2 -vuotiaan nukuttamishelvetti...nyt apua
meistä tehdään varmaan kohta lastensuojeluilmoitus, kun lapsi huutaa ja äiti huutaa ja ovet paukkuu tähän aikaan illasta. luen ensin lapselle kirjan, sitten silitellään, lauletaan, sitten pidän lasta vain sylissä kunnes nukahtaa. nukahtaminen kestää aina tunnin. makaan tunnin lapsen vieressä tietäen, että illalla pitäisi vielä tehdä töitä ja läksyjä. lapsi potkii, valittaa, haluaa vettä, haluaa pissalle.
usein nukahdan lapsen viereen. tänään vain raivostuin, jätin lapsen yksin huoneeseen huutamaan ja ovi kiinni. nyt huutaa siellä äitiä. olen suoraan sanottuna ihan helvetin väsynyt tähän. ja ennenkuin kysytte, isä ei ole kuvioissa. ei mitään omaa aikaa edes iltaisin, ja ulkoilu, leikkiminen, mikään ei auta eikä saa tuota kakaraa nukahtamaan ajoissa.
Kommentit (46)
Entä kuinka pitkät päiväunet?
Voisiko tuo "nukuttamishelvetti" johtua siitä, ettei lapsi ole vielä tarpeeksi väsynyt mennessään nukkumaan? Voisiko päiväunia hiukan lyhentää tai pystyisitko järjestämään lapselle iltaisin jotain fyysistä väsyttävää liikuntaa (ulkona remuaminen).
Nämä on mun mietteitä ja en ole tässä asiassa mikään ekspertti, mutta tällaisia asioita mulla tuli ensimmäisenä mieleen. tsemppiä sinne ja toivottavasti apu löytyy pian!
Mä yrittäisin sinuna nyt sitä että opetat lapsen nukahtamaan itse sänkyyn etkä makoile siellä hänen kanssaan ja pompi käskyjen mukaan. Varaa viikko siihen niin että ajattelet että lusit nyt tämän helvetin etkä edes ajattele, mitä kaikkea pitää tehdä. Kerrot lapselle, että nyt hän on iso poika/tyttö, joka saa ihan itse jäädä nukkumaa ja äiti on lähellä ja puuhaa, mutta ei saa tulla sängystä pois, vaan nyt nukutaan. Ja kuskaat mukulan määrätietoisesti vaikka 100krt illan aikana sänkyynsä ja sanot vaan että nyt nukutaan. Vaatii hermoja, mutta tuo on ihan järjetöntä ja tarvitset ne pari omaa tuntia illassa. Uhraa ne vähätkin joksikin aikaa, niin saat rauhan illoiksi jatkossa. Tsemppiä!
meillä on laitettu vasta väsyneet lapset nukkumaan, mutta muutenkin ollaan kurja perhe kun on kielletty lapsen päiväunet päivähoidossa.
neuvo: lapsi nukahtaa kun sillä on turvallinen olo. Mulla kohta neljävuotias, jota ei ole nukutettu koskaan. Nukahtaa viereen, itse luen lehteä tai kirjaa. Mä en ole mikään lapsen viihdytyslaitos, en jaksa lauleskella, tai lukea satuja, saatikka juosta lapsen sängyn vieressä. Siksi saa nukkua vieressä vaikka 10 vuotiaaksi.
ja ne iltarituaalit ehdottoman tärkeitä! meillä ei varmaan nukuttais ollenkaan ilman niitä.
Eikä mitään makoiluja tosiaan siellä sängyssä.
Alku tulee olemaan kamalaa, sen voin luvata. Mutta senkin voin luvata, että muuten ei muutosta tule.
Olen käynyt läpi ihan saman, mutta kyllä se helpottaa! Älä sekoa, voimahali!
mutta kerron nyt -ja olen ap pahoillani tästä- että kaikkiin se ei auta. Meillä päädyttiin lopulta 7-vuotiaana melatoniinin käyttöön joka on vihdoin ja viimein auttanut.
Millaiset unet ja mihon aikaan nukkuu päivällä?
Onko isovanhempia, kuinka nukkuu heidän hoidossaan.
Teillä on kierre, joka on murrettavissa, mutta se vaatii johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta.
mutta kotona en saa häntä nukkumaan. olen varmaan jo pilannut lapsen perusturvallisuuden, vannon, etten ole koskaan huutanut sille noin kovaa. pelkään, että joku ilmoittaa lastensuojeluun. koko talo varmaan kuuli. vituttaa vaan, kun ei ole hetkeäkään omaa aikaa edes suihkussa käymiseen tai huomisaamuun valmistautumiseen. kun saisi edes sen yhden tunnin !
voiko noin pieneltä kieltää hoidossa päiväunet, ja millaista helvettiä meidän muutenkin ylilevottomista illoista silloin tulee ? lapsi juoksee, ulkoilee ja hyppii koko illan, mutta on tälläkin hetkellä vielä hereillä ja pirteä. päiväunet on n. 2 tunnin mittaiset.
meidän ongelma on siis se, että lapsi nukkuu liian pitkät päiväiunet ja se, että ylipäätään olen maannut siellä hänen vieressä nukuttamassa ja antamassa vettä ja viemässä pissalle ?
Älä näytä lapselle vaikka miten vituttaa.samat tutut iltarutiinit joka päivä tai edes samankaltaiset..koeta nukuttaa niin että luet itse kirjaa/läksyjä vieressä.ensi vaikka istut vieressä tuolilla ja lopulta meet kauemmaks ilta illalta kunnes lapsi oppii nukahtamaan itse.muista kehua jos nukahtaa hyvin edellisenä iltana ;) ja tsemppiä!raskasta se on mutta minäki siitä selvisin ja nyt tuolla nukkuu 3v ihan ite nukahtaneena.
Jotkut lapset on tosin helpompia kuin toiset, jopa samassa perheessä. Itse sanoisin neljän kokemuksella, että ovat toinen toistaan helpompia, joka johtunee osin myös vanhempien viisastumisesta. Nykyinen parivuotias viedään sänkyyn, laulan laulun ( ei tarvitse sitäkään, mutta haluan) ja sinne jää. Öisin ei huuda ja nukkuu esim. 10 tuntia putkeen.
Ensimmäistä tulee paapottua kokemattomuuttan niin, että siutä tekee huomaamattaan hankalan.
mutta kotona en saa häntä nukkumaan. olen varmaan jo pilannut lapsen perusturvallisuuden, vannon, etten ole koskaan huutanut sille noin kovaa. pelkään, että joku ilmoittaa lastensuojeluun. koko talo varmaan kuuli. vituttaa vaan, kun ei ole hetkeäkään omaa aikaa edes suihkussa käymiseen tai huomisaamuun valmistautumiseen. kun saisi edes sen yhden tunnin !
voiko noin pieneltä kieltää hoidossa päiväunet, ja millaista helvettiä meidän muutenkin ylilevottomista illoista silloin tulee ? lapsi juoksee, ulkoilee ja hyppii koko illan, mutta on tälläkin hetkellä vielä hereillä ja pirteä. päiväunet on n. 2 tunnin mittaiset.
meidän ongelma on siis se, että lapsi nukkuu liian pitkät päiväiunet ja se, että ylipäätään olen maannut siellä hänen vieressä nukuttamassa ja antamassa vettä ja viemässä pissalle ?
Veden antamisesta jne tulee ihan peliä lapselle. Kerran voi antaa, jano on varmasti ohi kerrasta. Itse makoilen tai isänsä hetken lapsen kanssa isossa sängyssä lukemassa, laulamassa ja silittelemässä. Kun lapsi on selvästi rauhoittunut, siirrän hänet omaan sänkyyn ja sanon, että "kohta äiti laittaa omaan sänkyyn". Rauhoittuu sinne yleensä tosi nopeasti. Lapsemme nukkuu siis vielä pinniksessä kanssamme samassa huoneessa, lisännee perusturvallisuuden tunnetta. Iltarutiinit teemme aina samalla tavalla ja samaan aikaan.
Jos tuntuu vaikealta, yritä hankkia apua neuvolasta, vertaistukea MLL:n kautta tms. Kaikilta meiltä menee joskus hermo, se on normaalia.
tekisin itse niin, että pistäisin lapsen omaan sänkyyn, antaisin kirjan luettavaksi, jättäisin lukulampun päälle ja antaisin lapsen lueskella.
Se, että pakotat lasta nukahtamaan, ei todellakaan auta. Unen tuleminen vaatii turvallisen tunteen ja levollisen mielen. Lapsi voi pelätä pimeää ja yksin huoneeseen jättäminen ei tee muuta kuin huonoa. Mene nyt heti ja ota se lapsi syliin ja pyydä anteeksi omaa äkkipikaisuuttasi. Purat lapseen omaa väsymystäsi. Hän ei ole syypää siihen, että sinun henkiset voimavarat eivät riitä. Pyydä vaikka oma äitisi viikonlopuksi auttamaan iltarutiineissa. Järjestä apua itsellesi.
Se, että ei anna lapsen nukkua päiväunia, voi aiheuttaa myös nukahtamisongelmia. Eli lapsen on ehdottomasti saatava nukkua päiväunet, jos hän ne tarvitsee. Lapsi voi olla myös liian väsynyt nukahtaakseen, eli aina pitäis päästä ajoissa nukkumaan.
Joka ilta samana toistuvat iltarutiinit helpottavat nukahtamista sekä turvallisuuden tunne. Lapset ovat mestareita vedeättämään; jos hän on oppinut siihen, että äidin käsi on ympärillä, niin ei taatusti nukahda ilman.
Nyt vaan systemaattisuutta kehiin vaikka kuinka ottais aluksi koville. Lopussa kiitos seisoo. Minä en varsinaisista nukahtamisongelmista mitään tiedä, mutta omat taistelut on meilläkin käyty ja neiti oppi kyllä lopulta nukahtamaan yksin omaan huoneeseen. Sama on nyt lapsen lapsen kanssa; on silloin tällöin yökylässä ja kaksi ensimmäistä iltaa huusi kuin palosireeni mutta nykyisin nukahtaa sekunnissa.
toiset herkempiä kuin toiset. Toiset vaativat illalla enemmän rauhoittelua ja turvaa. Tunti nukuttamista on mielestäni aika vähän kuitenkin. Kyse taitaa olla enemmän sinun omien voimavarojesi puutteesta.
"lapsi nukahtaa kun sillä on turvallinen olo"-kommenteista.
Ihan varmasti lapsellasi on turvallinen olo ja ongelma ei johdu siitä.
Tohon ei oikeasti auta kuin päättäväisyys ja aika. Eli luet sadun ja sanot että nyt nukutaan.
Voit joko valita sen että menet pois huoneesta ja kun lapsi tulee oikeasti sen sata kertaa sängystä pois kuskaat takaisin ja santo vaan että nyt nukutaan.
Kestää joitakin iltoja max viikko. Ja unirytmihän menee ensin sekaisin kun ekoina iltoina nukahtaminen venyy.
Toinen vaihtoehto on se, että istut sänkyn vieressä ja silittelet lasta ja ilta illalta hinaat tuoliasi kauemmas sängystä. "Äiti on tässä lähellä, käy nukkumaan vaan"-tyylisiä rauhoitteluita.
Mulla on 4 lasta ja olen aina ollut hentomieli näissä nukkumisasioissa ja lapset on nukkuneet vieressä pitkään ja olen imettänytkin öisin kauan jne. mutta näin meillä on stten lopulta opittu nukkumaan yleensä tossa 2v2kk-2v5kk iässä.
Nyt tämä kuopus kaipaisi samanlaista nukkumaan opettelua, muttaen ole vielä itse jaksanut, kun en ole stressaantunut tilanteesta ja olen jotenkin enemmän "nukkuu kun nukkuu"-linjalla, enkä kehtaa sanoakaan moneltako 2v vielä keikkuu ylhäällä..
Mutta nuo 3 vanhempaa ovat siis oppineet nukahtamaan itse omaan sänkyynsä!
Tsemppiä ap! On tosi ärsyttävää, mutta kyllä se oikeesti siitä! Vuoden päästä voit stten jaella täällä neuvoja, että niin minunkin 2v vaati nukuttamista, mutta...
Ihan rauhoitutaan ennen sänkyyn menoa. Se että lasta juoksutetaan ja yritetään väsyttää aiheuttaa aika usein päinvastaiset reaktion. Vauhti jää päälle ja lapsi ei kykene rauhoittumaan koska on jo yliväsynyt. Tämän lisäksi samat iltarutiinit joka ilta mutta sänkyyn mennessä ei ennään lauleta vaan sanotaan hyvää yötä ja ollaan hiljaa. Vettä on juotu jne.. Ennen sänkyyn menoa. Jaksamista ja tsemppiä :)
Miksi te opetatte lapsillenne noita itsellenne kestämättömiä rutiineja!? Makaatte vieressä, jossain tietyssä asennossa, laulatte tietyn laulun, silitätte juuri oikeasta kohdasta juuri oikeassa tahdissa, viette vettä, käytätte pissalla.....En vain käsitä :/. Sitten uuvutte siihen, kun ei olekaan yhtään omaa aikaa, kun illat menee sirkusta pyörittäessä lapsen pillin mukaan.
Älkää edes lähtekö siihen mukaan.
Meillä on kolme lasta (8,6 ja 3), kukaan ei koskaan ole saanut juotavaa sänkyyn (eikö mitään muutakaan palvelua), vessassa käyvät ennen nukkumaan menoa, joten turha väittää, että 15 minuutin päästä olisi vessahätä, eli eivät sitäkään yritä. Koskaan ei ole vieressä maattu tai silitetty tuntikausia. Iltasatu joskus luetaan jonkun lapsen huoneessa, siitä sitten siirtyvät omiin huoneisiinsa omiin sänkyihinsä, pusut ja halit ja hyvänyöntoivotukset. Ja tarvittaessa, jos joku painaa mieltä, niin voidaan rauhassa jutella hetki, kun kaikki lapset nukkuvat omissa huoneissaan, niin ei ole muut kuulemassa. Eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia nukkumaan käymisessä, vaikka lapsista yksi on todella hankalalla temperamentilla siunattu ja moni asia hankalaa onkin.