Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolakurkkujen tms. nyppijät!

Vierailija
10.05.2013 |

Voitteko suolakurkkujen nyppijät kertoa, onko teillä paljonkin inhokkeja mitä varta vasten otatte ruoasta pois? Onko ne yleensä jotain etikkaisia vai onko nuo inhokit milloin mitäkin?

Onko se hyvinkin yleistä, että ruoasta otetaan pois vaikkapa herneet, sienet tai mitä tahansa, siis ravintolassakin?

Mun mielestä se on jotenkin noloa nirsoilua ja vaikken ikinä sienistä teekään ruokaa koska en pidä niiden mausta ja siitä limaisuudesta (en ole syönyt rapeita voissa paistettuja rouskuja tms), syön ne silti vaikka pitsan mukana. Kyllähän ne alas menee kun nielaisee. Toki en ravintolassa tieten tahtoen tilaisi metsästäjänpihviä tms. missä sienet on pääasiassa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää taitaa mennä asian vierestä, mutta kirjoitan kuitenkin. Tässä taannoin olin järjestämässä illanistujaisia työkavereille ja tarkoitus oli myös tarjota ruokaa. Tehtävä osoittautui mahdottomaksi koska alkoi tulla jos jonkinlaista listaa inhokkiruoista. 

en tykkää suolakurkusta,homejuustosta,oliiveista,tomaatista,kurkusta,lihasta,kalasta,katkaravuista jne. 

Minä karppaan,laihdutan,noudatan välimeren ruokavaliota jne.

Tähän vielä lisäksi todelliset allergiat ja keliakia. Nämä toki ymmärrän..

Jätin bileet pitämättä...

Vierailija
42/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitustakin saa käyttää, eikä kaikkia ruoka-aineita tarvitse sekoittaa keskenään. En esim ymmärrä anoppia joka kokkaa isolle porukalle esim. salaattia johon tunkee oliiveja joita ei suurin osa ruokailijoista syö.

Sitten se mussuttaa, kun eivät oliivit salaatissa kelvanneet ja menevät hukkaan... Öh tekisi salaatin ilman oliiveja ja laittaisi oliivipurkin pöytään josta halukaat sitten ottavat....

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:06"]

Tää taitaa mennä asian vierestä, mutta kirjoitan kuitenkin. Tässä taannoin olin järjestämässä illanistujaisia työkavereille ja tarkoitus oli myös tarjota ruokaa. Tehtävä osoittautui mahdottomaksi koska alkoi tulla jos jonkinlaista listaa inhokkiruoista. 

en tykkää suolakurkusta,homejuustosta,oliiveista,tomaatista,kurkusta,lihasta,kalasta,katkaravuista jne. 

Minä karppaan,laihdutan,noudatan välimeren ruokavaliota jne.

Tähän vielä lisäksi todelliset allergiat ja keliakia. Nämä toki ymmärrän..

Jätin bileet pitämättä...

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskin kokemukseni nyppivästä vieraasta on, kun kesäisellä piknikillä aikuinen nainen nyppi tekemästäni perunasalaatista jokaisen persiljasilpun palasen pois. Aika homma oli :)  En edes pystynyt suuttumaan, nauratti ja nolotti ja myötähävetti!

Vierailija
44/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi 9v joka maistaa onko liha kanaa vai broileria. Hän erottaa espanjalaisen ja suomalaisen kurkun toisistaan. Vei tosiaa 8 vuotta ennekuin uskoin lapsen makuaistiin. Ainoat mistä hän ei pidä on katkaravut ja päärynä. Muuten hän syö simpukoita, oliiveja yms. mikä ei ole perinteistä hämäläistä ruokaa. Hän syö paljon ja usein. huomauttaa porkkanoiden yms.kypsyys asteesta yms. Luulin itse olevani tarkka erottelemaan makuja yms. mutta toiset vaan on vielä parempia. Jotkut taas syö mitä vaan ja kaikki maistuu heidän mielestään samalta. Joskus oliivit on hyviä, usein ne on pahoja. Hyvät syön, pahat jätän. Antakaa ihmisten nauttia ruuasta omalla tavallaan. Jos itsellene on sama mitä syötte, niin kaikille muille se ei ole niin. Poikani tekee ruokaa niin, että hän haistelee mausteita ja maustaa sen mukaan.

Vierailija
45/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,  mullekin on joskus pokkana tarjottu ruokaa ja valehdeltu, että ei siinä ole jotain ruoka-aineista. Maistan heti ensimmäisestä suupalasta, että on. "Eihän se ees maistu!" on seuraava  kommentti. Just. 1) Minä jo maistoin sen ja 2) miksi sitä sitten edes lisätään ruokaan, jos ei se siinä maistu?

Vierailija
46/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saata ihan kaikkea syödä, vaikka usein nielenkin kohteliaisuudesta vaikken pitäisikään. Oliivit ovat minullekin kompastus. Otan ne kyllä salaatista syrjään, jos niitä sinne on laitettu runsaasti. Yhden voisin nielaistakin mutten kymmentä saisi alas pienessä määrässä salaattia.

Monet ovat nyt ymmärtäneet minut kai väärin, en tuomitse tai paheksu jos ei oikeasti jotain saata syödä, mutta kun usein on kyse vähän periaatteestakin, kuten tuolla 43:n kertomalla vieraalla joka nyppi persilijanmurut perunasalaatista! Siis oikeasti :D On vain iskostettu itselleen mieleen että en tykkää siitä ja tuosta ja tästä ja näitä inhokkeja on sitten valtavasti.

Ap

Vierailija
47/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:01"]

Oletteko koskaan ajatelleet, miksei maailmalla törmää kylttteihin "Finnish restaurang"? Sen sijaan joka puolella on italialialaisia, ranskalaisia, japanilaisia, kiinalaisia jne ravintoloita. Miksi "suomalainen ravintola" jo pelkkänä sanana kuultostaa vähän hullulta? No, siksi että suomalaiseen ruokakulttuuriin kuuluu mukisematta syödä kaikki, mitä lautaselle on laitettu, vaikkapa silakat päineen, jos niin sattuu. Maissa, joissa on kehittynyt ruokakulttuuri, on ihan normaalia ja sivistynyttä nirsoilla ruuan kanssa. Eihän niitä hienoja ruokalajeja muuten olisi saatu kehitettyä. Vain moukat syövät mitä tahansa eivätkä välitä mausta.

[/quote]

ja hah haha hahha

Moukat poimii ruista ne muun maailman herkut pois.

Vierailija
48/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treffit jäisi yhteen ruokailuun, jos deitti alkaisi nyppiä ruokaansa ravintolassa.

t. mies

Vierailija
49/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaikkiruokainen mutta tässä lista niistä mitä olen huomannut muiden nyppivän.

Sipuli, suolakurkku, oliivi, oregano, sienet, usein kaikki kasvikset ja vihannekset muodossa tai toisessa.

Vierailija
50/83 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän et todellakaan voi tietää, miksi joku nyppii persiljat pois ruuasta. Persiljakin on aika voimakkaan makuista ja jos hän kertakaikkisesti ei pidä siitä, niin sitten ei pidä.

Kaikkein typerintä oli, kun yksi tyyppi, joka ei pidä tillistä - ja ihan taatusti nyppii sen ruuasta pois - ihmetteli "miten joku toinen tykkää tillistä mutta ei persiljasta, kun ne ovat ihan saman makuisia'". Sitten hän itse syö sitä tilliä, mutta ei missään tapauksessa persiljaa. Eli oli tärkeintä päästä vittuilemaan toiselle ihmiselle ja olemaan eri mieltä kaikessa  mahdollisessa.

Ihan kuin tämä meidän ap.

Vierailija
51/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on säilöntäaineallergia ja suolakurkku aiheuttaa ehkäpä pahimmat oireet: ihon kutina, nokkosrokko, mahakivut. Eli jos haluan hampurilaiseni ilman suolakurkkua, niin minähän pyydän! :p Ei ole hienostelua

Vierailija
52/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nypin suolakurkut pois jos ne on lämpimiä esim hampurilaisesta. Subwayssa taas tilaan leipäni ilman suolakurkkuja koska se tehdään varta vasten minulle.

Vihannessekoituksista tms jätän parsakaalit syömättä ja sitä yhdestä wokkipussista ne mustat suikerot.

Vierailija
53/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:38"]Mä nypin suolakurkut pois jos ne on lämpimiä esim hampurilaisesta. Subwayssa taas tilaan leipäni ilman suolakurkkuja koska se tehdään varta vasten minulle.

Vihannessekoituksista tms jätän parsakaalit syömättä ja sitä yhdestä wokkipussista ne mustat suikerot.

[/quote]

Ja anopin pitsasta nypin herkkusienet pois koska toinen vaihtoehto on homejuusto jota ei pysty nyppimään.. Myös ananakset otan pois jos niitä jossain sattuu olemaan enkä koskaan tilaa mitään missä on ananasta.

Vierailija
54/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feta, oliivit, kapris ja homejuusto.

Jos ruuassa on homejuustoa, niin se kyllä jää kokonaan lautaselle. Enkä sellaista annosta missään ehdoin tahdoin itselleni tilaa.

Salaattikipolla saatan hetken kuluttaa aikaa, jotta nuo muut tiputtelen lusikasta takaisin, jos se jonoja aiheuttamatta on mahdollista. Jos ne lautaselle päätyy, niin siihen reunalle jäävät. Enkä ymmärrä miksi kukaan viitsisi syömistäni toljottaa niin pitkään että asia alkaisi pänniä. Miehen sisko käyttää yllämainituista suunnilleen kaikkea, useimmiten vielä samassa ruokailussa kaikkia, jos mieheni istuu vieressäni hän saattaa ne lautaseltani napsia parempaan talteen... En jaksa uskoa että tuohonkaan moukkamaiseen tapaan kukaan muu viitsisi ruokapöydässä takertua ja päivitellä, ainakaan miehen sisko ei ole tehnyt avausta palstalle aiheesta.

Niin se syy: en pidä niiden mausta ja olen riittävän vanha itse päättämään syömiseni.

Vierailija
55/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tasan yksi ruoka-aine, jonka syöminen on niin vastenmielistä, että se pitää nyppiä ruoasta pois – raaka paprika. En ole koskaan ollut mikään raa'an paprikan ystävä, ja viimeinen niitti oli, kun muutama vuosi sitten sain oksennustaudin syötyäni juuri paprikaa sisältävää ruokaa. Muistan vieläkin, kuinka paprikanpalat tarttuivat kurkkuun oksentaessa ja kuinka tunsin ne suussani oksennuksen mukana.

Olen yleisesti hyvin looginen ja pragmaattinen ihminen, ja tiedostan täysin, että oksennustautini tuskin johtui paprikoista. Silti minulle tulee paprikasta suora assosiaatio oksentamiseen, joten jos syön esimerkiksi paprikaa sisältävää salaattia, niin en pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin paprikan ällöttävyyteen. Siksi nypin ne pois - silloin pystyn oikeasti nauttimaan salaatista ja sen sisältämistä muista ainesosista ilman, että muistot palaavat tuohon ikävään sairastumiseen.

Tämä koskee siis ainoastaan raakaa paprikaa, esimerkiksi pataruoissa olevasta pehmeäksi kypsennetystä paprikasta jopa pidän. Voisin toki yrittää opetella syömään paprikaa vähitellen, mutten oikein näe syytä, miksi minun pitäisi kiduttaa itseäni siksi, että miellyttäisin muita. Ei tämä nirsous minun elämääni oikeastaan hankaloita, koska raakaa paprikaa ei ole juuri muissa ruoissa kuin salaateissa ja erilaisissa leivissä ja patongeissa, eikä niissäkään läheskään aina. Jos joku pitää minua junttina ronkelina, kun nypin lounasleivästä paprikanpalasen pois, niin pitäköön, ei minun maailmani siihen kaadu.

Vierailija
56/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos minä saan suuhuni esim. suolakurkkua, alan yökkiä & kakistella mikä ei sitten olekkaan yhtään noloa.. pienempi paha se nyppiminen on!

Vierailija
57/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustekurkut pois, suolakurkut kelpaa

Vierailija
58/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en siedä närkkijöitä. Lapsellista, itsekästä ja turhamaista. Ei syöminen voi niin kovin vaikeaa olla. Aikuisella pitää olla vähän edes selkärankaa ja itsekuria.

Vierailija
59/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:11"]

En mä ole huomannut että olisi erityisen yleinen tapa nyppiä ruuasta jotain ainesosia pois, siis aikuisten kesken. Jos nyt ajattelen vaikka työpaikkaruokalaa jossa joka päivä syön kymmenten muiden kanssa, niin kyllä se musta näyttää toimivan niin päin että kukin jättää ottamatta niitä asioita joita ei halua. Harvoin näkee ihmisten nyppivän mitään.

Itselläni on aika kuvottava nyppimistapa mutta se rajoittuu vain pulliin. Rakastan pullaa mutta en niitä kaiken maailman voisilmiä sun muita makeita tahmoja, joten nypin sen pullan ympäriltä ja jätän voisilmän syömättä. Teen sen siksi että paitsi ettei se tahma ole hyvää, se on vielä lihottavaakin.

[/quote]

Et sitten voi jättää sitä pullaa ottamatta (lihottaa vielä vähemmän) tai ostaa ihan vaa tavallista pullapitkoa?? Tosi lapsellista tuollainen nyppiminen ja ronklaaminen.

Vierailija
60/83 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rehellisesti nyppijä, ollut koko ikäni ja varmasti hautaan asti. En tilaa ruokia missä tiedän olevan jotain josta en tykkää, jos sellaista kuitenkin lautaselleni päätyy, sinne se myös jää nypittynä irralleen muusta ruuasta. Aina ei voi edes itse vaikuttaa mitä lautaselle tulee ja silloin tavallisesti on sitä nypittävää, joskus ihan liikaa ja silloin jää syömättä.

En siedä enkä syö sikaa missään muodossa, syynä sen vastenmielinen maku ja rasvaisuus, liha jossa on läskiä ja jänteitä jää syömättä, sienet, kalat, lukuunottamatta pakasteseitä :) Ja kyllä, se suolakurkkukin kuuluu näihin "en syö" ruokiin. Näihin ei liity mitään muuta kuin se vastenmielinen maku, en vaan pysty syömään enkä näe siinä mitään ongelmaa, se ongelma tuntuu olevan ulkopuolisilla.

On paljon muitakin ruokia mitä en todellakaan syö, mutta niitä ei ole Suomessa tarjolla, esimerkiksi apinaa, koiraa jne. näitäkin voisin syödä jos olisi sitä pelkkää lihaa, mutta kun on kokonainen pää pöydässä...

Samoin on erilaisten hyönteisten kanssa, ei kuulu ruokavaliooni ja kuitenkin maailman väestöstä noin 70% käyttää tavalla tai toisella hyönteispohjaista ravintoa enemmän ja vähemmän.