Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
Miehestä en osaa sanoa, mutta itsellä jää pakolliseten laskujen jälkeen n. 1500€. Oon vaan niin typerä että aina lisäksi 300€ laskua Zalandolle... No kesken kuun kun rahat loppuu niin mies maksaa loppukuun ruuat, mun bensat yms. menot. ja sitten yritän laittaa säästöön tosta vielä 300€ matkustelua varten.
Nyt laitoin 500 säästötilille, pakollisten laskujen sen jälkeen (jossa poikkeuksellisesti oli myös luottolasku). jäi 900, ilman luottolasku olis ollut 1200
Vierailija kirjoitti:
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Voin vastata asiallisesti, jos kerrot, mitä kaikkea se "laskut" sisältää.
Tietysti jos ostaa kaiken mahdollisen luottokortilla, tulee luottokorttilasku, eikä sen jälkeen jää rahaa juuri ollenkaan. Jos ostaa kaiken mahdollisen käteisellä, jää laskujen maksun jälkeen käyttörahaa paljon enemmän.
Entä sitten joku vakuutus? Lasku siitäkin tulee, mutta eihän likikään kaikki vakuutukset ole pakollisia.
Tähän on vaikea vastata yksiselitteisesti.
Olen yksineläjä, jonka nettopalkka on kuussa 2 200 euroa. "Laskuihin" (yhtiövastike, puhelin, netti, lehdet, kotivakuutus) menee keskimäärin ehkä 400 euroa (kaikkia laskujahan ei tule joka kuukausi). Näin laskien "käyttörahaa" jää 1 800 euroa.
Mutta minusta käyttörahaa on kyllä koko nettopalkka (osa käytetään laskujen maksamiseen, osa ruuan ostamiseen, osa vaatteiden hankkimiseen jne.) + muut käytettävissä olevat rahat (säästötililtä voi ottaa silloin, jos kuukauden palkka ei jostakin syystä riitä kuukauden menoihin).
Olen opiskelija ja noin 150-200€ jää elämiseen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt 'minimoida' elintason ja juoksevat kulut niin alas kuin mahdollsita. Esimerkiksi asun pienessä halvassa yksiössä kävelyetäisyydellä töistä. Asumiskulujen ja ruoan ja muiden 'pakollisten' jälkeen jää noin 2500 euroa kuussa. Tuon suhteen yritän pitää budjettia että 300 euroa saa kuussa tuhlata huvituksiin, mutta joskus kyllä menee enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Työtön olen ja laskujen jälkeen jää 475 euroa, joista menee noin 150 euroa ruokaan ja loput mihin lystää. Yleensä osa säästöön ja osa muihin juttuihin, kuten urheiluvälineisiin, vaatteisiin, keikkalippuihin, urheiluvuoroihin, matkusteluun yms.
Tästä ketjusta: sossu on maksanut vuokran, kotivakuutuksen, ties mitä välttämätöntä ja jakanut kirjoittajalle ja miehelle "800 e käyttörahaa kuussa".
Joskus ennen ei asia häirinnyt. Mutta pakollisten menojen jatkuva kallistuminen ja ihmisten kaikenkarvaiset tukia koskevat kannattavuuslaskelmat ovat muuttaneet asenteeni. Nettomaksaminen ottaa aivoon. Julkisten palvelujen saatavuus ja taso eivät asiassa kompensoi.
Joo, haluan käydä töissä. Ei, matalapalkka-alalta ei tässä iässä ole pääsyä.
Ja ei, en ymmärrä miten suuressa suomalaisessa kaupungissa saa jättää kaikki lainansa maksamatta, pitää omistusasuntonsa arvoalueella ja elää vuosikaudet toimeentulo-ja asumistuilla oikein mukavasti. Kyllä, tämä saa jo kateelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
niin paljon kuin haluan. Ikinä ei ole loppunut. Siis viimeisen 5 vuoden aikana. Mitään sellaista ei ole mitä en voisi ostaa, jos haluaisin. Tosin tyydyn ihan normaaliin elämään. Olen oikein tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseen. Olen vanhempainvapaalla, enkä käytä mieheni rahoja euroakaan.
Siis olet miljardööri? Jos ei ole mitään, mitä et voisi ostaa. Ok.
