Kystia kilpirauhasessa, kokemuksia?
Minulla todettiin ultrassa kilpirauhasen kystia, pieniä olivat ja molemmilla puolin.
Niukkasanaisesta lääkäristä en oikein saanut mitään irti.
Lääkäri lähetti ultraan kun valitin palan tunnetta kurkulla ja muita oireita jotka ovat kuin suoraan kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Kilpirauhasarvot tsh ja t4v ovat molemmat viitteissä, mutta matalat.
Vaikuttavatko nuo kystat mitenkään epäilykseeni kilpirauhasen vajaatoiminnasta?
Miksi niitä yleensäkin tulee? Onko jollain parempaa tietoa asiasta?
Kommentit (30)
Itselläni yli 3cm kokoinen löydös msgneetissa kilpirauhaslohkossa. Se käypä hoito suosituksen mukaan rajana jatkotutkimuksiin. Näin ei kuitenkaan tehty ennenkun nielemis- ja hengityshaasteet tulivat. Aloittajalle: pienet yksittäiset eivät johda jatkotutkimuksiin eli neulalla tyhjentämiseen nesteen arvioimiseksi. Mikä nesteet kuitenkin palaavat isompaan kystaan käynnistyy leikkaus harkinta. Näin minulle asia esitettiin 2020.
Mitä se kystan sisältö mahtaa olla. Mulla on nenäontelossa usea iso kysta, mutta ei ole poistettu tai tyhjennetty.
Nyt olen kilpirauhasen leikkausjonossa ja ei ole neulalla tutkittu onko ne kystia vai muita palleroita. Ultrassa näkyi, että on ja isoja. Ne kasvaa sisäänpäin kaulalla ja noin 3cm ja yskityttää kroonisesti eli ikävä vaiva. Leikkaus on syksyllä sitten.
mikä lienee tilanne vuonna 2023?
5 cm kysta kilpirauhasessa? Kokeillaanko tyhjennystä ja/tai kuivatusta? Vai leikataanko?
Joku sanoi, että tyhjennyksessä infektiovaara. Mutta kyllä se sama vaara lienee läsnä leikkauksessakin.
lisää kokemuksia kystasta?
(suurehkosta 5 cm kystasta kilpirauhasessa?)
Olipa hyvä löytö tämä ketju. Minulla on ollut palan tunne kurkussa kymmeniä vuosia. Löysin vastikään vanhasta mri-lausunnosta tiedon, että kilpirauhasessani on kystia. Fysiatri ei niistä mitään maininnut. Odottelen juuri uutta lausuntoa.
Missä kohtaa kaulaa teillä on kilpirauhasen kystat ja patit olleet?
Netin kuvien mukaan kilpirauhanen näyttäisi olevan aika keskellä kaulaa kun
ajatellaan että kaula alkaa leuan alta ja loppuu hartioihin.
-minulla todettiin oikealla puolella korvan ala puolella:"KYSTA" hyvän laatuinen.Joudun leikkaukseen kysta leikataan pois.Mitä oireita on luvassa?Onko tästä leikkaukseta oireita? Räkää:Limaa erittääkö sitä normaalisti?Tuleeko äänestäni normaali vai tulenko puhumaan kuin Aku Ankka? Joudunko turvautuamaan Dark Weiderin teko ääneen? T:KYSTA HAULI:))