Ei hyvänen aika tuota Satuhäät-parin murretta!
En tajua puoliakaan! Ihan oikeasti. Kuin jotain parodiahahmoja.
Kommentit (141)
Täällä on nyt kovasti keskusteltu tuosta koulutuksesta, mutta on myös mainittu junttiuden ja hyvän käytöksen yhteys. Nyt kun katselin tuota Häät sulhasen tapaan -ohjelmaa, jossa morsian on tarjoilija ja mies (ei ilmeisesti kovinkaan mainetta niittänyt) muusikko, huomaa hyvin, että ilman korkeakoulutustakin voi silti käyttäytyä fiksusti tv:ssä ja antaa itsestään hyvän kuvan. Toisin kuin Satuhäissä, en ollenkaan kiinnittänyt huomiota pariskunnan koulutustasoon tai työpaikkaan, vaan siihen hyvään kuvaan, jonka telkkarissa itsestään antavat.
Kiroilu, suvaitsemattomat, alatyyliset jutut jne. eniten Satuhäissä korostavat sitä junttiutta ja maalaisuutta.
Aha,sain just tätä viestiketjua lukasemalla tietee, että oon tyhmä ja sivistymätön kun joskus suattaa joku sana puhheessa savoks viäntyä.
SIIS OIKEESTI!?!
Kaikkeinko täällä pitäisi puhua kirjakieltä, ettei tulisi tyhmäksi leimatuksi? Mikä ihme teitä vaivaa?!
Itse olen 25-vuotias nuori nainen, enkä häpeile puhua savoa tippaakaan. Edustan ylpeänä aluetta, josta olen kotoisin. Minulla on sen murteen lisäksi vielä niitä kassatöitäkin takana kuusi vuotta - ei jestas mikä juntti!! Mieskin on perusduunari amiskan käytyään, kunhan ei vaan päästäisi lisääntymään.
t. yhteiskuntatieteiden maisteri aka savolaisjuntti
Taas yks viiltelijä morsian :/
siitä hiuskihartimesta. (Anri ja Ilpo ovat ihania!)
Myös Anrilla oli.. en muista missä kohtaa ne näkyi, oliko tietokoneella tmv, niin vasemmassa käsivarressa paksuja viiltoja..
jakson eilen vähän myöhässä ja piti oikein tulla katsomaan miten hääparia on arvosteltu täällä. Sen voin sanoa, että he elävät melko erilaista elämää kuin itse aina kaupungissa asuneena, akateemisena, enkä murteen murrettakaan osaa vaikka sujuvasti kuuntelenkin.
Mutta kyllä tuo luonnon läheisyys ja maalla asuminen joillekin sopii kuin nyrkki silmään ja he siitä nauttivat. Oma veljeni muutti maalle ja sitä sitten lukuisat ystäväni kauhistelevat edelleen, että mitä ihmettä hän siellä tekee, miten jaksaa olla jne. Hirveän yksisilmäistä porukkaa, oman mukavuusalueen ulkopuolelle ei haluta mennä vaan ennemminkin arvotetaan ennakkoluulojen sävyttäminä toisenlaiset valinnat jotenkin alempiarvoisiksi. Itse en maaseudulla varmaankaan kovin kauaa viihtyisi, mutta kaipaan sinne ja käyn säännöllisesti lataamassa akkuja. Onnea hääparille!
Siinä jaksossa ei paljoa teeskennelty. Pari oli kameran edessä ihan oman itsensä oloisia. No ehkä vähän jännitti molempia, mutta ei yritetty olla yhtään sen hienomia tai ihmeellisempiä kuin ollaan.
Rakkaat akateemiset kaupunkilaiset, tällaisia ihmisiä esiintyy maaseudulla. Varsinkin itäisessä osassa maata. He ovat semmoisia kuin ovat, multa tursuaa varpaiden välistä ja murre tärisee hampaissa, Käydään kouluja mitä käydään, jäädään kotiseudulle kun ei sieltä kaupunkiin haluta, mennään naimisiin ja saadaan murretta puhuvia mukuloita, käydään töissä ja pidetään lomaa. Jos oikein joskus ahdistaa voi kiivetä vaaran laelle, sieltä näkee kauas.
