Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
On vähän epämääräistä sanoa "laskujen jälkeen". Kyllähän se voi olla vaikka 0€, jos riittävästi laskulle tilailee. Eli kannattaa myös oman talouden pidossa huomioda se, mitä siellä "laskuilla" on, eikä vain automaattisesti ajatella, että nämä nyt on ja pysyy. Ei kaikki laskut ole millään tapaa pakollisia.
Koska en ajattele laskujen kautta, on tosi vaikea sanoa, mitä jää laskujen jälkeen käteen. Mutta jos ajatellaan asumiskuluja ja autolainaa, niin jää noin 1700€ muuhun. Säästöön (sijoituksiin) tuosta menee keskimäärin tonni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole muita säännöllisiä laskuja kuin yhtiövastike, sähkölasku ja puhelin&netti. Kerran vuodessa kotivakuutus. Laskujen jälkeen jää noin 2200€/kk.
ENTÄPÄ RUOKA MENOT ❓
Onko kukaan edellisistä kirjoittajista vähentänyt ruoka kulujaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole muita säännöllisiä laskuja kuin yhtiövastike, sähkölasku ja puhelin&netti. Kerran vuodessa kotivakuutus. Laskujen jälkeen jää noin 2200€/kk.
ENTÄPÄ RUOKA MENOT ❓
Jos kaikki säännölliset kuukausikulut pitää vähentää, myös ruoka, niin yleensä mulla jää käyttörahaa alle 50 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ENTÄPÄ RUOKA MENOT ❓
En osta ruokaa laskulla. Ruokakulut mulla vaihtelee tosi paljon. Jos teen kotona itselleni ruokaa enkä käy ravintolassa tai tilaa Woltin kautta, menee noin 300 €/kk.
Jää 700€ josta laitan sijoituksiin alle puolet. Oon sinkku ja teen 70% työaikaa. Tavoitteeni olisi tehdä juuri sen verran työtä että pärjään, tällä hetkellä tulot hieman liian suuret. En haaveile mistään aikaisin eläkkeelle jäämisestä vaan voisin tehdä osa-aikaisesti töitä niin kauan kuin jaksan. Elämä on tässä ja nyt.
Vuokra, puhelin ja sähkö pakolliset kk-kulut, niiden jälkeen mulle jää 450 euroa ruokaan ja muuhun elämiseen.
Ei jää mitään,tulot 13 500-verot 4500€..lainat 6500€..elämiskulut jää..22€ ..ruoka ne..20€ huh huh..
Breaking: osalla meistä on töitäkin joista maksetaan ihan palkkaa.
300e jätän "taskurahaa" eikä sekään kulu mihinkään. Kuun lopussa sitten siirrän siitä rahastoon tai matkatilille 200e.
Jos katson pankkisovelluksen budjettityökalusta viime vuoden menoja niin välttämättömiksi luokiteltujen menojen (asuminen, ruoka & päivittäistavarat, lemmikit, luotot, terveys, ajoneuvot & liikenne) jälkeen kuukautta kohden jäi 1611,83 euroa. Toisaalta huveihin ja hyötyihin luokiteltaviin menoihin jäävät harrastukset, liiton jäsenmaksu, lehtitilaukset, yms. säännölliset kulut shoppailun ja ravintolakäyntien lisäksi. Säästöön / sijoituksiin sain viime vuonna 951,75e kuukautta kohden.
Palkkaa saan nettona 2600e, kaikkien kulujen jälkeen jää kuukaudesta riippuen 700-1100e säästöön.
Asumisen ja pakollisten kulujen (sähkö, netti yms) jälkeen käteen jää noin 1700-1800 e/kk
Tästä summasta ei ole vähennetty siis ruokaa tai bensaa tai muuta arkikulua. Sinkkutalous.
