Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle ei myyty ärrällä tupakkaa

Vierailija
14.03.2012 |

ja ei ollut papereita kun ne oli autossa(passi siis)

Menin lauantai iltana ärrälle ostamaan tupakkaa,en ottanut papereita mukaan kun ne oli laukussa menin vaan lompakon kanssa.

Pyysin sinisen Lm,ja aloin kaivaa rahaa,noh myyjä kysyi henkilöllisyyspaperit kiitos,mä katoin sillee wth,sanoin että ne on autossa. Sitten myyjä sanoi en voi myydä sulle kun sulla ei ole papereita.

Mä sit sanoin ok,meen sitten alepaan ostaa röökii kun täällä ei myydä. Sain siis alepasta röökini,ja tää tapaus kyllä huvittaa.Olen siis kohta 30v ja mulla oli ihan aikuiset vaatteet,mutta huppu päässä kun oli kiharat ja olin menossä työkeikalle,niin näytin kuulemma ala-ikäiseltä :D

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jotenkin niin kakaramainen(sori vaan):"meen sit alepaan ku täälä ei myydä"

Tietenkään myyjä ei voi myydä jos niitä papereita ei ole, vaikka huomaisikin sun olevan täysikäinen.

Itse olen 33v ja minultakin kysellään vielä yllättävän usein papereita, varsinkin nyt kun tuli tuo että alle 25 vuotiailta on kysyttävä.

Vierailija
22/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei myöskään saa "vetää kysymystään takaisin". Eli jos papereita on tullut kysyttyä, niin myyjän pitää ne nähdä, ennen tuotteen myyntiä. Esimerkiksi vaikka se tuttu kaupan täti, joka tietää sinun olevan täysi-ikäinen, saattaa tottumuksesta kysyä henkkareita ja ne pitää silloin näyttää, vaikka myyjä sitten muistaisikin ikäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olutta jos 14 v lapseni on mukanani niin sitä ei myydä lain mukaan, niinkö? Itseltänikin kysyttiin vielä 2 vuotta sitten aina paperit ostaessani siideriä tai tupakkaa, ihan aina siis.

ja riittävän kauas ja opastaaa etteivät huuda että älä äiti osta sitä punkkua, sulle tulee siitä pää kipeäksi :D

Vierailija
24/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei myöskään saa "vetää kysymystään takaisin". Eli jos papereita on tullut kysyttyä, niin myyjän pitää ne nähdä, ennen tuotteen myyntiä. Esimerkiksi vaikka se tuttu kaupan täti, joka tietää sinun olevan täysi-ikäinen, saattaa tottumuksesta kysyä henkkareita ja ne pitää silloin näyttää, vaikka myyjä sitten muistaisikin ikäsi.

Vierailija
25/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olutta jos 14 v lapseni on mukanani niin sitä ei myydä lain mukaan, niinkö? Itseltänikin kysyttiin vielä 2 vuotta sitten aina paperit ostaessani siideriä tai tupakkaa, ihan aina siis.

ja riittävän kauas ja opastaaa etteivät huuda että älä äiti osta sitä punkkua, sulle tulee siitä pää kipeäksi :D

Vierailija
26/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se sinun täysi-ikäiseltä näyttävä 17-vuotiaasi ostaa alkosta juotavaa ja kuulet siitä kotona, niin ethän sitten ota yhteytä sinne alkoon ja valita, kun eivät kysyneet papereita ja myivät lapsellesi viinaa!

Nykyään on paljon nuoria, jotka näyttävät ainakin 22-vuotiailta ja sitten paljon noin 30-vuotiaita, jotka näyttävät ehkä 20-vuotiaalta. Joten kaupoissa on pakko kysyä henkkareita, koska sekä kauppa että myyjä saa hirveetä satikutia, jos myyvät viinaa alaikäiselle.

Itse ainakin tiedän näyttäväni nuorelta, enkä siis koskaan mene ostamaan alkoholia ilman papereita. Ja kyllä, olen 29-vuotias.

Ja ennemmin näytän nuorelta ja näytän paperit kuin näytän ikääni 10-vuotta vanhemmalta :)

Vierailija
27/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myyjä, ja minun on kyllä hirveän vaikea määritellä eteen tupsahtavan ihmisen ikää. Onko se teidän mielestänne helppoa?

Vierailija
28/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös silloin kun ostaja on hänen tuttunsa,jonka iän hyvin tietää tai asiakas joka käy usein ja jonka paperit on nähnyt monesti.Ne on silti kysyttävä joka kerta, jos asiakas näyttää alle 25-vuotiaalta.Näin siksi ,ettei sivustakatsojalle jää sitä kuvaa,että kaupassa ei kysytä papereita.

Vierailija
29/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ihan et mitä vittuu... onneks sillä kertaa oli henkkarit mukana. Kaverille olin luvannut ostaa juomat, kun hää oli töissä itse

Vierailija
30/51 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa myös Jos olet alle 25-vuotias, näytä henkilötodistuksesi myyjälle, kun ostat tai olet mukana seurueessa, joka ostaa alkoholijuomia. Alkossa yhdessä asioivien nuorien tulee kaikkien olla iältään ostokelpoisia.

