olen siis juuri sanonut etten edes pidä limsasta! Pieni juttu, mutta ärsyttää.
Ahdistavaa on myös tutun "pakkosyöttäminen" eli pöytään on sen limsan lisäksi katettu tarjoiltavat valmiiksi niin, että tietty määrä on pakko syödä tai ruokaa menee suoraan roskiin. Esimerkiksi valmiiksi tehnyt leivät lautasella yms. Ihan sama vaikka olisin puhelimessa aiemmin päivällä sanonut että olen jo syönyt, älä laita mulle mitään!Mun anoppi on samanlainen syöttäjä ja juottaja. Mieheni opasti jo ensivierailulle mentäessä ettei tarvitse syödä kaikkea lautaselta ja juoda laseja tyhjäksi. Tuntui vähän hölmöltä kun en itse yhtään tykkää heittää ruokaa roskiin. Siellä illallisilla lautasilla on aina valmiiksi jättimäiset annokset ja ruokalajeja on useita. Ensimmäisen ruuan jälkeen tuodaan seuraava täysi lautasellinen jotain muuta ja sitten vielä jotain. Viiniä tai olutta kaadetaan lasi täyteen kun puoliväliin on juotu. Leipää tuputetaan koko ajan ja sekin pitää ottaa siihen lautasen viereen, mutta syödä sitä ei tarvitse. Onneksi jälkiruokana on aina hedelmiä eikä mitään raskasta. Mies yleensä vielä toistelee mulle muutamaan kertaan syödessä että ei tarvi syödä kaikkea ja jätä vaan täys viinilasi koskematta, jos ei tee enää mieli. Jätä vaan säkin se fanta juomatta. Älä ole huomaavinasi koko lasia.
"Kiitos tämä riittää, vatsani on aivan täynnä" Tämä pitäisi osata jokaisen sanoa ja vastapuolen tajuta.
Niin, mutta entä jos vastapuoli ei tajuakaan? Ainakin oma kokemus on, että vanhat savolaiset tädit loukkaantuvat jos ei maista kaikkea. "Yritä nyt syödä edes vähän enemmän, kun minä vain sinun takiasi leivoin tätä jne." Ensin syödään tuhti liharuoka, tuntia myöhemmin kahvipöytä jossa saattaa olla monta erilaista kakkua ja pullaa. Kaikkia on otettava, ja koko ajan tulee se "syöhän nyt enemmän, en minä näitä yksin saa syötyä".
Nostasin kinkkua ja päästäsin mahassa koko päivän syömisen seurauksena jyrnineet kaasut peräaukon kautta vapauteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli just tämmöistä savolaisen mummoni kanssa. Joskus kun olin lapsi ja mummolassa käymässä mummo tarjosi jäätelötuutin. Söin sen, tarjosi toisen. Ei olisi oikein jaksanut toista putkeen mutta harva lapsi varmaan alkaa aikuiselle vastaan länkyttää. Sen jälkeen toi kolmannen. Sanoin etten jaksa niin suuttui ja "on se kun ei kelpaa".
Äiti on vähän samanlainen. Itse aion katkaista tuon pakkosyöttämisen perinteen.
Tuo saunomisasia on aina vaikea.
En tykkää saunoa muualla kuin vanhempieni luona (omassa kodissani ei ole saunaa). Minulla on matala verenpaine, ja saunoessa tulee helposti huono olo. Olen kerran ollut pelattavassa ja epämiellyttävässä tilanteessa, jossa pyörryin yleisessä saunassa. Yhtäkkiä heräsin pukuhuoneen lattialta ventovieraiden ihmisten hääriessä ympärillä. En siis halua ottaa riskiä, että alkaisin voida huonosti vieraassa paikassa.
En myöskään tykkää nakuilla kuin aivan lähimpien ihmisten edessä. Äitini tai mieheni kanssa voin saunoa, mutta en halua nähdä jotain kaverin kavereita nakuna, enkä halua että he näkevät minua.
