Ei hyvänen aika tuota Satuhäät-parin murretta!
En tajua puoliakaan! Ihan oikeasti. Kuin jotain parodiahahmoja.
Kommentit (141)
Aika moni työ on saman toistoa päivästä ja vuodesta toiseen ilman sen suurempia haasteita.
Morsian oli muuten opiskelija ja siinä sivussa kassalla, jos se halveksuntaasi häntä kohtaan yhtän vähentää.
kertoisitko kuka ne kassahommat hoitaa, jos ei joku alemmin koulutettu. sinä akateemisine koulutuksinesi? että yliopistokoulutus vaan kaikille assan vessan siivoojille?
Kassatyö sopii hyvin esimerkiksi opiskelijoille. Se että 40 vuotta seistään ABC:n kassalla ei välttämättä ole mikään positiivinen signaali, eikä varsinkaan mikään uramalli lapsille. Tosin hälyttävämpää tässä tapauksessa - varsinkin lasten kannalta - on avioparin totaalinen sivistyksen puute noin muuten.
Aika romanttiset treffit. Mä pyörin jossain huoltoasemilla kun olin 15 eikä muuta pikkukylässä ollut. Liian surullista, että aikuiset ihmiset deittailevat huoltoasemalla.
Tuollaista murretta puhuvia ei tosiaan voi ottaa vakavasti, ei voi mitään.
Yleensä vahva murre (nuorisolla siis) on myös merkki sivistymättömyydestä. Siihen varmaan viittaa myös nuo treffit "apsilla" ja vaimon homofobia.
voi jumavttu. oikeasti joku kirjoittaa näin? huh. pää pois sieltä omasta anuksesta...
En nyt haluaisi mennä tähän pätemiseen, mutta kielitieteilijänä olen kyllä Suomen murteitakin tutkinut.
Sääliksi käy lapsia jotka joutuvat tällaisessa ympäristössä kasvamaan. Tätäkin ohjelmasarjaa seuratessakin tulee kyllä esiin se suunnaton kuilu joka on rehellisesti sanoen tällaisen alaluokan ja sivistyksessä kasvaneiden välillä. Kyllä näitä hääseremonioitakin katsoessa tulee mieleen että voisivat papitkin vähän jämäkämmin ohjeistaa hääparia. Surullista katsottavaa.
Niin, kyllä Suomessakin yhteiskuntaluokat ovat menossa samaan suuntaan kuin esim. Jenkeissä. Itse olen akateeminen, mutta en tarkoita (enkä muidenkaan koulutettujen ihmisten usko tarkoittavan), että kaikkien täytyisi mennä yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Mutta olisi ihan fiksua tehdä muutakin kuin suorittaa peruskoulu loppuun ja jäädä abc:n kassalle.
jos joku on täysin tyytyväinen elämäänsä ja onnellinen, niin miksi ei saisi olla vaikka lopun ikäänsä abc:n kassalla? Mitä se haittaa? Siis ihan oikeasti?Siitä seuraa esimerkiksi se, ettei ymmärrä miten yhteiskunta toimii. Politiikassa äänestetään Soinia, kun muusta ei ymmärretä ja mitään muutoksia ei haluta. Ulkomailta hankitaan Suomeen työntekijöitä, kun meidän laiskat maalaiset eivät jaksa käydä kouluja tai edes toimia siivoojina. Ja taas valitetaan. Lapset saavat saman kasvatuksen ja omaksuvat saman asenteen -> kehitystä ei tapahdu.
Ymmärrätkö itsekään mitä soopaa kirjoitat? Ai että jos on abc:n kassatätinä, niin on automaattisesti tyhmä, laiska ja saamaton, ja mistään mitään tietämätön juntti? Mikä sinä olet arvostelemaan toisten elämänvalintoja? Se ettei tavoittele rahaa ja kunniaa, ei tarkoita että ihminen olisi tyhmä ja arvoton. Tuokin morsian oli aikaansaava, työtätekevä ja opiskeleva ihminen. Kaikki eivät voi olla hienoissa, akateemisissa ammateissa, tarvitaan myös niitä suorittavan portaan duunareita.
Lainaan tähän Wikipediaa: Kantin (s.1724) filosofiassa on väite järjellisen olennon luontaisesta ja ehdottomasta arvosta. Se on riippumaton mielipiteistä ja arvostuksista ja viittaa arvokkuuteen. Ihmisarvo on niinikään valtiosta ja vallalla olevasta oikeusjärjestelmästä riippumaton.[1] Jokainen ihminen ansaitsee henkilökohtaisen kunnioituksen ja arvostuksen sekä ystävällisen ja inhimillisen kohtelun. Se tarkoittaa että inhimillistä olentoa ei saa kohdella esineenä eikä toista ihmistä saa käyttää hyväkseen. Ihmisarvo on luovuttamaton.
Ja ihmisarvosta kirjoittaessani ajatukseni oli juuri tuossa, että nämäkin ihmiset joista täällä kovasti kirjoitetaan ansaitsevat arvostuksen juuri sellaisina kuin ovat. Ja näiden tekstien perusteella, kovin moni ei heidän erilaisuuttaan osaa arvostaa.
ja mulla on vieläpä se autuaaksi tekevä akateeminen koulutuskin, mutta siitä huolimatta se on nimenomaan se oma murre, jolla olen oppinut ajattelemaan ja puhuman ihan parhaiten.
Arjessa ja pään sisällä puhun murretta, virallisemmissa tilaisuuksissa vain kirjakieltä. Olisi aika kamala, jos se murre pitäisi alkaa väkisin piilottaa pois, kun ainakin itselle se on iso osa lapsuutta ja identiteettiä.
Sääliksi käy lapsia jotka joutuvat tällaisessa ympäristössä kasvamaan. Tätäkin ohjelmasarjaa seuratessakin tulee kyllä esiin se suunnaton kuilu joka on rehellisesti sanoen tällaisen alaluokan ja sivistyksessä kasvaneiden välillä. Kyllä näitä hääseremonioitakin katsoessa tulee mieleen että voisivat papitkin vähän jämäkämmin ohjeistaa hääparia. Surullista katsottavaa.
Niin, kyllä Suomessakin yhteiskuntaluokat ovat menossa samaan suuntaan kuin esim. Jenkeissä. Itse olen akateeminen, mutta en tarkoita (enkä muidenkaan koulutettujen ihmisten usko tarkoittavan), että kaikkien täytyisi mennä yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Mutta olisi ihan fiksua tehdä muutakin kuin suorittaa peruskoulu loppuun ja jäädä abc:n kassalle.
jos joku on täysin tyytyväinen elämäänsä ja onnellinen, niin miksi ei saisi olla vaikka lopun ikäänsä abc:n kassalla? Mitä se haittaa? Siis ihan oikeasti?Siitä seuraa esimerkiksi se, ettei ymmärrä miten yhteiskunta toimii. Politiikassa äänestetään Soinia, kun muusta ei ymmärretä ja mitään muutoksia ei haluta. Ulkomailta hankitaan Suomeen työntekijöitä, kun meidän laiskat maalaiset eivät jaksa käydä kouluja tai edes toimia siivoojina. Ja taas valitetaan. Lapset saavat saman kasvatuksen ja omaksuvat saman asenteen -> kehitystä ei tapahdu.
Ymmärrätkö itsekään mitä soopaa kirjoitat? Ai että jos on abc:n kassatätinä, niin on automaattisesti tyhmä, laiska ja saamaton, ja mistään mitään tietämätön juntti? Mikä sinä olet arvostelemaan toisten elämänvalintoja? Se ettei tavoittele rahaa ja kunniaa, ei tarkoita että ihminen olisi tyhmä ja arvoton. Tuokin morsian oli aikaansaava, työtätekevä ja opiskeleva ihminen. Kaikki eivät voi olla hienoissa, akateemisissa ammateissa, tarvitaan myös niitä suorittavan portaan duunareita.
En ole tietääkseni sanonut, että kassatyöskentelijä on tyhmä, saamaton ja laiska (eikä tässä ketjussa kukaan muukaan ole niin väittänyt). Olin itsekin opiskelun ohella vuosia kassalla.
Viestisi nyt on pelkkää provosointia, kyse oli täällä koulutusta puolustelevilla vain sivistyksestä. Kun keskustelu ei mihinkään etene, toivotan vain hyvää yötä.
Minusta on surullista jos sinun kaltaisesi yksisilmäinen lisääntyy.
Perusteella että on väärin arvostaa jonkinlaista tasoa vai, varsinkin lapsia ajatellen?
Jos morsian puhuu murretta, opiskellut kaksi ammattia, opiskeli kolmatta, elävät maaseudun rauhassa jossa varmasti luonto on puhdas ja läheltä saa puhdasta ruokaa, lapsella on tilaa temmeltää, perheellä on paljon ystäviä, alkoholin käyttö ei näyttänyt olevan pari elämän pääasia, molemmat kävivät töissä, rakkautta näytti riittävän ja puhuivat toisistaan kauniisti. Morsian puhui paljon, oli varmasti työssään ABC:lla pidetty asiakaspalvelija, joskus suusta silloin pääsee sammakoita, mutta se että puoli leikillään sanoo että ei taida ottaa lesboa kampaajakseen on ihan samankokoinen moka kuin sinun rasismisi pohjois-karjalan työtätekevää väestöä kohtaan. Morsian ei edes yrittänyt olla sen parempi kuin oli tai parempi kuin toiset mutta sinä yrität etkä näe että samanlainen olet itse.
