Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun äiti vie vanhemman taaperon päivähoitoon ja jää kotiin vauvan kanssa

Vierailija
19.03.2012 |

niin onko jotain muuta tapaa nähdä asia, kuin että äiti haluaa päästä helpommalla? En keksi mitään muuta syytä. Yhtään ottamatta kantaa siihen, onko se ns. oikein vai väärin.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä 16 päivää kuussa. Osapäivähoito ei ole täällä mahdollista joten 3 v on hoidossa klo 8-15.

SYY: Teen kotoa töitä joita on mahdotonta tehdä 3 v:n ollessa kotona. Vauva nukkuu päikkärit kun minä työskentelen. Myös vauvan ollessa hereillä pystyn soittamaan työpuheluja ja kirjoittaa s-postia. Alallani ei voi olla poissa esim pari vuotta tekemättä töitä (freelance) jos haluaa töitä myös äitiysloman jälkeen.

En tosiaankaan istu kahviloissa tai sellaista päiväkotipäivinä vaan teen töitä.

Esikoisen kanssa minä olin kotona äitiysloman (jolloin tein myös töitä!) jonka jälkeen isä jäi kotiin reiluksi vuodeksi. Tällä kertaa hän ei voi olla töistä poissa (unelmatyö josta yrittää saada vakituisen paikan). Miehelle kova paikka kun ei saa olla kotona. Jos hän olisi jäänyt kotiin esikoinen olisi esim kerhossa, ei päiväkodissa.

Vierailija
22/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaa päivähoidossa 12pv/kk ja 5h/pv, kun jään nyt äippälomalle ja tulee sisko kesäkuussa. Nyt taapero on kokopäiväisenä kun olemme molemmat töissä. Hän puhuu paljon tarhakamuistaan ja päivän leikeistä, joten meistä olisi väärin ottaa lapsi kokonaan pois hoidosta, kun ei meidön lähellä pääsisi edes mikään kerhoon säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v päiväkodissa, vauva kotona Näin meillä 16 päivää kuussa. Osapäivähoito ei ole täällä mahdollista joten 3 v on hoidossa klo 8-15.

SYY: Teen kotoa töitä joita on mahdotonta tehdä 3 v:n ollessa kotona. Vauva nukkuu päikkärit kun minä työskentelen. Myös vauvan ollessa hereillä pystyn soittamaan työpuheluja ja kirjoittaa s-postia. Alallani ei voi olla poissa esim pari vuotta tekemättä töitä (freelance) jos haluaa töitä myös äitiysloman jälkeen.

En tosiaankaan istu kahviloissa tai sellaista päiväkotipäivinä vaan teen töitä.

Esikoisen kanssa minä olin kotona äitiysloman (jolloin tein myös töitä!) jonka jälkeen isä jäi kotiin reiluksi vuodeksi. Tällä kertaa hän ei voi olla töistä poissa (unelmatyö josta yrittää saada vakituisen paikan). Miehelle kova paikka kun ei saa olla kotona. Jos hän olisi jäänyt kotiin esikoinen olisi esim kerhossa, ei päiväkodissa.

Se ei ole virikehoitoa, se ei ole turhaan isomman hoidattamista.

Vierailija
24/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä kahvilassa istuvat ja shoppailevat äidit säälittävät ja ällöttävät...Mitä se äitiys sitten onkaan kun ei osata eikä haluta kasvattaa omaa PIENTÄ leikki-ikäistä/taaperoa niin paljon kuin mahdollista? Ei tämä ole vain "kateellisten kruununsakirkastajien panettelua" enkä minäkään mielipiteitäni tuttavilleni sano, vain tosiasioiden toteamista.

Olen minäkin raivonnut ja huutanut väsyneenä lapsille, enkä todellaaan ole lähelläkään täydellistä äitiä, mutta olen ollut lasteni kanssa niin paljon kuin mahdollista, tämä on niin lyhyt aika kun lapset ovat haavoittuvimmillaan ja tätä aikaa ei takaisin koskaan saa, siksi olen vasta 3v laittanut esikoisen kerhoihin, eikä hän sitä nuorempana ollut valmiskaan eikä halukas jäämään niihin.

