Säälitti tänään kaupassa yksi nuorimies.
Ostokset oli, jugurtti, makaronipussi ja joku leikkelepaketti. Yritti maksaa mutta kortilla mutta kassa sanoi että ei onnistu. Jätti ne leikkeleet pois ja silti ei onnistunut. Lopulta se lähti siitä allapäin ja varmastikin nolona kävelemään pois, tyhjin käsin.
Ihan fiksusti pukeutunut, ei näyttänyt miltään rupuselta.
Eka kerta kun mä näen että joku joutuu jättämään ruokansa kassalle sen takia että ei ole rahaa.
Kommentit (100)
Kyllä jugurtti ja leikkeleet on luksusruokaa. Vaikka se yksi paketti olisikin vain euron niin kilohinta saattaa silti olla iso. Ja vaikka yksi jururttipurkki maksaisi sen 20c niin ostamalla kaurahiutalepaketin saisi aamu- ja iltapalat moneksi päiväksi paljon halvemmalla kuin ostamalla monta jugurttipurkkia ja leivät leikkeleineen Tylsää ehkä, eikä lainkaan niin hyvää kuin luksusvoileipä, mutta köyhällä ei aina ole varaa valita.
Suomessa on ihan oikeita köyhiä, sitä en kiistä, mutta aika moni on myös niitä joiden rahat riittäisivät jos vain osaisivat käyttää ne oikein. Jos ostetaan aina sitä mitä tekee mieli eikä sitä mihin oikeasti on varaa niin ei ihme jos tili on aina miinuksilla.
Sattui itselleni ison ostoksen (n. 550 euroa, kodinkone) kanssa jokin aika sitten. Korttitilillä oli runsas 1000 euroa (ns. tavallinen pankkikortti, debit). Maksua ei hyväksytty kassalla. Toinen yritys, sama juttu. Jonotin pankkiautomaatille, en saanut nostetuksi 600 euroa, nostin sitten 400 ja kas - kuitissa oli tieto että tilillä on jäljellä rahaa runsas 600, käytettävissä vajaa 100 (erotus oli täsmälleen ostosten summan suuruinen). Uusi jonotus ja tarvittavat loppurahat S-tililtä.
Eli: katevaraus oli tehty, mutta tapahtuma hylätty! En tiedä miten tuo Elektron toimii, mutta epäilen että siinäkin voi käydä samoin, ja sittenpä tilillä "ei ole rahaa" vaikka todellisuudessa onkin.
että tää keskustelu on mennyt periav:laiseen tapaan vänkkäämiseksi pankkikorttien toimintaperiaatteista :/
Olisin itse kyllä maksanut sen edeltävän asiakkaan ostokset tuossa tilanteessa. Olen sen tehnytkin pari kertaa. Kerran oli selvästi kyse siitä, että työssäkäyvä mies oli unohtanut lompakon työpaikalleen ja lounasseteleistä jäi kassalla uupumaan muutama kymmenen senttiä. Toisella kertaa krapulaisen rokkarin näköinen krapulainen nuorimies oli ostamassa kahta euron hampurilaista, toista itselleen ja toista kaverilleen kun muisti, että on velkaa jollekin toiselle eikä ole rahaa ostaa kahta hampurilaista. Noissa molemmissa tapauksissa rahattomuus oli varmaankin itse aiheutettua, mutta kukapa ei joskus olisi joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen tai ainakin voisi joskus sellaiseen joutua. Ei siinä ole mitään noloa. Olen itse joutunut pummaamaan kerran vieressä istuvalta mieheltä pari euroa junalippuun kun en ehtinyt nostamaan rahaa automaatilta asemalla ja maksukorttina oli pelkkä electron. Antaa hyvän kiertää.
tuli kahteen kertaan tuo "krapulainen", ei ollut tarkoituksena ylikorostaa :) Ja tuo tapahtui siis mäkkärin kassalla.
debit-kortin saa sellaisena joka varmistaa joka kerta että tilillä on rahaa (minulla on tällainen S-pankin kortti), on siis samanlainen kuin visa electron.
Debit-kortin saa myös sellaisena ettei varmista tilin katetta, on siis samanlainen kuin "normaalit" pankkikortit.
Ainakin ennen (joskus 8 vuotta sitten mun entisessä työpaikassa) päätelaite antoi jonkun virhekoodin jos laite ilmoitti ei myyntilupaa. Virhekoodista tiesi miksi maksu ei mennyt läpi, esim. tilillä ei katetta tai ei voitu varmentaa ja mitä niitä nyt muita oli. Kassa ei tietenkään nähnyt tarkkaa summa paljonko asiakkaan tilillä on rahaa, mutta electronin kanssa kone tarkistaa että eihän nyt mene miinukselle. Ei kassa nähnyt olisiko tili mennyt 5 senttiä vai 259e miinukselle. Kone vain ilmoitti virhekoodin kanssa ettei katetta tähän ostokseen ole. Mutta tätähän ei saanut asiakkaalle sanoa, piti vain hiennotunteisesti kysyä olisiko sinulla käteistä tai muuta korttia.
Tasan jauhat paskaa..debit on debit, ei niitä oo montaa lajia. Joidenkin kauppojen pääte tekee katevarauksen mut yleensä ei tee.
sitten on S-pankin työntekijä jauhanu mulle paskaa. Varmistin asiaa monta kertaa ja mulle niin vakuutettiin.
Mä ole tästä ketjusta se jonka mies on niin huithapeli ettei kannata hirveästi kortilla rahaa pitää. Silläkin siis S-pankin _varmentava_ debit, sitä ei pysty alle sadon vetämään kuin S-ryhmän omissa toimipisteissä ja tuolloin ei menen tilinylitysmaksua. Onneksi näin, jos ei varmentaisi muualla saisimme maksaa ylityksestä varmaan parikin kertaa kuussa kun mies ei yksinkertaisesti muista tai tajua verkkopankissa käydä siirtämässä rahaa!
kun edelläni pieni somalityttö oli ostamassa litratolkulla maitoa ja yhden pienen namipatukan. No, kolikot eivät sitten riittäneetkään namipatukkaan, raukka laski päänsä alas. Kaivoin kolikon taskusta äkkiä, taisi olla 2e ja sillä tyttö sai patukan ja jäi ylikin. Oi sitä hymyä sen tytön kasvoilla.
:)
Ja siitä syystä, että mulla oli aina tilinylityksiä. Voin sanoa, että nyt on helppoa ja mukavaa kun tietää aina paljonko rahaa on.
Ja kertaakaan se ei ole mua pulaan jättänyt, junat ja lentokoneet nyt tiedän, että se ei käy mutta muutoin se käy siellä missä muutkin kortit.
Ulkomaillakin olen sillä maksanut ja netistä ( siis Usasta ja Euroopasta ) tavaraa tilannut, ei ongelmaa. Ja ainahan on nyös PayPal jos ei korttiaan voi/halua rekistetöidä Verified By Visa ominaisuuteen.
BlueOnilta olen varannut ja maksanut lentoja, siellä ei tuo korttini käy, mutta onneksi ne voi siellä maksaa nettipankissa. Samoin olen maksanut ulkomaan hotellivaraukset nettipankissa.
Eli ei ongelmaa Electronin kanssa.
Yhden kerran mulla on käynyt niin että rahat ei riittänetkään. Kieltämättä nolotti. Olin lasken tarkkaan mitä voin ostaa, muistin hinnat ulkoa. En muista mitä ostin mutta ilmeisesti olin laskenut väärin tai sitten jonkun hinta oli noussut ja jäi kiinni ihan muutamasta pennistä. Käteistä käytin, silloin ei visa electronia ollut vielä käytössä ja pankkikorttia ei mulla ollut.
Kävi sitten niin että herra mun takana oli valmis antamaan ne puuttuvat pennit, mutta kassaneiti sanoi että ei tarvitse, sillä oli joku kippo mistä se otti puuttuvan summan.
Mua nolotti, mutta toisaalta taas oli hyvä mieli siitä että mitään ei tarvinnut jättää pois, kiitos kassan ja kiitos vaan sille miehellkin joka olisi myös auttanut :)
söin leikkeleitäkin. Yksi leikkelepaketti maksoi sen pari euroa ja söin siitä kaksi viikkoa, puolitin aina leikkeleet. Söin myös juustoa ja yksi juustopaketti kesti ainakin sen pari viikkoa, jos en käyttänyt juustoa ruoanlaittoon niin kesti kolmekin viikkoa. Juustoon, leikkeisiin ja margariiniin sain kuukauden aikana kulumaan 12 euroa. Kyllä sen budjettini kesti. Samoin söin jugurttia ja hedelmiäkin. En ymmärrä, mitä vauhkootte.