Mitä ihmeen tekemistä hänen murteellaan tai pohjois-Karjalalla on tämän asian kanssa? Ihan tietoisestiko valehtelet, ikään kuin minä niihin olisin huomiota kiinnittänyt?
Se että kiroillaan, ollaan ronskeja suustaan eikä näköjään osata kunnioittaa perinteitä ei todellakaan anna parhaita lähtökohtia jälkikasvun tulevaisuudelle. Kaikkihan eivät halua jäädä Kiteen ABC:lle, mutta se vaihtoehto saattaa nopeasti jäädä ainoaksi jos ei ole edes kotoaan saanut eväitä muuhun. Sinänsä se että kahden tutkinnonkin jälkeen joutuu opiskelemaan vielä kolmatta noinkin kypsässä iässä kertonee jotain soveltuvuudesta.
Ja ei mun tarvitse yrittää olla parempi kuin hääpari. En tosin viitsi ottaa sitä omallekaan kontolleni että lapsuuteni varmasti oli älyllisesti stimuloivampaa aikaa kuin ko. parin vastaava aika.
Pidät siis kassatyötä jotenkin yksinkertaisena työnä. Aika moni työ on saman toistoa päivästä ja vuodesta toiseen ilman sen suurempia haasteita.
Morsian oli muuten opiskelija ja siinä sivussa kassalla, jos se halveksuntaasi häntä kohtaan yhtän vähentää.
Kassatyö on juuri niin yksinkertaista että tein sitä itse silloin kun ei koulutuksen puitteissa ollut mahdollisuuksia muuhun (noin 18-vuotiaana). Jos otetaan lähtökohdaksi se että työ on aika iso osa ihmiseloa, niin en tiedä miksi yleensäkään pitäisi tehdä samaa työtä 40 vuotta putkeen, kassatyöstä nyt puhumattakaan. Jonkinlainen kehittyminen työportaillakin on varmasti elinehto myös sille että kehittyisi ihmisenäkin. Minun halveksuntani kyseistä ihmistä kohtaan ei riipu työstä tai opinnoista, vaan käytöksestä ja siitä kuvasta jonka hän itsestään antoi omien sukulaistensa nähden.
Aika romanttiset treffit. Mä pyörin jossain huoltoasemilla kun olin 15 eikä muuta pikkukylässä ollut. Liian surullista, että aikuiset ihmiset deittailevat huoltoasemalla.
Yleensä vahva murre (nuorisolla siis) on myös merkki sivistymättömyydestä. Siihen varmaan viittaa myös nuo treffit "apsilla" ja vaimon homofobia.
voi jumavttu. oikeasti joku kirjoittaa näin? huh. pää pois sieltä omasta anuksesta...
En nyt haluaisi mennä tähän pätemiseen, mutta kielitieteilijänä olen kyllä Suomen murteitakin tutkinut.
Laitapas sitten linkki johonkin luotettavaan tieteelliseen lähteeseen, jossa osoitetaan että "Yleensä vahva murre (nuorisolla siis) on myös merkki sivistymättömyydestä."
Laitapas sitten linkki johonkin luotettavaan tieteelliseen lähteeseen, jossa osoitetaan että "Yleensä vahva murre (nuorisolla siis) on myös merkki sivistymättömyydestä."
Ja tosiaan tieteellisesti luotettavaan, ei mihinkään pseudonäperyykseen.
ihana pari. Huumoria ja rakkautta riitti. Onnea heille!
Otapa kuule Google ja etsi sieltä, löytyy kyllä sosiolingvistiikan saralta. Tai mene kirjastoon ja kysele sieltä kirjoja.
Koulut on jo käyty, joten en valitettavasti tältä seisomalta osaa sanoa, kenen teoksesta ja miltä sivulta tuon lauseen löydän. Voivoi, kun en osannut tarpeeksi hyvin päteä.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/11924/G0000751.pdf… Tuossa kuitenkin aihetta sivuava gradu, jossa myös mainitaan sosiaalisen aseman ja murteen käytön yhteys.
Otapa kuule Google ja etsi sieltä, löytyy kyllä sosiolingvistiikan saralta. Tai mene kirjastoon ja kysele sieltä kirjoja.
Koulut on jo käyty, joten en valitettavasti tältä seisomalta osaa sanoa, kenen teoksesta ja miltä sivulta tuon lauseen löydän. Voivoi, kun en osannut tarpeeksi hyvin päteä.https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/11924/G0000751.pdf… Tuossa kuitenkin aihetta sivuava gradu, jossa myös mainitaan sosiaalisen aseman ja murteen käytön yhteys.
