Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja kielsi vuorotteluvapaani

Vierailija
19.03.2012 |

Kuopus menee syksyllä kouluun ja olisin halunnut olla vuorotteluvapaalla syyskuusta marraskuulle, elokuun vuosilomalla. Työnantaja eli valtio ilmoitti että ei käy, ei ole mitään syytä kannustaa henkilöstöä moiseen. Sen sijaan jaksamiseen suositeltiin kuntosalin käyttöä työajan ulkopuolella.

Niin että kaikki te, jotka sanotte, että vapaat ovat lapsiperheelle hyvä apu koulunaloitustilanteessa: ei se niin mene edes työhallinnossa!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eppu ja toppu? Kamalaa lässytystä. Hrrrr..."

En ymmärrä tuota vouhotusta koulun alun kanssa. Meillä on lapset onnistuneesti aloittaneet koulunsa, vaikka vanhemmat ovat käyneet normaalisti töissä. Tosin meillä lasten ei ole tarvinnut odotella yksi kouluun lähtöä pitkään. Me lähdemme töihin klo 7.30 ja lapset kouluun klo 8.00. Iltapäivällä eppu- ja toppuluokalla lapsi on mennyt koulusta iltapäiväkerhoon, josta vanhempi on hänet noutanut. Kolkkiluokkalainen pärjää iltapäivän jo itsekseen kotona. Toki koulumatkaa harjoiteltiin ahkerasti kesällä ja kahtena ensimmäisenä päivänä saatoin lapset kouluun.

Suurempia ongelmia meillä aiheuttaa lasten pitkät lomat. Oma loma ei millään riitä kaikkiin mahdollisiin koululaisten lomiin!

Vierailija
2/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku muu teiltä on joskus saanut vuorotteluvapaata, vetoa työntekijöiden yhdenvertaiseen kohteluun. Eli sinunkin tulee saada olla vuorottelulla jos yksikin toinen henkilö on vuorottelua saanut. Jos et saa, syytä syrjinnästä.

Osittainen hoitovapaa on toinen järjestely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnellinen että on tällä hetkellä työtön.. onko ihminen olemassa vain työtä varten,omasta perheestä viis?

Vierailija
4/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä sektorilla pörssiyhtiöissä tahkotaan voittoa vuosi vuodelta enemmän (siellä missä olen töissä, en kerro työnantajaa), johto saa muhkeat bonukset joka vuosi, osakkeenomistajat erittäin hyvät osuutensa, samaan aikaan kun tehdään ennätystulos tuloksessa (voitossa) työntekijöitä irtisanotaan tehostamisen takia tuhansia, osa töistä siirretään Baltian maihin.

Niitä osakkeita on jokaisen vapaasti ostettavissa. Jos haluaa osansa voitosta niin ei muuta kuin osakeostoksille!

Juuri näin - jokainen voi ostaa minkä tahansa pörssiyrityksen osakkeita niin pääsee osingoille voitoista.

Vierailija
5/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsuojelupuolelle. Osoitteessa http://www.tyosuojelu.fi/fi/opinto-vuorotteluvapaa

asiasta sanotaan näin:

"Vuorotteluvapaalain noudattamista valvovat työvoimaviranomaiset, joiden tehtävinä on antaa lausunto vuorottelukorvauksen edellytyksistä, sekä työsuojeluviranomaiset. Työnantajan ja työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvissä asioissa voi ottaa yhteyttä työsuojeluviranomaiseen."

Minulla on sellainen käsitys, että oikeus vuorotteluvapaaseen on ns. subjektiivinen oikeus eli ehtojen täyttyessä se on pakko myöntää. Vapaan ajankohdasta pitää neuvotella työnantajan kanssa, mutta jos nyt jo olet liikkeellä saadaksesi vuorotteluvapaata ensi syksynä, kaiken pitäisi olla järjestettävissä. Ei kerro muutenkaan hyvää työnantajastasi, jos se on (kuten ymmärsin) TE-keskus! Siis hyvää päivää taas!

Tietystikään työnantaja ei päätä silitä jos hakee oikeuksiaan mutta eipä tuo tunnu tekevän niin nytkään :(

Tsemppiä toivottaa tyytyväinen vuorottelija

Vierailija
6/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, en katsonut aloituspäivämäärää eli hukkaan meni sinun kohdallasi tuo edellinen viestini. Ehkä hyödyttää jotakuta muuta!

Vierailija
7/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Jyväskylässä ihan yleisessä kielenkäytössä nuo eppu-, toppu- ja kolkkiluokkalaisten nimitykset. Tiedoksi niille, jotka jaksavat oikein ällötä joitain sanoja :P

Ja Jyväskyläläiset on sitten niitä, jotka omasta mielestään "puhuvat kauneinta ja puhtainta suomea". Tulokkaalle sanovat aina, että "täällä ei puhuta murretta". Pilkkaavat ja halveksivat muualta tulleiden jokaista murrepiirrettä.