Kaunis viesti :)
Aika romanttiset treffit. Mä pyörin jossain huoltoasemilla kun olin 15 eikä muuta pikkukylässä ollut. Liian surullista, että aikuiset ihmiset deittailevat huoltoasemalla.
Tuollaista murretta puhuvia ei tosiaan voi ottaa vakavasti, ei voi mitään.
Yleensä vahva murre (nuorisolla siis) on myös merkki sivistymättömyydestä. Siihen varmaan viittaa myös nuo treffit "apsilla" ja vaimon homofobia.
Vaikka vahvan murteen puhuminen olisikin merkki jostain alemmmasta sosiaaliluokasta, voisiko sivistynyt ihminen yrittää päästä eroon tuollaisesta "ei voi mitenkään ottaa vakavasti" -ajattelusta? Joskus Ruotsin vallan aikaan suomen puhuminen oli merkki sivistymättömyydestä, ja vain tiettyjen ihmisten rohkeus ajatella toisin muutti tätä asiaa. Vai olisiko teistä murteiden halveksujista ollut ihan oikein, että suomi olisi jäänyt väheksyttyyn asemaansa?
Puhuttu kieli on ensisijaista, se on ollut olemassa tuhansia vuosia ennen kirjoitettua kieltä. Minusta se puhuttu kieli jonka lapsi omaksuu ympäristöstään ei voi olla halveksuttavaa, vaikka kirjakielellä ja yleiskielellä onkin omat tärkeät tehtävänsä.
Sulhanen oli kyllä niin nam ! Kelpaisi tällaiselle kaupunkilaisbimbolle maisteriopiskelijallekin. ;) Onkohan se sulhasen veli vapaa, oli nimittäin sekin aika herkku? ;)
Joo, mutta pari oli kyllä sympaattinen ja jotenkin parin koko lähipiirissä oli sellaista lämpöä, jota ei "sivistyneillä" yleensä ole, kun täytyy yrittää olla jotain ja tavoitellaan niitä tiettyjä ihannoituja asioita. Itsekin tähän syyllistyn.
Sekin oli jotenkin mukavaa, kun morsian kertoi, että sulhanen oli vienyt hänet ensimmäistä kertaa kotiinsa, hän oli jäänyt sinne samantien asumaan ja sulhasen perhe oli ottanut hänet vastaan kuin olisi ollut siellä aina.
Äänekäs, rempseä, hölösuu. Kolme kertaa kihloissa jo ennen tätä ja ylpeä siitä. En sitten voi sietää tollasta tyyppiä.
No siinä on taas niin peruspari junttilasta. Tosi ärsyttävä nainen, ei paljo varmaan miehen mielipidettä kysellä tulevaisuudessakaan.
se on jo suorastaan huvittavaa. :-D Kaikella kunnioituksella!
vaikka puhuisi neurokirurgiasta.
Aika romanttiset treffit. Mä pyörin jossain huoltoasemilla kun olin 15 eikä muuta pikkukylässä ollut. Liian surullista, että aikuiset ihmiset deittailevat huoltoasemalla.
En tajua puoliakaan! Ihan oikeasti. Kuin jotain parodiahahmoja.
Morsiammen kello tikitti, pitää saada lapselle elättäjä.
ei voi ku nauraa tota pariskuntaa. eihä noi sovi millään muulla lailla yhtee ku "MURTTEEN TAKKII" :D
onpas kyl ärsyttävä akka :D
Yleensä vahva murre (nuorisolla siis) on myös merkki sivistymättömyydestä. Siihen varmaan viittaa myös nuo treffit "apsilla" ja vaimon homofobia.
16-vuotias mopopoika!
"Kävin ostamassa sormukset ja kosin."
mut aikamoisen nuoren namupalan saanut itselleen...
Mäkään en voi sietää tuota murretta, en voi sille mitään mutta koen tuollatavalla voimakkaasti murretta puhuvat ihmiset jotenkin vakaiks :/
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/550527_319830314738418_1…