Alkoholijuomien ostajana voit joutua selittämään, ovatko juomat menossa vain omaan käyttöösi. Jos Alkon myyjälle syntyy epäilys siitä, että juoma välitetäänkin alaikäiselle, hän ei saa lain mukaan myydä.

Alle 18-vuotias nuori voi ostaa Alkosta vain viinitarvikkeita ja lehtiä. Alkon hinnastot on tarkoitettu vain 18 vuotta täyttäneille asiakkaillemme. Myös Alkon lahjakortin ostajan täytyy olla täyttänyt 18 vuotta.

Eli ei koske taaperoita vaan teinejä!!!

Vierailija
31/51 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät ohjeistettiin kysymään paperit kaikilta,jotka näyttää alle 30 vuotiailta ettei alkoholit ja tupakat menisi vahingossakaan alaikäisille.

Vierailija
32/51 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kk sitten viimeksi esitellyt ajokorttia tupakkiostoksilla :) Ja ei se harmita, hauskaahan se :D Ihan normaalisti pukeudun jne.

Vierailija
33/51 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin tekemässä lottoa. Ajattelin mielessäni että helkkari laitoinko rastin johonkin järjestelmään että loton hinnaksi tulee yli 50 euroa (jolloin paperit pitää näyttää) ja aloin sitä tivaamaan kunnes tajusin että se kysyy ihan vaan sen loton takia:D

Kerran 46- vuotias ystäväni pelasi pelikoneita ja vartija otti takaapäin kiinni ja pyysi papereita kunnes ystäväni kääntyi ja hymyili ja sanoi kiitos. Revettiin koko poppoo nauruun vartijaa myöden.

^ Ja veikkauksen peleissähän on ikäräjana 18-vuotta jos et sattunut tietämään..

Ja kyllä, kaupan kassaa tms on ohjeistettu kysymään paperit KAIKILTA JOTKA NÄYTTÄÄ ALLE 30-VUOTIAILTA. Ja se tapahtuma pitää myös kirjata kassajärjestelmään.. Joten koittakaa vaan kantaa niitä henkkareita mukana.. :)

Vierailija
34/51 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite oon 16v meen kaupan tiskille otan yhe rööki askin eivät kysy henkilöpapereita koska oon niin vitun pitkä viinaakin saan

Vierailija
35/51 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18vuotiaalle ei saa myydä tupakka ja alkoholia tai erotiikka lehtia..

Vierailija
36/51 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkaria tulee kysyä aina kun asiakas ostaa tupakkaa, alkoholia tai erotiikka lehtiä, dvd:ssä on eri ikärajoja jne ... Lain mukaan kassan tulee noudattaa lakia. Ellei henkkaria myöskään mukana ei voi myydä tuotteen asiakkaalle. Minulla on  suoritettu ikärajapassi ja tiiän miten asiat menee :) Muista kassa voi soittaa poliisille jos asiakas häiriintyy myymälässä tai käsittelee vääriin esim.ala ikäiselle ostamassa, tai tarjoa niille nuorille tai on väkivaltainen myyjälle tai muuta epäilyttävää. Ellei poliisia soiteta niin toinen vaihtoehto vartija kutsutaan paikalle jos ne on myymälässä.

Vierailija
37/51 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika vielä koittaa, kun KUKAAN ei enää kysele papereita. Ennemmin tai myöhemmin:D

Vierailija
38/51 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 ja välillä oikeasti ihmetyttää, että aivan vakavissaanko ne myyjät miettii, että mä saatan olla alaikäinen? Ja se on lähes aika kun multa kysytään paperit. Lisäksi työpaikoilla ja muissa yhteyksissä lässytetään kuin pikkulapselle ja suurin piirtein kysytään, että olenkos mä jo muuttanut vanhempien luota. V-tu.

Enkä voi tälle mitään. Se on ilmeisesti perinnöllistä, äitiäni myös on vielä viisikymppisenäkin luultu tosi nuoreksi mikä on ihan käsittämätöntä koska jos nyt yhtään tarkemmin katsoo niin pitäisi kyllä huomata että ikää on. Ilmeisesti tämä on sitten jokin lapsen olemus joka on geeneissä eikä sille mitään mahda.

Vierailija
39/51 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lompakossa yleensä on ajokortti ja jos oli jostain syystä autossa, mikset noutanut sitä?

Vierailija
40/51 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurin osa tupakan hinnasta on pelkkää veroa, kaupalle tupakan myynnistä käteen ei jää käytännössä mitään. Että ei varmaan sitä ärrän myyjää kiinnostanut, mistä tupakkasi ostat. Eikä kyllä muutenkaan sen palkasta ole pois vaikka et jatkossa sielä kävisikään ostoksilla.

On vain hyvä, että myyjä hoitaa hommansa, eli kysyy paperit, jos hänen mielestään asiakas näyttää alle 25-vuotialta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan