Oletko muuttanut pois Helsingistä?
Kommentit (76)
Minä olen paljasjalkainen ja mies maalta. Muutin ensin opiskelamaan Turkuun, sitten palasin mieheni kanssa Helsinkiin, sitten muutettiin Espooseen todella hienoon paikkaan, sitten takaisin Turkuun kun siellä viihdyttiin sairaan hyvin opiskeluaikana ja nyt asumme ulkomailla. Turkuun palaamme kun joskus Suomeen tulemme, Helsinkiä minäkään en enää kaipaa, siellä ei ole mitään ihmeellistä kuten ei muissakaan paikoissa. Helsingissä on juurikin tässäkin ketjussa havaittavia vittumaisia ihmisiä nykyään erittäin paljon. Nyt jatkan töitä, heippa :)
niin järkyttävä, ahdasmielinen ja ahdistava paikka että jätin opinnot kesken ja muutin takaisin. päivääkään en ollut siellä onnellinen.
miehen töiden perässä. Ihan hirveä kuppikuntainen tuppukylä, ei tapahtumia, ei harrastuksia, venäläisiä vaan joka puolella. Kolme vuotta takana ja vihaan edelleen. Kahden vuoden päästä takaisin, jos ei Helsinkiin niin Etelä-Suomeen kuitenkin. Lasken päiviä. Siinäpä taas Lappeenrannan raitille juoruttavaa, mut antaa mennä vaan, tehän ette tunnetusti hyväksy kuin LAPPEENRANTALAISET. Enkä muuten ole ainoa muualta muuttanut joka kokee näin. Älkää helvetissä kukaan erehtykö tänne.
Muutettiin länsi-uudelle maalle. Täällä ihana luonto ja samanhenkisiä vaihtoehtoisia ihmisiä. Ja ihana koulu lapsille. Haluttiin lähemmäs luontoa ja oma talo ja kasvimaat. Puhtaampaa ja kauniinpaa. Käymme molemmat kuitenkin pari kertaa viikossa helsingissä töissä. Viihdytään paremmin kuin hyvin.
Mitä kasveja kasvatatte siellä kasvimaalla? Oliko se päällimmäinen syy muuttaa sinne keskelle ei mitään, että siellä saa kasvattaa rauhassa mitä kasvattaa...?
Muutettiin länsi-uudelle maalle. Täällä ihana luonto ja samanhenkisiä vaihtoehtoisia ihmisiä. Ja ihana koulu lapsille. Haluttiin lähemmäs luontoa ja oma talo ja kasvimaat. Puhtaampaa ja kauniinpaa. Käymme molemmat kuitenkin pari kertaa viikossa helsingissä töissä. Viihdytään paremmin kuin hyvin.
Mäkin haluan länsi-uudellemaalle, onko kaukana Helsingistä?
haluaisi muuttaa pois Helsingistä. On tuntunut omalta kaupungilta aina siitä lähtien kun toiskymmentä vuotta sitten tänne muutin. Mutta tosi kurjaa, kun sukuni on pelkkiä maalaisihmisiä, joita ei saa millään liikahtamaan tännepäinkään. Yhtäkään sukulaista ei asu edes pääkaupunkiseudulla! Ei ole kivaa, kun ei ole minkäänlaista verkostoa. Sitten äitini ja muut sukulaiset vain sanovat, että muuttaisimme heidän lähelleen sinne maakuntaan, niin saisi esim. apua lasten hoitoon. Tämä on kurja tilanne, mutta mä en voi muuttaa sinne takaisin! Onko muilla yhtä junttia sukua?!
Tulin maalta Hkiin opiskelemaan, siirryin melko pian Espoon puolelle asumaan. Sitten ostettiin asunto "maalta" eli kehyskunnasta, kun ajattelin sen olevan lapsille hyväksi.
Plääh, se mitään ollut! Työmatkat vei kallisarvoista yhteistä aikaa päivästä. Nyt ollaan jo hivuttauduttu lähemmäksi Helsinkiä ja haaveilen asumisesta ydinkeskustassa. On vain niin turkasen kallista, että näinköhän tuo toive koskaan toteutuu.
Jos kyllä, niin mitkä olivat syyt muutolle?
Just eilen tulin himaan sieltä.
Mutta PK-seudulta muutin pois. Kävin Manskulla töissäkin. En tykännyt juurikaan, oli jotenkin kylmää ja ankeaa kesälläkin. Olen siis mies IT-alalla.
Nyt asumme pohjoisessa ja oikein on mukavaa. Kohta tosin muutamme pallon toiselle puolen työn ansiosta (en sano takia, koska toivoimme molemmat tätä). Eli ihan hyvä että muutimme pois PK-seudulta. :)
väsyin likaisuuteen, ihmispaljouteen, julkisilla kulkemiseen, kiireeseen, kalliisiin vuokriin, pinnalliseen elämään, rumaan ympäristöön.
Kiitos kun lähdit. Nämä junantuomat helsinkivihaajat ovat niin rasittavia..
Helsinkiläiset olette sitten niin agressiivisia, varmaan sinäkin huumeita vetelet päivät pitkät kun noin viiraa päästä. Teitä huumeiden käyttäjiä, juoppoja ym. siellä ruuhkasuomessa parveilee liiaksi asti. Katselepa huvikses muutakin Suomea, huomaat eron. Tai eipä sittenkään, pysy vaan siellä! Vain helsinkiläisen itsetunto voi olla noin nolla, mitään poikkipuolista sanaa ei kestetä vaan vedetään heti herneetkin kaikkien muiden mömmöjen lisäksi nenään. Helsinki nyt ei vaan ole maailman napa, eikä Suomen auvoisin paikka, eikä sitä ole myöskään Espoo, Vantaa eikä muutkaan ympäryskunnat. Jos elintaso on parempi pohjoisessa, täällä perhe ja sukulaiset, lapsilla mummolat, luuletko että Helsingissä olisi paremmin?
Joo, isot kaupungit on saatanasta ja niissä asuu vain narkkareita. Oletko koskaan käynyt Helsingin hienostoalueilla? Sieltä löytyy kuule hienompaa leidiä kuin mitä sinusta ikinä voi edes tulla. terv. Helsinkiin pari vuotta sitten muuttanut
asuin vuosia Helsingin paraatipaikoilla meren ja keskustan välillä. Vuokrat samat kuin nyt maksamme ison ok-talon lainaa nopealla aikataululla. Keskustassa samat ongelmat vuodesta toiseen, kuka jaksaa katsella, en minä ainakaan. Haluan että vastaantulija on tältä planeetalta ja voin vaikka pysähtyä rupattelemaan katraani kanssa liikkuessa. Meidän lenkki/ulkoilupaikoilla törmäsi vain koiranpaskaan. Kuinka hirveän vaikeaa voi olla uskoa, ymmärtää ja hyväksyä ettei kaikki kaipaa helsinkiin?
Ei kannata tulistua. Sulla on parempi olla siellä missä olet ja kaikki on hyvin, eikö niin?
Aluksi oli hienoa asua täällä, mutta nyt jotenkin tuntuu että tämä on ns. nähty: kaupunki on kyllä kaunis, etenkin kesällä ehdoton, mutta tahdonko asua ja kasvattaa lapseni täällä..? Isoin syy muuttoon omalla kohdallani olisi kyllästyminen kerrostaloasumiseen (vuokratalojen naapurit, lähinnä), omakotitaloon meillä ei ole täällä koskaan varaa mutta 200-300km Helsingistä alkaa jo löytyä meidänkin tulotason mukaisia taloja isoilla tonteilla...
Palvelut. No juu, mitäpä sitä kieltämäänkään: Helsingissä on lähes kaikki erityisosaaminen, mitä tulee mm. pikkulasten erikoisempiin ongelmiin ja -alueesta riippuen- terveysasema voi olla todellinen helmi. Julkinen liikenne toimii- vaan kun kyydissä on ties mitä hörhöä, laiha lohtu. Metrolla pääsee nopeasti ja varmasti, vaan asemat ovat 80% suht turvattomia ja kuka tahansa voi tulla kyytiin + alkaa riehumaan. Junissa ja ratikoissa ryöstetään ihmisiä nykyään, yöbusseissa kuljettajat saavat turpaansa. Kouluja on paljon, mutta koska asuntopolitiikka pistää ongelmatapauksia kivoillekin alueille, hyvämaineinenkin koulu voi kärsiä pahoista ongelmista.
Kauppoja ja kulttuuririentoja riittää, vaan perusihminen kun olen, pari isompaa kauppaa riittäisivät mainiosti. Netistä voi tilata nykyään melkein mitä vaan kotiovelle tuotuna. Oopperat ja teatterit jäävät meiltä kokematta, ainakin tässä elämänvaiheessa. Samoin kalliit ravintolat ja yöelämä keskustassa.
Mitä minä sitten maalta lähtisin etsimään? Omaa rauhaa, hiljaisuutta, omaa tilaa. Luontoa löytyy Helsingistäkin, mutta onhan se esim. Järvi-Suomessa aivan erinäköistä. En tahdo maksaa tonnin vuokraa kolmiosta, kun samalla lyhennyserällä meillä olisi alle 10 vuodessa omakotitalo jossain muualla..!
josta muutimme muutaman vuoden päästä isompaan taloon kolmanteen kaupunkiin.
Julkinen liikenne toimii- vaan kun kyydissä on ties mitä hörhöä, laiha lohtu. Metrolla pääsee nopeasti ja varmasti, vaan asemat ovat 80% suht turvattomia ja kuka tahansa voi tulla kyytiin + alkaa riehumaan. Junissa ja ratikoissa ryöstetään ihmisiä nykyään, yöbusseissa kuljettajat saavat turpaansa.
Metroasemalla en ole koskaan pelännyt, sieltähän pääsee ylisti pois. Yhtään ryöstöä en ole nähnyt, mutta kerran kuussa vartijat käyvät poistamassa jonkunnsammuneen ratikasta tai metrosta, samaan aikaan kun olen kyydissä. Huumeita etenkin ratikoissa diilataan, mutta ei se minua haittaa. Jos asenteesi julkiseen liikenteeseen on tuo on varmaan parempi muuttaa keskelle ei mitään, niin voit rauhassa körötellä omalla autollasi.
Muutimme työn perässä synnyinkaupungistamme ensin pienempään kaupunkiin ja sieltä aasialaiseen miljoonakaupunkiin jossa tälläkin hetkellä asumme. Takaisin Suomeen varmaan jossain vaiheessa, mutta ei Helsinkiin.
Kehyskuntaan kun alettiin suunnittelemaan perhettä. Niin kuin moni muukin. Kun tuli töihin menon aika tajuttiin että lapsille tulee tosi pitkät hoitopäivät ja toinen auto olis melkein pakko. Muutettiin takaisin Helsinkiin. Neliöissä hävittiin, mutta elämänlaatu parani. Lapsilla hoitopäivät saatiin tunnin lyhkäisemmiksi.
Jaa että Helsingissä narkkarit ja tappajat vaanii joka kulman takana :) No kyllähän täällä toki sattuu ja tapahtuu, mutta "tilastojen valossa vaarallisin paikkakunta asukkaalleen oli kuitenkin Nivala. Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevassa pikkukaupungissa väkivaltarikoksia kirjattiin viime vuonna peräti 22 kappaletta tuhatta asukasta kohden."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288466209176.html
Omalla käytöksellä voi vaikuttaa paljon turvallisuuteen. Jos ei liiku aamuöisin kännissä epämääräisillä kulmilla, niin ihan turvallisin mielin täällä voi asua, tietenkin.
Rakastuin mieheen, joka kutsui stadia hesaksi ja muutin miehen perässä tänne nykyiselle kotipaikkakunnalleni.
että suurin osa asukkaista on muualta tulleita. Ei tämä ainutlaatuista ole, kyllähän monessa
Yisommassa kaupungeissakin on lähikunnista muuttaneita ihmisiä, samoin mamuja.
Itse olen paljasjalkainen, olen kulkenut julkisilla työmatkat, enkä ole koskaan(!) nähnyt kuinka joku riehuu julkisissa, ikinä en ole pelännyt metroasemilla (käytän vähän) tai steissillä. Emme omista mökkiä ja vietämme kesälomatkin kaupungissa.
Ymmärrän silti ja pystyn kyllä samaistumaan ihmisiin, jotka haluavat pienempiin ympyröihin ja lähemmäksi villiä luontoa.
17 v muutin saksaan au pairiksi, sieltä tukholmaan 2 vuotta töissä, sieltä helsinkiin opiskelemaan ja töihin 11 vuotta. tapasin miehen joka kotoisin pohjanmaalta, muutettiin sinne 5 vuotta ja ihan kamala tuppukylä, ihmiset sisäänpäin kääntyneitä. Nyt ollaan erottu ja takaisin helsingissä ja ei ole ikävä!!! ainut miinus asuntojan hinnat. Ja 1 lapsi, alle kouluikäinen. olen alalla jossa tod hyvä työtilanne eteläsuomessa (oli mulla pohjanmaallakin hyvä työ) mut on ihana tunne kun voi melkein valita työpaikkansa, eri harrastus mahdollisuudet jne. Ikinä en sinne enkä muuhunkaan tuppukylään muuta, kesäloma reissu vanhempien luo ja mökille riittää, max viikko kerralaan...
Kaikkein aggressiivisimpia stadilaisia ovat nämä nuorena sinne muualta muuttaneet, jotka tuntevat oman arvonsa nousseen päästyään asumaan ihan Helsinkiin!
Maailman mittakaavassa Hki on pikkukylä, eikä siinä ole mitään pahaa, mutta nämä samat naamat aina venähtävät kun sen toteaa heille! :D