Kummalla tavalla saunomattä jättämisestä saa helposti kuittailuja tiukkapipoisuudesta. Minusta pitäisi olla täysin oma valinta.
Mentiin kutsusta vieraiksi.
Isäntäperhe oli ostanut kuulemma kaikilla rahoilla osakkeita, joten rahat oli kuulemma tosi tiukilla.
Syötiin Lidlin sapuskoita, joita grillattiin keskellä kaupunkia olevan OK-talon muhkealla terassilla ja juotiin päälle halvimpia Rainbowkaljoja. Käytiin välillä ihailemassa autotallissa olevaa uutta farmaribemaria.
Ihan hauskaa oli, mutta koska tunnettiin olevamme kuluerä ekonomipariskunnalle, lähdettiin jo seuraavana päivänä tien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen samaa mieltä ettei kummankin osapuolen tarvi olla koko aikaa vieressä.
esim kun menen kaverille kyläään ärsyttää jos sen mies on meidän kans koko ajan pöydässä eikä pystytä jutteleen ollenkaan kahdestaan vaikka harvoin nähdään.
monesti patistankin oman miehen pois jos kaveri tulee kylään et saadaan jutella tyttöjen kesken.
ehkä mä olen röyhkeä?
Esimerkiksi minun mieheni ei halua olla "pakollista" kauempaa meidän naisten seurassa. Siis tervehtii ja vaihtaa kuulumiset ja lähtee ihan omatoimisesti pois :D minusta ihan normaalia ja näin tekee lähes jokainen. Kyllä minäkin lähden toisaalle, jos miehelleni tulee jotain miespuolisia kavereita kylään.
Normaali hyvä käytöstapa. Tervehditään iloisesti, juodaan kahvit ja sitten siirrytään jonnekin autotalliin jossa on jotain tähdellistä juuri nyt, sori sori. Jos vieraalla on mies mukanaan, se viedään myös sinne jotain auton vanteita katsomaan.
Ja niillä miehillä on siellä autotallissa kossupullo jemmassa, jep!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä omituista, mutta todella junttia! Appivanhemmat kutsuvat usein syömään meitä - laittaen yleensä pihviä ja perunaa ja lisukkeeksi vihersalaatin. Eli ihan illallisen jonka kanssa on viiniä. Itse en vaan syö lihaa, joka tarkoittaa sitä sitten että minulle on tarjolla vihersalaattia ja paljastaa perunaa. Näin on ollut jo kymmenen vuoden ajan - enkä jaksa siitä enää edes enempiä välittää.
Mutta kun tiedän että kyse ei ole siitä etteiväh he osaisi laittaa kasvisruokaa - koska ne kyllä voivat tehdä joskus itselleen ihan lihatonta ja ovat monesti ihan miehelleni tehneet, kun hän oli nuorempi. Enkä todellakaan tungeksi vaan alusta alkaen he ovat sanoneet että "kai x tulee syömään", "tuleeko x syömään" tai "ota x mukaan syömään".
En asiasta loukkaannu, mutta onhan se vähän junttia ettei viitsitä miettiä yhtään, sillä onhan se vähän tylsää juoda punkkua ja syödä salaatti-tomaatti-kurkku -salaattia ja kuivaa keitettyä perunaa.Mahtava miniä apoivanhemmilla, kun pakottaa muut syömään kasviksia. Eikä näemmä 10-vuoden jälkeenkään voi sanoa appivanhemmille, että keittäkää vaikka pari porkkanaa ja paprika pottujen kaveriksi.
Eikö av-palstan mukaan suurin rike ole kasvisruuan pyytäminen kylään mennessä?
Ei mutta tosissaan, eiköhän varmuudella appivanhemmat tiedä että ko hlö ei syö lihaa. Siitä on varmaan ollut puhetta ja varmasti näkevät ettei hän syö lihaa. On tosi epäkohteliasta tieten tahtoen tarjota vieraalle ruokaa mitä hän ei syö. Itse kokisin myös epäkohteliaaksi esittää toiveita ruuasta jos niitä ei kysytä.