Ikäväähän se on, jos rahat on loppu, kun viikko pitää vielä tukia odotella, mutta ehkä hän saa jostain lainattua parikymppiä. Voi olla, ettei ole muistanut, että joku maksu veloitetaan tililtä ja siksi rahat loppu.
Sattui itselleni ison ostoksen (n. 550 euroa, kodinkone) kanssa jokin aika sitten. Korttitilillä oli runsas 1000 euroa (ns. tavallinen pankkikortti, debit). Maksua ei hyväksytty kassalla. Toinen yritys, sama juttu. Jonotin pankkiautomaatille, en saanut nostetuksi 600 euroa, nostin sitten 400 ja kas - kuitissa oli tieto että tilillä on jäljellä rahaa runsas 600, käytettävissä vajaa 100 (erotus oli täsmälleen ostosten summan suuruinen). Uusi jonotus ja tarvittavat loppurahat S-tililtä.
Eli: katevaraus oli tehty, mutta tapahtuma hylätty! En tiedä miten tuo Elektron toimii, mutta epäilen että siinäkin voi käydä samoin, ja sittenpä tilillä "ei ole rahaa" vaikka todellisuudessa onkin.
Sitä se tarkottaa..oot laittanu korttiis käyttörajat liian pieniks.
Kerran maksoin yhden mummon ostokset jolla ei ollutkaan tarpeeksi käteistä lompakossa, toisen kerran nuoren naisen jonka kortti ei toiminut, nuori nainen kyllä pyysi tilinumeron ja maksoi ostokset parin viikon päästä takaisin.
Ompas ollut hyvä kassanhoitaja. Itselleni on opetettu samaisessa ammatissa että asiakkaalle ei ikinä saa sanoa, että sinulla ei varmaan ole rahaa vaan pitää kertoa asiallisesti esim. "Varmentaja ei valitettavasti anna myyntilupaa. Olisiko sinulla toista maksuvälinettä".
Itse näin tänään vanhemman naisen joka oli hamstrannut 2 ruokakassillista tavaraa eikä tilillä ollutkaan katetta :( Melkein itku tuli kun ei saanutkaan herkkujaan ja vaatteita.
Minä olisin maksanut ne sen ostokset.
Itsellä on opiskelevia nuoria, ei niiden tuloissa ole hurraamista.
En lukenut kaikkia, mutta kerran kävi Prismassa niin, että kassa kuiskutti minulle, ettei tilillä ole rahaa, kun koetin kortilla maksaa. Älähdin, että pitäisi kyllä olla, sillä tiesin näin olevan ja olisiko mies sitten maksanut ostokset, en muista, eli onneksi en ollut yksin. Menin heti S-pankkiin, kun on siinä samassa, ja siellä sanoi, että kyllä täällä rahaa on. Tekniikka on ihmeellistä.
Tutustupa opiskelijoiden tilanteeseen. Opintotuki on jätetty jälkeen elinkustannusten noustessa. Ei ole hääviä tähän aikaan vuodesta, kun viime kesänä tienatut rahat alkavat olla loppu. Itsellekin on käynyt useita kertoja niin, että on pitänyt maksaa vain luotolla.
Fiksuna ihmisenä olisit tietysti tarjoutunut maksamaan ostokset.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2012 klo 23:57"]
Kyllä esim. vica electronista voi olla aika varma, että rahaa ei ole, jos kortti ei muka toimi.. Yleensä näillä raha-ongelmaisilla onkin juuri se kortti, koska niillä on monesti menneet myös luottotiedot, joten muuta korttia ei heru..
kassa myös
Olen työssäkäyvä opiskelija ja en ole kokenut tärkeäksi hankkia luottokorttia, eikä miehenikään.
[/quote]
kävin ostamassa tänään olutta vähän liikaa ja huomasin että myyjä oli vähän pettynyt minuun koska olen perheellinen ja olen ostanut ennenkin ruokaostokseni koko perheen voimin.
Huomasin että hän pitää minua paskana alkoholistina joka vielä polttaa röökiä. Tuli paha mieli ja kaikki klamuuri on kadonnut kännistä. Se paskiainen!
Minäkin olisin mielelläni maksanut hänen ostoksensa.