Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
n. 280- 700 e
ihan siitä mittä laskuja tulee. Nyt ollaan aika heikolla kun tuli terveydenhuoltomaksuja niin paljon ja tv-lupa...
että mulle jää jotain ylimääräistä rahaa... Mun menot on vaatimattomia, mutta katson silti aina mikä on perheen yhteinen taloustilanne. Elikkäs kampaajallakäynti on mulle "ekstraa"(vaikkakin pakollista) jonka suon itselleni ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, muuten hurvittelen naistenlehdellä ja suklaalla pari kertaa kuussa. Ei mulla ole oikein varaa "törsätä", aina pitää miettiä onko joku juttu tarpeellista. Olen iloinen jos saan uudet kengät kun siihen on tarve, ei siksi että kaupassa sattuisi olemaan surpemageet kengät. Mutta olen kait sitten vähään tyytyväinen.
Mulla henk.koht. nettopalkka 2800€, asumiskulut 1100 (lainanlyhennys+korko+vastike+sähkö+vesi). Loput jää mihin haluan eli 1700€/kk. Elätettäviä ei ole, koska mies elättää itse itsensä ja lapsensa (jotka tosin jo täysikäisiä).
Saan tosta matkasäästöön yleensä 300€/kk, loput 1400€/kk menee elämiseen eli ruokaan, bensaan, vakuutusmaksuihin, auton huoltoihin, harrastuksiin, lääkäreihin ja lääkkeisiin, kampaajalle, kosmetologille, vaatteisiin, ulkona syömiseen jne ihan normaaleihin asioihin.
lapsilisät ja esikoisen elatusmaksun.
Kaikki menee mitä tuleekin.
minulta yksin, miehestä en tiedä, paljonko jää. Eli kun maksan vakuutukset, asumisen, sähköt, auton kulut jne. niin tuo summa jää ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin jne.
siis kun ihan kaikki on maksettu ja katson, mitä tilille kuun lopussa on jäänyt. Vuodessa se tekee siis 19 200 e.
aivan sama, kiva kylpeä rahassa :)
jää mitään. Jos tulee jotain yllättävää menoa, on se hoidettava jättämälä jotain muuta maksamatta. Tai joo.. siis käyttörahaksi voisi ehkä laskea sen 40e/kk mitä laitansivuun joka kuukausi niitä yllättäviä menoja varten. Mutta siieh ne isiis kosketa muuten kuin pakkotilanteessa.. jotta ihan joka kerta ei tarvitsisi tasapainotella jättämällä pakollisia menoja hoitamatta.
Töissä olen, osa-aikaisena. Lapsia on, joista yksi on alle 3v ja kaksi vammaista (joiden vuoksi siis tene osa-aikaista työtä).
, huomautan kuitenkin etten ole ollut työtön tai "pelkästään" lapsia hoitamassa paria kuukautta pidempään (äitiys- ja vanhempainvapaan toki). KÄteen ei jää mitään, vaan kaikki meneee laskuihin ja ruokaan. Minulla on yliopistotutkinto ja vakituinen paikka, mutta olemme pienipalkkaisia molemmat mieheni kanssa. No sanotaan, että 50-100 euroa voi "törsätä", esim. vaatteisiin tai elokuviin/kk:dessa.
En ole kerryttänyt itselleni vinoa pinoa niitä laskuja, ei ne ole välttämätön osa arkea. Ihan perussetti pakollisia omakotitalo asumiseen liittyviä, puhelin, netti ja vakuutukset.
Noihin minulle riittää ihan lasteni elatusmaksu ja lapsilisät, joten palkkani jää kokonaisuudessaan käyttörahaksi.
Summat jätän kertomatta, ettei mene esittämiseksi. ;)
Loput menee asuntolainaan, ruokaan, bensaan ja laskuihin. En silti valita, on ihana talo ja elämä muutenkin varsin mukavaa.
mulla netto n. 2400 ja saan lapsilisän 100 e
osuuteni (50%) asumiskuluista n. 850
ruokaan 300 (menee suoraan s-tilille joka kk)
laskuihin erittäin karkeasti arvioituna 150e/kk
(maksan yhteisistä sähkön, sanomalehden, lapsen vakuutuksen ja joka toinen kk pk-maksun + tietty oman puhelimen, mies maksaa netin, tv-luvan ja kotivakuutuksen ja joka toinen kk pk-maksun).
bensoihin ehkä 35/kk (ajetaan vähän)
eli jää 1165 e tuon laskelman mukaan.
että säännöllisten laskujen (sähkö, tv-lupa, vakuutukset, harrastusmenot, bussikortit, asuminen jne) 3000-. mutta ainahan on jotain ei pakollista maksettava , matkoja yms.
