Tietokoneosaajat, apuja!
Pari vuotta vanhasta läppäristä katosi yhtäkkiä äänet ja youtube-videot näkyvät vain "diakuvasarjoina" ilman ääniä! Onko joku päivitys vanhentunut vai mistä johtuu?! Ihanaa jos joku voi auttaa!
Kommentit (120)
... mun on pakko laittaa sulle Tero tämä:
sille Avast-palstan tyypillä oli tämä ilmotus kun se veti sillä MBR.jotain-ohjelmalla saman skannauksen kuin minä.
20:16:57.640 Disk 0 MBR [Win32:MBRoot] **ROOTKIT**mun ilmoitus on aivan prikulleen sama:
23:16:19.609 Disk 0 MBR [Win32:MBRoot] **ROOTKIT**Myöhemmin kaikkien setvintöjen jälkeen Avast-foorumin tukihenkilö sanoo tälle hemmolle selvällä enkunkielellä:
"At the moment I believe it to be a false positive - based on my other tool result, plus re-instating the MBR "
Ei voisi selkeemmin sanoa kuin "false positive", joka tarkoittaa virheellistä tunnistusta.
Joskus voi tosiaan käydä niin, että sekin erittäin kieltämättä hyvä ohjelma menee vipuun!
Mutta, tämä ei tarkoita, etteikö mulla olisi se virus. Tarkoitus oli vain sanoa, että nää tieskariongelmat on kyl tosi monimutkaisia.
Ja vau, KIITOS noista uusista vinkeistä!
foorumilta jo eilen. Tässä lisää:https://www.google.fi/search?q=MBRroot+avast&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls…
Aja nyt kuitenkin tuo Kasperskyn TDSS Killer ja sieltä sitten "Cure" jos ilmoittaa jotain.
Ei ota kauaa aikaa ja on helppokäyttöinen.
Tero
Mää teen näin! Tuun sit kertoo tulokset, jos oot langoilla niihin aikoihin, niin analysoidaan vähän tuloksia. Kuulisin sun mielipiteen miellläni siitä, et olik vaik eikö väärä vai oikee häly.
Olen itse monesti puhdistanut koneeni CCleanerilla, ja voin sanoa että pätevä ohjelma. Nopeuttaa koneen toimintaa huomattavasti.
Avast! viruksentorjuntaohjelmana on ok, mutta onko teillä palomuurit kunnossa vai onko käytössä pelkkä windowssin palomuuri? Laittakaahan ne kuntoon!
Monesti ilmaiset ohjelmat ovat jopa tehokkaampia kuin maksulliset. F-Secure on toki ok, mutta itse olen kiintynyt Comodon joka on ilmainen. Toki myös maksuversio löytyy, mutta peruskäyttöön ilmaisversiokin on loistava! Toki herjaa joskus turhasta, mutta parempi varatua tuollaisten matojen varalta.
Toivottavasti mato saadaan poistettua!
AP, kokeile päivittää Flash Player!
mä oon tää sinowal-Avast-ongelmainen, ja piti vaan sanoa, että kiitos vinkeistä! Mulla kai palomuuri on ollut Ainan nettiliittymän yhteydessä tullut. Toisaalta on ihan mahdollista, että mulla ei ole sellaista lainkaan. Täytyy selvitellä. asiaa. Onko tuo Comodon jotain palomuuriin vai virustorjuntaan liittyvää? Avastista olen tykännyt käyttöliittymän vuoksi.
Comodo on saatavana joko yhtenä pakettina missä virusturva + palomuuri TAI pelkästään virusturvana/palomuurina. En osaa sanoa yhteensopivuudesta Avastin kanssa; kokeilemalla (tai googlaamalla) se selviää.
Jos porskuttelet pelkän windownsin palomuurin varassa, olet hyvin altis hyökkäyksille! Tässä hauska kuva joka kuvastaa hyvin Windows XPn palomuuria: http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg
Tuskin tilanne uusissa käyttöjärjestelmissä on sen parempi.
noita windowsin turvajuttuja liiotellaan ihan vanhasta tavasta. Vähän sama kuin jotkut autofriikit aina sanoo että "Aijaa kyse olikin Fordista eikä autosta."
