Onko 100 € / kk liian vähän käyttörahaa 17-vuotiaalle,
jos hän saa elokuva- ja ravintolarahat ym. sen lisäksi?
Kommentit (62)
(mutta onnellisesta,heh) perheestä eli koskaan en ole kotoa juuri rahaa saanut, opiskeluaikane ei tuettu taloudellisesti mitenkään.
Mutta kas, olen aina osannut käyttää niukkoja rahojani. Olen hankkinut akateemisen tutkinnon ja elättänyt itse itseni sen jälkeen kun muutin kotoani opiskelemaan.
Arvostan sitä että vanhempani opettivat pärjäämään omillaan, ja sehän ei tarkoita hylkäämistä eikä piittaamattomuutta vaan henkistä tukea, tsemppaamista ja kannustamista yrittää asioita vaikka taloudellista tukea ei voitu antaa.
Olen myös sitä mieltä että karhunpalveluksen tekevät lapsilleen ne vanhemmat jotka paapovat ja passaavat ja syytävät rahaa teini-ikäisille lapsilleen.
ja meilläkin molemmat akateemisia ja yhteenlasketut tulot saman kuin teillä, mutte EMME opeta lasta tuhlaamaan ja kuluttamaan.
Me emme kumpikaan saaneet kotoa mitään, ja itse elin suunnattomassa köyhyydessä ja itse itseni koulutin lainarahalla ja omalla työllä. EN halua lapsille köyhyyttä ja surkeutta mitä itselläni oli, mutta en halua myöskään kasvattaa lapsestani pappa betalar -lasta. Minusta 100e kk on järjettömän iso summa.
Itse tuon ikäiselle tulen antamaan ehkä noin 10-15e viikossa. Sitten tietenkin vaatekulut ja puhelinlaskun maksan itse. En aio opettaa lastani siihen että isin ja äidin tienaamilla rahoilla lorvitaan trendikahviloissa (kahvi 9e) tai käydään pintaliitoravintoloissa illallisella (60e) ja ylipäätään en halua että lapseni alkaa KULUTTAMAAN. Elämässä kuluttaminen ei saa olla pääasia vaan henkinen kehitys lähtee jostain ihan muusta.
Minusta on pöyristyttävää että joku hyvätuloinen täällä kehtaa haukkua "köyhisteleviksi resupekoiksi" niitä perheitä jotka eivät rahoita lapsen hurvittelua.
Oma lapseni saa hurvitella kunhan itse TIENAA ne hurvittelurahansa. 17v on todellakin jo siinä iässä että joutaa osa-aikatöihin menemään.
Hyvätuloiset vanhemmat voivat tehdä todellisen karhunpalveluksen. Itse en myöskään aio rahoittaa lapseni opintoja.
mutta vastineeksi on tehtävä kotihommia. Ja raha ei kasva puussa, mut 100e/kk on iso summa, ainakin mulle yksinhuoltajana ja pieni palkkaisena. Mutta hänen omista lapsilisistä se raha tulee
sen lisäksi kalliimmat vaatteet, puhelinkulut ja bussilipun...
nyt säästää rahojaan kielimatkaa varten, käy lisäksi hoitamassa lapsia ja kesätöissä - hyvin on rahaa säästynyt
Jos ns. elättää kokonaan itsensä (eli maksaa ihan kaiken kuukausirahastaan itse) rahamäärä minkä antaa pitää olla isompi vert. vanhemmat maksavat kaiken ja se kuukausiraha on vain ns. "karkkirahaa".
Ja aupairia/omaa lasta huono verrata, aupairiin kun menee paljon enemmän rahaa mitä se kuukausipalkka. Aupairilla pitää olla oma huone, ruuat maksetaan, ja lisäksi koska on "perheenjäsen" otetaan mukaan matkoille, ravintolaan, huvipuistoon ym. missä nyt tavalliset perheet esim. vuoden aikana käyvät. Jos aupair maksaisi kaiken itse mitä isäntäperheeltä saa, niin kalliiksi tulisi =huonompi elintaso jos vaikka tarjoilijana olisi vert. aupairina. Aupairin tehtävä kun vaan hoitaa lapsia, ei olla mikään kotiorja =homma suhteellisen helppoa ellei mene perheeseen missä 4 alle 5 vuotiasta.
