Työnantaja kielsi vuorotteluvapaani
Kuopus menee syksyllä kouluun ja olisin halunnut olla vuorotteluvapaalla syyskuusta marraskuulle, elokuun vuosilomalla. Työnantaja eli valtio ilmoitti että ei käy, ei ole mitään syytä kannustaa henkilöstöä moiseen. Sen sijaan jaksamiseen suositeltiin kuntosalin käyttöä työajan ulkopuolella.
Niin että kaikki te, jotka sanotte, että vapaat ovat lapsiperheelle hyvä apu koulunaloitustilanteessa: ei se niin mene edes työhallinnossa!
Kommentit (46)
Jos yrityksellä on rahaa jakaa suuret osingot osakkeenomistajilleen ja miljoona bonukset johtohenkilöille, ja yritys tuottaa valtavasti puhdasta voittoa, ei ole sitten rahaa panostaa yhtään siihen henkilökuntaan, joka työllään on myös ansainnut ne voitot jaettaviksi!
Reilu työnantaja joustaisi esim. antamalla pitää ylityöt vapaana, lomarahat vapaana jne. Ei voi muuta sanoa, kuin törkeää ahneutta tuo nykypäivän meno.
Työntekijät tekevät hyvin hommansa, voittoa tulee, mutta omia työntekijöitä ei käytännössä arvosteta minään, pidetään kuin karjaa josta imetään vaan kaikki hyöty irti! Se on ahneutta.
niin ja isän puolen isovanhemmat asuvat ulkomailla ja minun vanhemmat 75-vuotiaita! Eivät jaksa enää hoitaa lapsia, tarvitsevat lähinnä minun hoitoa ja huolenpitoa kohta.
Sun mielestä minun olisi siis pitänyt jättää lapset tekemättä?? Mistä minä olisin voinut tietää, että yksi lapsistani sairastuu vakavasti??? Eikä se ole minun vikani, että omat vanhempani tekivät minut tosi myöhäisellä iällä, eivätkä siksi jaksa olla tukiverkkona nyt tänä päivänä???
Mistä tollasia epäempaattisia, rahanhimoisia ihmisiä sikiää??? Raha ei korvaa kaikkea. Olet varmaan itse "tosi hyvä vanhempi" kun luulet rahan korvaavan läsnäolon.
Laittakaa pliis se lainaus tähän - eihän tästä muuten tiedä kenen viestiin tossa viitataan!!!!!!!
Mistäköhän se johtuu, että meillä on tälläinen ketään hyödyttämätön lukuisten tukien verkosto?! Rakkaat perheen äidit, sitä saa mitä tilaa. Päätökset ovat poliittisia ja perustuvat nimenomaan feministiseen tasa-arvoideologiaan, työelämässä on noudatettava tiukkaa miehistä aikataulua.
Eikö elämän onnellisuus ei löydykään itsenäisyydestä tai lisääntyneistä rahavaroista?
Näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, joudumme tekemään arvovalintoja. Äitiyden ihanuus ja onnellisuus perheestä, on vaihtunut työelämän paineiden myötä perheen pikahuoltamiseen.
Elämässä ei ole ennustettavuutta, sitä voi itse sairastua tai joku muu perheen jäsenistä, siltikin se vastuu on perheestä on itse kannettava.
Missä firmoissa olette töissä? Yrityket ovat niin isoja, että teitä ei voi tunnistaa. Kysyn siksi, koska olen vaihtamassa työpaikkaa ja tuollaisilla asioilla on itselleni merkitystä, vaikka en todellakaan ole vuorotteluvapaan tarpeessa tai sille hakeutumassa. Please!
Eikö elämän onnellisuus ei löydykään itsenäisyydestä tai lisääntyneistä rahavaroista? Näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, joudumme tekemään arvovalintoja. Äitiyden ihanuus ja onnellisuus perheestä, on vaihtunut työelämän paineiden myötä perheen pikahuoltamiseen. Elämässä ei ole ennustettavuutta, sitä voi itse sairastua tai joku muu perheen jäsenistä, siltikin se vastuu on perheestä on itse kannettava.
Haluaisinkin juuri kantaa perheestäni vastuuta! En haluaisi jättää vastuuta yhteiskunnan hoidettavaksi, en halua jättäytyä työttömäksi, että voisin hoitaa lastani itse enemmän.
Haluan käydä töissä, ansaitakseni omat rahani, millä elättää perheeni, mutta haluan samalla pitää hyvää huolta perheestäni, jotta he eivät voisi pahoin (ja samalla esim. sairastua pahemmin, joka maksa enemmän yhteiskunnalle esim sairaalavuorokasina, on erittäin kallista hoitoa tuo sairaalassa olo yhteiskunnalle).
Haluan osallistua yhteiskunnalliseen vastuuseen tienaamalla itse rahani ja samalla maksamalla veroa.
Hieno asenne sinulla tuo aloitus: Lässyn lässyn.
Olisko sinulla peiliin katsomisen paikka???
Eikö elämän onnellisuus ei löydykään itsenäisyydestä tai lisääntyneistä rahavaroista? Näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, joudumme tekemään arvovalintoja. Äitiyden ihanuus ja onnellisuus perheestä, on vaihtunut työelämän paineiden myötä perheen pikahuoltamiseen. Elämässä ei ole ennustettavuutta, sitä voi itse sairastua tai joku muu perheen jäsenistä, siltikin se vastuu on perheestä on itse kannettava.
katkera, kun jollakin on perhe ja työpaikka.
Joku katkera, työtön AV-mamma
kanssa aikanaan? Nytkin saisit vapaata itsellesi, jos siis olisi onnistunut vuorotteluvapaa :)
Mutta siis, oletko kysynyt sitä osittaista hoitovapaata?
kanssa aikanaan? Nytkin saisit vapaata itsellesi, jos siis olisi onnistunut vuorotteluvapaa :) Mutta siis, oletko kysynyt sitä osittaista hoitovapaata?
se oli tämmöinen valinta. Ei kaduta. Ja jos yhteiskunta on luonut systeemin, jonka mukaan on mahdolista välillä hengähtää, niin miksi sitä sitten ei saa käyttää? Tilalleni tulisi joku vastavalmistunut, joka saisi työkokemusta eli 3 kk ajan nuorosotyöttömyys pienenisi.
katkera, kun jollakin on perhe ja työpaikka. Joku katkera, työtön AV-mamma
Olen katkera monenkin lapsen puolesta. Minulla on 5 lasta, 2 biologista ja 3 sijoituslasta, teen töitä perhkodissa, jossa tikittää vailla hoivaa ja kodin turvaa kasvaneiden lasten ja nuorten joukko. Tehkää te nyt vaan ahkerasti töitä, koska miehetkin saa.
miten työsuhdeasioita EI kuuluisi hoitaa...
Pahin työsuhteiden ketjutta ja määräaikaisuuksien hyväksikäyttäjä ever.
Auttaa ainakin koululaisen lomien suunnitelussa.
entäpä osittainen hoitovapaa? Sen olen aina käyttänyt, kun ipanat ovat aloittaneet koulunsa :)
minulta on kielletty jopa osittainen hoitovapaakin (ja kyllä, työnantajalla on oikeus kieltää se painavin perustein kirjallisella selityksellä, jos henkilö on ns. avainhenkilö), ja vuorotteluvapaapyynnölle naurettaisiin!
Yksityisen puolen pörssiyhtiöissä on meno aika hurjaa. Ylitöitä (kertynyttä saldoa) ei saa pitää vapaana, mitään palkatonta ei saa edes tunniksi saati sitten päiväksi tai viikoksi, ja kesälomaakaan ei saa pitää neljää viikkoa putkeen vaan loma tulee pilkkoa kahdeksi pätkäksi. Ja kaikille työajan lyhentämisille sanotaan EI.
Jousto on yksipuolista eli työntekijän toki pitää sitten tehdä pitkää päivää ja palkatonta ylityötä. :)
Olen hakeutumassa pois yksityiseltä sektorilta heti kun vaan löydän tilalle jotain muuta.
ja ottaa ne lomana kun lapsi menee kouluun. Meillä moni on tehnyt niin.
Määrää sairauslomaa, kerrot van asian todellisen laidan lääkärille ja sen että et jaksa enää..
itse olen valtiolla töissä, ja otin 2007 vuorotteluvapaata vastaavassa tilanteessa. Meillä onnistui, vaikka järjestelyjä se teettikin hiukan. Sijaisekseni otettiin toinen talon systeemit tunteva työntekijä ja hänen tilalleen palkattiin työtön. Nyt mulla olisi taas oikeus vuorotteluvapaaseen, kiehtoisi lähteä opiskelemaan.
Opintovapaata on muuten sitten pakko antaa, jos et muuta keksi...
Onko sulle sitten vaikea saada sijaista vaikka talon sisältäkin?
meilläa ainakaan mitään saa säästellä! En ole ap ja töissä yksityisellä puolella. Meno on juuri sellaista, kun joku aiempi jo kuvaili. Mitään ylimääräistä vapaata ei saa, mutta palkatonta ylityötä pitäisi tehdä vaikka kuinka. Käytännössä olen töissä 24/7, kiitos älypuhelimen.
Samalla on koko ajan niskassa yt-uhka. Raaka meno. Vaihdan minäkin heti kun voin. Tai ainakin mahdollisesta seuraavasta lapsesta olen täydet kolme vuotta kotona, jos se vielä silloin on mahdollista. Nimim. loppuunpalanut
ja ottaa ne lomana kun lapsi menee kouluun. Meillä moni on tehnyt niin.
En ymmärrä tuota vouhotusta koulun alun kanssa. Meillä on lapset onnistuneesti aloittaneet koulunsa, vaikka vanhemmat ovat käyneet normaalisti töissä. Tosin meillä lasten ei ole tarvinnut odotella yksi kouluun lähtöä pitkään. Me lähdemme töihin klo 7.30 ja lapset kouluun klo 8.00. Iltapäivällä eppu- ja toppuluokalla lapsi on mennyt koulusta iltapäiväkerhoon, josta vanhempi on hänet noutanut. Kolkkiluokkalainen pärjää iltapäivän jo itsekseen kotona. Toki koulumatkaa harjoiteltiin ahkerasti kesällä ja kahtena ensimmäisenä päivänä saatoin lapset kouluun.
Suurempia ongelmia meillä aiheuttaa lasten pitkät lomat. Oma loma ei millään riitä kaikkiin mahdollisiin koululaisten lomiin!
nuo eppu-, toppu- ja kolkkiluokkalaisten nimitykset. Tiedoksi niille, jotka jaksavat oikein ällötä joitain sanoja :P