Tuntuu olevan kaikille hirveä loukkaus jos joku ei syö lihaa. Myös täällä netissä.
Meillä käy usein vegaani kylässä. Tehdään paljon ruokia mitä kaikki voi syödä. Proteiinia on sekä kasvis että liha. Jokaiselle jotakin.
Viime kesänä syötiin kaikki grillattuja seitanpihvejä ja pihviä myös niin jotka halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että ainakin osa kirjoittajista kuvittelee, että isäntäväen pitäisi aina kohdella heitä kuin kuningasta tai kuningatarta. Kaikki ihmiset osaavat olla prkleenmoisia pösilöitä.
No jos kutsuu toisen ihmisen kylään, silloin pitää tarjota asialliset syötävät ja kohdentaa huomiota vieraaseen. Tuollaiset nälässä pitämiset tai ruoan ostattamiset tai vieraan unohtamiset tai vieraan pakkotyöllistämiset kertovat siitä, että käytöstavat eivät ole hallussa eikä kannata ihmetellä, jos vastavierailukutsua ei kuulu eikä enää kylävieraita omassa kodissa näe.
Eli sinäkin odotat kuninkaallista palvelua kyläillessäsi.
Käykö sinun luonasi vieraita? Kukaan enää toista kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim kun menen kaverille kyläään ärsyttää jos sen mies on meidän kans koko ajan pöydässä eikä pystytä jutteleen ollenkaan kahdestaan vaikka harvoin nähdään.
monesti patistankin oman miehen pois jos kaveri tulee kylään et saadaan jutella tyttöjen kesken.
ehkä mä olen röyhkeä?
Esimerkiksi minun mieheni ei halua olla "pakollista" kauempaa meidän naisten seurassa. Siis tervehtii ja vaihtaa kuulumiset ja lähtee ihan omatoimisesti pois :D minusta ihan normaalia ja näin tekee lähes jokainen. Kyllä minäkin lähden toisaalle, jos miehelleni tulee jotain miespuolisia kavereita kylään.
Normaali hyvä käytöstapa. Tervehditään iloisesti, juodaan kahvit ja sitten siirrytään jonnekin autotalliin jossa on jotain tähdellistä juuri nyt, sori sori. Jos vieraalla on mies mukanaan, se viedään myös sinne jotain auton vanteita katsomaan.
Tai ennemmin laatikko kaljaa ja se kossu. Ja loppuillasta niitä äijiä mennään hakeen sieltä tallista veke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa "erityislapsista" on vain huonosti kasvatettuja.
Täähän se olis, kun nykyään joka mukulalle on saatava diagnoosi, jolla sitten oikeutetaan Viljami-Jannica-Lumitähtösen paska käytös.
Ja lääkäritkö jakelee diagnooseja ihan vain vanhempien mieltä parantaakseen?
Kyllä joissain tapauksissa ihan varmasti, useastikin. Käytöshäiriödiagnooseja on jo niin paljon, ettei ihmislajin geeniperimä ole voinut muuttua niin nopeasti näin lyhyessä ajassa. Samanlainen muoti-ilmiö kuin naisille annetut hysteerikkodiagnoosit ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä mä olen röyhkeä?
Tai ennemmin laatikko kaljaa ja se kossu. Ja loppuillasta niitä äijiä mennään hakeen sieltä tallista veke.
Ei ne siellä tallissa loppuillasta enää ole, vaan saunassa tai baarissa.
lähtivät keittiöön hakemaan tarjottavia lisää ja olohuoneeseen kuului selvästi ja osin näkyikin kun panivat saareketta vasten.
Olin menossa ystäväpariskunnan luo yöksi, kun kuntoni lähtisi seuraavana aamuna.
He olivat kuulemma riidelleet tosi pahasti.
Kun menin heille, ilmoitti emäntä, ettei heille voi tulla yöksi, että pois vaan.
Siitä sitten etsimään yösijaa ilman hotellivarausta.
Eli sinäkin odotat kuninkaallista palvelua kyläillessäsi.