On ne aikoinaan ollu ihan kuraa, mutta mä oon surffannu vuosikaudet jo pelkällä windowsin palomuurilla. En tiiä mitä Elisan päässä on muurattu, mutta ongelmia ei mulla ole ollut.. öö... ikinä.
Enemmän mulle tuli harmaita hiuksia kun aikoinaan tietämättömyyttäni asentelin eri palomuureja just pelottelun tuloksena. En kiellä ketään asentamasta tai vaikka maksamasta muuristaan, kerron vaan oman kokemukseni.
Kyllähän mistä tahansa muurista pääsee läpi jos on osaava kaveri ja motivaatiota tunkeutua koneelle. Mutta ei kenenkään kotikoneelle kukaan ole väellä ja voimalla tulemassa. (Kysy itseltäsi: Miksi joku haluaisi tuhlata aikaansa tunkeutumalla juuri minun koneelleni?)
Kyse on yksittäisistä massaviruksista, jotka windows kyllä osaa blokata.
Tässä hauska kuva joka kuvastaa hyvin Windows XPn palomuuria: <a href="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg" alt="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg">http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg</a>
Tässä hauska kuva joka kuvastaa hyvin Windows XPn palomuuria: <a href="<a href="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg" alt="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg">http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg</a>" alt="<a href="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg" alt="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg">http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg</a>"><a href="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg</a>" alt="http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg</a>">http://www.flashki.it/foto/1197198707_windows_firewall.jpg</a></a…;
... mikä oli tossa aiemmassa viestissä joka kuvasi windowsia. Tossa mun sitaattiloorassa se ei sit enää meekään mihinkään, rikoin kai linkin :C
noita windowsin turvajuttuja liiotellaan ihan vanhasta tavasta. Vähän sama kuin jotkut autofriikit aina sanoo että "Aijaa kyse olikin Fordista eikä autosta."
On ne aikoinaan ollu ihan kuraa, mutta mä oon surffannu vuosikaudet jo pelkällä windowsin palomuurilla. En tiiä mitä Elisan päässä on muurattu, mutta ongelmia ei mulla ole ollut.. öö... ikinä.
Enemmän mulle tuli harmaita hiuksia kun aikoinaan tietämättömyyttäni asentelin eri palomuureja just pelottelun tuloksena. En kiellä ketään asentamasta tai vaikka maksamasta muuristaan, kerron vaan oman kokemukseni.Kyllähän mistä tahansa muurista pääsee läpi jos on osaava kaveri ja motivaatiota tunkeutua koneelle. Mutta ei kenenkään kotikoneelle kukaan ole väellä ja voimalla tulemassa. (Kysy itseltäsi: Miksi joku haluaisi tuhlata aikaansa tunkeutumalla juuri minun koneelleni?)
Kyse on yksittäisistä massaviruksista, jotka windows kyllä osaa blokata.
tää on JUST se mikä on ongelma: voi tehdä liian vähän tai sit, mikä pahempaa, liian paljon. Mä olen lukenut niin paljon noista ohjelmien yhteenosopivuusongelmista, että olisin varovainen ja pidättäytyisin liikaan laittamasta niitä.
Mutta toisaalta yhtä hyvä pointti on tolla edelliselläkin kirjoittalla, ja ytimekäs kuva kertoi kaiken :D : D
Mulla ei ole ollut ongelmia aiemmin, joten mulla olisi mutu, että mun palomuuri, joka saattaa olla aika vähäinen, on ollut kuitenkin riittävä.
Tässä vaiheessa alkaisin olla liki satavarma, että Avastin heuristinen, ylitarkka skannaus on kaiken takana. Mutta kerron lisää, kun pääsen kotiin.
Kiitos ihan älyttömästi kaikille kommentoijille, olen oppinut tieskareista parin päivän aikana ihan uskomattoman paljon!
tavaraa, niinkun itsekin tuossa totesit. Mä siis kirjottelin ton palomuurijutun tohon.