Tietenkään kerhoja ei joka paikassa ole tarjolla, mutta jos on valittava pienen 3v laittaminen päiväkotiin tai kokonaan kotiin niin todellakin kokonaan kotiin.

Vierailija
25/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta emme suhtaudu talousasioihin tuolla tavoin. Miksi ihmeessä "julkista rahaa" pitää haaskata niin paljon kuin mahdollista? Sen pitäisi riittää paljon muuhun tärkeämpäänkin kuin turhakehoitoon.

Tytär: "Kun vauva syntyy, sinä jäät hoitamaan vauvaa kotona." Minä: "Haluaisitko sinäkin jäädä kotiin, oltaisiin kaikki yhdessä?" Tytär: "En halua. Sinä jäät vauvan kanssa, minä menen päiväkotiin." Se siitä sitten.

Teillä siis 4-vuotias päättää, miten toimitaan.

Tämä tuli selväksi.

Mitäpä jos turhahoidattaisitte lapsenne omalla kustannuksellanne? Mitä rotia on siinä, että haukutte Kreikkaa mutta itse ette hiukkaakaan epäröi haaskata yhteiskunnan varoja samalla tavoin kuin kreikkalaiset?

Joo totta, meillä 4-vuotias päättää yleensä miten toimitaan mutta jos sinä olet eri mieltä asiasta, niin sitten laitetaan lapsi kotihoitoon.

Yleensä ollaan tehty päätökset lapsen paras huomioiden, mutta nyt kun vedit Kreikkakortin esille niin sait minut miettimään.

Voisinhan tietysti nykyistä 41 veroprosenttia vastaan antaa 5-vuotiaan tylsistyä kotona ja erkaantua kavereistaan. Säästyisi enemmään rahaa kreikkalaisille!

ei ole turhakehoito toisen lapselle. Kun tuollaista toivot toiselle ihmiselle, toivon vastavuoroisesti että sinun lapsesi joutuvat kärsimään yhteiskunnan säästöistä. Tuntuuko kivalta?

Jos sinua oikeasti harmittaa että me nettoveronmaksajat saadaan tästä yhteiskunnasta myös jotain hyvääkin, niin voivoi. Aika lyhytnäköiseltä ihmiseltä kuulostat.

Vierailija
26/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeiden mukaan ja pystyy nousemaan oman itsekkyytensä yläpuolelle, kaikkien on loppujen lopuksi parempi elää - koska sinullekin voi joskus tulla todellinen tarve eteen ja siihen ei ehkä olekaan varaa, koska rahat on tuhlattu tarpeettomaan.

Sinunkin lapsesi saattaa työikään tultuaan ja havaittuaan, miten eläkkeellepääsy karkaa aina vain kauemmas, kysyä sinulta, miksi sukupolvesi näki tarpeelliseksi esimerkiksi virikehoidon kaltaisen turhuuden, kun meillä on esim. sairaitakin, jotka kuolevat hoitojonoihin.

mutta emme suhtaudu talousasioihin tuolla tavoin. Miksi ihmeessä "julkista rahaa" pitää haaskata niin paljon kuin mahdollista? Sen pitäisi riittää paljon muuhun tärkeämpäänkin kuin turhakehoitoon.

Tytär: "Kun vauva syntyy, sinä jäät hoitamaan vauvaa kotona." Minä: "Haluaisitko sinäkin jäädä kotiin, oltaisiin kaikki yhdessä?" Tytär: "En halua. Sinä jäät vauvan kanssa, minä menen päiväkotiin." Se siitä sitten.

Tämä tuli selväksi.

Mitäpä jos turhahoidattaisitte lapsenne omalla kustannuksellanne? Mitä rotia on siinä, että haukutte Kreikkaa mutta itse ette hiukkaakaan epäröi haaskata yhteiskunnan varoja samalla tavoin kuin kreikkalaiset?

Joo totta, meillä 4-vuotias päättää yleensä miten toimitaan mutta jos sinä olet eri mieltä asiasta, niin sitten laitetaan lapsi kotihoitoon.

Yleensä ollaan tehty päätökset lapsen paras huomioiden, mutta nyt kun vedit Kreikkakortin esille niin sait minut miettimään.

Voisinhan tietysti nykyistä 41 veroprosenttia vastaan antaa 5-vuotiaan tylsistyä kotona ja erkaantua kavereistaan. Säästyisi enemmään rahaa kreikkalaisille!

Turhakehoito sinulle ei ole turhakehoito toisen lapselle. Kun tuollaista toivot toiselle ihmiselle, toivon vastavuoroisesti että sinun lapsesi joutuvat kärsimään yhteiskunnan säästöistä. Tuntuuko kivalta?

Jos sinua oikeasti harmittaa että me nettoveronmaksajat saadaan tästä yhteiskunnasta myös jotain hyvääkin, niin voivoi. Aika lyhytnäköiseltä ihmiseltä kuulostat.

Vierailija
27/102 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nuoremmankin lapsen nauttivan niistä asioista, mistä vanhin pääsi vauvan osalliseksi - uintireissuista, kahvittelusta muiden vauvojen äitien kanssa niin, että vauva on keskipisteenä eikä vanhin lapsi, vauvahieronnasta, Tutustumisesta muihin vauvoihin, vauvan tahtiin elämisestä muutaman päivän viikosta. Monen lapsen äitejä tarkkaillessani huomaan, että aina mennään vanhemman lapsen ehdoilla. Entä vauvan oikeus äitiin?

Vierailija
28/102 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nuoremmankin lapsen nauttivan niistä asioista, mistä vanhin pääsi vauvan osalliseksi - uintireissuista, kahvittelusta muiden vauvojen äitien kanssa niin, että vauva on keskipisteenä eikä vanhin lapsi, vauvahieronnasta, Tutustumisesta muihin vauvoihin, vauvan tahtiin elämisestä muutaman päivän viikosta. Monen lapsen äitejä tarkkaillessani huomaan, että aina mennään vanhemman lapsen ehdoilla. Entä vauvan oikeus äitiin?

on osata jakaa aikasi lastesi kanssa tasapuolisesti. Sitä voi opetella, kukaan ei tässäkään ole seppä syntyessään...

Vierailija
29/102 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeiden mukaan ja pystyy nousemaan oman itsekkyytensä yläpuolelle, kaikkien on loppujen lopuksi parempi elää - koska sinullekin voi joskus tulla todellinen tarve eteen ja siihen ei ehkä olekaan varaa, koska rahat on tuhlattu tarpeettomaan.

Sinunkin lapsesi saattaa työikään tultuaan ja havaittuaan, miten eläkkeellepääsy karkaa aina vain kauemmas, kysyä sinulta, miksi sukupolvesi näki tarpeelliseksi esimerkiksi virikehoidon kaltaisen turhuuden, kun meillä on esim. sairaitakin, jotka kuolevat hoitojonoihin.

Tämä tuli selväksi.

Turhakehoito sinulle ei ole turhakehoito toisen lapselle. Kun tuollaista toivot toiselle ihmiselle, toivon vastavuoroisesti että sinun lapsesi joutuvat kärsimään yhteiskunnan säästöistä. Tuntuuko kivalta?

Muutama pointti.

Maksan joka kuukausi MONINKERTAISESTI veroja siihen nähden, mitä Kela maksaa päiväkodille yksityisen hoidon tukea tuon yhden lapsen hoitamisesta. Että siinä sinulle sitä lasten hoidon itsemaksamista.

Toisekseen, jos sinä et ymmärrä, millä tavalla lapsen hoito päiväkodissa on hyödyllistä tai tarpeellista, niin sepä ei tee päivähoidosta turhaa.

Miten voit pitää itseäsi niin kaikkitietävänä ja viisaana ihmisenä, että sieltä linjojen päästä vaan leimaat itsellesi tuntemattomien ihmisten lastenhoidon turhaksi?

Turhaan myös eläkkeiden perään itket. Niitä minäkään tuskin tulen koskaan saamaan, vaikka maksan joka kuukausi aivan SIKAMAISIA eläkemaksuja. Ne rahat tulee mitä todennäköisimmin nykyisten eläkeläisten alati kasvava joukko syömään.

Voin kertoa, että meidän perhettä jos ketä täällä on kupattu. Me olemme tehneet paljon ja tehdään edelleen arvokasta työtä yhteisen hyvän eteen.