Olen hyvin pienituloinen. Pakollisten (asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, puhelin, vakuutus + satanen säästötilille) jää muutamia satasia ruokaan ymv. Riittää yksineläjälle, jos ei tuhlaile. Elelin pari vuotta yli varojeni, sitten ryhdistäydyin eli nyt maksan myös luottokorttilaskua pois. Kohta maksettu ja sitten jää enemmän käteen. Pakollisiin vaatehankintoihin menee joskus. Huvituksiin tai matkoihin ei ole varaa, ei kampaajaan eikä juurikaan meikkeihin tai semmoisiin. Elämä on vähän kuin kananmunien päällä kävelisi. Koko ajan toivoo, että mitään yllättävää ei satu, sitä varten menee toi satanen säästöön. Esimerkiksi pesukone on kohta kymmenen vuotta vanha ja kolisee lingotessaan, sitä sitten kuuntelen kylmä rinki takapuolessa ja tämmöistä ...
Outo kysymyksenasettelu "laskujen jälkeen "? Mikään laskuhan ei ole pakollinen vaan itse ostettu jotain, josta tulee lasku ja toisaalta voi elää niin, että kaikki kuluttaminen laskutetaan myöhemmin. Kaikki omia valintoja
356€.
Tuo jää kaikkien laskujen jälkeen; asuminen, ruoka, päivittäistavarat, lääkkeet, auton kulut, pienimuotoinen säästäminen, vakuutukset, puhelinlaskut ja muutama turha kulutusluotto ja opintolainan lyhennys. Vaatteet tosin ei kuulu listaan, ne ostan kirpparilta ja ne maksetaan tuosta mitä jää laskujen jälkeen..
Mies käy töissä ja itse olen hoitovapaalla. Lapsia kaksi. Joulukuussa muutto halvempaan asuntoon, kulut pienenee 200:lla eurolla, eli sitten jää laskujen jälkeen hulppeat 556€. :,D Ja nuo kulutusluotot loppuu keväällä, siitä tulee parisataa vielä lisää.
300 euroa, josta yritän säästää satasen. Opettaja.
Mies lyhentää as.lainaa ja maksaa suuren osan ruuista sekä kaikki autosta aiheutuvat menot. Minä maksan vastikkeen ja sähkön plus vakuutukset. Ei lapsia. Mulle jää kuukaudessa rahaa noiden pakollisten menojen jälkeen yleensä pari tonnia. Netto on 2800.
500 menee säästöön ja loput jää käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymyksenasettelu "laskujen jälkeen "? Mikään laskuhan ei ole pakollinen vaan itse ostettu jotain, josta tulee lasku ja toisaalta voi elää niin, että kaikki kuluttaminen laskutetaan myöhemmin. Kaikki omia valintoja
No aika harva maksaa ilman laskuja esim. sähkön, veden, jätemaksun, netin, vakuutukset, harrastukset jne. Kyllä ne ihan laskulla tulee. Sitten siihen päälle ne suoraostokset, esim. ruoka ja vaatteet ja bensa. Eivät laskut ole automaattisesti mitään kulutusluottolaskuja.
Minulle jää käteen vuokran ja laskujen jälkeen noin 1 000 € kuukaudessa.
Nainen 24v.
N. 1500 e, eli tarkalleen 1493 e kun vähennän nettopalkastani vuokran ja puhelimen. Tuosta tällä hetkellä tosin laitan säästöön n. 700-800 e kuukaudessa. Olo on aika omituinen kun yliopistovuosien jälkeen saakin oman alan töistä kunnon palkkaa ja tilillä on muutakin kuin se pari euroa... :)
Toki isompia kuluja en laske, eli esim. kotivakuutus maksaa vuodessa sen 60e, nettiturva muistaakseni 35 e/vuosi mutta muita pakollisia ei mieleeni nyt tule. Sähköt, vedet, jne. kuuluvat vuokraani :)
Vierailija kirjoitti:
yhtä vastaajaa?
Meillä kaksi tulonsaajaa perheessä, kuukausittain jää laskujen jälkeen käyttörahaa noin 1300 euroa. Laskuihin lasken myös pakolliset ruokamenot.
Eikö toi ole aikaa hyvin kun siitä on vähennetty jo ruuat ja kaikki laskut? Riippuu tosin perheen koosta mut tuntuu et meidän 6 henkiselle perheelle ei jää tuon vertaa ja siksi köyhälle tuntuu. En oo pitänyt kirjaa joten äkkiseltään en osaa sanoa paljon meille jää, ehkä 800€ siis kun on vähennetty asuminen, laskut, ruoka ja bensa.
Noin tonni.
Riittää kyllä, mutta ei sillä paljon "juhlita".
Toisaalta mä en oo mikään talousnero, tiedostan kyllä sen että voisin kuluttaa fiksummin.
Niin, ja onhan tietty miehen tulot myös olemassa.