Mies maksaa asuntolainan, minä "lasten ylläpidon" (tarhamaksut, ip-kerhon, harrastukset, vaatteet). Ruoat maksetaan suurin piirtein puoliksi, menisikö sellaiset 500-600 euroa kuussa. Vakuutusmaksuista mies maksaa oman autonsa vakuutuksen, minä käytännössä toisen auton, kotivakuutuksen ja lasten vakuutukset. Sähkö- ja vesilaskut yms. maksetaan kutakuinkin vuorotellen. Kummastakaan autosta ei ole lainaa. Arvioisin, että "ylimääräistä" rahaa jää minulla sellainen tonni kuussa, josta joka kuukausi siirrän puolet säästötilille. Toinen puoli jää joko käyttötilille "säästöön" tai kuluu erinäisiin kodin hankintoihin, joskus ihan heräteostoksiinkin.
josta maksan vielä puhelinlaskun ja visa-laskun. Loppukuu menee 140e elellen..
En oikein tunne koko käsitettä...
Mies saa näppiin 1550 euroa, minä 1850. Lapsilisistä 210 euroa. Yht 3610 euroa tilille/kk.
Asumiseen menee 610 euroa (asuntolaina ja vastike, neliö. Ai miten noin vähän? Laina oli jaettu kolmeen palaseen, josta yksi jäljellä, muut maksettu etuajassa. Suosittelen)
-Kodin sähkö 35 euroa/kk
-mökin sähkö 35-70/kk, vuodenajasta riippuen
-minun työmatkat 100/kk
-netti+koneen maksu 56 euroa/kk
-vakuutukset 120/kk (sis. mökki, asunto, auto, tapaturma, henki-)
-lehdet n. 60 euroa/kk (Hesari, Aku Ankka ja mun kolme puutarhalehteä)
-bensa 150-400/kk, riippuen siitä onko mökkimatkoja vai ei
-ruokaan noin 1000/kk, sisältää vaatteet ja pesuaineet, kumpikin syö työpaikkaruokalassa
-mökin kiinteistövero ja jätemaksu n. 200 euroa/vuosi
Unohtuikohan tosta nyt jotain? Tv-lupaahan ei enää ole, kun se muuttui veroksi. Auto on 12 v. vanha ja velaton, siitä tulee satunnaisia korjauslaskuja (kuluvat osat, öljynvaihdot). Lapset ei tartte enää tarhaa tai kerhoa, eli säästöä sekin. Aikanaan oli tiukkaa, kun oli asuntolainan lyhennykset ja tarhat, siinä sai olla tarkkana rahoista.
muuten ei sitten juuri menoja olekaan, säästöön menee useita satasia kuussa ja loput minne meneekin. Lasten harrastukset on miltei ilmaisia, kun yleisurheilevat ja soittavat, ja molempiin on valmentajia on suvussa ja ystävissä. Kalleimmat hankinnat oli viime syksynä kuula, keihäs ja tossut.
Mitähän mä nyt sitten törsään itseeni aikuisen oikeesti? Mies ei törsää juuri mitään, ei matkusta, ei tupakoi, ostaa satunnaiset saunakaljat ja mikään shoppailu ei sitä kiinnosta, vaatteitakin ostaa harvoin. Joskus ostaa cd-levyjä ja uudet verkkarit...käydään yhdessä pitsalla ja leffassa. Mä käyn pari kertaa kuussa hierojalla, ostan puutarhajuttuja ja silloin tällöin kampaajalla. Mä kulutan enemmän kuin mies, ehkä 200 euroa/kk. Enpä ole niin seurannut, kun nykyään ei rahat ole ikinä loppu ennen tilipäivää.
laskujen jälkeen 650€ josta menee viellä 200€ työmatkoihin ja työpaikka ruokailuu eli kaikkeen muuhun jää 450€. 1 aikuinen ja 1 päiväkoti-ikäinen lapsi.
n. 1000 € ja miehellä suurinpiirtein saman verran.
Olen opiskelija, joten valtiolta tulee 409 euron potti joka kuu. Avokin kanssa pistetään asumiskulut puoliksi, eli 235e/hlö. Tähän päälle maksetaan netti -ja sähkölaskua, yht. n.40e/kk/hlö.
Karkeasti laskien 120e/kk jää ruokaan ja muuhun. Aina sitä rahaa menemään sais, mutta tähän asti ollaan pärjätty oikein hyvin:)
400-550 euroa. Yksi teini-ikäinen, että tiukkaa tekee.
Oikeestaan nuo rahat menee aikalailla pelkästään ruokaan. Ehkä pari kymppiä kosmetiikkaan, jos pakko jotain ostaa. Ja jotain vaatetta lapselle.