Olisi ihana asua Helsingissä!
Taidan kaivata vaihtelua. Tähän mennessä olen ollut ihan tyytyväinen Tampesteriin, mutta nyt on niin paljon kavereita muuttanut stadiin että olen alkanu ajatella sen hyviä puolia:
- Töitä olisi
- Kaikki kulttuuritarjonta!
- Ihanaa erilaisuutta
- Tarpeeksi ihmisiä!
- VAIHTOEHTOJA
- Mahdollisuuksia
- Kavereita, vanhoja ja uusiakin
- Ihanaa uuttuutta vastamuuttaneelle, sitä että kävelee vieraita katuja! :)
Mitäs Tampereella? Onhan meillä toi tori, joki ja kaksi järveä. Hassu puhetapa. Junttimusiikki.
Särkänniemi on hyvä, Särkästä en luovu, muun voisin vaihtaa. :)
Kommentit (61)
tarhamatkaan jos se ei ole kodin läheisyydessä tai työmatkan varrella.
Muutama kilometri väärään suuntaan niin voi tarkoittaa julkisilla 45 min lisälenkkiä. Ja jos sen joutuu autolla tekemään kehillä niin äkkiä menee tulee 20 min extraa.
Meille esim tarjottiin tarhapaikkaa jonne oli 4 km matka kävellen kodilta, julkisilla 45 min suunta. Ja tämä helsingissä. Autolla olisi pitänyt mennä kehää ja vihdintietä, jotka ovat melkoisen tukossa ruuhkaaikohin. Ei kiitos sanoin minä.
Sanoisin, että maaseuden äiti kuskaa lasta aika pikälle jos 45 min ajaa suuntaan.
Eikö nimenomaan syrjäseuduilla kuskailla lapsia autoilla päiväkoteihin ja kouluihin aika pitkiäkin matkoja? Stadissa onnistuu yleensä julkisilla/kävellen.
No ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa! Vai haluaisitko kenties kertoa mistä mihin tämä 45 minuutin ja 4 kilometrin matka on?
Sain jo töitä Tampereelta, nyt käyn junalla töissä siellä. Lapset saa käydä lukukauden loppuun ja kesällä muutamme. Myymme kalliin asuntomme ja ostamme jonkun ison ja komean Tampereelta. Ehkä meille jää rahaa yli lomamökkiin tai sijoituksiinkin. Työssä joudumme antamaan periksi ja ottamaan vastaa hieman heikompilaatuista ja pienempipalkkaista, mutta ei sillä niin väliä jos kiire laskee, saadaan vapaa-aikaa ja ei ole velkaa enää.
Helsingissä:
- Ollaan kauheassa uraputkessa
- Teemme järkyttävän paljon palkatonta ylityötä kotona illat(tässä palkka-asemassa oletetaan niin olevan, muutoin ei ole varaa asuntoon)
- Työmatkamme on tunnin yhteen suuntaan ja asutaan Helsingin rajojen sisäpuolella
- Toinen lapsista ei saa erityisopetusta, vaikka tarvitsi, koska se ei riitä hänelle enää. On muita tarvitsijoita. :(
- Asuntovelkaa on paljon
- Asuminen maksaa muutenkin, kiinteistöverot, katumaksut, hulevedet, ...
- Meillä on hyvin harvoin vapaata kulttuuririentoihin
- Meillä ei ole tukiverkkoa ja lapsille hoitajia, joten kulttuuririennot tulisi liian kalliiksi hoitajan palkan kanssa
- Emme ehdi valikoimaan vaihtoehdoista, tavarat ostetaan hätäpäissään ekasta paikasta, joka työmatkan varrella
- Hammaslääkärin joudumme maksamaan ihan itse (olemme sitä ikäluokkaa, että kunnallisen jonoissa ihan vikana)
- Kunnallisen omalääkäri on venäläinen, eikä ymmärrä hyvin suomea
- Naapurit on peestä!
- Joka paikassa näkee kerjäläisiä, huumekauppiaita, deekujaOlen nähnyt deekun tyydyttävän suullaan jotain toista miestä rahasta ihan vaan metroaseman penkillä. Metroa odottava väki vaan katseli pakostakin kattoon tai varpaisiin tai toisaalle. Joku nainen ja mies nussi taas valokuvauskopin verhon takana asemalla. Nainen olisi voinut olla miehen äiti, joten varmaan maksullinen tapaus. Jalat näkyi verhon alta ja sieltä ne sitten housujaan nostellen tepastelivat ulos lähtien eri suuntiin. Ja äidit, lapset ja vanhukset kulki ohi ja varmasti huomasivat. Sitä oppii sulkemaan silmänsä henkisesti. Vai haluanko tehdä sitä?
Asumme muuten paremmalla asuinalueella.