Yleensä väittäjän tehtävä on todistaa. Ja juu, tosiaan aihetta sivuava gradu, "Kielimuodot Tarmo Koiviston sarjakuvassa Mämmilä". Löytyyhän sieltä katsantoasi tukemaan lause "Suomessa murteisiin on yhdistetty maalaisuus ja sivistymättömyys, mikä on
saattanut vaikuttaa naisten ja miesten asenteisiin. (Mielikäinen 1988: 97—98.)"
Eipä ole taas humanistin koulutukseen käytetyt rahat menneet hukkaan...
Koulut on jo käyty, joten en valitettavasti tältä seisomalta osaa sanoa, kenen teoksesta ja miltä sivulta tuon lauseen löydän. Voivoi, kun en osannut tarpeeksi hyvin päteä.https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/11924/G0000751.pdf… Tuossa kuitenkin aihetta sivuava gradu, jossa myös mainitaan sosiaalisen aseman ja murteen käytön yhteys.
Yleensä väittäjän tehtävä on todistaa. Ja juu, tosiaan aihetta sivuava gradu, "Kielimuodot Tarmo Koiviston sarjakuvassa Mämmilä". Löytyyhän sieltä katsantoasi tukemaan lause "Suomessa murteisiin on yhdistetty maalaisuus ja sivistymättömyys, mikä on
saattanut vaikuttaa naisten ja miesten asenteisiin. (Mielikäinen 1988: 97—98.)"Eipä ole taas humanistin koulutukseen käytetyt rahat menneet hukkaan...
Joo luepa myös muutakin kuin se yksi lause, jonka Google antaa hakutuloksena. Tutkijan työhön ei kuulu keskiyöllä muutamassa minuutissa tiedon etsiminen, vaan siihen käytetään tieteellistä aineistoa, joihin on pääsy yliopiston tai muiden palvelimien tunnuksilla. Siksi tuota perinteistä kirjastoa sinulle ehdotinkin.
Kaiken lisäksi, aihe poikkeaa täysin alunperäisestä keskustelusta.
En myöskään ole erikoistunut murteisiin, kunhan vain luennoilta oppineita asioita muistelen. Jos itse olet niin saamaton etsimään tietoa, se ei ole minun ongelmani.
Mua alkoi ihan hirvittää, miten voi olla tällainen klooni.
saattanut vaikuttaa naisten ja miesten asenteisiin. (Mielikäinen 1988: 97—98.)"Eipä ole taas humanistin koulutukseen käytetyt rahat menneet hukkaan...
Joo luepa myös muutakin kuin se yksi lause, jonka Google antaa hakutuloksena. Tutkijan työhön ei kuulu keskiyöllä muutamassa minuutissa tiedon etsiminen, vaan siihen käytetään tieteellistä aineistoa, joihin on pääsy yliopiston tai muiden palvelimien tunnuksilla. Siksi tuota perinteistä kirjastoa sinulle ehdotinkin.
Sanon vain uudelleen, että väittäjän tehtävänä on todistaa, niin tieteellisessä maailmassa kuin nettikeskusteluissakin. Minua ei kiinnosta sen enempää lähteä etsimään todisteita noin typerälle väitteelle kuin tuon gradun lukeminenkaan ajatuksen kanssa. Mutta löytyyhän sieltä toki "Murteen säilyminen koskee yleensä alimpia
sosiaaliryhmiä, vähän koulutettuja." Seuraavassa lauseessa mainitaan monet kotimaiset tutkimukset ilman viittauksia (seuraava lause ei tosin liity koulutukseen mutta kuvaa mielestäni hyvin tämän gradun arvoa peräämänäni tieteellisenä lähteenä). Pitkän pätkän jälkeen on lähdeviite yli 20 vuotta sitten ilmestyneeseen julkaisuun.
Mielestäni kokonaisten ihmisryhmien leimaaminen vähäarvoisemmiksi synnyinpaikan ja puhetavan perusteella ei ainakaan osoita 'henkistä, sisäistä kehittyneisyyttä ja kypsyyttä' - sivistystä.
En myöskään ole erikoistunut murteisiin, kunhan vain luennoilta oppineita asioita muistelen. Jos itse olet niin saamaton etsimään tietoa, se ei ole minun ongelmani.
Tuollainen metodi varmaan toimiikin humanisteilla :) vaikea tosin kuvitella ehdan tieteenharjoittajan (jollainen et todennäköisesti ole - auta armias näitä meidän yliopistojamme jos oikeasti oletkin tutkija!), humanistinkaan, argumentoivan noin.
Tämä ketju oli taas osoitus akateemisen ihmisen sivistymättömyydestä. Teidän pitäisi kiittää onneanne että tästä maasta löytyy ihmisiä, jotka haluavat tehdä 40 vuotta työtä ABC:n kassalla. Juuri he maksavat veroillaan teidän kymmenvuotiset yliopistolla notkumiset ja gradunäpräilyt, joiden hyöty tälle yhteiskunnalle on nolla.
T. Häpeäkseen akateemikko itsekin