Minulle ei myyty ärrällä tupakkaa
ja ei ollut papereita kun ne oli autossa(passi siis)
Menin lauantai iltana ärrälle ostamaan tupakkaa,en ottanut papereita mukaan kun ne oli laukussa menin vaan lompakon kanssa.
Pyysin sinisen Lm,ja aloin kaivaa rahaa,noh myyjä kysyi henkilöllisyyspaperit kiitos,mä katoin sillee wth,sanoin että ne on autossa. Sitten myyjä sanoi en voi myydä sulle kun sulla ei ole papereita.
Mä sit sanoin ok,meen sitten alepaan ostaa röökii kun täällä ei myydä. Sain siis alepasta röökini,ja tää tapaus kyllä huvittaa.Olen siis kohta 30v ja mulla oli ihan aikuiset vaatteet,mutta huppu päässä kun oli kiharat ja olin menossä työkeikalle,niin näytin kuulemma ala-ikäiseltä :D
Kommentit (51)
mulle ei myyty siideriä ennenkuin näytin ajokortin.
Oon 34 mies.
Mun mielestä ihan hyvä että epävarmat kassat mieluummin kysyy sen iän kuin myy uskaltamatta kysyä.
jotka näyttää heidän silmissään 25-vuotiailta tai sitä nuoremmilta...
Kysymään paperit kaikilta jotka oman arvion mukaan näyttää alle 25- vuotiailta.
mutta että kun mukana on nuorta porukkaa, niin silti pitää näyttää KAIKKIEN henkkarit?
Ja kaikkien oltava yli 18, tai alkossa jopa 21.
Se menee vähän jo ohi mun käsityskyvyn. Jos joku hakee alaikäsille viinaa, niin ei ne tuu mukaan sinne kauppaan. Ja vaikka tulisikin, niin ei se kassa sitä voi tietää kelle ne juomat tulee.
Jos joku hakee alaikäsille viinaa, niin ei ne tuu mukaan sinne kauppaan. Ja vaikka tulisikin, niin ei se kassa sitä voi tietää kelle ne juomat tulee.
Eikä voikaan tietää, sen takia kassan pitääkin kysyä kaikilta mahdollisilta. Ja kassaa kuitenkin uhataan sanktiolla väärintoimimisesta, niin on paras kysyä..
Jos joku hakee alaikäsille viinaa, niin ei ne tuu mukaan sinne kauppaan. Ja vaikka tulisikin, niin ei se kassa sitä voi tietää kelle ne juomat tulee.
Eikä voikaan tietää, sen takia kassan pitääkin kysyä kaikilta mahdollisilta. Ja kassaa kuitenkin uhataan sanktiolla väärintoimimisesta, niin on paras kysyä..
ei mun mielestä pitäisi merkitä vaikka vieressä olisi hra. Örghybfe Jupiterista.
Sinänsä asialla ei mulle ole haittaa. Ihmetyttää vaan.
Kauppias saa toki valita kelle myy ja kelle ei.
Mutta kyse on kuitenkin myyntitapahtumasta ostajan ja myyjän välillä
ei mun mielestä pitäisi merkitä vaikka vieressä olisi hra. Örghybfe Jupiterista.
Sinänsä asialla ei mulle ole haittaa. Ihmetyttää vaan.
Kauppias saa toki valita kelle myy ja kelle ei.
Valvira edellyttää, että ikärajatuotteita valvotaan tietyin käytännnöin. Tähän kaupat ovat sitoutuneita. Kaupat eivät voi siis toimia siten, että "meillä on ikärajavalvonta mutta oikeastaan haluamme juuri sinun kohdallasi tehdä kauppaa joten myymmekin sinulle". Myyjille tulee myös huteja iän arvioimisessa, sen vuoksi käytännöt ovat mitä ovat. Eli markkinatalous ei ruleta tässä asiassa.
Mutta kyse on kuitenkin myyntitapahtumasta ostajan ja myyjän välillä ei mun mielestä pitäisi merkitä vaikka vieressä olisi hra. Örghybfe Jupiterista. Sinänsä asialla ei mulle ole haittaa. Ihmetyttää vaan. Kauppias saa toki valita kelle myy ja kelle ei.
Valvira edellyttää, että ikärajatuotteita valvotaan tietyin käytännnöin. Tähän kaupat ovat sitoutuneita. Kaupat eivät voi siis toimia siten, että "meillä on ikärajavalvonta mutta oikeastaan haluamme juuri sinun kohdallasi tehdä kauppaa joten myymmekin sinulle". Myyjille tulee myös huteja iän arvioimisessa, sen vuoksi käytännöt ovat mitä ovat. Eli markkinatalous ei ruleta tässä asiassa.
selkeästi sanoin että se kelle myydään, pitää olla todistetusti täysi-ikäinen.
Mua nyppi se, että ne naapurit siinä vieressä pitää todistaa mitään. Ne on vaan mukana. Myydäänhän vaikka nyt esimerkiksi lastenrattaita työntävälle äipällekin keskaria, vaikka se vaunuissa mukana oleva selkeesti kumminkin on alaikäinen.
nuoria henkilöitä yrittää ostaa keskaria, astuu kuvioon myös välitysepäily.
Ja kuten sanoin, Valvira on penännyt kauppoja tekemään sellaiset käytännöt, joilla varmistetaan, että alkoholia ei päädy alaikäiselle. Kaikki, jotka suorittavat ns. ikärajapassin, joutuvat opiskelemaan teksteistä, että porukalta, jossa on nuoria henkilöitä ja vain yksi ostaa alkoholia, kaikilta on kysyttävä paperit. Suosittelen siis lämpimästi sinulle ikärajapassin suorittamista, jotta kykenet ymmärtämään, että kaupoilla ei ole omaa tulkintaa asiassa.
kyllä sitä epäillä saa. Kaikki ovat syyttömiä kunnes toisin todistetaan.
Poliisikin aina 'epäilee miehen ampuneen haulikolla', vaikka kaikille on ihan selvää että niinpä teki. Epäilystä on pitkä matka tuomioon. Montesquieun vallan kolmijako-oppi:
ei saa olla syyttäjä, tuomitsija eikä toimeenpaneva elin.
Mä uskon että ollaan varmaan täsmälleen samaa mieltä viinan ja tupakan välittämisestä alaikäisille, että se on väärin. Ja tiedän kyllä kaiken ikärajapassista. Mutta se vaan alkaa lähentelemään jo fasismia. Missä se raja menee, että ei saa olla nuoren näköisiä henkilöitä ostotapahtuman lähellä? aletaanko siihen merkkaamaan joku metrimääre?
olutta jos 14 v lapseni on mukanani niin sitä ei myydä lain mukaan, niinkö? Itseltänikin kysyttiin vielä 2 vuotta sitten aina paperit ostaessani siideriä tai tupakkaa, ihan aina siis.
Olen 25 vuotias ja olen tottunut siihen että aina jos ostan alkoholia niin paperit kysytään, olen aiika nuoren näköinen.
Kerran kyllä repesin nauruun, kun kävin kaupassa (jossa käyn ehkä joka päivä)taisi olla vielä hiukset saparoilla, ihan tuttu kassatäti oli. Ostin jotain ihan perus ruokatarpeita ja kun sitten kassalla vielä sanoin " niin ja 4 riviä lottoa, ilman jokeria" Niin sitten kysyttiin henkkarit! Ei ollut tullut mieleenkään että joku kysyisi paperit kun ostan lottoa, mutta tietysti jos kassa epäili alaikäiseksi :)
Tuli niin yllättäen se pyyntö että alkoi vaan naurattaa...
taaperon kanssa miten reagoivat, kun kysyt neuvoa spagettikastikkeeseen sopivan punaviinin valinnassa.
ei itseasiassa koskaan kysytty :))
Kiva huomata et vanha ketju nostettu ylös..
välttämättä näyttänyt alaikäiseltä, mutta alle 35-vuotiaalta, jolloin on ohjeena papereita kysyä. Ja tosi on, että jos et viitsi niitä autosta hakea, niin ilman jäät. Minun mielestäni aikuisella ihmisellä on aina henkkari mukana. Ja missäs sun ajokorttisi sitten oli?!
´ja mulla oli vaan 5e seteli,lompakko ja muut autossa ja ajattelin et en mä sitä tarvitse kun yhden röökiaskin ostan.. Mies ootti autossa,muuten olisin laukun ottanut messiin.
tästä lähin lompsa sitten messissa jossa kortit.
T. Ap
Nyt sä voit haukkua kaikki lähes 30v julkkikset elähtäneiksi, ja kehua täällä kuinka sä näytät kaikkien mielestä 10 vuotta ikääsi nuoremmalta.