MPR-rokotteesta!!!!!!!!!!
Voi että, kaduttaa niin, että menin tuon ottamaan taaperolleni. 3v. Myöhäistin sitä jo 1,5, kun kuulin niin paljon kauhutarinoita lähipiiristä ja nyt en voi muuta kuin yhtyä niihin itsekin =( Ennen niin aurinkoinen ja hyväntuulinen poika on rokotteesta lähtien ollut itkuinen, hermostunut, kiukkuinen ja ahdistunut. Itkee joka asiaan lohduttomasti, valittaa että joka paikkaan sattuu, ruoka ei maita, maha on vuoroin löysällä, vuoroin kovalla. Kuume sahaa eestaas, yöllä nukutaan huonosti kun jalkoihin sattuu yms. niveliin. Olen kuullut tällaisia juttuja ennenkin, että lapsen persoonallisuus muuttunut täysin tuon rokotteen jälkeen, mutta luulin niiden olevan liioiteltuja juttuja. Nyt tiedän ettei niin ole=( VAatikaa neuvolasta enemmän tietoja tuot rokotetta ottaessanne. Älkää tyytykö selityksiin "pientä lämpöilyä viikon kuluttua" =(
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:12"]
Nämä taudit joita vastaan rokotetaan ovat vaarallisia ja leviävät hyvin nopeasti. Tappaisivat tai vammauttaisivat ihmisiä valtavia määriä, jos ei rokotettaisi.
Rokottamattomat nykylapset pitävät yllä taudin kulkua ja saattavat vaaraan ne, joita ei voida rokottaa. Tässäkin ketjussa yksi kertoi lääkärin kieltäneen poliorokotteen kovien sivuvaikutusten vuoksi (totta tai ei), niin nämä muut rokotehysteerikot vaarantavat tämän lapsen hengen kuten monien muidenkin, joita ei voida rokottaa sairauden tai yliherkkyyden vuoksi. Jos riittävä määrä lapsista rokotetaan, niin säilyy koko kansaa koskeva suoja (tauti ei pääse leviämään) ja nämä erikoistapaukset ovat myös suojassa ilman rokotuksia.
En voi ymmärtää muodissa olevaa rokotevastaisuutta.
[/quote]
Minä taas en ymmärrä, miksi yhdenkään vanhemman pitäisi altistaa lapsensa rokotteelle ja sen mahdollisille sivuvaikutuksille, jotta jonkun toisen lapsi olisi turvassa. Miksi te ette lahjoita lastenne toista munuaista elinsiirtojonossa odottaville potilaille? Toinen munuainen on turha ja yhteistä hyväähän te aina ajatte. Tämähän olisi ihan mainio idea, eikö vain?
Niin kauan kuin ei voida taata kaikille 100% turvallista rokotetta, ei niitä voida myöskään pakottaa kenellekään. Minusta yksikin rokotteen vammauttama lapsi on liikaa, eikä yhteiskunnalta tuohon tilanteeseen tule minkäänlaista tukea tai apua. Joko on unohdettu Pandemrix, Calmette ja polion sokeripalarokote? Kaikki nämä aiheuttivat vakavia vammoja, eikä niitä enää anneta yhdellekään lapselle. Kyllä, taudit aiheuttivat varmasti paljon enemmän vahinkoa aikanaan, mutta tautia ei välttämättä saa, kun taas rokotetta ei voi perua.
Muodista tuskin on kyse, vaan tiedon vapaasta leviämisestä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:59"]
Ei ne neuvolassa rokotteiden haittavaikutuksista puhu päinvastoin.
[/quote]
Juuri näin, jo opiskeluaikana tuleville th-opiskelijoille kerrotaan, että haittavaikutuksia ei ole. Täysin vaarattomia, kuten rokotteet yleensä. Käyttäkää maalaisjärkeä, ei sokeaa uskoa.
[/quote]
Siskoni on neuvolan terveydenhoitaja Helsingissä ja jokainen joutuu vuorollaan THL:n järjestämään rokotekoulutukseen. Sisko teki jopa kirjallisen tehtävän rokotusohjelman rokotteista ja järkytyin kun luin sen. Jokaikisen rokotteen kohdalla luki: ei vakavia sivuvaikutuksia.
Kysyin, että miten se voi olla mahdollista, sillä jokaisen rokotteen tuoteselosteessa on listattu vaikka kuinka monta vakavaa, joskin harvinaista sivuvaikutusta. Sisko vastasi, että ei heille ole noista mitään kerrottu, vaan että koulutuksessa oli korostettu rokotteiden turvallisuutta ja tämä viesti hänen täytyy myöskin asiakkailleen kertoa.
Multa ainakin tipahti usko koko neuvolajärjestelmään tämän jälkeen. Tai ainakin tuohon rokotusohjelmaan, painoa ja pituutta voi mitata itsekin...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:12"]Jaa, minua ei rokotettu 60-luvulla, eikä muitakaan saman ikäisiä, tuolloin ei ollut niin paljon rokotuksia, kuten nykyään. Olen 54-vuotias. Sairastettiin ja saatiin ikuinen immuniteetti.
[/quote]
Jos sairastaminen on mielestäsi ok, niin eikö silloin olekin parempi että lapsi "sairastaa" kontrolloidusti rokotteen kautta, jolloin tauti on lievin mahdollinen ja antaa kuitenkin sen "ikuisen immuniteetin"?
Mpr- rokotteista noussut 3:lle onneksi vain kuume. Mutta 3kk viitosrokotteesta 2 vanhinta menetti yöunensa. Kolmoselle(joka nukkui täysiä öitä), kun se annettiin huusi rokotteen annosta 10pv 24/7. Siihen loppui myös nukkuminen, yössä heräiltiin jopa 20 kertaa. Neloselle siirsin viitosta vuodella, mpr saa ehkä joskus 2-3v. Muita rokotteita ei olla annettu kenellekkään!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2012 klo 23:23"]
juuri noita äitejä, joilta ei riitä mitään empatiaa tai sympatiaa toisille äideille. Tuollaisia on aivan liikaa tällä palstalla ja tuollaiset kusipäät toteuttavat hyvin sanontaa "toinen äiti on toiselle äidille susi".
[/quote]
Totta. Hän varmaan ilkkuu rokotteesta narkolepsiaan sairastuneitakin. Joskus se kalikka kalahtaa omaan nilkkaan. Voimia ap:lle ja hänen lapselle.
Pojalle nousi pientä lämpöä, kun MPR-rokotteesta oli 8 päivää. Seuraavana päivänä kuumetta oli edelleen melko vähän, mutta poika sai illalla kouristelukohtauksen. Kuumetta oli kouristelun alkaessa vain hiukan yli 38 astetta. Normaaleissa flunssissa pojalla on ollut paljon korkeampiakin kuumeita, mutta kouristeluja ei ole koskaan aikaisemmin ollut. Todennäköisesti kyseessä oli juuri rokotteesta johtuva kuume, sillä kukaan muu lapsista ei sairastunut. Normaalisti meillä kaikki flunssat käy läpi jokaisen lapsen vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokkorokoitukset aloitettiin Suomessa vuonna 1975.
Suomen Lääkärilehti
minä sairastin tuhkarokon 1973. Ei ongelmia. Vihurirokon ja sikotaudin vuotta myöhemmin. Ei ongelmia. Lähdin jopa hiihtämään sairaana pakkassäässä ja seuraavana päivänä olin terve kuin pukki. Kuolee ihmisiä flunssaankin, miksei siis rokkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Lääkärilehti
minä sairastin tuhkarokon 1973. Ei ongelmia. Vihurirokon ja sikotaudin vuotta myöhemmin. Ei ongelmia. Lähdin jopa hiihtämään sairaana pakkassäässä ja seuraavana päivänä olin terve kuin pukki. Kuolee ihmisiä flunssaankin, miksei siis rokkoihin.
Näinhän se tietenkin on. Kun todennäköisyys vammautua tai kuolla tuhkarokon aiheuttaman aivokuumeen tai kuolla jälkitautina tulleen SSBE:n vuoksi on vähemmän kuin yksi tuhannesta on todennäköisyys olla saamatta noita vaivoja tietenkin hyvin suuri. Tuhannesta sairastaneesta 999 kertoo että jälkivaivoja ei tullut. Ikävää vaan, jos sitten sattuukin kuulumaan siihen vähemmän onnekkaaseen 0.1 prosenttiin.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/jos-rokottaminen-lop…
60 - luvulta 70 - luvun alkuun kuoli keskimäärin pari lasta tuhkarokon aiheuttamaan aivokuumeeseen. Tuota huomattavasti suurempi joukko sai pysyviä aivovaurioita.
Rokottamattomien lasten äitien kannattaisi nyt miettiä sitä, miten pakolaisvirta Suomeen vaikuttaa tilanteeseen. Kun suurta osaa pakolaisista ei ole rokotettu tauteja vastaan on epidemioiden leviämiselle nyt paljon aiempaa suurempi todennäköisyys. Lauman immuniteetti ei enää suojele. Toivottavasti viranomaiset mahdollisimman pikaisesti pitävät huolen siitä, että vastaanottokeskuksissa asuvat saavat samat rokotukset kuin mitä meillä muilla jo on.
Vierailija kirjoitti:
tuota rokotetta todellakin. en aio antaa kuin vasta ehkä 5v. niin paljon olen nähnyt pahoja juttuja sen takia.
ennen vanhaan sai kyllä pelkän tuhkarokkorokotteen yksinään, jolloin en koskaan kuullut mitään ihmeellistä siitä aiheutuneen. Jos pelkäätte MPR:ää, niin kysykää yksittäisiä rootteita.