Jos jotain pientä saadaan takaisin niin se on todella pientä etenkin siihen nähden, että täällä oikeasti heitetään rahaa joka vuosi miljardeja aivan turhuuksiin.

Latelusi on kaiken kaikkiaan röyhkeää.

Sinun kaltaiset ihmiset ovat tämän yhteiskunnan syöpä. En usko hetkeäkään, että sinä parantaisit täällä toisten ihmisen ja yhteisön elämää millään tavalla. Päinvastoin.

Muuten aloittaisit maailman parantamisen itsestäsi. Siinä itsessään olisi työsarkaa kerrakseen.

Vierailija
30/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taapero on päiväkodissa kaksi kerta viikossa vaikka olen kotona vauvan kanssa, ihan sen takia että taapero saa leikkkiä ja olla samanikäisten kanssa.

Vierailija
31/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär: "Kun vauva syntyy, sinä jäät hoitamaan vauvaa kotona."

Minä: "Haluaisitko sinäkin jäädä kotiin, oltaisiin kaikki yhdessä?"

Tytär: "En halua. Sinä jäät vauvan kanssa, minä menen päiväkotiin."

Se siitä sitten.

Vierailija
32/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävallassa on mielestäni oikein mainio systeemi. 3-vuotiaana pääsee ilmaiseksi puolipäivähoitoon, ja sitä täällä suurin osa äideistä käyttävätkin hyväksi. Myös minä. Sitten 12 maissa kun hakee omaa pois on piha täynnä äitejä vauvoineen hakemassa sisarusta pois. Ja uskokaa tai älkää lapset ovat erittäin tyytyväisiä. Kokopäivähoitoon ei sitten pääsekään, ellei työpaikkaa löydy. 5-vuotiaana vuosi Kindergartemissa on pakko, koska seuraavana vuonna mennäänkin jo sitten kouluun. Muutenkin täällä mielestäni perheillä(ja samalla lapsilla) on elämässään mukana isompi rinki tuttuja aikuisia. Ei se pelkkä oma perhe pelkästään autuaaksi tee.

Näin sitä tehdään kun lapsen tarpeet ja hyvinvointi huomioidaan. Suomessa taas ollaan euroopassa etunenässä lapsen tarpeiden tallaamisessa.Hoetaan vaan mantran tavoin tätä miten 2v tarvitsee kavereita ja että päiväkotihoito on hyvä juttu kun äiti kotona hoitamassa uutta vauvaa. Ei piitata päivähoidon ammattilaisten huolesta ja asiantuntijoiden tutkimuksista.Hölyn pölyä kun kaikki tällainen puhe on.Pitäisi tulla pakolliseksi vauvaa hoitaville äideille seurata videolta lastaan päiväkodissa näiden pitkien surullisten erojen aikana jolloin taapero vakuuttunut siitä että äiti nyt hankkinut paremman lapsen. Surullista on ja tuskallista on päiväkodin hoitjan näitä taaperoita seurata.

Vierailija
33/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vain osaa hoitaa kuin yhtä lasta kerrallaan. Äidit kuvittelevat että lapsi haluaa olla kavereiden kanssa leikkimässä, todellisuudessa lapsi haluaisi olla äidin ja sisaruksen kanssa kotona.

Olin itse aina kotona seurakunnan kerhoa lukuunottamatta. Kunnes tuli eskari ja koulu. En olisi todellakaan halunnut olla eskarissa, vaan kotona äidin ja vauvasiskon kanssa. Enkä olisi jaksanut aamuisin mennä kouluunkaan. Olisi ollut kivempi jäädä kotiin puuhailemaan omiani. Ja nykyisinkään en jaksaisi mennä duunipaikalle, mieluiten jäisin joka aamu kotiin.

Jos lapsilta kysyttäisiin kaikki muutkin asiat, niin ruuassa ei saisi olla sipulia, ruoka mieluiten herkkuja, joka päivä pullaa, saisi valvoa miten huvittaa, tv:n katselua ei rajoitettaisi...

Se, että joku jäisi mieluiten kotiin, ei tarkoita, että se olisi ainoa hyvä vaihtoehto. Kyllä minäkin oikeasti tykkäsin monista asioista eskarissa ja koulussakin - ja olin jopa aika hyvä oppilas.