Mulla meni nyt vähän ohi että onko sun pöytäkoneella hidas tekstinulostulo? Se on todennäköisesti muistipohjainen ongelma. Muisti loppuu kesken ja se alkaa hidastumaan.
Ja sit tää kursorijumitus, se on taas läppärissä?
Minkä merkkinen ja mallinen se kone on? Siellä voi olla vaan bitti vinossa kaiken tän säädön jälkeen.
Mä en kuolemaksenikaan muista miten se korjaantu, voisin kuvitella että lähdin ratkomaan vaan hiirenohjaimesta, tais lähteä ihan diagnose problems. Ja vaikka se ilmotti ettei mitään vikaa, niin hiiri lakkas temppuilemasta.
Käytätkö ulkoista hiirtä vai touchpadia? Siihen padiin kerääntyy aikaa myöten rasvaa sormista, se kannattaa kanssa puhdistaa. Jos ulkoinen hiiri, niin kokeile padia, onko sama ongelma?
En keksi miten se välimuistin tyhjentäminen tai töpselin irtiottaminen auttaa, jos ei myöskin irroita akkua. Käynnistätkö sen koneen aina vaan restartilla, vai ihan "shut down"?
Se kone kannattaa aina välillä sulkea ihan aidosti kokonaan, koska pelkällä hibernatella sinne muistiin jää asetuksia.
Ihan vaan sit kun tää häslinki on ohi, niin käytä se ccleaner ja vaikka registry cleanerikin. Lähette suurimmat roskat pois koneelta. Aina kun asentaa ja poistaa ohjelmia, niistä jää jotain sinne levylle. Ne sit joskus (harvoin jos ikinä, mutta kumminkin aina just jollekin) aiheuttaa harmia.
tavaraa, niinkun itsekin tuossa totesit. Mä siis kirjottelin ton palomuurijutun tohon.
Mulla meni nyt vähän ohi että onko sun pöytäkoneella hidas tekstinulostulo? Se on todennäköisesti muistipohjainen ongelma. Muisti loppuu kesken ja se alkaa hidastumaan.
Ja sit tää kursorijumitus, se on taas läppärissä?
Minkä merkkinen ja mallinen se kone on? Siellä voi olla vaan bitti vinossa kaiken tän säädön jälkeen.
Mä en kuolemaksenikaan muista miten se korjaantu, voisin kuvitella että lähdin ratkomaan vaan hiirenohjaimesta, tais lähteä ihan diagnose problems. Ja vaikka se ilmotti ettei mitään vikaa, niin hiiri lakkas temppuilemasta.
Käytätkö ulkoista hiirtä vai touchpadia? Siihen padiin kerääntyy aikaa myöten rasvaa sormista, se kannattaa kanssa puhdistaa. Jos ulkoinen hiiri, niin kokeile padia, onko sama ongelma?
En keksi miten se välimuistin tyhjentäminen tai töpselin irtiottaminen auttaa, jos ei myöskin irroita akkua. Käynnistätkö sen koneen aina vaan restartilla, vai ihan "shut down"?
Se kone kannattaa aina välillä sulkea ihan aidosti kokonaan, koska pelkällä hibernatella sinne muistiin jää asetuksia.Ihan vaan sit kun tää häslinki on ohi, niin käytä se ccleaner ja vaikka registry cleanerikin. Lähette suurimmat roskat pois koneelta. Aina kun asentaa ja poistaa ohjelmia, niistä jää jotain sinne levylle. Ne sit joskus (harvoin jos ikinä, mutta kumminkin aina just jollekin) aiheuttaa harmia.
MOikka!
- Kaikki ongelmat on pöytäkoneessa. Kannettavasta puhun vaan hämäyksen vuoksi : D. Se on siis moitteeton verrokki, pöytäkone moniongelmainen häirikkö.
- Pöytäkone HP:n vanha räyskä (n. 6 v). Duunaan paljon kuvankäsittelyä ja sellaista, joten on siinä alkujaan ollut ihan tehojakin ja kokoa. Ei siis ihan mini mutta Adoben paketille kyllä vähä nafti.
