Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

johtuuko synn.jälkeinen masennus imettämisen aiheuttamasta hormonimylläkästä?

Vierailija
17.11.2005 |

uskallan myöntää... edellisestä synnytyksestä toipuminen kesti varmaan puoli vuotta ja siinä samalla tuskailin imetyksen opettelemisen kanssa.

niin mikä saa ton masennuksen aikaan? tuli vaan mieleen et jos imettäminen sen tekee niin en taida jaksaa ottaa sitä riskiä, että masennun taas...

kiitos jos jollain on jotain _tietoa_.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä, miten suhtautuu itseensä äitinä

Vierailija
2/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että synnytyksen jälkeisen masennuksen taustalta löytyy yleensä joko ongelma parisuhteessa tai äidin kokema tuen puute. Siis tän hormonaalisen myllerryksen lisäksi. Itsellä tuntuu olevan kyllä molemmat taustatekijät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonitoiminta voi aiheuttaa jopa psykoosin.

Vierailija
4/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin puhua vain itsestäni.

Olin todella onnellinen ja tasapainoinen vauvan 2 viikon ikään asti, kunnes alkoi koliikki. Olimme juuri muuttaneet miehen uuden työn vuoksi, joka tark. hänen pitkiä työpäiviä ja minun tukiverkoston puutetta. Tämä mylläkkä masensi minut, mutta vasta kovan koliikkiajan jälkeen. Koliikki oli vain pakko jaksaa ja sen mentyä ohitse tuli väsymys ja masennus.

Minun kohdallani imetyksen lopettaminen (imetin lasta 1-vuotiaaksi) vain pahensi tilannetta n. 3 viikon ajaksi, kunnes hormonitoiminta palautui omilleen. Kärsin erityisen vahvoista PMS-oireist, runsaista menkoista (8 päivää) joten anemiallakin osuus väsymykseen ja sitä kautta mielialaan.

Voin hyvin nyt, mutta seuraava raskaus tai lapsensaanti pelottaa kyllä,

Summarun.

Vierailija
5/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden jälkeen hormonit myllertävät ihan samalla tavalla vaikka tunkisi vauvaansa pelkkää tuttelia.

Vierailija
6/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niin se kuulostaisi maalaisjärjellä ajateltuna järkevämmältä.

Ihan vaan oma ajatukseni tämä.

Vierailija
7/7 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuin siinä ensimmäisten viikkojen aikana (jo ennenkuin lopetin imetyksen). Kun poika oli 1.5 v, katsottiin viimein verestä estrogeenihormonitaso, ja se oli minulla vaihdevuosi-iän ohittaneiden naisten tasoa. Aloitettiin hormonikorvaushoito, jota nyt olen käyttänyt reilun vuoden, se oli käänne toipumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä