Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun äiti vie vanhemman taaperon päivähoitoon ja jää kotiin vauvan kanssa

Vierailija
19.03.2012 |

niin onko jotain muuta tapaa nähdä asia, kuin että äiti haluaa päästä helpommalla? En keksi mitään muuta syytä. Yhtään ottamatta kantaa siihen, onko se ns. oikein vai väärin.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen jotenkin syyllisyyttä nyt siitä, että otin 5v pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle. Tuntuu ettei kellään muulla ole näin... Kerhoissa yritetään käydä mutta onko se riittävää?

Vierailija
82/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias on, ehkä kolmevuotiaskin.

Itse en 5-vuotiasta ottaisikaan päiväkodista pois (varsinkaan, jos menee samaa päiväkotiin eskariin, jolloin samat kaverit säilyivät). Kolmevuotiaan otin.

No varmaan riippuu vähän taaperon iästäkin

Itse koen jotenkin syyllisyyttä nyt siitä, että otin 5v pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle. Tuntuu ettei kellään muulla ole näin... Kerhoissa yritetään käydä mutta onko se riittävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis meillä oli vielä sellainen tilanne, että tuli muutto uudelle paikkakunnalle, niin joka tapauksessa olisi hoitopaikka vaihtunut. En ole sitten täältä uudelta paikkakunnalta hakenut hänelle vielä paikkaa, mutta syksyksi varmaankin.

Joo ja siis, tajuan kyllä, että 5v ei ole taapero, sehän tässä se pointti olikin... ;D

Vierailija
84/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on paras olla kotona!!! Varsinkin tuon ikäinen, jos perheessä on vauva, haluaa olla osa perhettä ja vauvaakin jo hoidella.

Vierailija
85/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta siinä ei ole mitään väärää jos yön valvova äiti haluaa päästä helpommalla.Useimmat lapset eivät inhoa päiväkotia eikä siellä oloa! Jos äiti vie lapsen esim puolipäivähoitoon saadakseen itse edes joskus nukkua niin so what?

Vierailija
86/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai jäädä osa-aikaiseksi päiväkotiin vauvan syntyessä. Poika on ujoa sorttia ja olisi kärsinyt jos oliis jotunut jättämään kaikki kaverinsa jotka vuosien saatossa pksta saanut. Poika pääsi saman poikaköörin kanssa sitten eskariin :D

Vierailija
87/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on paras olla kotona!!! Varsinkin tuon ikäinen, jos perheessä on vauva, haluaa olla osa perhettä ja vauvaakin jo hoidella.

Ja jos se on mahdollista omassa pk-ryhmässä niin kiva! Eli vaikka 3xviikossa 8-13 hoidossa.

Sais leikkiä kavereiden kanssa ja olis niitä virikkeitä ja lapsiryhmää ja toisaalta sais olla ihan riittävästi myös äidin ja vauvan kanssa!

Ja näinä päivinä äiti sais ottaa vauvan kanssa päikkärit ja korvata mahdollista univajetta ;)

Vierailija
88/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajua miten te jaksatte jauhaa tästä aiheesta, mitä se teidän persettä kutittaa miten naapuri järjestää asiansa? keskittykää siihen omaan pesueeseenne, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee omalla kohdallaan.

Vierailija
89/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän kaksi niinsanotusti fiksua naimisissa olevaa naista joista toinen laittoi esikoisen kokopäivähoitoon viitenä päivänä viikossa kun poika oli 1v 7kk.

Toinen oli kotona tokan raskauden kokonaan ja vei parivuotiaan tytön hoitoon joka päivä ja sama jatkuu nytkin kun toinen lapsi on vajaa puolivuotias.

En kunnioita kumpaakaan naista enää samalla tavoin kuin ennen kun tiedän ettei kumpikaan ole sairas,masentunut yms.

Sanottakoon vielä et molempien miehet tienaa noin 5000€ kk ja naiset ennen kotiin jäämistä ei paljoo jäänyt miestensä ansioista.Ei kaikki siis ole mitään WT tapauksia jotka noin toimii.

Vierailija
90/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas mies ja isänsä painostavat laittamaan 2-v esikoisen päiväkotiin vaikka olen nelikuisen kanssa kotona. Kun pitää kuulemma olla jo kavereita jne... :( Omasta mielestäni olisi todella outoa olla päivät kotona ja viedä lapsi silti hoitoon.

Eri asia tietenkin jos vauva on oikeasti niin hankala/itkuinen/vammainen/huomiota vaativa että vanhemmalle lapselle on kivempi päästä leikkimään muiden kanssa kuin joutua jäämään jatkuvasti kakkoseksi vauvan tarpeiden takia. On näitä erityistilanteita, mutta normaalioloissa mielestäni vähän hassua viedä jonkun oikeasti hoidon tarpeessa olevan paikka.

Vierailija
91/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahallaan vaikeaksi. Jos äiti haluaa tosissaan olla vielä nuoremmallekin viihdytysautomaatti koko päivän, köllötellä lattialla helistintä heiluttamassa, niin ok. Jos siitä nauttii kerran. Vaihtoehto on se, että pienempi ja isompi lapsi leikkivät yhdessä pitkin päivää, isommalla käy kavereita ja kaikki nauttivat elämästä kaikessa rauhassa. Jokainen saa omaa rauhaa ja lapset ei kätise joka hetki joko tylsyyttään, väsymystä hoitopäivän jälkeen tai mustasukkaisuuttaan.

Jostain syystä ne kaverini, jotka ovat pistäneet esikoisensa hoitoon kun vauva on syntynyt, eivät tunnu olevan mihinkään tyytyväisä. Nyt heillä on päivät aikaa venyä siellä kotona ja ärsyyntyä pikkuasioista.

Vierailija
92/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero oli reilu 2,5v. kun vauva syntyi. Pistää aivan mielettömät ranttalit joka aamu, kun isommat lähtee kouluun. Haluaa sinne itsekin. Ja jos joku miettii, että äiti vaan haahuilee yöppäreissä vauva rinnalla koko päivän, erehtyy kyllä. Kyllä me ulkoillaan ja askarrellaan ja koitan joka päivä huomioida taaperonkin erikseen. Aion antaa periksi ja hän pääsee kielikylpyhoitoon, tn. puolipäiväiseksi viimeistään syksystä (täyttää kesällä 3v.).

Vierailija
93/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vain osaa hoitaa kuin yhtä lasta kerrallaan. Äidit kuvittelevat että lapsi haluaa olla kavereiden kanssa leikkimässä, todellisuudessa lapsi haluaisi olla äidin ja sisaruksen kanssa kotona.

Vierailija
94/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välisiin suhteisiin. Meillä tuttava perhe, jossa äiti laittoi esikoisen, joka juuri oli täyttänyt 2, kokopäiväisesti päiväkotiin kun vauva syntyi. Ja oli jo suunnitellut tämän etukäteen ennen vauvan syntymää. Ei ollut siis masentunut tms. Kehuskeli kuinka helpolla pääsee.

Tänä päivänä nämä sisarukset ovat 6v. ja 4v. ja toisensa pahimmat viholliset. Niin aggressiivisia sisaruksia en ole koskaan tavannut. Raapivat toistensa kasvot verille yms. Varsinkin isompi vihaa pienempää. Pienempi usein sanoo, että sisko vihaa mua. Tosi surullista.

Itse otin 3,5v. kotiin kun vauva syntyi ja meni kerhoihin ym. Meillä sisarukset nyt 2,5v. ja 6v. Todella läheiset ja lämpimät suhteet. Toki normaaleja riitoja mutta pääosin leikkivät kivasti yhdessä ja pitävät toistensa puolia. Varmasti olisin päässyt ns. helpommalla jos isompi olisi jäänyt päiväkotiin mutta en kadu tätä päätöstä. Minusta on ihanaa että sisarukset ovat läheisiä. Enkä muutenkaan näe järkeä maksaa päivähoidosta jos olen itse kotona.

Vierailija
95/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin lapsi ja en voisi ikinä tehdä noin omalle esikoiselleni. Osaan kuvitella, miltä minusta olisi tuntunut, jos äiti olisi hylännyt minut hoitoon kuin vanhan roskan uuden ja kivemman vauvan tullessa taloon. Tuo trendi on kauhea! Itse pidän esikoiseni vaikka kouluikään asti kotona, jos sopivasti nuorempia lapsia tulee, että pystyn itse kotona olemaan. Toki hän pääsee kerhoihin ym.

Vierailija
96/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahallaan vaikeaksi. Jos äiti haluaa tosissaan olla vielä nuoremmallekin viihdytysautomaatti koko päivän, köllötellä lattialla helistintä heiluttamassa, niin ok. Jos siitä nauttii kerran. Vaihtoehto on se, että pienempi ja isompi lapsi leikkivät yhdessä pitkin päivää, isommalla käy kavereita ja kaikki nauttivat elämästä kaikessa rauhassa. Jokainen saa omaa rauhaa ja lapset ei kätise joka hetki joko tylsyyttään, väsymystä hoitopäivän jälkeen tai mustasukkaisuuttaan.

Jostain syystä ne kaverini, jotka ovat pistäneet esikoisensa hoitoon kun vauva on syntynyt, eivät tunnu olevan mihinkään tyytyväisä. Nyt heillä on päivät aikaa venyä siellä kotona ja ärsyyntyä pikkuasioista.

Mä ainakin koin yhtenä raskaimmista vaiheista sen, kun olin yksin esikoisvauvan kanssa kotona ja piti tosiaan viihdyttää jne. Nyt toisen lapsen kasnsa ei ole tarvinnut viihdyttää yhtään, kun isosisko (3 v) hoitaa sen puolen. Lapset ovat leikkineet yhdessä enenevässä määrin siitä saakka kun vauva oli 3 kk. Esikoinen käy kerran viikossa ap-kerhossa, lisäksi harrastamme yhdessä muskaria ja käymme kaksi kertaa viikossa perhekerhossa ja kerran mummolassa. Ei ole aikaa tylsistyä, kenelläkään.

Meillä lapset ovat aina nukkuneet hyvin, eli ei ole tarvinnut laittaa esikoista hoitoon, että voisi nukkua vauvan kanssa päivällä.

Vierailija
97/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin ne jotku mammat tekee.En tajua miks jos ei ole terveydellisiä tms.syytä.Oikein tai väärin muta on niitä kerhoja,harrastuksia,puistoja,avoimia pväkoteja jossa saa virikkeitä ja kavereita vaikka eivät hoidossa olisikaan.

Vierailija
98/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onko jotain muuta tapaa nähdä asia, kuin että äiti haluaa päästä helpommalla? En keksi mitään muuta syytä. Yhtään ottamatta kantaa siihen, onko se ns. oikein vai väärin.

tästä samasta aiheesta.

Vierailija
99/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä en hyväksy, että 8-15 ja joka päivä.

Vierailija
100/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on kutosen ymmärrys vajaa. Eli esim työssäkäyvä isä ei ole enää osa perhettä koska ei saa hoidella vauvaa kotona? Katkeaako perheys heti jos ei ole yhdessä 24/7?