En kuopukselle suostunutkaan antamaan kuin vasta vähän vanhempana ja silloin kaikki menikin hyvin. Esikoinen kun oli tosi kipeä vähän aikaa siitä ja silloin jo pelästyin rokotteen vaikutuksista.
Hmm...kun ihminen rokotetaan rokotteella, josta henkilö saa tuon taudin "lievempänä" eikö henkilö silloin ole taudin kantaja?
Minun logiikalla juuri tuo olisi se syy miksi tuhkarokko leviää...
Tässä ketjussa on varmasti ainakin lukijoina aidosti huolissaan olevia vanhempia. Toivottavasti ymmärrätte, että näitä kauhutarinoita tehtailee muutama lähde:
1) Trollit. Tykkäävät pitää älämölöä kaikesta ja pelotella ihmisiä.
2) Illuminati fantasioissaan sekoilevat foliohatut. Uskovat pelastavansa maailmaa globaalilta salaliitolta.
3) Tärähtäneet pahat ihmiset. Levittävät rokotehysteriaa koska toivovat jonkun menettävän rokottamattoman lapsensa tai ainakin että se saa pahoja vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Hmm...kun ihminen rokotetaan rokotteella, josta henkilö saa tuon taudin "lievempänä" eikö henkilö silloin ole taudin kantaja?
No sun logiikalla ei selvästi pitkälle pötkitä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sun logiikalla ei selvästi pitkälle pötkitä....
OT, enkä ole tuo alkuperäinen kirjoittaja, mutta vastaan kuitenkin. Jostakin syystä heikennetyt MPR-rokotteen virukset eivät saa rokotetussa tartuntavaarallista tautia aikaan, mutta vastaavantyyppinen vesirokkorokote voi tuollaisen tehdä. Eli ei sun logiikassa sinällään mitään vikaa ole, teoriassa kai sekin on mahdollinen. Ei vain ole todennettu vielä. Ja varsinkin kun tiedetään miten vaikea mitään haittavaikutusta on rokotteen syyksi määrittää, sellaista tuskin tuleekaan.
kannattako ottaa rokote jos kohta viikon päästä lähtee reissuun canarialle aurinkomatkoille?
Otin itse nyt aikuisena, kun en ole tuhkarokkoa sairastanut. Viikon päästä tuli oireet nivelkipua ja pientä lämpöä. Buranalla selvisin, kesti pari päivää. Rokotteessahan on elävää virusta, että ei ihme että tulee oireita. Ihmettelen ettei omille lapsille tullut pienenä mitään. Otin rokotteen, koska ollaan matkalle menossa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen Lääkärilehti
Näin on, tiedän sen siitä, että mua ei ihan ehditty rokottaa ja sairastin tuhkarokon. Olin vauva ja sain jälkitautina angiinan ja virtsatietulehduksen. Olin äidin mukaan todella kipeä. Virtsatietulehdukset muuten jatkui sitten 3v. asti, mulla oli siihen lopulta estolääkitys kun uusi heti kun edellinen antibiootti loppui. Äiti on sanonut, että meidän lapsuudenkodin lankkulattiassa on vieläkin näkyvissä selvä polku. Se mitä hän kulki yöt mua kantaen ja heijaten. Äidin vankka mielipide on että rokota lapset. Vaikkei tauti olis hengenvaarallinen niin on se silti koettelemus sekä pienelle lapselle että perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Mpr- rokotteista noussut 3:lle onneksi vain kuume. Mutta 3kk viitosrokotteesta 2 vanhinta menetti yöunensa. Kolmoselle(joka nukkui täysiä öitä), kun se annettiin huusi rokotteen annosta 10pv 24/7. Siihen loppui myös nukkuminen, yössä heräiltiin jopa 20 kertaa. Neloselle siirsin viitosta vuodella, mpr saa ehkä joskus 2-3v. Muita rokotteita ei olla annettu kenellekkään!
Et siis ole antanut edes tetanus rokotetta! On muuten aika paska tapa kuolla kouristuksiin maasta saadun haavan kautta. Ja kehitysmaissa kuolee lapsia juuri jäykkäkouristukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole antanut edes tetanus rokotetta! On muuten aika paska tapa kuolla kouristuksiin maasta saadun haavan kautta. Ja kehitysmaissa kuolee lapsia juuri jäykkäkouristukseen.
Ups sori viitosrokotteessa onkin tetanus, niin se mailma kehittyy.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:59"]
Ei ne neuvolassa rokotteiden haittavaikutuksista puhu päinvastoin.
[/quote]
Juuri näin, jo opiskeluaikana tuleville th-opiskelijoille kerrotaan, että haittavaikutuksia ei ole. Täysin vaarattomia, kuten rokotteet yleensä. Käyttäkää maalaisjärkeä, ei sokeaa uskoa.