Onko 100 € / kk liian vähän käyttörahaa 17-vuotiaalle,
jos hän saa elokuva- ja ravintolarahat ym. sen lisäksi?
Kommentit (62)
Sillä pitää kustantaa kaikki muu paitsi välttämättömät vaatteet, jotka ovat vähän hintavampia esim. talvitakki. Puhelimet meillä on kaikki kiinni miehen firman sopimuksessa, ja lapsilla niissä saldoraja ja tekstaritarjoukset ostettuna, joten ne ei ole iso menoerä.
Alkoi saada tuon 100 euroa kun täytti 15 v viime elokuussa ja alussa hassasi sen heti, mutta muutamassa kuukaudessa oppi, että kannattaa säästääkin. Nyt on mennyt pari kuukautta kun on säästänyt rahaa pariin itselleen tärkeään juttuun eikä ole tuhlannut summasta euroakaan. :=)
Maksaako joku ihan tosissaan teinilleen 100€ viikossa? Mitähän tämän rahan eteen kenties tekee vai ei mitään? 20€ viikossa maksimissaan olisi hyvä!
Jos ei riitä, menee töihin.
Maksaako joku ihan tosissaan teinilleen 100€ viikossa? Mitähän tämän rahan eteen kenties tekee vai ei mitään? 20€ viikossa maksimissaan olisi hyvä!
Luitkohan ketjun ihan huolella?
Palkka menee lainaan, ruokaan, vaatteisiin jne. Olisi kiva, jos olisi ihan mihin vaan tuhlattavaksi 100e/kk, siis pakollisten ravintolareissujen, talvitakkien yms. lisäksi. Mihinkähän sen laittaisin?
Palkka menee lainaan, ruokaan, vaatteisiin jne. Olisi kiva, jos olisi ihan mihin vaan tuhlattavaksi 100e/kk, siis pakollisten ravintolareissujen, talvitakkien yms. lisäksi. Mihinkähän sen laittaisin?
Jos valitsee vaatimattoman koulutuksen ja pienipalkkaisen ammatin ja menee vielä samanlaisen miehen kanssa naimisiin, niin eikai voi muuta sanoa kuin että sitä saa mitä tilaa.
...onko noilla kummastelijoilla itsellä teini-ikäisiä lapsia.
Totuus nimittäin voi näyttää erilaiselta siitä kulmasta.
Meillä ei tosiaankaan suhtauduta rahaan löyhästi, ja ollaan pienituloisia, mutta ei minusta mitenkään mahdottomalta kuulosta 100 e käyttöraha kuukaudessa. Mielelläni antaisin sellaisen 17-vuotiaalle, ei tosin tule olemaan varaa. Nyt se on 15-vuotias.
mutta mitä siinä opettaa lapselle??100egee kuussa tyhjästä?no omapa on asianne kun lapsenne ei opi rahaa käyttämään..
Tämäkin asia riippuu taas monesta asiasta. AP, missä asutte ja onko muita lapsia? Jos on, niin montako?
Itse sain 17-vuotiaana rahaa n.15e/vk. Asuimme pienellä paikkakunnalla, jolla rahaa ei mennyt älyttömyyksiin. Maksoin kaiken itse puhelinlaskuista lähtien. Minulla on siis 3 nuorempaa sisarusta, ja mielestäni oikea veto vanhemmiltani oli, ettei enempää voisi antaakaan, koska pienemmille pitää aikanaan antaa ainakin saman verran.
Jos asutte paikkakunnalla, jolla kaikki maksaa ja 17-vuotias on ainut lapsi, niin ei kuulosta älyttömältä. TOISAALTA kannattaa muistaa, että jos lähtee myöhemmin opiskelemaan, niin korkeakouluopinnoista saa opintotukea vajaa 300e + kork. 201e asumislisää. Jos on tottunut törsäämään huntin kuussa, niin noista rahoista kun pitäisi maksaa mahdolliset vuokrat, kaikki laskut, kirjat, syöminen ja yleinen eläminen, niin saattaa tulla hankalaksi.
mutta mitä siinä opettaa lapselle??100egee kuussa tyhjästä?no omapa on asianne kun lapsenne ei opi rahaa käyttämään..
opi käyttämään sitä. Niinpäin se yleensä menee.
