Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
Mulla jää joka kk 300 e käteen kun olen vähentänyt asuntolainan, yhtiövastikkeen ja esikoisen harrastusmaksun plus jyvitetyn osuuden sen kk menoista.
Sähkölasku tulee 4 krt vuodessa, asunnon vakuutus kerran vuodessa, lasten koulukuvaus ja vaaterahat.
Tällä 300 e maksetaan ruuat ja kaikki mitkä eivät ole laskettu ylle. Esim jos taloyhtiöön tulee remppakuluja ja yhtiövastike nousee, erotus otetaan pois 300 eurosta.
Tiukasti eletään mutta olen tyytyväinen minulla on töitä.
Extratöistä olen saanut pientä pesämunaa kerrytettyä, kirpparitulot ovat aina korvamerkittyä rahaa. Vakkarikirppari hakee meiltä 2 x vuodessa myytävää kotoa 10 laatikkoa kerralla ja rahat tilitetään myös 2 x vuodessa.
Toiset rahat käytetään kesälomalla ja toisesta ostetaan joululahjoja. Lisäksi oon nyt tehnyt esim 250 joulukorttia, joista osan myyn työkavereille ja loput menevät muiden käsitöiden kanssa Tuomaan markkinoille.
Täällä tulot vaihtelevat vuosittain, miten käsityöt menevät kaupaksi.
Nämä rahat säästän vararahastoon ja aina on menoja tullut. Nyt tulee julkisivuremontti ja yritän saada mahd paljon rahaa tähän, jolloin maksan niin paljon kun mahdollista heti lainan eräännyttyä ja tämän jälkeen loput lisätään yhtiövastikkeeseen seuraavan 10 v ajan.
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymyksenasettelu "laskujen jälkeen "? Mikään laskuhan ei ole pakollinen vaan itse ostettu jotain, josta tulee lasku ja toisaalta voi elää niin, että kaikki kuluttaminen laskutetaan myöhemmin. Kaikki omia valintoja
Miten sä itse maksat esim. sähkölaskun? Käyt sähkölaitoksella heittämässä käteistä tiskiin?
On totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymyksenasettelu "laskujen jälkeen "? Mikään laskuhan ei ole pakollinen vaan itse ostettu jotain, josta tulee lasku ja toisaalta voi elää niin, että kaikki kuluttaminen laskutetaan myöhemmin. Kaikki omia valintoja
Miten sä itse maksat esim. sähkölaskun? Käyt sähkölaitoksella heittämässä käteistä tiskiin?
Melkolailla kärjistin asiaa, mutta mulla on jo sen verran omaisuutta, että voisin halutessani elää metsämökissä ilman sähköä. Pentti Linkolan elämäntavallakaan ei kauheasti laskuja taida tulla. Asuntolainan lyhennys kuukaudessa on paljon sovittavissa pankin kanssa, samoin suurin osa muista menoista johtuu omista valinnoista, myönnän, etteivät varmaan ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Av-mammojen palkat täytyvät siis olla Finnairin hallituksen tasoa:=)
No ei todellakaan kaikki ole mammoja jotka täällä kommentoivat.
T:sinkku ja säästöön n.500-1000/kk
Meillä jää laskujen ja asumisen jälkeen n. 500e, josta ostetaan ruoat, päivittäistarvikkeet, vaatteet, bensat ja matkaliput julkisiin.
2aikuista + 1lapsi ja imeväisikäinen vauva
1557 e :) Saan säästöön kuukaudessa 1200 e, kun ei ole tarvetta tuhlailla. Tällä hetkellä olen opiskelija, jolla pääomatuloja myös. Kun valmistun, niin tulen saamaan kuukaudessa 2000 e säästöön. Lapsille säästän 30 e / kk ja välillä lisäilen heidän osakesalkkuihinsa osakkeita.
Palkka 3500€, joista lainojen lyhennysten ja laskujen jälkeen jää säästöön 1700€/kk.
N27v
Netto noin 2500, siitä omiin laskuihin 1000 ja työmatkakuluihin 250. Jäljelle jäävästä puolikkaasta puolet asumiskuluista, mikä vaihtelee kuukausittain muutamasta kympistä tuhanteen euroon (öljy) sekä puolet yhteisistä ruuista. Eli pahimpina talvikuukausina ei yhtään, parhaimpina kuukausina lähes tonni. Yksi iso oma lyhennys loppuu onneksi tämän kevään aikana.
En tiedä. En ole laskenut koskaan. En yleensäkään jaksa ostella mitään turhaa ja olen säästäväinen aina. Palkka on melko pieni, mutta aina on rahat riittäneet.
Meillä on talous järjestetty niin, ettei tarvita ns. käyttörahaa, vaan kaikki ostokset maksetaan luottokortilla. Ei tarvita siis rahaa muuhun kuin laskuihin. Luottokorttilasku maksetaan aina kerran kuussa pois, se vaihtelee 2500-4000€ välillä. Asuntolainat saadaan hoidettua ja välillä jää rahaa laitettavaksi sijoituksiin. Tilanne siis kai ihan ok, vaikka enimmäkseen tuntuu että kaikki menee.
Asumisen, ruuan ja bensojen jälkeen jää vähän yli 1800. Siitä 1000€ menee asp-tilille ja loput säästötilille. Miehellä menee säästöön saman verran. Vielä ei ole lapsia ja asutaan vuokralla. Ei liiemmin käytellä rahaa.
Minä kolmen lapsen kanssa yksin asuva äiti. Tulot 1900€ käteen, 320€ elarit, 300€ asumistuki, 493€ lapsilisät. Eli n 3000€ käteen. Laskuihin (asuminen mukaanluettu) menee kk n. 1000-1200€, ruoka n.600€, bensat (pitkä työmatka) 400€/kk. Eli ”käyttörahaa” jää n.800-1000€, josta ostan vaatteita lapsille, itselleni tarvittavat jutut ja laitan n.300-400€ säästöön kuukaudessa.
Mitä jos jää 50e kk käyttörahaa kuukaudessa onko se liian vähän?
Vanha ketju mutta vastataanpa. Nettotulot 2300+2600+100=5000 eur.
Asuntolaina 950e, muu asuminen 300e,
Ruoka 600e, päivähoito 300e, vakuutukset 150e, autot polttoaineineen yms 500e muut pienet pakolliset menot 200e
= 3000 eur.
Käyttörahaa 2000 eur kuussa. Yleensä n. 500 eur laitetaan siitä osakkeisiin ja muu jää tilille odottamaan parempaa käyttöä, esim. matkusteluun.
Mitä ihmeen "käyttörahaa" laskujen jälkeen? En ole ikinä ymmärtänyt tätä.
Tällä hetkellä ei jää juuri yhtään käyttörahaa. Olen opiskelija ja maksan talodessamme kaikki asumiskulut, puoliso vastaa suurin piirtein kaikesta muusta. Mutta aika lailla kaikki mitä minulle tulee, menee vuokraan. Toki puoliso sitten ostelee minulle välillä myös jotain juttuja ja omat vanhempanikin tukevat jonkin verran taloudellisesti, ainakin jos tulee isompia rahareikiä, eli en minä nyt todellisuudessa ihan ilman rahaa elä. Mutta sellaista omaa käyttörahaa ei minulla juurikaan ole.
Nettotulo noin 2500 euroa kuussa. Lainanlyhennys 650, vastike 220, näiden päälle muut laskut ja maksut, niin aika tasan 1000 euroa kuussa menee. Jäljelle jäävästä 1500:sta laitan 500-700 sijoituksiin tilanteen mukaan, ja loppu jää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
aivan sama, kiva kylpeä rahassa :)
Niin ON !
Oot sä Kroisos Penninen ? Mä kun sitä olenkin Roope Ankka !
1500 e laskujen ja vastikkeen jälkeen. Kahden aikuisen talous.
Mä elän nollabudjetilla, oikeastaan miinuksella. Saan Kelan opiskelijan tuet verojen jälkeen 426e/kk. Vuokra on 673e/kk. Satunnaisia työtuloja 100-200e/kk. Sähkölasku, puhelin ja netti pitäisi maksaa , bussikorttia en onneksi tarvitse, kävelen kaikki matkat. Ruokaakin olisi hyvä saada viikonloppuisin (koulussa ilmainen ruoka).
Tähän pisteeseen ajauduin kun lähdin tavoittelemaan opiskelun avulla parempaa työpaikkaa. Sos. virastoon on aika ensi viikolla. Sieltä ei taida hirveästi apua opiskelijalle herua. Opintolainaa minulle ei myönnetty.
Olen silti toiveikas tulevaisuuden suhteen, onneksi koulu kestää vain runsaan vuoden.