En oikeasti ymmärrä, miksi ruotsinkieliset aina itkevät ruotsinkielisistä palveluista
perusteluna pakkoruotsille.
Palveluthan siirtyvät enenevässä määrin verkkoon ja sinne on helppo tehdä sivut eri kielillä.
Samoin skype-yhteydet voidaan asentaa vaikka jokaisen kirkonkylän virastoon, jolloin voidaan aina tarvittaessa ottaa etäyhteys ruotsinkieliseen virkailijaan.
Kommentit (26)
Palvelut voidaan hoitaa skypettämällä sieltä korvesta. Ei joka kuntaan tarvita kunnaninsinööriä selittämään rakennuslupajuttuja, sen voi hoitaa yksi ihminen Helsingistä käsin.
Oikeesti lääkärikäynnitkin voitaisiin aivan hyvin hoitaa konfeenssipuheluna johonkin sentraaliin kehäkolmosen ulkopuolelta.
Palvelut voidaan hoitaa skypettämällä sieltä korvesta. Ei joka kuntaan tarvita kunnaninsinööriä selittämään rakennuslupajuttuja, sen voi hoitaa yksi ihminen Helsingistä käsin.
Oikeesti lääkärikäynnitkin voitaisiin aivan hyvin hoitaa konfeenssipuheluna johonkin sentraaliin kehäkolmosen ulkopuolelta.
Ruotsinkielisiä lääkäriopiskelijoita varten on oma kiintiö (alemmalla pisterajalla tietenkin), joten ei ole tarve pakkoruotsittaa suomenkielisiä lääkäreitä.
siitä että Suomessa on hirveät läänit haja-asutusalueita. Ei ole mitään järkeä vetää kaikenmaailman verkkoja ja viemäreitä joka tölliin. Poistetaan landelta kaikki palvelut, laitetaan sinne vain yksi iso halli jossa on päätteet muualla sijaitseviin neuvojiin. Eiköhän näin saada pikku hiljaa kaupunkirakenteita tiivistettyä ja turha tyhjäkäynti maalta poistettua. Ehkä siinä menee sukupolven verran aikaa mutta on se sen arvoista!
Aloitettais vaikka kouluista. Miksi ihmeessä sinne luokan eteen tarvitaan ihan joka ikisessä pikkulukiossa joku seisomaan luokan eteen?! Kun sama hoituisi ihan täysin isolta ruudulta vaikka kaikkiin landelukoihin samalla kertaa. Kouluun valvontakamerat luokkiin, pari vartijaa per koulu pitämään huolta ettei tule järjestyshäiriöitä ja voe juma että yhteiskunta säästäis!
Aloitettais vaikka kouluista. Miksi ihmeessä sinne luokan eteen tarvitaan ihan joka ikisessä pikkulukiossa joku seisomaan luokan eteen?! Kun sama hoituisi ihan täysin isolta ruudulta vaikka kaikkiin landelukoihin samalla kertaa.
Tämä on itse asiassa ihan hyvä idea kielten opiskeluun. Pienissä kunnissa ei useinkaan saada kokoon ryhmiä harvinaisempien kielten opiskelua varten. Video-opetuksella opettaja voisi opettaa pieniä ryhmiä muutamassa eri kouluissa samaan aikaan. Tämä on jo joissakin kouluissa käytössä.
Aloitettais vaikka kouluista. Miksi ihmeessä sinne luokan eteen tarvitaan ihan joka ikisessä pikkulukiossa joku seisomaan luokan eteen?! Kun sama hoituisi ihan täysin isolta ruudulta vaikka kaikkiin landelukoihin samalla kertaa.Tämä on itse asiassa ihan hyvä idea kielten opiskeluun. Pienissä kunnissa ei useinkaan saada kokoon ryhmiä harvinaisempien kielten opiskelua varten. Video-opetuksella opettaja voisi opettaa pieniä ryhmiä muutamassa eri kouluissa samaan aikaan. Tämä on jo joissakin kouluissa käytössä.
rakentaa kallis koulu ja ylläpitää sitä parikymmenen oppilaan vuoksi?? Aivan. ei yhtään mitään järkeä. Opetuskin olisi aivan luokatonta kuten noista pikkukouluista on jo nähty.
pitisi aloittaa ruotsinkielisistä. Ne sentään käy töissä ja niin edelleen. Mun mielestä rankaiseminen pitäisi aloittaa sossunpummieläteistä, jotka tehtailee lapsia eikä käy töissä vaan istuu kaiket ajat vauvapalstalla puhumassa muista ihmisistä paskaa. kelaan ja sossuun näille oma tiski jossa voivat olla satelliitin avustuksella yhteydessä mieleellään Kiinaan ulkoistettuihin palveluihin.
