Helsinkiläispariskunta tahtoo maalle!
Mieheni on valmistunut DI ja itse olen FM. Ollaan tultu siihen johtopäätökseen, ettei helkkarissa alistuta oravanpyörään, vaan downshiftataan muuttumalla maalle. Pk-seudulla pitää ottaa vähintään 250 000€:n laina, jos haluaa edes jonkinmoisen pikkukämpän. 300km pohjoiseen ja 150 000€: lla saa jo melkein linnan. Hullut jää Helsinkiin!
Kommentit (21)
mutta pk-seudulla on paremmin niitä duunipaikkoja ja kyllä se ryydyttää istua pari tuntia autossa päästäkseen töihin ja takaisin. Kaikenlaisia romanttisia haaveita voi olla maalla asumisesta, mutta kanduu ensin asua siellä vaikka vuokralla ennenkuin laittaa rahansa kiinni johonkin homeiseen kansakouluun.
t. pk-seudulta maalle ja takaisin muuttanut
Olkoonkin täällä Hgissä enemmän valinnanvaraa töiden suhteen, mutta tuolta "maalta" eli muista kaupungeista löytyy kyllä myös töitä. Ei olla mihinkään korpeen muuttamassa, mutta jo Kuopio/Jyväskylä -akselilta löytyy kohtuuhintaista kaupunkiasumista. Turhaan me täältä Helsingistä ostetaan kalliilla kaksiota, kun voidaan olla järkevän kokoisessa ja hintaisessa kaupungissa töissä ja asua kolme kertaa isommassa asunnossa. :)
http://www.valtimo.fi/Resource.phx/sivut/sivut-valtimo/hallinto/englann…
Eikös vaikuta ihanan kosmopoliitilta landepaikkakunnalta. Asunnot ovat varmasti halpoja. Vettäkin löytyy.
kokemusta maalla asumisesta? Minulla on lapsuuteni ja nuoruuteni 18-vuotiaaksi kunnes pääsin pois. Ja sanon, ei kiitos!
Siellä "maalla" joutuu tekemään ihan samalla tavall töitä kuin kaupungissakin, jos aikoo maksaa asuntolainan. 150 000 eurolla ei saa asumiskelpoista kartanoakaan saati linnaa edes 300 km päässä Helsingistä.
Pikkukaupungissa voit asua lähempänä työpaikkaa ja palveluja kohtuuhinnalla, kun taas pk-seudulla joudut valitsemaan joko väljemmän asumisen&pidemmän työmatkan tai sitten ahtaan asumisen ja kenties (ei välttämättä) lyhyemmän työmatkan välillä. Tietty onhan joillain varaa asua väljästi Helsingin keskustassa, mutta harvoilla.
mutta pk-seudulla esimerkiks kulkee bussit ja metrot. Jossain kehyskunnassa julkinen liikenne on paljon huonommalla tolalla. Eli autoa tarvitaan melkein välttämättä. Kannattaa tosiaankin laskea kaikki paperilla, ennenkuin menee ostamaan maalta ok-talon, varsinkin haja-asutusalueelta. Työmatkakulut ja lasten kyyditykset voi vaatia aika paljon resursseja. Kannattaa myös pohtia, millaista vapaa-aikaa tahtoo viettää. Pikkukaupungeissa ei todellakaan ole samanlaisia kulttuuri- ja liikuntapalveluja kuin pk-seudulla. Mutta jos tykkää vaikka ratsastaa tai hoitaa pihaa tms, maalla asumisessa on järkeä.
Olemme tasaisin väliajoin katselleet töitä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Mies olisi kerran jo saanut paikan, mutta mulla ei ollut mitään. Siinä tuli heti sitten se vastaan, että ei uskalleta lähteä yhden ihmisen palkan varaan kuitenkaan sitä elämää rakentamaan.
Että täällä ollaan kun muuta ei voida.
kaikki muut kaupungit Suomessa ovat maaseutua paitsi se Helsinki. :-)
Itse taas todellisuudessa maalta muuttaneena voin kertoa että kyllä se maaseutu ja Turku/Tampere/Jyväskylä jne. on vähän eri juttuja.
Eli ehkä ap:n kannattaa miettiä uudelleen mitä tosiasiassa tarkoittaa termillä maallemuutto.
Vuokratkaa eka. Kyllä se ensimmäinen talvi kertoo, oliko ratkaisu oikea.
Rakentaa uraa. Suoraan sanoen voisin olla duunissa kirjakaupan kassalla tai kirjastossa kaikin mokomin. Mies taas on sen alan DI, josta maakunnissa on pulaa. Joku mukava pieni paikka isomman kaupungin lähellä olis jees. Ei keskisuomea pohjoisemmaksi, että joskus tulis nähtyä sukulaisia ja ystäviä.
ja kyllä, alta 200 000 saa tosi hyviä taloja pk-seudun ulkopuolelta. Esim. Keravalla saa maksaa remontoimattomasta rintamamiestalosta n.230 000, kun samalla hinnalla saa vaikkapa Orivedeltä just rempatun puolta isomman ok-talon. Ja tuskin tarvitsee edes maksaa noin paljon.
ap
maaseudulla, pikkukaupungissa, keskisuuressa kaupungissa ja parissa pääkaupungissa Euroopassa. Kyllä mä omalla kokemuksellani sanoisin, että Suomessa kaikki kaupungit Helsinkiä lukuunottamatta ovat maaseutua, kun Helsinkikin on aika kotikutoinen kaupunki kuitenkin. Ja siis oon nyt asunut Helsingissä 12v, enkä pois muuta, jos Suomessa asun.
Ei meillä ole varaa edes haaveilla Helsingissä asumisesta... Mikä on ihan hullua, kun mieheni tienaa melkein 4000e ja itse hiukan päälle 2000e. Sit jos otettais 300 000 laina, oltais pankin orjia seuraavat 30 vuotta. Ihana elämä.
ap
Helsingistä maalle, siis ihan oikeasti maalle, haja-asutusalueelle. Molemmilla on semmoinen työ (sama ala), jota voi tehdä kotoa käsin. Olemme viihtyneet tosi hyvin, vaikka välillä kaipaankin tiettyjä juttuja kaupungista, ja kavereita tietenkin.
Siinä en muuten ole samaa mieltä, että ensimmäinen talvi kertoo, viihtyykö. Meillä ensimmäinen talvi ei ollut kovin kiva, kun emme oikein tunteneet ketään. Nyt olemme pikkuhiljaa tutustuneet.
Meidän viihtymiseen vaikuttaa ennen kaikkea mukava kylä. Täällä on aivan huippua porukkaa! Lisäksi paikkakunta on ihan kiva myös.
Tuutte tänne Oulun seudulle ja me voidaan tulla kesäkissoiksi kaupunkiin. Meillä on 120 m2 talo + erillinen autotalli vm -89, tontti 1300 m2 ja lähikauppaan n. 1,5 km.
todellakin saa linnan, tämä linna lähtee varmasti 150000 eurolla
http://www.opkk.fi/crometapp/portal/op/realties/common/public/search/it…
Ja ennestään halpa on nyt vielä halvempaa
http://www.varkaus.fi/?x22774=1625086
numehttp://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1558848/onko_ihan_ja… 10 ja on muidenkin juttuja...
Lapsilla on paljon parempi kasvuympäristö maalla ja hermo lepää itselläkin täällä. Pääseehän matkustamaan, kun haluaa, mutta mukava on aina palata kotiin, maalle.