Sinkkutalous Helsingissä, bruttopalkka n.2600e/kk. Suoritan maisterintutkintoa samalla ja pakolliset koulupäivät otan palkattomina vapaina, joten netto riippuu ihan siitä paljonko olen koulussa kuukauden aikana :)
Vuokran ja muiden vakiokulujen jälkeen käteen jää 300-500 euroa niistä koulupäivien määrästä riippuen. Tällä hetkellä panostan (asunto)säästämiseen, joten muissa kuluissa pihistelen sitten :)
Hiton kovia tuloja teillä. Mulla jää 500e kaikkien kulujen jälkeen tilille, jos olen tosi tarkkana enkä osta mitään ylimääräistä esim vaatteita, tai syö ulkona (nyt helppoa).
Niitä laitan sitten indeksirahastoihin ja etf:n.
Vierailija kirjoitti:
Hiton kovia tuloja teillä. Mulla jää 500e kaikkien kulujen jälkeen tilille, jos olen tosi tarkkana enkä osta mitään ylimääräistä esim vaatteita, tai syö ulkona (nyt helppoa).
Niitä laitan sitten indeksirahastoihin ja etf:n.
Aina ei ole kyse suurista tuloistakaan vaan pienistä menoista. Mulla tosin on ihan hyvät tulot, mutta menot on kuitenkin pienet. Asuntolainani on jo aikoja sitten maksettu, lapseni ovat jo aikuisia ja asun yksin. En käytä mitään lääkkeitä säännöllisesti. Vaatteitakin on niin paljon , että sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta ei tarvitse moneen vuoteen ostaa mitään. Ei edes kenkiä, koska ostan aina laadukkaat kengät, jotka kestävät noin 10 vuotta. Mulla ei ole myöskään maksullisia harrastuksia. Lisäksi katson, että laskujen jälkeen jäävä käyttöraha on juuri sitä, millä maksetaan ruuat, mahdolliset lääkkeet ja lääkärissä käynnit, kampaajalla käynnit, harrastukset, lomamatkat ja muut huvitukset. Monilla joko vuokra tai asuntolaina nappaa leijonanosan tuloista. Pelkkää yhtiövastiketta maksavalla asumiskulut ovat usein pienet.
Kaikkien laskujen ja ruokaostosten jälkeen ehkä 50 - 70 e. Sinkku, tk-eläkkeellä, vuokralla Hgissä. Sairauskuluja on n. 100 - 150 e/kk, joka heti vaikuttaa asiaan.
Ns. "pakollisten" menojen (asuminen, ruoka, hygieniatuotteet, liikkuminen) minulla jää yli 1000 €, miehellä oletettavasti enemmän koska hän saa enemmän palkkaa. Kun on elänyt elämänsä alkutaipaleen kituttaen sitä ei osaa näköjään lopettaa sittenkään kun rahaa on.... Lisäksi minulla on käytännössä ilmaiset harrastukset. Paremmasta asunnosta haaveilen mutta puolison mielestä on kuulemma liian kallista :/.
Palkkatulot netto 2400 €. Lisäksi elatusmaksut + lapsilisä 400
Yhteensä 2800,
- asumiseen (laina + yhtiövastike) menee reilu 700
- muuhun elämiseen (ruoka, auto, päivähoitomaksut, harrastukset, vaatteet jne) noin 1000 €
Säästöön saan siis noin 500-1000 € kuussa. Vähemmän, jos pitää hankkia esim. uudet renkaat autoon tai on isompi harrastusmaksu. Enemmän säästöön jää silloin kun ei ole isompia laskuja.
Kyllä on hidas rikastumisen tie palkkatyöllä. Olenkin pyrkinyt vaan kerryttämään omaisuutta tasaisen rauhalliseen tahtiin.
Vuokran, ruuan ja pakollisten laskujen jälkeen 2 aikuisen taloudessa jää n. 350e kuussa käyttörahaa muuhun (viihteeseen, harrastuksiin yms.).
Minä käyn osa-aikaisesti töissä ja puoliso on työttömyyskorvauksella, eli ei kovin herroiksi elellä, muttä kyllä tällä kaksi tylsää kotona viihtyvää aikuista pärjää.
Noin 4000 - 5500 euroa. Neljännesvuosittain napsahtaa yrittäjälainan lyhennys, siitä tuo vaihtelu.