Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
Mies maksaa kaikki laskut. Minä sitten äitiyspäivärahasta ja lapsilisistä (yhteensä noin 1500e) maksan ruoat, mahdolliset lääkkeet, välillä dieselit, lasten ja omat vaatteet yms muut arjen menot. Muutamia kymppejä kuussa jää säästöön... :/
Kht:lla olen, "ylimääräistä" jää ehkä 20e. Jos katsotaan perheen tulot niin varmaan joku 40e.
Minulla jää sellaista omaa "törsäysrahaa" noin 200 euroa kuussa. Se menee meikkeihin, kampaajanne jne. helposti. Te olette kyllä kaikki tosi rikkaita. Meidänkin perheemme yhteenlasketut tulot kuussa ovat bruttona noin 13 000 euroa, mutta verottaja vie meiltä ainakin niin paljon + lainan lyhennykset, dieselit x 2 ja ruoat, harrastukset ym....niin ei sitä kovasti käyttöön jää. ap
että me ollaan ap:n mielestä rikkaita puolet pienemmillä bruttotuloilla. Tottahan toki progressiivinen verotus vie isommista tuloista suhteessa enemmän, mutta kyllä silti kaksinkertaisesta bruttotulosta jää enemmän käteenkin.
En osaa sanoa, mitä meillä jää ns. laskujen jälkeen, mutta säästöön jää kaikkien menojen jälkeen koko perheellä 1000-2000 €/kk. Yleensä lähemmäs tuota ylärajaa. Yhteiset rahat, joten jos haluaa laskea minun osuuttani, niin 500-1000 €/kk, mutta en osaa ajatella tuota törsäysrahana tai minun rahanani.
400 - 500, riippuen laskuista. Olen päätoiminen opiskelija. Rahat riittää oikeestaan ihan hyvin. Olishan se kiva jos enemmänkin jäisi, mut ehkä sitten valmistumisen jälkeen... Tai sit ei, työllistyn todennäköisesti aika pieni palkkaisiin hommiin ja asuntokin olis ihan kiva jossain vaiheessa ostaa.
1000 euroa. Nyt kun olen lasten kanssa kotona, ei jää mitään :D 350 euroa kuussa, jihuu! Just soittivat pankista, että tulisinko keskustelemaan hyödyistä, joita voin saada, meinas kahvit mennä väärään kurkkuun.
Niillä päästään kerran vuodessa etelään. Elämme vaatimattomasti, mutta palkat ovat pienet ja bensaan uppoaa omaisuus. Pakko varmaan myydä kohta auto ja siirtyä hyvin hitaisiin julkisiin...
Eipä juuri lainakaan.
Lasken siis näihin pakkollisiin menoihin myös ruokaostokset, bensat yms. Tällä hetkellä tilanne on se, että kaikki mikä tulee, menee myös. Olen kotihoidontuella kahden muksun kanssa kotona ja mies töissä eli yhdellä palkalla eletään. Onneksi työt alkavat jo parin kuukauden päästä ja sitten loppuu tämä kituuttaminen.
Sama meillä. Lapsia on 3 ja menot ovat suuret. Asuminen, lasten harrastukset, bensa... Kaikki on niin pirun kallista nykyään.
Kyllä mekin tullaan toimeen hyvin sitten, kun menen töihin. Mutta yhden palkalla saa olla tosi tarkkana että rahata riittää.
:-(
mieheni on opiskelija ja tienaa 400e ja osa-aikatöistään noin 300e kuukaudessa. mina tienaan kuukaudessa noin 1200e eli meidän tulos yhteensä ovat 1900e verojen jälkeen.
vuokra -450e
puhelimet noin -30
sähkö-30
netti-60
autovakuutukset(en muista nyt koska maksetaan puolen vuoden välein)
telkkari(sekin puolen vuoden välein mutta noin)-20e
säästöihin menee mulla automaattisesti säästötilille -50
eli ton mukaan noin 1260euroo jäis ylimäärästä. mutta siis kaikkeen turhaan meillä menee kuukausittain aika paljon(esim ostetaan aika paljon leffoja ja herkkuja ja sellasta). onneks asutaan tälläsessä pikkukaupungissa nii vuokraki on halpaa:D ja siis bensaan menevä raha vähän riippuu siitä kuin usein mies jaksaa kävellä kouluunsa. nyt viime aikoina onneks useemmin on kävelly:D
Meillä on asiat aika hyvin. Minä ja mieheni tienaamme vuodessa verojen jälkeen 80 000 euroa ja olemme kuitenkin vaatimattomia elämäntyyliltämme. Meidän kysymyksemme tuon "mitä jää käteen" sijaan on "minne sijoitamme kaiken ylimääräisen rahan", kun joka kuukausi tilillämme numero vain kasvaa emmekä halua inflaation syövän säästöjämme. Sijoitamme siis sen vuoksi "ylimääräisen".
Kuukaudessa käyttämätöntä rahaa jää varmaan 3000 euroa. Elämiseen kuluu varmaan n. 3000 euroa 4-hengen perheeltä, en ole koskaan laskenut.