Vierailija
34/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä en hyväksy, että 8-15 ja joka päivä.

useimmiten ovatkin parina päivänä jonkun 4-5 tuntia, joista 1-2 menee nukkumiseen. On todella harvinaista, että kotona olevan vanhemman lapsi olisi kokopäiväisesti - ja jos on, siihen on jokin painava syy, kuten vaikka sairaus perheessä tai muu vaikea tilanne.

Vierailija
35/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävallassa on mielestäni oikein mainio systeemi. 3-vuotiaana pääsee ilmaiseksi puolipäivähoitoon, ja sitä täällä suurin osa äideistä käyttävätkin hyväksi. Myös minä. Sitten 12 maissa kun hakee omaa pois on piha täynnä äitejä vauvoineen hakemassa sisarusta pois. Ja uskokaa tai älkää lapset ovat erittäin tyytyväisiä. Kokopäivähoitoon ei sitten pääsekään, ellei työpaikkaa löydy. 5-vuotiaana vuosi Kindergartemissa on pakko, koska seuraavana vuonna mennäänkin jo sitten kouluun. Muutenkin täällä mielestäni perheillä(ja samalla lapsilla) on elämässään mukana isompi rinki tuttuja aikuisia. Ei se pelkkä oma perhe pelkästään autuaaksi tee.

Näin sitä tehdään kun lapsen tarpeet ja hyvinvointi huomioidaan. Suomessa taas ollaan euroopassa etunenässä lapsen tarpeiden tallaamisessa.Hoetaan vaan mantran tavoin tätä miten 2v tarvitsee kavereita ja että päiväkotihoito on hyvä juttu kun äiti kotona hoitamassa uutta vauvaa. Ei piitata päivähoidon ammattilaisten huolesta ja asiantuntijoiden tutkimuksista.Hölyn pölyä kun kaikki tällainen puhe on.Pitäisi tulla pakolliseksi vauvaa hoitaville äideille seurata videolta lastaan päiväkodissa näiden pitkien surullisten erojen aikana jolloin taapero vakuuttunut siitä että äiti nyt hankkinut paremman lapsen. Surullista on ja tuskallista on päiväkodin hoitjan näitä taaperoita seurata.

Suomessa toimitaan aika samoin kuin Itävallassa, koska suurin osa kotivanhemman lapsista on todellakin osa-aikaisesti hoidossa.

Vierailija
36/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä samoja avauksia on tosiaan ollut aikaisemmin jo varmaan satoja, ja niistä voi lukea syitä ja selityksiä. Minä vein aikoinaan esikoisen hoitoon, koska tein väitöskirjaa vauvan hoidon ohessa. Olinko siis laiska? Sopii kokeilla itsekin! Toinen syy oli esikoisen lievä neurologinen sairaus, johon hän tarvitsi kuntoutusta, päivähoitomaksu piti kyllä silti maksaa itse.

Vierailija
37/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin 4 ja 5-vuotiaat pois hoidosta nyt, kun vauva tulee. Olisin jättänyt pk:hon kolme päivää viikossa jos hoitopaikka ei olisi muutenkin vaihtumassa.

2-3-vuotiaan ottaisin varmasti hoidosta kokonaan pois, jos menisin töihin vasta 2-3 vuoden hoitovapaan jälkeen, mutta jos pitäisin vain vuoden äitiysloman, niin pitäisin kolme päivää viikossa hoidossa.

Mutta sen sanon, että 4-6-vuotiaat kaipaavat oikeasti kaveriseuraa ja ohjattua toimintaa, että en pidä tuon ikäisten virikehoitamista pahana..

Vierailija
38/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajua miten te jaksatte jauhaa tästä aiheesta, mitä se teidän persettä kutittaa miten naapuri järjestää asiansa? keskittykää siihen omaan pesueeseenne, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee omalla kohdallaan.

Vierailija
39/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat kotona (taapero ja vauva), mutta kyllä joskus tulee mieleen, että pitäskö vain esikoinen lempata hoitoon.

Vierailija
40/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vauvaan on hädintuskin voinut luoda normaalin kontaktin...