- Hiiren ongelma ei ole mekaaninen vaan liittyy jollain käsittämättämällä tavalla nettiin. Aivan kuin joku yhteensopimattomuus joidenkin ohjelmien välillä saisi kursorin jämähtämään käynnistyvaiheessa keskelle ruutua.
- Välillä kursoriongelma menee vain siten pois, että painaa F8 ja menee vikasietotilaan. Siellä ottaa komennon "järjestä uudelleen". Sit pyytää konetta tyhjentämään netin lataus-zydeemit ja mitä niitä kaikkia on. Tämän jälkeen käynnistää ja menee siihen normaalinäkymään. Hyvässä lykyssä nyt kursori ei halvaannu. Joskus kuitenkin ei tämäkään auta. Sitten pitää vielä kerran ottaa tökkeli seinästä ja sitten kursorikin toimii.
- Käynnistys yleensä Shut down
- Ja mikä oudointa, joskus voi tehdä ihan vaan restart ja kursori toimii moitteetta.
Mysteeri juttu.
Vielä tuli mieleen, että YouTube-videot kysyvät nykyään, että saako tallentaa matskua koneelle. Joskus laitan että ei saa, joskus painan allow-namiskaa. Vaikkei viruksia tulisi, niin mitä jos Avast lukee näitä koneelle tulevia juttuja viruksina, kun on niin herkkä ja sit sekoo välillä?
on että 6v vanha kone, vaikka olisikin ollut tehomylly aikoinaan, alkaa kyllä olla kankea jo nykyohjelmille.
Mullakin alkaa sormi osottaa Adobeen.
Ei ainakaan millään tällä palstalla ehdotetuilla ohjelmilla pitäisi olla mitään yhteensopivuusongelmia hiirten kanssa. Joten vaikea keksiä mistä se vika yhtäkkiä siihen on tullu.
Jos käsitän oikein että järjestä uudelleen ja tyhjennyskäskyt löytyvät sieltä kovalevyn alta, niin defragment ja cleanup ei kyllä pitäisi niidenkään olla missään loogisessa yhteydessä hiiren toimintaan.
Toimiiko se kone muuten, paitsi hiiri? Pystytkö navigoimaan tabulaattorilla ja nuolinäppäimillä? Siis esim painat sitä näppiksen windows-näppäintä?
tai ainakin mä olettaisin, että vika olisi tullut just silloin tai vähän sen jälkeen, kun ohjelmapaketti laitettiin koneelle.
Tämä on jotenkin niin spesifi ongelma, ja niin yhtäkkiä tuli, etten jaksaisi uskoa, että olisi myöskään ajan saatossa kumuloitunut esimerkiksi siksi, että koneeseen on koko ajan tullut lisää tiedostoja ja muistin määrä vähentynyt.
Kuten sanottu, liki samat ohjelmat mulla on kannettavassa, silti toimii moitteetta, eikä ole hiiriongelmaa. Kursori jämähtää pöytäkoneessa VAIN, kun käynnistän. Muuten se toimii ihan normaalisti. Tämä on enemmän käynnistyksen kuin hiiren ongelma ehkä.
Itse veikkaisin, että kun silloin viimeksi yritin "korjata" sitä edellistä Avastin tekemää haamuilmoitusta, erilaiset päällekkäiset ja peräkkäiset virusskannaukset ja yritykset poistaa virus koneen juuresta aiheuttivat tämän.
Edellinenkin "virus" (joka ei siis ollut virus vaan Avast ilmoitti koneen normaalin jonkun palikan olevan haitallinen) oli C:n juuressa.
Olen käsittänyt, että C:n juuressa olevat örkit aktivoituvat käynnistysvaiheessa tai joka tapauksessa siellä C:ssä on käynnistyksestä vastaavia osia? No, jos juuri siellä olen väkisin Avastilla yrittänyt poistaa valevirusta, niin ehkä ei olisi maailman ihme, jos olisin tullut vaurioittaneeksi jotain, mikä liittyy käynnistykseen. Tää vaan nojatuolipäättelyä.
Ps. kirjoitan tätä tekstiä työpaikan koneella. Olen huomannut, että jos käy niin, että olen juuri kirjoittamassa ja samaan aikaan sähköpostiin tuppaa monta e-mailia, niin mun kirjoittaminen alkaa vähän hidastua. Vähä saman oloisesti kuin kotikoneella. En tiedä, onko niin, että työpaikan e-mailit skannaava virusohjelma vie niin paljon tehoa, että siksi kirjoittaminen hidastuu.
Jos näin, niin mitäpä jos kotona hidastuminen johtuu siitä, että Avast tai sit joku vakoiluohjelma joka pörää taustalla, vie mehut koneesta ja kirjoittamiseen ei jää tarpeeksi muistia?
Paha sanoa. Mulla ei ole alan koulustusta, joten toivottavasti en ärsytä, kun vänkään vastaan. Kyse voi olla hyvinkin noista mitä olet ehdottanut.
että jos pystyt navigoimaan näppiksellä kun hiiri on jämähtänyt. Pääset sinne resurssienhallintaan katsomaan ilmoittaako se esim että hiirtä ei ole, vai että hiiressä vikaa, vai että hiiri toimii moitteetta (koneen mielestä).
Jos siinä käynnistysvaiheessa on joku hiiren ajuri rikki, niin se kyllä pitäisi korjaantua sieltä asentamalla ajuri uudestaan. Ihan automaattisesti se sen tekee.
Control panel
Hardware and sound
Devices
Mouse
Hardware
Driver
Siitä sitten Update driver
Sun läppärissä on taatusti monta kertaa enemmän potkua kuin 6 vuotta vanhassa pöytäkoneessa. Se voi olla hidas vaikka olisikin samat ohjelmat. Varsinkin jos se puuhastelee siellä taustalla jotakin.
että jos pystyt navigoimaan näppiksellä kun hiiri on jämähtänyt. Pääset sinne resurssienhallintaan katsomaan ilmoittaako se esim että hiirtä ei ole, vai että hiiressä vikaa, vai että hiiri toimii moitteetta (koneen mielestä).
Jos siinä käynnistysvaiheessa on joku hiiren ajuri rikki, niin se kyllä pitäisi korjaantua sieltä asentamalla ajuri uudestaan. Ihan automaattisesti se sen tekee.
Control panel
Hardware and sound
Devices
Mouse
Hardware
Driver
Siitä sitten Update driverSun läppärissä on taatusti monta kertaa enemmän potkua kuin 6 vuotta vanhassa pöytäkoneessa. Se voi olla hidas vaikka olisikin samat ohjelmat. Varsinkin jos se puuhastelee siellä taustalla jotakin.
,,,tattis kun täsmensit. Kone aukesi nyt normisti, mutta kaatson silti tota hiiriasiaa kohta, vaikka nyt siinä ei tietty ollut mitään halvaantumista kun olisi kerrankin saanut olla!
...ja siellä oli VIRUSILMOITUS!
Tero, olit oikeassa!!!
Pyysin ohjelmaa korjaaman viruksen. Näin teki. Helppo ja hyvä ohjelma. Suosittelen kaikille. Tarvitseville laitan vielä Teron antamat linkit tähän:
********************KASPERSKY******************
http://support.kaspersky.com/faq/?qid=208283363
ja sieltä imuroit koneellesi ja purat tämän:
http://support.kaspersky.com/downloads/utils/tdsskiller.zip
*******************KÄYTÄ**********************
Pikatarkastus Avastillakin ilmoitti, että kone on puhdas, mitään ei löytynyt. Teen vielä sen pidemmän syvätarkastuksen, ilmoitan jos on jotain.
Mä löysin ehkä selityksen sille, miksi F-Secure Blacklight ei eilen löytänyt Sinowalia. Jossain Teron antamista linkeistä luin, että Blacklightiä ei enää päivitetä. EHkä se ei siis tunnista enää jotain uusimpia versioita Sinowalista tai jotain?
