Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun äiti vie vanhemman taaperon päivähoitoon ja jää kotiin vauvan kanssa

Vierailija
19.03.2012 |

niin onko jotain muuta tapaa nähdä asia, kuin että äiti haluaa päästä helpommalla? En keksi mitään muuta syytä. Yhtään ottamatta kantaa siihen, onko se ns. oikein vai väärin.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperon hoitoon vieminen ei edes merkittävästi helpota äidin päivää. Jos lapsi käy puolipäiväisesti päiväkodissa, vaatii oman vaivannäkönsä äitiltä lähteä viemään ja hakemaan taapero vauvan kanssa. Ja siitä nukkumisesta.. jos perustellaan sillä, että äiti haluaa nukkua edes joskus..? tarkoittaako se, että vauva valvottaa koko yön, mutta päivällä antaa äitin nukkua? Itse koin pääseväni helpommalla, kun vanhempi lapsi oli kotona äitiyslomani aikana. Ei ollut aamuisin kiire mihinkään ja 3v osasi jo kivasti viihdyttää vauvaa lattialla, näytti leluja ja leperteli vauvan kanssa niin, että ehdin itse vaikka juokaista kahvit ja lukea lehden rauhassa.

Itse olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä nykyajan äidit ovat kertakaikkiaan liian laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Ollaan valmiita maksamaan siitä, että joku muu hoitaa lapsensa vaikka itse on kotona. Nykyajan ilmiö, jota perustellaan naurettavilla väitteillä: juuri hänen lapsensa on niiiiiin vilkas ja vaatii virikkeitä ja tykkää olla päiväkodissa ja ikävöi kavereitaa ja ja.. Pienikin lapsi tajuaa menettävänsä jotain, kun hänet kiikutetaan hoitoon ja perheen uusi tulokas saa äidin jakamattoman huomion.. Ja juuri nämä samaiset laiskat äidit mieltyvät kotona olemisen helppouteen niin, että seuraavassa hetkessä päätetään jäädä kotihoidontuelle hoitamaan rakkaita lapsia, koska "lasten paikka on kotona".

Peiliin katsomisen paikka !!

Vierailija
62/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo subjektiivinen päivähoito tullaan nyt poistamaan. Eilenhän kotihoidontuesta puhuttaessa Sasi ja Pekkarinen ainakin jo ääneen sanoivat, että jos säästetään, niin poistetaan subjektiivinen päivähoito-oikeus, ei kotihoidontukea. Ja tämähän luultavasti on siellä taustalla koko ajan ollutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita tapauksia, joissa jopa 1v lapset ovat 8h päiväkodissa kun äiti vauvan kanssa kotona. Kälyni on päiväkodissa töissä ja siellä näitä tapauksia on vaikka miten paljon.

näistä oli joskus lehdessä ja valtakunnallisesti kokopäivähoito kotivanhemman lapsilla ON harvinaista. Yhden ihmisen tuttavapiiri ei ole ihan luotettava lähde tilanteen arvioimiseen.

Vierailija
64/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita tapauksia, joissa jopa 1v lapset ovat 8h päiväkodissa kun äiti vauvan kanssa kotona. Kälyni on päiväkodissa töissä ja siellä näitä tapauksia on vaikka miten paljon.

näistä oli joskus lehdessä ja valtakunnallisesti kokopäivähoito kotivanhemman lapsilla ON harvinaista. Yhden ihmisen tuttavapiiri ei ole ihan luotettava lähde tilanteen arvioimiseen.

Jos niitä on jo useita omassa tuttavapiirissäni, naapureissa yms. Ja pääkaupunkiseudulla päiväkodissa. Eli ei todellakaan harvinaista ole.

Vierailija
65/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitäisi aina tehdä vaikeimman kautta ja sit sais jonkun av-kruunun.

Se on helppo arvostella subjektiivista päivähoito-oikeutta, jos on hyvät tukiverkot isovanhempien sun muiden muodossa. Kaikilla ei ole. Mun lapset on jo kaikki koulussa, mutta subjektiivista päivähoito-oikeutta olemme käyttäneet. Eikä yhtään kaduta.

Vierailija
66/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukea jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan. Ne rahat menee ihan jonnekin muualle kuin kotiäitien taskuun.

Vierailija
67/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kun ei ole koskaan ollut vain yhtä lasta. kaksoset aloittivat päiväkodin 2,5-vuotiaina, kun 3. syntyi.

nyt vanhimat ovat jo täysi-ikäisiä, eikä sen suurempia traumoja ole havaittavissa.

Vierailija
68/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei kaipaa mitään hassuja ulkoa tuotuja virikkeitä. Hän löytää leikkejä vaikka mistä, ei siihen tarvita edes leluja! Minä ja sisaruksemme olimme kouluun asti kansakoulun käyneen äitimme hoidettavina. Kirjoitimme huippuyo-paperit ja valmistuimme yliopistosta ja nyt kaikilla on hyvät työpaikat. Mihin siis tarvitsimme "virikkeitä". Tuo pelleily on naurettavaa!

Minun (kotihoidettu) 3-vuotiaani keksii kyllä leikkejä vaikka mistä ja osaa leikkiä itsekseen. Mutta kyllä hänestä huomaa, että hänellä on valtava tarve toisten lasten seuraan. Sitä emme pysty hänelle tarjoamaan, koska emme tunne muita lapsiperheitä ja MLL:n kerhossa on vain alle 2-vuotiaita. Syksystä kevääseen on meidän talon pieni piha tyhjä. Läheisessä leikkipuistossa voi joskus olla joku muu, mutta ei sellaisista satunnaisista kohtaamisista mitään kontakteja ole syntynyt. Seurakunnan kerho ei vakaumukseemme sovi, ja kaupungin kerhot taas ovat AIVAN täynnä.

Siksi olemme hakeneet hänelle päiväkotipaikkaa. Joskin osa-aikaisena hän siellä tulee olemaan, mutta muiden lasten seuran ja ryhmätoiminnan vuoksi se tulee nimenomaan lapsen tarpeeseen. Lapsemme on niin rauhallinen ja helppo, että kyllä me vanhemmat tulisimme hänen kanssaan toimeen kotonakin.

Ei päivähoidon tai kotihoidonkaan varsinainen tavoite ole varmistaa etukäteen hyviä koulutodistuksia tai ammatillista menestymistä. Lapsuus ei ole mitään tehopreppausta työelämään.

Vierailija
69/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin lapsi ja en voisi ikinä tehdä noin omalle esikoiselleni. Osaan kuvitella, miltä minusta olisi tuntunut, jos äiti olisi hylännyt minut hoitoon kuin vanhan roskan uuden ja kivemman vauvan tullessa taloon. Tuo trendi on kauhea! Itse pidän esikoiseni vaikka kouluikään asti kotona, jos sopivasti nuorempia lapsia tulee, että pystyn itse kotona olemaan. Toki hän pääsee kerhoihin ym.

ajatuksia herättävästä kirjoituksesta.

Vierailija
70/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin lapseni kotona ja jäin töistäkin pois! Ja millaisia aikuisia heistä tuli: ihania, sosiaalisia, kivoja, opiskelleita, työssä käyviä nuoria aikuisia! Uskaltatavat neuvotella palkasta ja työasioistaan työnantajan kanssa ja tilanteen muuttuessa neuvottelevat uudelleen!

Eivät olleet koulukiusaajia eivätkä kiusattuja!! Mielestäni mikään ei mene välittävän ja rakastavan äidin edelle lapsia kasvattaessa ja piste.

Vierailija
71/102 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo arvostella subjektiivista päivähoito-oikeutta, jos on hyvät tukiverkot isovanhempien sun muiden muodossa. Kaikilla ei ole. Mun lapset on jo kaikki koulussa, mutta subjektiivista päivähoito-oikeutta olemme käyttäneet. Eikä yhtään kaduta.

Jos vanhemman helpommalla pääseminen merkitsee lapsen hyvinvoinnin tallomista silloin todellakin ollaan vaarallisella polulla joka johtaa vanhemmuuden romuttamiseen ja vastuun siirtymistä yhä enemmän yhteiskunnan laitoksille jotka kuitenkaan eivät vanhempien tehtävää pysty korvaamaan. Huono juttu siis!

Vierailija
72/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä on jo useita omassa tuttavapiirissäni, naapureissa yms. Ja pääkaupunkiseudulla päiväkodissa. Eli ei todellakaan harvinaista ole.

Juuri tänään luin, että kokopäivähoidossa olevista lapsista vain 10 prosentilla on vanhempi kotona. Eli ei ole kovin yleistä. Tässä linkki, itse juttu käsittelee subjektiivista päivähoito-oikeutta:

http://www.e-pages.dk/karjalanheili/31/4

Vierailija
73/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin lapseni kotona ja jäin töistäkin pois! Ja millaisia aikuisia heistä tuli: ihania, sosiaalisia, kivoja, opiskelleita, työssä käyviä nuoria aikuisia! Uskaltatavat neuvotella palkasta ja työasioistaan työnantajan kanssa ja tilanteen muuttuessa neuvottelevat uudelleen!

Eivät olleet koulukiusaajia eivätkä kiusattuja!! Mielestäni mikään ei mene välittävän ja rakastavan äidin edelle lapsia kasvattaessa ja piste.

sinulla on jokin vedenpitävä todiste, että syy on kotihoito? Katsos kun lapseen vaikuttaa moni muukin asia.

Itsekin olin kotihoidossa, mutta minusta tuli epäsosiaalinen, ujo, epävarma, laiska ja nyt olen jopa työtön. Minua kiusattiin koulussa aikoinaan ja itsekin valitettavasti kiusasin. Toki uskon, ettei syy ole kotihoito, mutta eipä se ongelmia estänytkään.

Vierailija
74/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti ei pärjää ja hän haluaa estää päivien kaoottisuuden? Meillä lapset ovat kotona (taapero ja vauva), mutta kyllä joskus tulee mieleen, että pitäskö vain esikoinen lempata hoitoon.

normalille äidille ole ylivoimaista. Mitä pullamössöjoukkoa te oikein olette?

Vierailija
75/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä etenkään pidä, jos niiden kanssa ei haluta olla.

Minkään kruunun takia en ole heitä kotona hoitanut, vaan siksi että he ovat lapsiani joita rakastan.

Minulla on kolme alle kouluikäistä lasta, eikä mitään isovanhempia heitä hoitamassa.

Eipä ollut äidillänikään joka hoiti meidät lapsensa kotona.

En ymmärrä mitä vaikeaa siinä on kun hoitaa ne lapsensa kotona. Rankkaahan tämä ainakin ajoittain on, mutta jos helpolla tahtoo päästä niin silloin ei sovi niitä lapsia tehdä ainakaan pienellä ikäerolla.

Vierailija
76/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti ei pärjää ja hän haluaa estää päivien kaoottisuuden? Meillä lapset ovat kotona (taapero ja vauva), mutta kyllä joskus tulee mieleen, että pitäskö vain esikoinen lempata hoitoon.

normalille äidille ole ylivoimaista. Mitä pullamössöjoukkoa te oikein olette?

Kyllä elämä saa välillä olla kaoottista ja äitikin voi saada väsymyksestä itkukohtauksen ja vauvakin voi hetken joutua huutamaan kun autetaan isompaa vessatouhuissa. Mitä se haittaa?

Nykyisin äitiydestä ja vanhemmmuudesta on tehty suorittamista ja vaatimukset asetetaan kauhean korkealle. Lapselle ei saa korottaa ääntä, arki täytyy luistaa, on ulkoiltava ja askarreltava joka ainoa päivä, järjestettävä kivoja metsäretkiä yms. Jos lipsut jostain, et jaksa vaikka ulkoilla joka päivä, alkaa syyllisyydenkellot kilkutella ja tekee mieli laittaa lapsi hoitoon, jossa se saisi "parempaa" hoitoa kuin kotona.

Itselläni on kolme alle 3,5v lasta ja kaikki ovat kotihoidossa. Olen välillä väsynyt ja koti on tosi sotkuinen. On päiviä, että jaksan juuri ja juuri pakolliset, mutta en kuvitellutkaan sen olevan mitään muuta. Mielestäni tämä on aivan normaalia lapsiperhe-elämää ja vanhemmuutta. Kaaos on ihan ok välillä.

Olen itse valinnut lapset. Hoidan ne myöskin itse ellei ole ihan oikeaa, pakottavaa syytä (työssäkäynti, opiskelu, ls-ongelmat, sairaus) päivähoidolle.

Vierailija
77/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään luin, että kokopäivähoidossa olevista lapsista vain 10 prosentilla on vanhempi kotona. Eli ei ole kovin yleistä. Tässä linkki, itse juttu käsittelee subjektiivista päivähoito-oikeutta:

<a href="http://www.e-pages.dk/karjalanheili/31/4" alt="http://www.e-pages.dk/karjalanheili/31/4">http://www.e-pages.dk/karjalanheili/31/4</a&gt;

Minusta 10% on aika paljon. Esimerkiksi Espoossa yli 10 päiväkodin verran turhaan hoidossa olevia lapsia.

Vierailija
78/102 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te valopäät luulette, että lapsiperheet saa lisää tukea jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan. Ne rahat menee ihan jonnekin muualle kuin kotiäitien taskuun.

Minä olen työssäkäyvä äiti, jonka lapset ovat jo koululaisia, enkä luule mitään, mutta toivon, että todellakin yhteiskunta ottaa silmän käteen ja alkaa säästää, karsia turhuuksia ja tehostaa.

Vierailija
79/102 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär: "Kun vauva syntyy, sinä jäät hoitamaan vauvaa kotona." Minä: "Haluaisitko sinäkin jäädä kotiin, oltaisiin kaikki yhdessä?" Tytär: "En halua. Sinä jäät vauvan kanssa, minä menen päiväkotiin." Se siitä sitten.

Tämä tuli selväksi.

Mitäpä jos turhahoidattaisitte lapsenne omalla kustannuksellanne? Mitä rotia on siinä, että haukutte Kreikkaa mutta itse ette hiukkaakaan epäröi haaskata yhteiskunnan varoja samalla tavoin kuin kreikkalaiset?

Vierailija
80/102 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän sen ihan reilusti ja häpeilemättä. Siinä ei ole mitään pahaa. En ymmärrä miksi aina pitää tätä vanhemmuutta harjoittaa vaikeimman kautta.

Mutta kyllä sen lisäksi myös tarjoan sille vanhemmalle lapselle mahdollisuuden päästä leikkimään kavereidensa kanssa.

Sen lisäksi palaan itse syksyllä töihin eli vanhempi saa jatkaa tutussa ryhmässä ja saan nuoremmankin samaan päiväkotiin.