On eri asia jos joka päivä istuu kalliissa trendikahvilassa, mutta jos vaikka kerran viikossa käy niin ihan ok. Nuorta voi myös ohjata siihen suuntaan että juttelee hänen kanssa kannattaako kahvista maksaa niin paljon, ja ohjata menemään esim. torille kahville kauniina kesäpäivänä. Ja yleensä kun nuoret menevät syömään, se ei ole kallis rafla vaan pitseria tmv. jossa lasku 10€ luokkaa. Tuossakin voi sitten ehdottaa piknikkiä kauniina kesäpäivänä tm.
ja kun muutin pois kotoa opiskelemaan, iskikin sitten vastaan kova elintason romahdus. mielestäni en olisi missään nimessä tarvinut tuon ikäisenä noin paljon rahaa... ostin ihan liikaa vaatteita, meikkejä yms. silloin tällöin kävin mäkissä syömässä. rahan arvo hämärtyi ja totuin kulutukseen.
omalle lapselleni antaisin ehkä 50e/kk, joka tulisi vastineeksi kotitöistä. ekstraa saa hyvistä kouluarvosanoista ja ylimääräisistä kotitöistä.
Mielelläni annan ja jopa välillä lahjon lastani. Minulle tulee hyvä mieli siitä. Hän on hoitanut työnsä = koulunsa niin mallikkaasti, että ansaitsee hyvän mielen ja avun ja rahaakin. Minusta tuntuu kuin itse saisin, kun ainokaisellemme annamme.
Hänestä ei ole tullut holtitonta ihmistä, vaan ihana, tunnollinen, empaattinen yliopisto-opiskelija.
Kiitos rakas lapseni, että olen saanut kasvattaa ja huolehtia sinusta.
Olin ihan muutama vuosi sitten 17-vuotias ja sain kuukausirahaa tililleni aina 20€. Okei, vanhemmat maksoivat puhelinlaskun (?20€) ja ostivat tarvittavat kalliimmat vaatteet, kuten talvitakit ja farkut, mutta en silti saanut sen enempää. Ihan hyvin pärjäsin. Ja ei, en ole köyhästä, vaan ihan normaalituloisesta perheestä. Meillä vaan opetettiin lapsille rahan arvo. Ei me tuota 20€/kksaatu myöskään tekemättä pieniä kotitöitämme (esm. huoneen viikottaista siivoamista ja roskien vientiö).
Jos minulla nyt olisi 17-vuotias antaisin todennäköisesti tuon 100€/kk, mutta edellyttäisin hänen maksavan siitä omat puhelinlaskunsa, elokuva- ja ravintolakäynnit, pienemmät vaateostokset yms.
Maksaisin kyllä bussikortin yms. pakolliset lisäksi. Eihän 25€/vko kuulosta isolta summalta, mutta taantuman kynnyksellä on tärkeää oppia miten käyttää pienikin rahasumma hyödykseen.
asutaan Helsingissä ja hän saa 40 e/kk. Vaatteet maksetaan erikseen (ei kyllä paljon ostele ja joskus annetaan rahaa bensaan (kevari). Tienaa talvella lisää naapurin ja omilla lumitöillä ja kesätöissä oli ja tulee olemaan nytkin ja on sitten nekin rahat. Ei ole valitellut.
Tosi monella on ihan hakusessa itsensä elättäminen, kohtuulliset summat milloin mistäkin jne. ja sitten ollaan velkakierteessä helposti eikä osata elää tulotason mukaan. Meillä säästetään lapselle 50€/kk joka ei kuulosta paljolta, mutta on käyttörahojen budjetistamme 10%. Jos alkaisimme säästämään samanlaisia summia kuin hyväpalkkaiset ystävämme, meille ei enää jäisi rahaa ruokaan...