Laitan tähän vielä ne osoitteet, mistä Blacklight löytyy. Oma kokemukseni: sitä EI kande käyttää. EI löydä troijalaista niin tehokkaasti kuin Kaspersky.
************* F-SECURE BLACKLIGHT ****************
http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/removal/blacklight
ftp://ftp.f-secure.com/anti-virus/tools/fsbl.exe
**************** ÄLÄ KÄYTÄ ***********************
Palaan vielä jossain vaiheessa siihen mystiseen halvaantuneeseen kursoriin. En äsken löytänyt mitään kummallista koneelta siihen liittyen. Mutta nyt:
******** KIIITOS KAIKILLE AUTTAJILLE**************
******* JA HENGESSÄ MUKANA OLLEILLE!!!************
Lataa AVG Free edition 2012, laita asetukset oikein niin ei tarvii enaan pelata viruksia ja rootkit-ohjelmia. Jos virus ei poistu taman avulla niin poista palautuspisteet(restorepoint) ja skannaa uusiks niin ei ole ongelmia enaan. Jos ei auta niin formatoi kiintolevy ja kayttis uusiks ja sit heti peraan taa AVG Free, ilmainen, automaattinen skannaus ja paivitys.
Kun pääsen kotiin, skannaan koneen vielä Nordean sivuilta löytyvällä F-secure ohjelmalla. Jos se ei löydä Sinowalia, niin päädyn siihen, että sitä ei ole. F-securen ohjelma ei voi olla niin huono, etteikö löytäisi, semminkin kun Nordealle on elintärkeä nimenomaan tuo pankkiyhteyksiä kyttäävä Sinowal.
Jos siis hälytystä ei tule, mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin heivata Avast mun koneelta ja etsiä parempi ilmainen virusohjelma.
Onko kellään suosittaa helppokäyttöistä ohjelmaa?
Eli sellainen ohjelma, jonka kanssa ei ole pelkoa siitä, että pitää itse älytä rekisteröityä uudelleen käyttäjäksi tietyin väliajoin tms.
Mitä automaattisemmin kaikki pelittää, sen parempi
Lataa AVG Free edition 2012, laita asetukset oikein niin ei tarvii enaan pelata viruksia ja rootkit-ohjelmia. Jos virus ei poistu taman avulla niin poista palautuspisteet(restorepoint) ja skannaa uusiks niin ei ole ongelmia enaan. Jos ei auta niin formatoi kiintolevy ja kayttis uusiks ja sit heti peraan taa AVG Free, ilmainen, automaattinen skannaus ja paivitys. Muista laittaa Windowsin oma palomuuri paalle se riittaa tan ohjelman kanssa.
Tero
ps. laitan tosta hiiriongelmasta pohdintoja joskus kun ehdin
äläkä unohda vaihtaa niitä salasanoja.
Hyvä Tero!
vaikka meni vähän aikaa, ja nyt kone toimii taas! Äänet kuuluu ja videokuvat näkyy, jes. Vaikutti siltä että syynä koneen sekoamiseen oli Windows Update joka oli ollut aika suuri päivitys... No nyt mä en enää uskalla tehdä sitä vaikka ilmoituksiin tulee viestejä et Windows pitäis päivittää.
ap
meinaan on paha turvariski jos se jää päivittämättä.
Nythän tiedät kuinka palata takaisin jos se menee taas pieleen. Voinut jäädä joku päivitys kesken jos olet huomaamatta sulkenut tietokoneen kesken tjms.
mä oon tää sinowal-Avast-ongelmainen, ja piti vaan sanoa, että kiitos vinkeistä! Mulla kai palomuuri on ollut Ainan nettiliittymän yhteydessä tullut. Toisaalta on ihan mahdollista, että mulla ei ole sellaista lainkaan. Täytyy selvitellä. asiaa. Onko tuo Comodon jotain palomuuriin vai virustorjuntaan liittyvää? Avastista olen tykännyt käyttöliittymän vuoksi.