Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 100 € / kk liian vähän käyttörahaa 17-vuotiaalle,

Vierailija
30.03.2012 |

jos hän saa elokuva- ja ravintolarahat ym. sen lisäksi?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta maksaa siitä kaiken itse. On nuuka jo nyt, joten takuulla rahaa tulee jäämään jemmaan.

Ja kyllä meillä 18v käy kahviloissa, elokuvissa ja syömässä kavereiden kanssa, maksaa kaiken itse.

Vierailija
2/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17-vuotias tyttö saa sata euroa kuukaudessa käyttöönsä, eli periaatteessa lapsilisän.

Mutta tällä summalla tulee kustantaa lähes kaikki, eli vaatteet, meikit, kengät, omat menot, ravintolaruokailut kavereien kanssa, puhelinlasku, lehtitilaukset, bussiliput yms.

Me maksamme sitten koulukirjat ja opiskeluun liittyvät pakolliset menot.

Tyttö maksaa siis kaiken muun paitsi ruuan ja asumisen. Hyvin on mennyt näin. Ei ostele 100 euron farkkuja ainakaan hetken mielijohteesta, vaan niitä varten on säästettävä. Lisää rahaa on sitten saanut kesätöistään ja tietysti syntymäpäivinä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen kuussa on tuon ikäiselle tosi paljon, varsinkin vastikkeettomana. Leikkaa puoleen ja pistä tekemään töitä toisen puolen eteen. Oppiipahan.

Vierailija
4/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten oppivat tekemään työtä rahan eteen-

Luulen että tämä on provo, jos ei ole, niin haista

resupekkaperseiden paska

Vierailija
5/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen lapsi jolla ei ole koskaan ole rahaa, ei koskaan ei sitäkäyttämään.

Ne resupekkaperheiden lapset, joiden lapset elävät niukkuudessa, muuttuvat sekopäisiksi kun saavat sata euroa. Raha polttaa näppejä. Köyhät keskimäärin eivät osaa käyttää rahaa. Siksi ovatkin köyhiä. Ja tekevät lapsia enemmän kuin taloudelliset rahkeet mahdollistaisivat.

sitten oppivat tekemään työtä rahan eteen-

Luulen että tämä on provo, jos ei ole, niin haista

resupekkaperseiden paska

Vierailija
6/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki teinit saavat tilille automaattisesti 20 euroa kuussa. Sen lisäksi maksan lisää kaiken tarvittavan. Kustannan myös vaatteet, puhelinlaskut, mopobensat, harrastusmaksut, matkat jne.

Elämä ei ole halpaa, etenkään mukava elämä. En vahtaa heidän koulunkäyntiään, en vaadi hyviä koenumeroita, en nipota, jos ovat joskus tunnilta myöhässä tai viettävät lepopäivän kotona eivätkä jaksa mennä kouluun. Huoneet pitää siivota kerran viikossa, tiskikone täyttää ja tyhjentää tarvittaessa, koira ulkoiluttaa joka päivä. Pyykkeihinsä en ole koskenut kahteen vuoteen, joten ovat oikein hyvin oppineet pesemään omat hilfigerinsä.

Sen verran heille kerron, että mukavan elämän eteen täytyy tehdä töitä ja etenkin oikeita valintoja. Jos päättää jäädä siwan kassalle tai lähihoitajaksi tai konduktööriksi, voi olla varma siitä, että saa köyhänä elää ja pihistää koko loppuelämänsä ajan. Juuri tässä kovasti ihmettelen erästä perhettä, joiden matemaattisesti lahjakasta tyttöä painostetaan lähihoitajakouluun, koska lähihoitajilla on töitä. Haloo!!!

Minä toivon, että omat lapseni ovat päässeet sen verran mukavan elämän makuun, että osaavat tehdä oikeita ratkaisuja elämässään. Kortit ovat heillä. Onko tämä kiinni siitä saako teini kuukausirahaa 20 euroa vai 200 euroa? Ei ole.

Vierailija
7/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko jotenkin vanhanaikainen, kun en pidä mitenkään itsestään selvänä 17-vuotiaalle (seitsemäntoistavuotias on alaikäinen!) tarvitsee joka kuukausi rahaa ravintolakäynteihin ja bilejuomiin.

Sen ikäiselle pitäisi vielä riittää hampurilaisbaari ja pizzeria, ja halvemmat juomat.

Eniten asiaan vaikuttaa se, mitä sillä rahalla pitää maksaa.

Asunto, ruoka? Käsittääkseni aloittajan teini asuu kotona, joten niistä(KÄÄN) ei tarvitse maksaa.

Oikeasti monelle aikuisellekin pitää satanen kuussa riittää matkoihin, vaatteisiin, "bileisiin", kosmetiikkaan, kampaajalle, elokuviin ym.

Vierailija
8/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos tuo asenne säilyy koko elämänsä ajan? Sekö on tavoitteesi?

Olenko jotenkin vanhanaikainen, kun en pidä mitenkään itsestään selvänä 17-vuotiaalle (seitsemäntoistavuotias on alaikäinen!) tarvitsee joka kuukausi rahaa ravintolakäynteihin ja bilejuomiin.

Sen ikäiselle pitäisi vielä riittää hampurilaisbaari ja pizzeria, ja halvemmat juomat.

Asunto, ruoka? Käsittääkseni aloittajan teini asuu kotona, joten niistä(KÄÄN) ei tarvitse maksaa.

Oikeasti monelle aikuisellekin pitää satanen kuussa riittää matkoihin, vaatteisiin, "bileisiin", kosmetiikkaan, kampaajalle, elokuviin ym.

Vierailija
9/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päättää jäädä siwan kassalle tai lähihoitajaksi tai konduktööriksi, voi olla varma siitä, että saa köyhänä elää ja pihistää koko loppuelämänsä ajan. Juuri tässä kovasti ihmettelen erästä perhettä, joiden matemaattisesti lahjakasta tyttöä painostetaan lähihoitajakouluun, koska lähihoitajilla on töitä. Haloo!!!

/i]

Haloo, etkö sinä tiedä että matemaattisesti lahjakas lähihoitaja voi menestyä loistavasti lääketieteellisen pääsykokeissa?

Useimmilla suuria kuukausirahoja puolustavilla ei taida olla 3 tai useampaa teiniä rahoitettavana.

JOs olisi, ymmärtäisitte, mitä merkitsee rahoittaa opiskelevan nuoren koulukirjat (varsinkin lukiolaiselle), "biletystä" mitä se sitten lieneekin, matkoja mahdollisesti opiskelupaikkakunnalta kotiin, vaatteita ym.

Monella hyvin toimeentulevalla perheelläkään ei ole kaikkien muiden pakollisten menojen lisäksi varaa heittää jokaiselle teinille 100 euroa ilmaista rahaa.

Vierailija
10/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000-sivuisia kirjoja. Valmistuin 4 vuotta sitten. Joku 250 oli maksimi onneksi.

Meillä oli melkein kaikissa aineissa laskemista, joten olisi mahdotonta lukea noin pitkiä kirjoja matemaattista asiaa.

Kaverini opiskeli oikeustieteellisessä ja siellä oli tommosta.

Vierailija
11/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on siinä asenteessa, ettei alaikäisten tarvitse käydä ravintoloissa, ei ainakaan oikeissa ja bilejuomiin pitäisi riittää muutaman limsapullon hinta kuukaudessa?

Toivon, että minun lapsillani tulee riittämään elämää pitkään 17 ikävuoden jälkeenkin, joten se, mitä he tekevät täysi-ikäisinä ei ole enää minun ongelmani. Vastaukseni kysymykseesi on "ei", sillä toivottavasti heidän koko elämänsä ei pääty 17-vuotiaana.

Minun tavoitteeni on se, että omilla lapsillani on realistinen käsitys rahasta ja sen käytöstä koko ikänsä, eli ei aina tarvitse päästä eroon kaikista rahoistaan eikä sitä tule säännöllisesti tiettyä summaa ihan itsestään.

Mitäs jos tuo asenne säilyy koko elämänsä ajan? Sekö on tavoitteesi?

Vierailija
12/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meilläkin molemmat akateemisia ja yhteenlasketut tulot saman kuin teillä, mutte EMME opeta lasta tuhlaamaan ja kuluttamaan.

Me emme kumpikaan saaneet kotoa mitään, ja itse elin suunnattomassa köyhyydessä ja itse itseni koulutin lainarahalla ja omalla työllä. EN halua lapsille köyhyyttä ja surkeutta mitä itselläni oli, mutta en halua myöskään kasvattaa lapsestani pappa betalar -lasta. Minusta 100e kk on järjettömän iso summa.

Itse tuon ikäiselle tulen antamaan ehkä noin 10-15e viikossa. Sitten tietenkin vaatekulut ja puhelinlaskun maksan itse. En aio opettaa lastani siihen että isin ja äidin tienaamilla rahoilla lorvitaan trendikahviloissa (kahvi 9e) tai käydään pintaliitoravintoloissa illallisella (60e) ja ylipäätään en halua että lapseni alkaa KULUTTAMAAN. Elämässä kuluttaminen ei saa olla pääasia vaan henkinen kehitys lähtee jostain ihan muusta.

Minusta on pöyristyttävää että joku hyvätuloinen täällä kehtaa haukkua "köyhisteleviksi resupekoiksi" niitä perheitä jotka eivät rahoita lapsen hurvittelua.

Oma lapseni saa hurvitella kunhan itse TIENAA ne hurvittelurahansa. 17v on todellakin jo siinä iässä että joutaa osa-aikatöihin menemään.

Hyvätuloiset vanhemmat voivat tehdä todellisen karhunpalveluksen. Itse en myöskään aio rahoittaa lapseni opintoja.

siis rahaa pitää olla vähän jotta sitä oppii käyttämään?

vasta kurjuuden kautta oppii arvon ja käyttämisen?

koska itsellä ei ole ollut eikä itseä ole tuettu ja koska on kasvanut näin niin ei omilla lapsilla tule olla paremmin?

Melkomoista luottoa omiin kasvattajankykyihin tuo "ei pidä antaa ei osaa käyttää mitä se sillä tekee" eikö olis järkevämpää antaa mitä antaa ja keskustella nuoren kanssa eri käyttövaihtoehdoista...

vai onko se todellinen elämä sitä että kaikki pitää aina laskea ja mielummin sen kurjuuden kautta?

Mahtava oli kans tuo en aio rahoittaa lapseni opintoja=toivottavasti ei ainakaan kouluttaudu yhtä korkealle kun minä ja jos kouluttautuu niin on kyllä täysin minun ansiota kun pistin kulkemaan kurjien olojen läpi!

Kyllä siperia opettaa, näin on!

Vierailija
13/62 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tuon ikäisenä työpaikka koulun ohella josta sain 300-700 e kk. Lisäksi vanhempani antoivat rahaa vaate- ja kenkäostoksiin sekä ulkona syömisiin ehkä 100-300 e kk. Että juu, ei olisi riittänyt minulle tuolloin 100 e kk :)

Vierailija
14/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit että tarvii tietty myös vaaterahat.

Vierailija
15/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
16/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän saa elokuva- ja ravintolarahat ym. sen lisäksi?

Vierailija
17/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan, jos rahan saamiseen ei liity mitään kotitöitä. On hyvä opettaa, että raha ei kasva puussa!

Vierailija
18/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä lellipentuja sä kasvatat.. :D

Vierailija
19/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

dokaamiseen ja röökiin?

Vai siis irtokarkkeihin?

Ja mikä vitun "ravintolaraha?"

Eipä ole koskaan aiemmin tullut vastaan tuollaista mamilta saatua lisäbonaria...nyhveröä kasvatat.

Kai sun pojalla on myös erikeseen ne "leffarahat" "Juomarahat" "namirahat" "näinpidätmuikkisityytyväisenä rahat" "äidlle joululahja rahat" ym.turhat?

Vierailija
20/62 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annatko sä 17v.:lle 100€/kk rahaa?ihan muuten vaan?karkkipäivä rahaa? ei tulis pieneen mieleenkään!sen ikäinen et voi osapäivätyötä tehdä ja itse tienata käyttörahansa? tietysti huoltaja velvollinen ostamaan vaatteet yms. kun on alaikäinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän