Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen häätapa

Vierailija
15.03.2012 |

Mistään pitkään kestäneestä perinteestäkään ei ole kyse, vaikka tapa onkin nykyään aika yleinen.

Miksi ihmeessä isän pitää saattaa tytär alttarille?

Tuohan on naisen aliarvioimista. Häissä isä siis siirtää huoltovastuun aviopuolisolle, antaa omaisuuttaan seuraavalle miehelle. Tytär luovutetaan aviomiehelle, niinpä..

Miksi omanarvontuntoiset ja itsenäiset naiset suostuvat nykyaikana tuollaiseen?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon.

Vierailija
42/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

surkea yrityksesi provoilla saa aikaan vain väsyneitä haukotuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytelmää kun morsian astelee isän saattamana alttarille, muistamatta tätä ketjua ja näitä inhottavia korkkausjuttuja ja omaisuuden luovuttamisia.

Miksi likaatte vanhan perinteen rumilla ajatuksilla. Se on hienoa kun isä saa antaa pikkutyttönsä luotettavan miehen matkaan ja näin osoittaa, että luottaa miehen pitävän hyvän huolen pikkutytöstään.

Vierailija
44/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oottepa negatiivisia. Musta tuo nyt niin kamala tapa edes ole! Kyllä mä ainakin haluaisin, että mun isä saattas mut alttarille, jos meen naimisiin. Mutta hän on kuollut, niin ei voi enää...sit kävelen miehen kanssa vaan

Vierailija
45/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä luovutetaan miehelle. Isä ei olisi ikinä suostunut näin naista alentavaan tapaan. Ja äitiini suhtautuu tasa-arvoisesti. Ei olisi ikinä suostunut, että appiukkonsa olisi luovuttanut äidin hänelle. Kyllä isä meni ihan rakkaudesta naimisiin äitini kanssa, eikä ole koskaan tarvinnut ostaa naista naisen isältä. Isän luovuttama tyttö on säälittävä kauppatavara ja tunnen myötähäpeää näitä naisia kohtaan. Heidän elämäsnä on hellan ja nytkin välissä.

Oltiin asuttu pari vuotta yhdessä, mutta ei ollut lapsia. Ilman muuta halusin isin saattamaan itseni alttarille, jä hän oli hyvin iloinen ja liikuttunut siitä kunniasta. Meille se ajatus oli niin, että hän sukuni edustajana osoittaa hyväksyntänsä liitollemme, ja saattaa minut mieheni luokse, "hyvästelee". Vuoden kuluttua häistämme isäni sairastui vakavasti ja kuoli 3 vuoden kuluttua. Olen todella onnellinen siitä minuutista, jonka vietimme isin kanssa kirkon käytävällä kaksin, tunteet pinnassa ja onnellisina. Jos se on jonkun mielestä ällöttävää ja halveksuttavaa, en minä sille mitään mahda, enkä välitäkään.

taitaa olla niin etta naiden yokottelijoiden isat eivat ole ihan "salonkikelpoisia" moiseen hommaan.

Kate Middleton tai Chelsea Clinton meni alttarille isan taluttamana?

Vierailija
46/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa te negatiivisia ihmisiä. :)

Me olimme perheellisiä jo kun menimme naimisiin ja isä saattoi minut.

Syitä oli kaksi, toinen (vähäpätöisempi tosin) se etten jännittäisi niin paljoa ja tärkein: KUNNIA-ASIA isälle, olen hänen tytär, haloo! :D

Ei siinä mitään luovuteltu vaan isä oli ylpeänä saattamassa tytärtään. ;)

Miten te näättekin nuo asiat aina niin mustavalkoisesti. :D

Vierailija
47/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joku ajattelee sitä siirtymäriittinä: "isä ei enää ole elämäsi mies, vaan aviomiehesi". Ja siis ilman mitään omaisuus-näkökulmaa.

Itse menin maistraatissa naimisiin ilman saatteluita.

Vierailija
48/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joku ajattelee sitä siirtymäriittinä: "isä ei enää ole elämäsi mies, vaan aviomiehesi". Ja siis ilman mitään omaisuus-näkökulmaa.

Voisihan se olla sellainenkin riitti, että äiti luovuttaisi poikansa: "Äiti ei ole enää elämäsi nainen, vaan morsiamesi"

Miksei se voisi olla ihan yleisestikin näin? Ihmeen patriarkaalista ja kaavoihinkangistunutta?

Älkääkä sanoko, että voinhan mä tehdä näin jos haluan. Mä menin maistraatissa naimisiin, kukaan ei luovuttanut ketään kenelläkään ja pidin oman sukunimenikin ;D

T: 37

Vierailija
49/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla alkanut joskus 80-90-luvulla jenkkileffojen vaikutuksesta (muistelen lukeneeni näin).

Voisihan se olla sellainenkin riitti, että äiti luovuttaisi poikansa: "Äiti ei ole enää elämäsi nainen, vaan morsiamesi"

Miksei se voisi olla ihan yleisestikin näin? Ihmeen patriarkaalista ja kaavoihinkangistunutta?

Älkääkä sanoko, että voinhan mä tehdä näin jos haluan. Mä menin maistraatissa naimisiin, kukaan ei luovuttanut ketään kenelläkään ja pidin oman sukunimenikin ;D

T: 37

Vierailija
50/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töpeksiessä tällä tavalla.

Naisten on turha huutaa tasa-arvoa niin kauan kuin heitä talutetaan kuin lehmää omistajalta toiselle.

Toisaalta, mikäpä ei. Minä voisin sitten käydä pojat saattelemassa vaimojen omistukseen. Saiskohan morsiamet slaagin siitä.

mikä luovutetaan miehelle. Isä ei olisi ikinä suostunut näin naista alentavaan tapaan. Ja äitiini suhtautuu tasa-arvoisesti. Ei olisi ikinä suostunut, että appiukkonsa olisi luovuttanut äidin hänelle. Kyllä isä meni ihan rakkaudesta naimisiin äitini kanssa, eikä ole koskaan tarvinnut ostaa naista naisen isältä. Isän luovuttama tyttö on säälittävä kauppatavara ja tunnen myötähäpeää näitä naisia kohtaan. Heidän elämäsnä on hellan ja nytkin välissä.

Oltiin asuttu pari vuotta yhdessä, mutta ei ollut lapsia. Ilman muuta halusin isin saattamaan itseni alttarille, jä hän oli hyvin iloinen ja liikuttunut siitä kunniasta. Meille se ajatus oli niin, että hän sukuni edustajana osoittaa hyväksyntänsä liitollemme, ja saattaa minut mieheni luokse, "hyvästelee". Vuoden kuluttua häistämme isäni sairastui vakavasti ja kuoli 3 vuoden kuluttua. Olen todella onnellinen siitä minuutista, jonka vietimme isin kanssa kirkon käytävällä kaksin, tunteet pinnassa ja onnellisina. Jos se on jonkun mielestä ällöttävää ja halveksuttavaa, en minä sille mitään mahda, enkä välitäkään.

taitaa olla niin etta naiden yokottelijoiden isat eivat ole ihan "salonkikelpoisia" moiseen hommaan.

Kate Middleton tai Chelsea Clinton meni alttarille isan taluttamana?

Vierailija
51/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isät ja entiset poikaystävät repis morsianta pitkin käytävää ja saattelisivat uuteen miehelään.

Sulhasen tyttöystävät roikkuisivat myös matkassa. Anoppi lempi tyttöystävän kanssa taluttais sulhasta eli uhrilammasta morsiamen syliin.

Kaikilla olisi hauskaa ja kaikki saisi hiukan maistaa tätä kivaa leikkiä.

Mikä ihmeen etuoikeus se isköillä on saatella pikkutyttöjään sinne luovutettavaksi kuin uhria teuraalle.

Vieläkö ne veriset lakanat pitää näyttää sille isukille, että tavara oli tuoretta. Sekin on kaunis perinne entisajoilta.

Vierailija
52/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noin 5 vuoden päästä häistä, kun isäni edelleen kännipäissään vihoitellessaan nosti asian esille.

Itse perustelin asiaa isälle sillä, että olin asunut mieheni kanssa jo vuosia, joten en ollut siirtymässä isäni talosta miehen taloon. Ja juuri tuolla, että "perinne" ei ole kovin vanha.

Ei se ollut mulle mitenkään tärkeä juttu, vaan olisin ihan yhtä hyvin voinut mennä alttarille isäni käsipuolessa, mutten tajunnut asian merkitystä isälle.

Vierailija
53/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytelmää kun morsian astelee isän saattamana alttarille, muistamatta tätä ketjua ja näitä inhottavia korkkausjuttuja ja omaisuuden luovuttamisia.

Miksi likaatte vanhan perinteen rumilla ajatuksilla. Se on hienoa kun isä saa antaa pikkutyttönsä luotettavan miehen matkaan ja näin osoittaa, että luottaa miehen pitävän hyvän huolen pikkutytöstään.

kävellyt alttarille yhdessä, se on vanha perinne. Tuo isukin taluttaminen on ihan uusi juttu. Koita nyt tajuta tämä, äläkä enää vouhota mistään vanhasta perinteestä.

Vierailija
54/54 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ollut tapana 80-luvun alussa, yhdessä sinne tallusteltiin. Olin viattomampi kuin moni isänsä alttarille taluttama, jos en ihan neitsyt niin neitsyyden oli vienyt mies jonka kanssa minut vihittiin.

Minusta tuo tapa ei sovi suomalaiseen kulttuuriin jossa tosiaan olisi sopivampaa että äiti taluttaisi poikansa naiselle luovutettavaksi.

Nyt elän tilanteessa jossa odotan tyttäreni häitä, vuosia sitten olen eronnut tyttären isästä ja täytyy sanoa että kyllä minua loukkaisi jos tytär haluaa isänsä taluttavan hänet alttarille, kuitenkin minä olen hänet kasvattanut ja tapaa isäänsä vain muutaman kerran vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä