Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon geenit vaikuttavat omaan tulevaan synnytykseen ja lapseen??? Kokemuksia?!

Vierailija
30.03.2012 |

Minä olen 26-vuotta täyttävä todella pieni ja heiveröinen tyttö, lantio kapea ja myös rinnanympärys. Painoa 47kg ja olen pitkä 160cm. En liho en sitten millään vaikka vetelisin jokapv karkkia yms. Mennäämpä asiaan...minua kammoksuttaa synnytys. Minun sisko ja äiti on tullut tosi helposti raskaaksi, myös kolmenkympin puolenvälin. Olen siis iltatähti ja paljon nuorempi muita. Siskoni on myös pieni ja hoikka, hän on synnyttänyt alateitse kolme kertaa, äiti on synnyttänyt alateitse 4 kertaa. Kaikki meidän suvun lapset on ollu todella pieniä, äidin puolelta 2-3kg painoisia, myös poikalapsetkin.

Onko mahdollista, että nämä hyvät geenit pätenisi minuun, kun aijomme mieheni kanssa parin vuoden sisällä suunnitella lapsen tekoa. Olen oikeesti teini-ikäisen kokoinen ja näköinen ja huolettaa, ettää mahtuuko musta lasta ollenkaan :D tuleeko mulle geenien yms. Tekijöiden vuoksi mahdollisesto myös pieni lapsi? Kun olen pieni ihminen itsekkin, ja muutkin on saanu pieniä lapsia. Entä oisko alatiesynnytys geenijuttu, kun muutkin on pystynyt synnyttämään hyvin alateitse, vaikka kapeita ovatkin?

Vielä yksi kysymys? Onko koliikki periytyvää? Olen ollut tosi paha koliikkivauva ja hyvin temperamenttinen ja omapäinen lapsi? :D siispä onko mahdollista, että omastani tulisi samanlainen viikari? Ja ei siinä mitään pahaa, kiva olis kuulla kokemuksia, miten paljon geenit on vaikuttanu kaikkeen hedelmöittynisestä pikkulapsiaikaan??!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen siro, mutta lyhyehkö kylläkin (162cm) ja lantioni on leveä, samanlainen kuin äidillä. En tiedä äidin synnytyksistä muuta kuin että me kaikki kolme olemme tulleet alakautta, minä käynnistettynä.

Tuon itse synnytyksen lisäksi olen pohtinut, onko geeneillä mitään vaikutusta keskenmenon todennäköisyyteen? Äidilläni oli kuulemma kaksi keskenmenoa ennen kuin minä synnyin (olen siis esikoinen). Tiedän että keskenmenot ovat tavallisia, mutta kai geenit voivat vaikuttaa siihenkin että ne ovat joillakin harvinaisempia kuin toisilla. Vai?

Vierailija
2/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä painoinen miehesi oli syntyessään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lantion koosta. Lihavalla ihmisellä voi olla ahdas lantio ja laihalla taas leveä. Raskauden lopussa lääkäri tekee synnytystapa-arvion.

Olen äitini kanssa lähes samankokoine. Äitilläni on 4 lasta ja kaikki n. 4 kg. Itselläni 2 lasta ja molemmat n. 3 kg (toinen hieman alle ja toinen hieman päälle). Lääkärille ihmettelin lasteni pientä kokoa ja hän totesi, että minulle ei odoteta isoja vauvoja, kun olen itse näin pieni: 159 cm ja 55 kg. En tiedä, miksi äitini sai isoja lapsia.

Vierailija
4/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimän lisäksi lapseen vaikuttaa sikiöiaikainen ympäristö ja sen tapahtumat, esimerkiksi sinun ravitsemustila, mahdollinen stressi ja raskauden komplikaatiot, virustartunnat ja asiat, mihin et voi itse paljonkaan vaikuttaa.

Temperamentti on synnynnäinen, ja siihen vaikuttaa paitsi teidän kahden perimä myös edellämainitut tekijät.

Lapsen perimä ja geenit vaikuttavat moniin asioihin, mutta ei niin suoraviivaisesti kuin aiemmin on kuviteltu. Ihminen - vauvakin - on geenien ja ympäristön tuotos, esimerkiksi sairauksien synnyssä geenien lisäksi tarvitaan sellaisten ympäristötekijöiden olemassaoloa, jotka aktivoivat geenit toimintaan. Näitä ympäristötekijöitä voivat olla esim. bakteerit ja virukset tai äidin antaman hoivan laatu eli sensitiivisyys.

Ehkä noihin vauvan koko ja synnytystapa-asioihin pystyy vastaamaan paremmin asioihin perehtynyt lääkäri tai perinnöllisyystieteilijä.

Vierailija
5/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleensä se vauvan koko määräytyy sen äidin mukaan, ja jotain osviittaa saa siitä, minkä kokoisia lapsia oma äiti on synnyttänyt. Tässä tosin täytyy muistaa se, että vielä jokin aika sitten raskausajan diabetesta ei seulottu ja hoidettu yhtä hyvin kuin nykyään, joten jos jollakin oli tähän taipumus, hän saattoi saada isompia lapsia kuin saisi nykyaikana.

Minulla on todella pitkä mies, mut lapset on olleet ihan normeja (n.51 cm ja 3,5 kg). Kumpikin on ottaneet hirvittävän kasvuspurtin heti kun ovat ulos päässeet, pituutta on tullut ekana parina kuukautena 6 senttiä kuussa, ja pää on kasvanut yhtäkkiä niihin "oikeisiin" mittasuhteisiin, eli isoksi. Molemmat jatkaa kasvuaan ikäistään pitempinä, mutta siis syntyivät ihan keskikokoisina.

Vierailija
6/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos heidän synnytyksensä ovat sujuneet ongelmitta, niin voit olla aika luottavainen sen suhteen et ei sullakaan tule olemaan ongelmia.

Se lantion ulkoinen levys ei kerro synnytyskanavan ahtaudesta tai tilavuudesta oikeastaan mitään.

Vierailija
7/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ollut 3.7kg, minä 2kg(keskonen) sisareni tasan 3 kilosia..

Vierailija
8/8 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos heidän synnytyksensä ovat sujuneet ongelmitta, niin voit olla aika luottavainen sen suhteen et ei sullakaan tule olemaan ongelmia. Se lantion ulkoinen levys ei kerro synnytyskanavan ahtaudesta tai tilavuudesta oikeastaan mitään.

vähän ehkä nolosti perustan kokemukseni pääosin pitkään koirankasvatuskokemukseen kun on vain 2 omaa synnytystä mutta asiasta on kokemusta eläinten kanssa paljon.

Eli siis joo, minusta näyttää usein menevän niin että se että on hyvä synnyttäjä näyttää periytyvän vahvasti ainakin koirilla. Jotkut linjat on "hyvää synnyttäjäsukua" joillain taas on ongelmia enemmän. Tietenkään se että on hyvästä synnyttäjäsuvusta ei tarkoita ettei ongelmia voi tulla, mutta todennäköisyys on pienempi. Omat synnytyskokemuksenikin tukevat tätä. Olen myös pieni, 161 cm, 48 kg, kengänkoko 35-36 ja tosi siroluinen. Äitini ja äidinäitini ovat kertomustensa mukaan synnyttäneet helposti ja ilman ongelmia - äidinäitini peräti 11 lasta. Niin se sitten kävi mullakin synnyttäminen keskivertoa paljon helpommin, en tarvinnut lainkaan kivunlievitystä ja synnytykset olivat nopeita.

Sinuna olisin luottavainen siihen että ihan hyvin menee, että kokosi ei ole erityinen riski. Ja sekin helpottaa kun tietää, että nykymaailmanaikana on äärimmäisen harvinaista että lapsi tai äiti kuolee jos ei menekään hyvin, synnytyssairaaloissa apu on lähellä tarpeen tullen. Keisarinleikkauskaan ei ole mikään katastrofi jos siihen päädytään esim. ahtaan lantion takia, jotkuthan suorastaan haluavat sellaisen vaikkei olisi pakkokaan.