Joitakin vaatteita olen lisäksi ostanut.
Musta sä annat lapselle liikaa rahaa.
..mammoja, jotka haluavat pitää lapsensa köyhyydessä. Nuukailevat kaiken suhteen. Jos ei ole varaa elättää 17-vuotaista, niin sitten olisi pitänyt suihkia spermat röörin ulkopuolelle aikanaan. Nyt saatte tuta, mitä se tarkoittaa, kun lisäännytte kuin kanit. Sääli lapsia!
itse ainakin elätän se AINOKAISEN (johon meillä oli varaa, tulot nyt yli 100.000 €/v.) 19 vuotta sitten.
Ei tarvitse patistaa yliopisto-opiskelijaa iltaisin töihin nakkikioskille (jota työtä en aliarvioi), vaan yritetään auttaa nyt, että valmistuu ajallaan ja että hänestä tulee kunnon työtätekevä kansalainen.
Sellainen lapsi jolla ei ole koskaan ole rahaa, ei koskaan ei sitäkäyttämään.
Ne resupekkaperheiden lapset, joiden lapset elävät niukkuudessa, muuttuvat sekopäisiksi kun saavat sata euroa. Raha polttaa näppejä. Köyhät keskimäärin eivät osaa käyttää rahaa. Siksi ovatkin köyhiä. Ja tekevät lapsia enemmän kuin taloudelliset rahkeet mahdollistaisivat.
..mammoja, jotka haluavat pitää lapsensa köyhyydessä. Nuukailevat kaiken suhteen. Jos ei ole varaa elättää 17-vuotaista, niin sitten olisi pitänyt suihkia spermat röörin ulkopuolelle aikanaan. Nyt saatte tuta, mitä se tarkoittaa, kun lisäännytte kuin kanit. Sääli lapsia!
itse ainakin elätän se AINOKAISEN (johon meillä oli varaa, tulot nyt yli 100.000 €/v.) 19 vuotta sitten.
Ei tarvitse patistaa yliopisto-opiskelijaa iltaisin töihin nakkikioskille (jota työtä en aliarvioi), vaan yritetään auttaa nyt, että valmistuu ajallaan ja että hänestä tulee kunnon työtätekevä kansalainen.
Hienosti yleistetty kuomaseni:) Että koska 17 vuotta sitten tilanne oli se että lapsi on mahdollista elättää, ja jos nyt on jotain mennyt pieleen niin olsi pitänyt alunperinkin pyyhkiä spermat talouspaperiin?
En usko että kyseessä olisi katkerien mammojen ajatus siitä, että kun heidän nuoruudessaan rahaa ei ollut, niin nyt on pakko pitää omatkin mukulat köyhyydessä. Tilanteet saattavat muuttua radikaalistikin tuollaisena ajanjaksona.
Ja mitä lapsi oppii siitä, että äiti elättää aikuista lastaan eikä itse tarvitse tehdä mitään? Sääli lasta.
Mun samanikäinen käy lukiota, tienaa ihan itse n. 500e/kk omalla palkkatyöllään ja asuu yksin. Hoitaa koiransa ja asiansa.
Hmmm, alan kohta luulla onnistuneeni kasvatustyössä...ainakin tämän esikoisen kohdalla.
Ja mitä lapsi oppii siitä, että äiti elättää aikuista lastaan eikä itse tarvitse tehdä mitään? Sääli lasta.
[/quote]
-->
Näyttää tuo ainokainen kovasti töitä tekevän OPINTOJENSA eteen. Sekin on työtä. Pöydällä on 1000 sivuisia kirjoja fysiikasta, kemiasta ja matematiikasta.
on muutenkin helvetinmoinen rahasumma, saati että sellainen annettaisiin 17-vuotiaalle kerran kuussa muuten vaan.