En tajua miksi rankaiseminen pitäisi tässä yhteiskunnassa pitisi aloittaa ruotsinkielisistä. Ne sentään käy töissä ja niin edelleen.
Kuka tässä ketään on rankaisemassa? Luuletko, että pakkoruotsia koulussa päntännyt olisi jotenkin parempaa palvelua kuin etäyhdeydellä palveleva natiivi ruotsinkielinen?
Ja muuten, suomenkielisiähän tässä rangaistaan sillä pakkoruotsilla...
Kehittyvien maakuntien Suomesta, paljon on ollut puhetta ay-liikkeen vaalirahoista. Mutta eipä ole juurikaan nostettu esille sitä, millaisia summia vauraista suomenruotsalaisista säätiöistä ohjataan poliitikoille nykyisen kaltaisen kieliohjelman (ja sitä tukevien asenteiden) säilyttämiseksi.
mulle on ollut siitä tyhmästä pakkoruotsista miljoona kerran enemmän KÄYTÄNNÖN hyötyä kuin jostain kemiantunnista tai fysiikan tunnista tai edes matikan tunnista kunhan yhteen, vähennys, kerto ja jako oli opittu. Kerropas paljonko itse olet tarvinnut Pythagoraan lausetta tai derivointia? Mä olen käynyt elämäni aikana varmaan kymmenen kertaa ruotsissa ja aina siellä on ollut kiva osata kielen perusteet. Että jotenkin myös tämä pakkoruotsi-inkuttajien paatos saa aina välllä naurettavat mittasuhteet.
vain toisen kielen opintoihin, ei matematiikan tai fysiikan kaltaisiin universaaleihin aineisiin.
mulle on ollut siitä tyhmästä pakkoruotsista miljoona kerran enemmän KÄYTÄNNÖN hyötyä kuin jostain kemiantunnista tai fysiikan tunnista tai edes matikan tunnista kunhan yhteen, vähennys, kerto ja jako oli opittu. Kerropas paljonko itse olet tarvinnut Pythagoraan lausetta tai derivointia? Mä olen käynyt elämäni aikana varmaan kymmenen kertaa ruotsissa ja aina siellä on ollut kiva osata kielen perusteet. Että jotenkin myös tämä pakkoruotsi-inkuttajien paatos saa aina välllä naurettavat mittasuhteet.
Niin, 2/3 suomalaisista sekä yli puolet kansanedustajista on tosi naurettavia.
Muuten, matematiikka, fysiikka ja kemia kuuluvat yleissivistykseen. Mutta ruotsi on vain yksi kieli tuhansien joukossa.
vain toisen kielen opintoihin, ei matematiikan tai fysiikan kaltaisiin universaaleihin aineisiin.
Miljoonat suomalaiset joutuvat turhaa opettelemaan Pythagoraan lauseen ja hirveät läjät muuta sataprosenttisen turhaa, jota ei koulun jälkeen tarvi käyttää enää kertaakaan elämässään. Jos pistettäis pystyyn kisa jossa katsotaan kuinka monta kertaa tavissuomalaiselle on ollut hyötyä ruotsin kielen sanojen tunnistamisesta verrattuna phythagoraan lauseeseen, tulos olisi murhaa Phytagoras-paralle.
Mä olen käynyt elämäni aikana varmaan kymmenen kertaa ruotsissa ja aina siellä on ollut kiva osata kielen perusteet.
Niin, että kun SINÄ (kumarrus ja ihaileva huudahdus) olet käynyt RUOTSISSA, niin kaikkien pitää opiskella pakolla ruotsia, niinkö?
Mitäs jos joku haluaisikin matkustaa, hui kamala, vaikka VENÄJÄLLE? Pitäisikö siltä varalta opettaa kaikille pakkovenäjää, että olisi sitten kiva olla, kun osaa kielen perusteet?