Kyllä meidän perheessä annetaan lapsille hyvät lähtökohdat. Olemme antaneet n 700-1000e kk vaatteisiin..ja laatuvaatteet maksavat paljon. Ostimme myös mopoauton ja menihän siinä 13000e..Pesämunaa on myös kerätty pankkitilille. Voi ostaa asunnonon kun tulee täysi-ikäiseksi.
Se on helppoa kun on noin varakas...meillä ei rahaa anneta kuin jouluna. Kuri ja nuhtelu jos alkaa valitus. Ja kun täyttää 18v sit saa lähteä pellolle. Ei ole ilmaista tämä maailma.
tulee niin hyvä mieli siitä miten hyvin olen onnistunut kasvatuksessa.. lapseni ovat saaneet 40-50e kk-rahaa ja todella pienituloisia ollaan oltu. 12v saakka tehneet lehdenjakoa ja kesätöitä joilla ovat hankkineet läppärit, älypuhelimet, pelikonsolit ym. Teinit nyt 16 ja 17 ja jo 2 joulua olen saanut heiltä lahjat ja nyt synttärilahjaksi tämän älypuhelimen jolla kirjoittelen:') olen aivan älyttömän ylpeä pojistani :'')vähän toista kuin pappa betalar-nuoriso.. Osaavat ajatella muitakin kuin itseään, vähistä itse tienaamistaan rahoista pistivät äidin lahjaan. Isommalle en ole enää antanut rahaa kuin joskus kun johonkin pyytää eikä itsellä ole, tienaa jo itse 300-500e/kk. Sisaruksilleen ovat myös välillä ostelleet lahjoja.
Muttamutta. Musta 100e/kk kuulostaa siltä että sen pitäis riittää myös niihin ulkonasyömisiin,ei-välttämättömiin vaatteisiin ym.
Itse sain tossa iässä yhteensä suunnilleen ton 100e,mutta rahana käteen ehkä puolet,loput oli mm vaatteita,puhelinlaskua,leffakäyntejä jne. Käytännössä en ole koskaan saanut viikko/kk-rahaa vaan aina tarpeeseen,eli jos olin esim menossa kavereiden kanssa leffaan sain sen verran rahaa että sain ostaa sen leffalipun,karkkia tms evääksi ja tilanteesta riippuen pääs vielä esim syömään leffan jälkeen (jos leffa loppui myöhään niin suoraan kotiin,ei enää mäkkäriin).
mielestäni 40-50 € on tarpeeksi iso kuukausiraha. Maksamme nyt ja tulevaisuudessakin lasten kännykkämaksut, vaatteet ja muut pienet menot.
Pikavippikierteeseen sortuu moni nuori, eikä ylenpalttinen kuukausiraha opeta muuta kuin tuhlaamisen taidon.
80 euroa on kk-raha. Esim. Talvisaappaat ja talvitakit ja urheiluvarusteet ja koulukirjat ym kouluun liittyvät menot maksan minä. Samoin puhelinlaskun ja kuntosalikortin.
80 e on tarkoitettu bussilippuun ja muihin juokseviin menoihin. Tästä ostaa mm. kosmetiikan, pienet vaateostokset, leffassa tai mäkkärissä käynnit. Ja tupakat ja bilejuomat. Tienaa itse noin satasen kuussa, on itse hankkinut työpaikankin.
Välillä annan extraakin, koska hoitaa lukionsa hienosti ja on muutenkin ihana ja rakas lapsi. Välillä huoneensa on siivoton sikolätti, mutta eihän minun siellä tarvitse asua! Toisinaan on siivonnut koko kodin jantehnyt perheelle aterian.
Paras oppia rahankäyttö turvallisessa kotiympäristössä.
Jos on tuhlannut kaiken,niin voi voi, sitten pitää olla ilman ja odottaa seuraavaa "tilipäivää". Kotona asuessa tämä rahan loppuminen ei ole katastrofi, ruokaa riittää ja katto pään päällä.
Puhun usein teinilleni rahankäytön budjetoinnista. Vähitellen menee oppi perille.
..sitä hyveenä, kun saa lapsensa heivattua mahdollisimman nopeasti omilleen. MIKSI piti lisääntyä, kun sitten kun lapset ovat yli 15-vuotiaita, heistä pitää päästä irti..?