Kaksospoikani olivat tänään mukiloineet, vuotta nuoremman eli 10-vuotiaan
Opettaja soitti ja olivat kuulemma käyneet uhittelemaan jollekin nuoremmalle pojalle ja eilen mukiloineet yhdessä 10-vuotiasta koulumatkalla. Ei pahasti, mutta riittävän pelottavasti.
Pojat eivät kuulemma ole edes kauhean pahoillaan, koska mukiloitu on kuulemma huumorintajuton uskis, joka tanssii balettia. Toki esittivät nöyrää kun luin lakia.
Pojat on vielä puhuteltu rehtorin puolelta, opettaja saarnannut, minä pitänyt puheen (mies työmatkalla) ja soitettu vanhemmille ja pahoiteltu. Huomenna on 2 tuntia jälki-istuntoa.
Viikkorahat peruttu, pelikielto ja kaverikielto viikonlopun.
Mitä muuta mä teen?
Kyllä sitä näin vanhempana on niin ylpeä näistä pienistä kullanmuruista, että tekisi mieli lähettää ne jonnekin työleirille Pohjois-Koreaan pariksi vuodeksi oppimaan ihmisyyttä ja kunnioitusta.
Kommentit (55)
11-vuotiaille vintiöille turpiinvetoa tai rekan alle menoa, ovat itse niin pahasti häiriintyneitä, että sääliksi käy heidän lapsensa.
Miten voi kenenkään aikuisen mieleen tulla tuollaisia idioottimaisuuksia?
Ap:lle vaan tsemppiä, mullakin on tuon ikäiset kaksoset ja tiedän tasan tarkkaan, että jossain vaiheessa on aivan arpapeliä se, onko oma lapsi kiusattuna vai se kiusaaja. Lapset ovat LAPSIA, eivaät valmiita ihmisiä, he tekevät virheitä ja vääryyksiä, ja siksi meidän vanhempien tehtävä on omalla esimerkillä ja kasvatuksella näytettävä, miten tulee tehdä ja miten ei. Joka ei sitä tajua ja täällä jeesustelee, on todella nolo aikuiseksi.
Miesten ja poikien välinen kiusaaminen on kait jäänne "soturikulttuurista". Jokainen lauman heikko yksilö on sellainen joka lisää sotilaiden (laumanpuolustajien) taakkaa. Suurempi synti se oli miehelle olla vailla miehekkyyttä kuin naiselle olla vailla naisellisuutta. Uskovaisuus ja balettitunnit pojilla eivät ihan ole perinteisiä vahvuuden merkkejä. Ennen sivistystä tuollaiset oltaisiin tapettu ja omaisuus ryöstetty samantein. Myöhemmin tappaminen ja piekseminen korvattiin ivaamisella. Se vitutus piti saada ulos jotenkin.
Kiusaaminen on merkki lauman psyykkeen tasaantumisesta, keskiarvoistumisesta. Mitä erilaisempia annamme lasten olla, sitä rajumpaa tuo tasaantuminen tulee olemaan. Krokotiili ei syö seepraa ellei seepra mene ensin veden ääreen. Tuon siitä saa kun erilaisia eläimiä (lapsia) laitetaan samaan häkkiin (luokkaan).
Itsekin kannatan tuota ehdotettua lasten viemistä uhrin vanhempien eteen. Mutta vain siinä tapauksessa jos ko. vanhempi näyttää isolta tai vihaiselta. Kunnioitus ja pelko kulkevat lähekkäin ja kunnioitus täytyy ansaita. Se "huumorintajuton uskis" ei ole ansainnut poikien kunnioitusta millään lailla.
Pojille pitää myös teroittaa että heitä ei pyydetä olemaan ylimpiä ystäviä tylsän ihmisen kanssa, riittää kun jättävät hänet rauhaan ja antavat hänen huolehtia omista asioista. Ja sanot että pojat voivat tehdä itsekin saman.
Rauhoittaudu myös ajatukseen että balettipojun kohtaloa ei voitu välttää. Jos sinun lapsesi eivät olisi tönineet hänet, joku muu olisi kyllä, ennemmin tai myöhemmin. Oikeastaan sääliksi käy mukulaa. Lastaan ei saa kasvattaa sudeksi mutta ei häntä saa lampaaksikaan saa kasvattaa. Molemmat ovat syntejä.
Olen vihainen lähinnä balettipojun vanhemmille sillä he ovat tietoisesti päättäneet kasvattaa lapsestaan marttyyrin ja helpon kohteen. Hänellä on vielä monta itkua itkettävänä.
millaiset ihmiset tässä maassa kasvattavat jälkikasvuaan. Mitä seuraavasta sukupolvesta on odotettavissa jos äidit ovat tuollaisia sekopäitä?
Se, joka ehdotti sitä rekkaa...joskus on käynyt sama mielessä.....kun ei itse ole viitsinyt kiusaajan kohdalla painaa kaasua.
en tiedä oletko näin jo tehnytkin. jos saarnaat pojille niin, että seisovat vierekkäin rivissä, niin voi mennä virnistelyksi ja toiselta saa tukea siihen hälläväliä-asenteeseen.
ravaamaan tavallisissa perheissä heti kun lapset tyhmäilee. Niillähän sitä joutokäyntiä on, eikä se nyt niin nuukaa jos jää tsekkaamatta pari juoppojen nälissään yksin yöllä vanhempiaan kapakoista etsivää lasta.
Kyllä lastensuojelu hoitaa rankaisemisen av-mamman puolesta jos naapurin kakarat ärsyttää tai lapsen koulukaveri on idiotti.
Toivottavasti koululla tai hakatun lapsen vanhemmilla on järkeä sen verran päässään, että tekevät lapsistasi lastensuojeluilmoituksen. Perheessänne on jotain todella pahasti vialla, jos lapset ovat noin väkivaltaisia. 10-vuotiaalla pitäisi olla jo enemmän järkeä päässään.
jotka neuvojen ja avun sijaan vaan parjaavat ja ilkeilevät ja kehuskelevat omilla (olemattomilla) herrantertuillaan, jotka päivät pitkät istuvat kädet ristissä tarkkailemassa kärpäsen lentoa, vaikka opettaja epäreilusti muuta väittääkin...
kaikki 10v ei oo mitään riehuvia hakkaajia. Tai muutenkaan aivottomia. On olemassa myös fiksuja lapsia ja opettajatkin sen sanovat. Ovat myös kotona fiksuja, keskustelevia ja mukavia. Ei mitään aivottomia koheltajia. Onneksi!!
Terveisin kahden pojan äiti, toinen 10v., toinen 25v. Molemmat pojat olleet aina väkivallattomia ja keskustelevia.
Hyvä, jos se on hoidettu. Mutta kotona seuraava sanktio on aika oleellinen, jotta lapset ymmärtävät, että te vanhemmat ette hyväksy noin rumaa käytöstä kertakaikkiaan ollenkaan. Itse en edes harkitsisi noin lyhyttä sanktiota (vkl kaveri- ja pelikielto), vaan ihan selkeä kotiaresti ainakin viikoksi. Myös kaikki etuudet pois samaksi aikaa; känny, pelit, tietokone ym. Perustelu arestille se, että laspet eivät osaa ulkomaailmassa käyttäytyä! Jonkun ehdottama äidin saattopalvelu kouluun ja kotiin voisi olla myös hyvä, jos se onnistuu. Mutta ehdottomasti näiden lisäksi kunnon keskustelu kiusaamisesta, toisten lyömisestä ym.!
Rauhoittaudu myös ajatukseen että balettipojun kohtaloa ei voitu välttää. Jos sinun lapsesi eivät olisi tönineet hänet, joku muu olisi kyllä, ennemmin tai myöhemmin. Oikeastaan sääliksi käy mukulaa. Lastaan ei saa kasvattaa sudeksi mutta ei häntä saa lampaaksikaan saa kasvattaa. Molemmat ovat syntejä.Olen vihainen lähinnä balettipojun vanhemmille sillä he ovat tietoisesti päättäneet kasvattaa lapsestaan marttyyrin ja helpon kohteen. Hänellä on vielä monta itkua itkettävänä.
Vai että balettipojun kohtaloa ei voinut välttää. Juupa juu, ei varmasti kun sinunkaltaisesi hyväksyvät kiusaamisen.
Mikäli ne vanhemmat ovat tietoisesti päättäneet kasvattaa lapsestaan balettipojun. Näin tulee käymään.
Jos lapsi on ihan itse päättänyt, että haluaa tanssia balettia, se voikin olla pärjääjä ja
henkisesti hyvin vahva ihminen.
Sellainen, jonka yli joka ei kukaan eikä koskaan kävele.
Nykyajan opettajat ne vaan sulkee silmänsä tai jaksaa ymmärtää, lapset hyppii silmille ja hakkaa toisiaan kun lasten kasvatus ei kuulu heille, heidän mielstään vain opettaminen kuuluu heille! Koulukiusaamiseen ei puututa kun ei viitsitä. Helpompi katsoa pois kun näkee koulukiusaamista. Pitäisi ensin kasvattaa nuo nykyiset opettajat pitämään kuria.
piiiiitkäään ja hartaasti. Vaikka siten kun isäkin on paikalla. Ei naureskeluja, eikä muuta häsläämistä. Teette selväksi, että asiasta keskustellaan, kunnes te ootte sitä mieltä, että asia on loppuunkäsitelty. Voitte kertoa, että olette pettyneitä poikien käytökseen, ettekä hyväksy alkuunkaan sellaista käytöstä. Enkeli-Elisasta ja muista itsemurhista en tuon ikäisten kanssa vielä puhuisi, mutta voisitte yhdessä miettiä, mitä seurauksia kiusaamisella voi kiusatulle olla. Pistä pojat miettimään, miltä tuntuisi joutua itse kiusatuksi.
En jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta mieleen tuli se ajatus, että eiköhän nuo lapset ime vaikutteita ja mielipiteitä juuri aikuisilta. Jos vanhemmat väheksyvät jotain, niin heijastuuhan se lapsiin. Ei siihen paljo tarvita esim. isän naljailevat kommentit balettia harrastavista pojista, kulttuurista tai uskonnosta. Aikuiset toimivat lasten esimerkkinä ja se kannattaa pitää mielessä. Toki koko ympäristö vaikuttaa. Silti kaikki mitä itse suustansa päästää tai itse käyttäytyy, jää lasten mieleen kytemään.
pitäisi jotenkin saada pojat tutustumaan tähän uskovaiseen balettipojuun, jotta he oppisivat ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja jopa tulemaan toimeen heidän kanssaan.
Minä välttäisin turhan kovia rangaistuksia, koska kohtuuttomat ja asiasta irralliset rangaistukset vain saavat heidät tuntemaan, että ovat kokeneet vääryyttä tämän mukiloidun pojan takia.
Ennenminkin keskittyisin miettimään sitä, miten pojat oppisivat arvostamaan ja tulemaan toimeen eri ihmisten kanssa ja lakkaisivat tekemästä heistä johtopäätöksiä esim. uskonnon tai harrastusten vuoksi. Myöskään huumorintajuttomuus, joka tosin yleensä tarkoittaa erilaista huumorintajua, ei saa olla syy halveksia toista ihmistä.
Siispä esimerkiksi kutsuisin tämän pojan kylään ja tekisin parhaani, että pojat tutustuisivat toisiinsa tai pyytäisin tätä mukiloitua poikaa mukaan johonkin hauskaan paikkaan kaksosteni kanssa ja pitäisin huolta, että poika otetaan mukaan eikä homma mene kaksosten keskinäiseksi virnuiluksi ja pojan pilkkaamiseksi. Jollain tapaa yrittäisin saada lapsilleni positiivisia kokemuksia tämän pojan kanssa. Jos ei onnistu, niin ainakin on yritetty ja aika harva lapsi oman vanhemman nähden toista lasta pilkkaa tai kiusaa. Ainakin voisi omalla esimerkillä näyttää, että arvostaa tätä poikaa.
Minusta kyse ei ole yksittäisestä teosta ja siitä rangaitsemisesta tai yksittäisestä lapsesta ja tämän harrastuksista, vaan yleisemminkin suhtautumisesta muihin ihmisiin ja heidän arvostamisestaan ja ennakkoluuloista.
Viet pojat hakatun pojan kotiovelle pyytämään anteeksi pojalta ja tämän vanhemmilta. Juttelet poikiesi kanssa miten voisivat hyvittää hakkaamisen. Esim. Jos kyseistä poikaa muuten kiusataan niin sinun poikasi menevät väliin ainakin kerran kumpikin, olisi kohtuullista. Laittaisin itse pidemmän kotiarestin ja luettaisin kirjat "Bim mustakorva", "Uljas musta", "Tapporahat" ja katsottaisin pojilla elokuvan "Tulikärpästen hauta", jospa oppisivat empaattisuutta.
PS. Olen itse identtinen kaksonen ja joutunut 10 vuotiaana parin 6 lk. pojan hakkaamaksi koulumatkalla. Silloin opettaja ei edes uskonut potkimista ym. tapahtuneen kun pojat olivat niin reippaita ja mukavia hyvän perheen poikia ja minä huonon perheen kasvatti.
tai sitten viet katsomaan balettia. Lisäksi viet kirkkoon istumaan parina sunnuntaina koko jumalanpalveluksen ajaksi. Eiköhän ala päässä jotain raksuttamaan.