Tervetuloa vaan!
on ihanaa, ja jos sit asuu lähiössä, kaikki onkin kamalaa. Asuin sinkkuna Kalliossa, ja se oli ihanaa, ja nyt asun perheeni kanssa pohj.Helsingissä, ja tääkin on ihanaa! Oikeesti mulla on varmasti paremmat ulkoilumahdollisuudet kuin monella maalaisella, vieressä on isot futiskentät, on ilmaiset tenniskentät ja jopa rantalentiskentät. Ja ainaki mä hujautan tästä ihan 15-20 min bussilla keskustaan, välillä lauantaisi lapsen kans tedään retkiä vaikka luonnontieteelliseen tai Ateneumiin, mitä nyt sattuu mieleen tuöleen. Samoin mä ainakin kerkiän sinne kulttuuriharrastuksiinkin, onhan mulla mies joka katsoo lapsia! Varsinkin viime hetken lippuja saa välillä halvemmalla esim. oopperaan, joten ei kauheen kummoisia järjestelyjä vaadi hypätä bussiin, mennä oopperaan ja tulla bussilla kotiin. Nää negatiiviset kirjoitukset täällä kauheen pitkistä välimatkoista jne on pakko olla jonkun pikkupaikkakuntalaisen kateellisia provoja, koska se ei olieesti ole niin vaikeeta!
[/quote]
Lähes kaikkialla muualla paitsi pääkaupunkiseudulla, lapset pääsevät kävelymatkan päässä olevaan päiväkotiin ja lähellä olevaan kouluun. Lääkäriin pääsee samana päivänä kun vain haluaa, kunnalliseen hammaslääkäriin pääsevät kaikki. Et taida olla ihan tietoinen siitä, miten palvelut pelaa - muualla.
[/quote]
Kyllä se on vaan on niin, että Helsingissä kouluihin satsataan paljon rahaa ja esim. vieraan kielen opetusryhmät muodostetaan 10 oppilaalla toisin kuin muilla paikkakunnilla. Resursseja on täällä aivan toisin kuin Tampereella.
Ja nuo päiväkodit ja terveydenhuolto ovat myös raaka totuus. Helsingissä on myös Suomen ainoa lastensairaala, jossa on lastenpäivystys erikseen. Muualla jonotellaan päivystykseen alkkisten vieressä.
niin Tampereen sijaan kannattaa valita joku metsäkylä asuinpaikaksi, koska mogadishun asukkaat tulevat myös muiden Suomen kaupunkien katukuvaan ihan lähitulevaisuudessa.
Helsnki näyttäytyy yleensä kantakaupunkina mikä onkin ihan hieno kaikin puolin.
Suurin osa Helsingistä on pelkkää lähiötä, huonot palvelut, pitkät matkat, onnetonta pöpelikköä (Ah, luontoa).
Kutsutko sä esim. Laajasalon luontoa pöpeliköksi? Olen asunut eri puolilla Suomea maaseudulla eikä siellä kyllä tuollaista luontoa ole, paremminkin nimenomaan sitä pöpelikköä...
Helsnki näyttäytyy yleensä kantakaupunkina mikä onkin ihan hieno kaikin puolin.
Suurin osa Helsingistä on pelkkää lähiötä, huonot palvelut, pitkät matkat, onnetonta pöpelikköä (Ah, luontoa).
Kutsutko sä esim. Laajasalon luontoa pöpeliköksi? Olen asunut eri puolilla Suomea maaseudulla eikä siellä kyllä tuollaista luontoa ole, paremminkin nimenomaan sitä pöpelikköä...
Tarkoitin vaan, etä Helsinki kokonaisuudessaan ei ole Espa ja kantakaupunki. Onko Laajasalo jotenkin semmoinen stadi?
että sen kirjoittaja ei asu Stadissa. Itse asun Kalliossa ja voin kertoa, että ei ne kerjäläiset kyllä ketään hihasta revi, kyhjöttävät vaan. Mutta, kun asenne on tuo, niin ihan hyvä meille että et tänne muutakaan, stadilaisuus on jotain ihan muuta.
Ja sille, joka sanoi tuntevansa itsensä yksinäiseksi Helsingissä, sanoisin, että anna sille ystävällisyydelle mahdollisuus! Hymyile itse ja rupattele, olen aivan varma että kohtaat täällä paljon ystävällisyyttä. Itse juttelen vieraillekin ihmisille ja olen hymyileväinen, ja todella, todella usein kohtaan ihania ihmisiä ja valloittavia sosiaalisuuden muotoja täällä rujon kauniissa Kalliossa :)
Kumma että tollanen slummi kiinnostaa.
Ai miten niin slummi?
No huomaat sen sitten kun päivän 54. romanialaiskerjäläinen repii hihasta ja kinuaa rahaa.
Mä olen siellä syntyt, elänyt ja asunut yli kolmikymppiseksi.
Nyt en enää asu helsingissä, mutta helsinki elää mussa, aina!
Maailman paras kaupunkin on HELSINKI!
Mä vielä sinne muutan takaisin joskus se on varma.
ja helposti lahestyttavia. ja niin on kylla muuallakin suomessa, mutta helsinki on kylla paras.
ja kesällä Lintsille. Et tule katumaan.
Ainoastaan lasten riuhtaiseminen vieraaseen kaupunkiin mietityttää. Koulu ja kaikki kaverit vaihtuisi. En ikinä ainakaan kesken lukuvuoden muuttaisi. Ehkä alan miettiä asiaa ensi syksyä silmällä pitäen. Voi, se olis niin ihanaa! Kaipaan muutosta! :)
ap
Taidan kaivata vaihtelua. Tähän mennessä olen ollut ihan tyytyväinen Tampesteriin, mutta nyt on niin paljon kavereita muuttanut stadiin että olen alkanu ajatella sen hyviä puolia:
- Töitä olisi
- Kaikki kulttuuritarjonta!
- Ihanaa erilaisuutta
- Tarpeeksi ihmisiä!
- VAIHTOEHTOJA
- Mahdollisuuksia
- Kavereita, vanhoja ja uusiakin
- Ihanaa uuttuutta vastamuuttaneelle, sitä että kävelee vieraita katuja! :)Mitäs Tampereella? Onhan meillä toi tori, joki ja kaksi järveä. Hassu puhetapa. Junttimusiikki.
Särkänniemi on hyvä, Särkästä en luovu, muun voisin vaihtaa. :)
No ihmisiä on mutta ne ovat vieraita ihmisiä!
Ei niihin tutustu!
Olen asunut täällä kauan ja muutaman vuoden jälkeen täysin kyllästynyt!
Tosi yksinäistä on.
meitä Tampereelle kun se asuminen Helsingissä on niin kallista, mutta mitä määä siellä tekisin. Siellä ei ole työpaikkoja eikä mulle muutakaan. Visiitti pari kertaa vuodessa riittää hyvin ja junttimusaa saa kuunnella täällä Helsingissäkin :)
Se on sata kertaa ihanampi kuin Helsinki.
Siellä ei ole työpaikkoja eikä mulle muutakaan.
Kerropa mitä työpaikkoja siellä ei ole
Se on sata kertaa ihanampi kuin Helsinki.
Päivän paras =D
mutta en panisi pahakseni Helsinkiinkään muuttamista jos tarjottaisiin sellaisia töitä, että olisi taloudellisesti järkevää sinne muuttaa. Mielelläni aina vierailen Helsingissä kavereiden luona, mutta palaan hyvillä mielin aina kotiin Tampereelle. Tampereessa on parasta sen täydellinen koko. Kaikkea on, mutta elinkustannukset, kulkeminen ym. ovat inhimillisissä mitoissa.
t. kalevalainen :)
Kaupunkilaisena en näe mitään järkeä pitää autoa, eikä minulla ole sellaista koskaan ollutkaan. Asutaan nyt Tampereella lähiössä, noin 10 km keskustasta eikä oikeastaan koskaan tule tilanteita missä auto olisi jotenkin välttämätön. Julkisilla pääsee.
Ihmettelen usein, miksi bussin käyttäminen on monien mielestä _vaikeaa_. Mitä vaikeaa siinä muka voi olla? Täälläkään ei tarvitse edes katsoa aikataulua, sen kun marssii pysäkille, 10min sisään sieltä joku auto tulee. :) Jos menee pitemmälle vaihtaa autoa keskustassa. TKL:n Kortilla ei edes ole kallista.
Ja kun ei ole pikkulapsia enää niin ei onneksi tarvitse kuskata muksujakaan juuri mihinkään. Lapset osaa kulkea harrastuksiinsa itse - bussilla. Sama onnistuisi ihan varmasti Helsingissäkin.
Unelmoin Kalliosta! Asuin siellä hetkisen nuorempana ja viihdyin tosi hyvin. Nyt ei ehkä ole varaa sinne presidentin naapuriksi lähteä. Toisaalta, jos kaupungin vaihto on edessä sitten kun muksut lähtee lukioon, niin isoa asuntoa ei kovin kauan tarvitse, nehän lentää jo pesästä ja huonelukua ja asunnon kokoa voi huoletta vähentää.
Tampere on kyllä kaunis tämäkin. Asutaan järven rannalla, hyvät kulkuyhteydet, tosi hyvä alakoulu lapsille ja hyvät ulkoilumahdollisuudet. Keskustaan pääsee vartissa. Ehkä me tätä kestetään vielä pari vuotta... :) ap