Nämä eivät tajua, että kaikkien muiden korvissa eput ja toput ovat lähestulkoon käsittämättömiä.

Vierailija
8/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsuojelupuolelle. Osoitteessa <a href="http://www.tyosuojelu.fi/fi/opinto-vuorotteluvapaa" alt="http://www.tyosuojelu.fi/fi/opinto-vuorotteluvapaa">http://www.tyosuojelu.fi/fi/opinto-vuorotteluvapaa</a&gt;

asiasta sanotaan näin:

"Vuorotteluvapaalain noudattamista valvovat työvoimaviranomaiset, joiden tehtävinä on antaa lausunto vuorottelukorvauksen edellytyksistä, sekä työsuojeluviranomaiset. Työnantajan ja työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvissä asioissa voi ottaa yhteyttä työsuojeluviranomaiseen."

Minulla on sellainen käsitys, että oikeus vuorotteluvapaaseen on ns. subjektiivinen oikeus eli ehtojen täyttyessä se on pakko myöntää. Vapaan ajankohdasta pitää neuvotella työnantajan kanssa, mutta jos nyt jo olet liikkeellä saadaksesi vuorotteluvapaata ensi syksynä, kaiken pitäisi olla järjestettävissä. Ei kerro muutenkaan hyvää työnantajastasi, jos se on (kuten ymmärsin) TE-keskus! Siis hyvää päivää taas!

Tietystikään työnantaja ei päätä silitä jos hakee oikeuksiaan mutta eipä tuo tunnu tekevän niin nytkään :(

Tsemppiä toivottaa tyytyväinen vuorottelija

Ei ole mikään subjektiivinen oikeus. Työnantaja voi ihan ilman mitään perustelua kieltää vuorotteluvapaan. Työvoimaviranomaiset valvovat lain noudattamista, JOS työnantaja ja työntekijä yhdessä pääsevät sopimukseen siitä, että vuorotteluun voi lähteä.

Vierailija
9/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo eppu-, toppu- ja kolkkiluokkalaisten nimitykset. Tiedoksi niille, jotka jaksavat oikein ällötä joitain sanoja :P

Nelkki-, vilkki- ja kulkkuluokat vai?

Kuulostaa kyllä ihan esimurkkukieleltä.

Vierailija
10/46 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla valtiolla tuollaista? Olen itse kaupungin palveluksessa, ja kaikki on käynyt. Osittaiset hoitovapaat, palkattomat vapaat ja kollegoita on ollut vuorotteluvapaalla. Itsekin aion vuorotteluvapaalle, kun lapsi aloittaa koulun ja on asuntolainaa vähemmän :) En kyllä enää yksityiselle lähde töihin!

Vierailija
11/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota vouhotusta koulun alun kanssa. Meillä on lapset onnistuneesti aloittaneet koulunsa, vaikka vanhemmat ovat käyneet normaalisti töissä. Tosin meillä lasten ei ole tarvinnut odotella yksi kouluun lähtöä pitkään. Me lähdemme töihin klo 7.30 ja lapset kouluun klo 8.00. Iltapäivällä eppu- ja toppuluokalla lapsi on mennyt koulusta iltapäiväkerhoon, josta vanhempi on hänet noutanut. Kolkkiluokkalainen pärjää iltapäivän jo itsekseen kotona. Toki koulumatkaa harjoiteltiin ahkerasti kesällä ja kahtena ensimmäisenä päivänä saatoin lapset kouluun.

Suurempia ongelmia meillä aiheuttaa lasten pitkät lomat. Oma loma ei millään riitä kaikkiin mahdollisiin koululaisten lomiin!

Vierailija
12/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanko nyt ihan väärin, että vuorotteluvapaaseen vaadintaan 10 vuoden työsuhde?

vuorotteluvapaalle jäävällä henkilöllä on ennen vuorotteluvapaan alkamista ollut eläkevakuutettua työssäoloaikaa vähintään kymmenen vuotta ja että työsuhde samaan työnantajaan on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 13 kuukautta ennen vuorotteluvapaan alkamista.

Vierailija
13/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä sektorilla pörssiyhtiöissä tahkotaan voittoa vuosi vuodelta enemmän (siellä missä olen töissä, en kerro työnantajaa), johto saa muhkeat bonukset joka vuosi, osakkeenomistajat erittäin hyvät osuutensa, samaan aikaan kun tehdään ennätystulos tuloksessa (voitossa) työntekijöitä irtisanotaan tehostamisen takia tuhansia, osa töistä siirretään Baltian maihin.

Henkilöstöltä kielletään lomarahojen pito vapaana, ylitöitä pitää tehdä tai joutuu silmätikuksi, vuorotteluvapaata ei saa, eikä lyhennettyä työpäivää esim. sairauden tai perhesyiden takia... Joustoa ei ole kuin työntekijöiden osalta. Eikä meilläkään voi niitä ylitöitä ottaa vapaana, eikä lomia säästää pidettäväksi putkeen myöhemmin.

Ahneudella ei ole rajaa, työnantaja ei jousta missään asiassa.

Vierailija
14/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstöltä kielletään lomarahojen pito vapaana, ylitöitä pitää tehdä tai joutuu silmätikuksi, vuorotteluvapaata ei saa, eikä lyhennettyä työpäivää esim. sairauden tai perhesyiden takia... Joustoa ei ole kuin työntekijöiden osalta. Eikä meilläkään voi niitä ylitöitä ottaa vapaana, eikä lomia säästää pidettäväksi putkeen myöhemmin.

Ahneudella ei ole rajaa, työnantaja ei jousta missään asiassa.

Niitä osakkeita on jokaisen vapaasti ostettavissa. Jos haluaa osansa voitosta niin ei muuta kuin osakeostoksille!

Vierailija
15/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän se johtuu, että meillä on tälläinen ketään hyödyttämätön lukuisten tukien verkosto?! Rakkaat perheen äidit, sitä saa mitä tilaa. Päätökset ovat poliittisia ja perustuvat nimenomaan feministiseen tasa-arvoideologiaan, työelämässä on noudatettava tiukkaa miehistä aikataulua.

Vierailija
16/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua lohduttaisi, kun kotona pitkäaikaisesti sairas lapsi (käy koulua), ja haluaisin siksi tehdä lyhennettyä työpäivää.

Tykkään kyllä töistäni, siksi en haluaisi vaihtaa työpaikkaa. Mutta kivistää aina jäädä ylitöihin.

Nyt tätä kirjoittaessani olen onneksi lomalla, ja lapseni tullut koulusta ja nukkuu (lepää).

Mua ei kuule yhtään lohduta se raha, vaan se että voisin olla enemmän läsnä kotona lapsilleni!!

Raha ei korvaa kaikkea tässä maailmassa, mutta sitä et varmaan ole vielä tajunut.

Vierailija
17/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua lohduttaisi, kun kotona pitkäaikaisesti sairas lapsi (käy koulua), ja haluaisin siksi tehdä lyhennettyä työpäivää.

Tykkään kyllä töistäni, siksi en haluaisi vaihtaa työpaikkaa. Mutta kivistää aina jäädä ylitöihin.

Nyt tätä kirjoittaessani olen onneksi lomalla, ja lapseni tullut koulusta ja nukkuu (lepää).

Mua ei kuule yhtään lohduta se raha, vaan se että voisin olla enemmän läsnä kotona lapsilleni!!

Raha ei korvaa kaikkea tässä maailmassa, mutta sitä et varmaan ole vielä tajunut.

Mutta ITSE kirjoitit, että "johto saa bonukset ja omistajat omat osuudet" (kuten niiden kuulukin toki saada, kenenkäs sitten?) niin vastasin vain siihen, että osakkeita voivat kaikki vapaasti ostaa.

sama

Vierailija
18/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja isän puolen isovanhemmat asuvat ulkomailla ja minun vanhemmat 75-vuotiaita! Eivät jaksa enää hoitaa lapsia, tarvitsevat lähinnä minun hoitoa ja huolenpitoa kohta.

Sun mielestä minun olisi siis pitänyt jättää lapset tekemättä?? Mistä minä olisin voinut tietää, että yksi lapsistani sairastuu vakavasti??? Eikä se ole minun vikani, että omat vanhempani tekivät minut tosi myöhäisellä iällä, eivätkä siksi jaksa olla tukiverkkona nyt tänä päivänä???

Mistä tollasia epäempaattisia, rahanhimoisia ihmisiä sikiää??? Raha ei korvaa kaikkea. Olet varmaan itse "tosi hyvä vanhempi" kun luulet rahan korvaavan läsnäolon.

Vierailija
19/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita ällötyksiä.

Vierailija
20/46 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakaan mitään saa säästellä! En ole ap ja töissä yksityisellä puolella.

ja ottaa ne lomana kun lapsi menee kouluun. Meillä moni on tehnyt niin.

No tuo kommentti olikin selkeästi ap:lle tarkoitettu, hän kertoi olevansa valtiolla töissä.