Näin lasken yhteen, vähennän, kerron ja jaan. Ja toinen kurssi olisi näin käytän taskulaskinta. Ja sitten kaikelta turhalta laskemiselta säästyvä aika voitaisiin käyttää johonkin paljon, paljon hyödyllisempään. Vaikka ihmissuhdetaitojen opetteluun.
Miljoonat suomalaiset joutuvat turhaa opettelemaan Pythagoraan lauseen ja hirveät läjät muuta sataprosenttisen turhaa, jota ei koulun jälkeen tarvi käyttää enää kertaakaan elämässään. Jos pistettäis pystyyn kisa jossa katsotaan kuinka monta kertaa tavissuomalaiselle on ollut hyötyä ruotsin kielen sanojen tunnistamisesta verrattuna phythagoraan lauseeseen, tulos olisi murhaa Phytagoras-paralle.
Mitäpä jos vertaisit ruotsia muihin kieliin?
Katsos kun kukaan (ei edes ne kamalat persut) ole vaatinut matematiikan opiskelun lopettamista. Mutta ruotsin pakollisuutta vastustaa n. 2/3 suomalaisista.
Mä olen käynyt elämäni aikana varmaan kymmenen kertaa ruotsissa ja aina siellä on ollut kiva osata kielen perusteet.
Niin, että kun SINÄ (kumarrus ja ihaileva huudahdus) olet käynyt RUOTSISSA, niin kaikkien pitää opiskella pakolla ruotsia, niinkö?
Mitäs jos joku haluaisikin matkustaa, hui kamala, vaikka VENÄJÄLLE? Pitäisikö siltä varalta opettaa kaikille pakkovenäjää, että olisi sitten kiva olla, kun osaa kielen perusteet?
jotka on käyny Venäjällä ja niistäkin kaksi on karjalaa katsomassa käyneitä vanhuksia. Kuka sen sijaan ei olisi käynyt Ruotsissa voi nostaa käden ylös.
jotka on käyny Venäjällä ja niistäkin kaksi on karjalaa katsomassa käyneitä vanhuksia. Kuka sen sijaan ei olisi käynyt Ruotsissa voi nostaa käden ylös.
Katsos kun kukaan (ei edes ne kamalat persut) ole vaatinut matematiikan opiskelun lopettamista. Mutta ruotsin pakollisuutta vastustaa n. 2/3 suomalaisista.
matematiikan opetuksen lopettamista kokonaan. Kysyn vaan että mitä helvettiä tavalliset ihmiset tekee derivoinnilla ja kaikella muulla matemaattisella hienosäädöllä? Se on aivan sataprosenttisen puhdasta kidutusta ja ajanhukkaa ja miljoona kertaa hyödyttömämpää kuin ruotsi.
kun 95% on suomenkielisiä, miksi heidän pitäisi opetella ruotsinkieltä parin prosentin vähemmistöä varten? Pitääkö koko suomenkielinen enemmistö olla valmiina palvelemaan tätä vähemmistöä heidän äidinkielellään?
Palveluja saa kyllä omalla äidinkielellä yleensä niistä kunnista joissa asuu, muualla pitää varautua siihen että joutuu käyttämään suomea. Vaikka pakkoruotsi poistettaisiin, jäisi kaksikielisille paikkakunnille edelleen ne samat ihmiset jotka ovat omalla alueellaan töissä, ja käyttävät ruotsia niiden kanssa jotka sitä haluavat. Ei ne ihmiset vaihdu paikkakunnilla mihinkään vaikka pakkoruotsi poistettaisiin ja kuntarajat vedettäisiin uusiksi. Niin kauan kun tässä maassa on ruotsinkielisiä ja kaksikielisiä, he voivat kyllä palvella toisiaan.
Varsinkin kun meilläpäin se "ruotsinkieli" on sellaista "he ha he skoda" - tyyppistä josta ei saa selvää vaikka olisi miten lukenut koulussa pakkoruotsia.
Täällä ei pääse töihin jos ei osaa sitä paikallista murretta, vaikka kaupungissa on vain 14% vähemmistö ruotsinkielisiä. Sama kuin vaatisi että pitää osata raumanmurre että pääsee töihin.