En koskaan katso kaupassa tuotteiden hintoja, mutta enpä myöskään osta Vuittoneita vaan Prisman vaatteet käyvät minulle ja lapsilleni oikein hyvin, mieskään ei ole tainnut itse ostella uusia vaatteita vuosiin. Silloin tällöin tuon hänelle USA:sta merkkifarkkuja ym. paikalliseen halpahallihintaan. Eniten rahaa varmaan kuluu matkusteluun lentokoneella sukulaisten luona käydessämme.
Mutta raha ei taida tuoda onnea. Olen oikeastaan hyvin onneton ja uupunut.
Olen yhden lapsen työssäkäyvä yh, sosiaalialalla.
Mulle jää noin 600-700 euroa. Olen yhden lapsen työssäkäyvä yh, sosiaalialalla.
Tuo 600-700 euroa on siis se raha, jonka käytän ruokaan, vaatteisiin, kahviloissa käymiseen, leffoihin jne.
Noin satasen tuhlaan yleensä "turhaan", kuukaudesta riippuen joko omiin vaatteisiin/kenkiin tai lapsen vaatteisiin, leluihin tms.
Arvioisin tältä istumalta, että perheessämme jää pakollisten laskujen, ruuan ja lainojen jälkeen n. 2000-2500 Euroa/kk. käyttörahaa, josta menee ainakin 1500 suoraan säästöön. (Perheessä 2 lasta ja 2 aikuista)
Itse siirryin vähän aikaa sitten yrittäjäksi enkä vielä hahmota, paljonko käteen jää nettona.
Palkkatöissä ollessani en koskaan miettinyt, paljonko nettopalkasta jää yli laskujen jälkeen. Tiedän, että tilille kertyi rahaa enemmän kuin kului, ja ajoittain maksoin niillä kertyneillä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Ostin kaiken, minkä halusin, ja hyvin riitti, koska inhoan shoppailua. Nettopalkkani oli tuolloin noin 2300 ja siihen lapsilisät päälle.
menoja satu olemaan
ja tämä tarina on tosi, vaikka sinä et sitä haluakaan uskoa
Siitä menee lainanlyhennys n. 1000€, polttoaineisiin 300€, muihin asumiskuluihin 700€, ruokalasku 500€, muut laskut vaihtelevasti 300-600 joten muuhun elämiseen jää n. tonni per kuukausi. Joskus tietty vähemmän, jos pakollisia menoja enemmän ja joskus taas puolestaan enemmän..
Jos tulot tosiaan 13 000 egee kuussa??? Laskemme itsemme suh hyvin tienaaviksi koulutetuiksi(mieheni lääkäri ja itse olen inssi), mutta emme todellakaan yllä tollasiin summiin!!
Minulla jää sellaista omaa "törsäysrahaa" noin 200 euroa kuussa. Se menee meikkeihin, kampaajanne jne. helposti.
Te olette kyllä kaikki tosi rikkaita. Meidänkin perheemme yhteenlasketut tulot kuussa ovat bruttona noin 13 000 euroa, mutta verottaja vie meiltä ainakin niin paljon + lainan lyhennykset, dieselit x 2 ja ruoat, harrastukset ym....niin ei sitä kovasti käyttöön jää.
ap
Mulla äitiysraha nettona 2100 e + lapsilisä. Pakollisia menoja on vain ruokakauppa ja puhelinlasku. Lapsilisä kattaa lapsen kulut. Mies maksaa asumiskustannukset, en ihan tarkalleen tiedä sen kk-tuloja (yrittäjä).
Kaikkien kulujen jälkeen n. 3200-5400e/kk puhdasta törsäysrahaa
[quote author="Vierailija" time="21.03.2012 klo 12:54"]
Minulla jää sellaista omaa "törsäysrahaa" noin 200 euroa kuussa. Se menee meikkeihin, kampaajanne jne. helposti.
Te olette kyllä kaikki tosi rikkaita. Meidänkin perheemme yhteenlasketut tulot kuussa ovat bruttona noin 13 000 euroa, mutta verottaja vie meiltä ainakin niin paljon + lainan lyhennykset, dieselit x 2 ja ruoat, harrastukset ym....niin ei sitä kovasti käyttöön jää.
ap
[/quote]
mun mielestä 200 e / kk meikkeihin, kampaajalle jne on paljon!
Meillä mies maksaa pääsääntöisesti asumisen ja vakuutukset, minä ruoan, lasten menot (päivähoidon, vaateet, harrastukset), kaikki lahjat yms shopattavan. Kummatkin maksaa oman autonsa kulut.
Mulla menee varmaan noihin n. 1400 e kuussa ja jää1000 e omiin menoihin ja säästöön. Säästöillä matkustellaan tai lyhennetään asuntolainaa.
Eletään aika säästeliäästi naapuriston mittapuun mukaan. ei teetetä remppoja huvin vuoksi, tehdään paljon itse (esim. ei siivoojaa) vaikka tulot on ihan hyvät. Siksi varmaankin ollaan kohta velattomia ja ilman perintöjä on hommatta kämppä, mökki ja 2 autoa.
Tämä siis lainan, laskujen (vastike, pk-maksu, vakuutus, sähkö, hesari yms.) ja pakollisten talousmenojen (ruoka, taloustarvikkeet, lapsen pienet hankinnat).
miehellä varmaan saman verran