Mikä on ruokaisa/tukeva välipala hoitolapsille?
Olen ammatiltani perhepäivähoitaja ja lasten vanhemmilla teetettiin tässä hiljan asiakastyytyväisyyskysely. Sen tuloksena vanhemmat olivat kirjoittaneet omia kommenttejaan ja moni oli laittanut, että välipalojen pitäisi olla tukevampia/ruokaisampia.
Itse olen laittanut välipalaksi esim.
uunipannukakkua ja hilloa ja sokeria, juomana maito tai mehu
jogurttia ja lisäksi muutama hedelmän pala
leipää jossa juustoa ja leikkelettä ja kurkkua ja mehua ja lisäksi hedelmä
muroja ja mehua ja hedelmää vielä murojen jälkeen
karjalanpiirakkaa ja maitoa ja hedelmää
viiliä, jossa hilloa ja hedelmää lisäksi
kiisseliä (niin löysää, että voi juoda lasista) ja hapankorppuja
rahkaa eri marjoilla
manna-, riisi- tai kaurapuuroa ja siinä hilloa tai kiisseliä
Perjantaisin on aina jäätelö välipalana.
Minun hoitolapseni syövät päivällä aina todella paljon ja siksi en jotenkin ole ajatellut, että välipalan pitäisi olla tosi tukeva, kun syövät kotona kuitenkin iltaruoan vähän ajan päästä.
Toisaalta ei näillä ruokarahoilla tehdä paljon ruokaisampia välipaloja.
Mielelläni kuitenkin kuulisin mielipiteitä, että mikä on teidän mielestänne ruokaisa välipala ja saa toki kommentoida myös noita välipaloja, joita mainitsin lapsille antavani.
Kommentit (42)
enemmän proteiinia kehiin. Ja sokeriset herkut pois. Ei niitä tarvisi olla kuin kerran viikossa jälkkärin muodossa.
Samanlaisia meillä kotonakin syödään. Jogurttia, muroja, leipää, hedelmiä. En edes keksi, millainen olisi ruokaisampi välipala.
kotona ei tartte laittaa ruokaa kun olet hyvin syöttänyt hoidossa...sama taika takana tuossa paljossa lounasmenekissä.
Lapsiparat! Kiire tietenkin johonkin mediaseksikkääseen harrastukseen eikä aikaa ruuanlaittoon saati muuhun yhdessäoloon.
noi kaikki sun luettelemat ovat ruokaisia!
hyviltä kuulostivat.
enemmän proteiinia kehiin. Ja sokeriset herkut pois. Ei niitä tarvisi olla kuin kerran viikossa jälkkärin muodossa.
Kieltämättä tulee mieleen, että sun hoitolapset on näitä, jotka eivät kotona saa enää lämmintä ruokaa...
esim. nyt vaikka kinkkukiusauksen ja sen kanssa on esim. raejuustoa, tuorekurkkua ja paprikaa
Alussa tarjosin lapsille myös jälkiruoan, mutta se ei yleensä enää kelvannut tai sitten mahansa olivat niin täynnä, etteivät jaksaneet, joten jätin sen pois.
keitetyistä tai paistetuista munista, munakkaista saa proteiinia.
Itse vähentäisin hillojen ja sokeriherkkujen määrää ja korvaisin hedelmillä ja marjoilla. Esim. meillä lapset syövät hillon sijaan mussattuja mansikoita pakkasesta.
Mietin saa kuitenkin, että saisiko proteiinia lisätyksi. Muistan kun oma lapseni oli pienempi, niin hänellä oli aina kiljuva nälkä ennen kuin ehti kotona saamaan ruuan. halpoja proteiininlähteitä ei taida kuitenkaan paljon olla ellei sitten keitettyä/paitettua munaa leivänpäälle, yms.
Annatko perjantaisin ennen jäätelöä leipää tms?
sokeripommit pois. Eli jogurtit ja hilloviilit pois, samoin murot. Anna maustamatonta jugurttia ja viiliä, kaveriksi marjoja tai hedelmiä tai esim. omenasosetta. Kiisseliä ja pannaria voi mun mielestä silloin tällöin olla. Puuro on ok, mutta siihenkin laittaisin päälle mielummin ihan ehtoja marjoja, kuin sokerista kiisseliä.
Nälkä lapsille tulee siitä, kun saavat välipalalla nopeita hiilareita ja sitten verensokeri äkkiä laskee. Tämä kun lisätään hoitopäivän jälkeiseen väsymykseen, niin kiukku on taattu.
Proteiinia saa esim. just kananmunista ja vaikka pähkinöistä, jos lapset voivat niitä syödä. Myös raejuusto on hyvää ja rahka samoin, mutta sitähän sinulla olikin. Siitä vain sokeri ihan minimiin. Hedelmät vaihtaisin pääsääntöisesti juureksiin (porkkana, lanttu), kurkkuun, tomaattiin ja marjoihin. Erilaiset piirakat ovat usein myös ruokaisia. Karjalanpiirkankin kanssa kannattaa tarjota sitä munavoita tai leikkelettä, muutenhan se on parempi kuin valkoinen leipä.
saa maksaa 0,69e per lapsi. Jokainen voi miettiä kuinka ruokaisaa ja tukusaa sillä rahalla saa. Huomioi vielä, että summasta pitää vähentää verot ennen kuin sillä ostetaan se välipala.
Meillä maustamaton jogurtti jää syömättä, on testattu nyt kohta vuosi. Jos laitat puuroon marjoja, jää syömättä.Kananmunat ei kelpaa, pähkinät liian kalliita.
Kananmunasta, leikkeleestä (kinkkua, ei makkaraleikkelettä), juustoa, raejuustoa, leipäjuustoa. Ainut ongelma noissa on hinta, ei proteiinia taida kohtuuhinnalla saada kuin kananmunasta ja pavuista, enkä mä ole toistaiseksi keksinyt keinoa, jolla jälkimmäisiä saisi lapsille syötettyä.
mutta vaihtelun vuoksi esim.
vispipuuro leivän/tuorepalan kanssa
sämpylät, joihin voi käyttää ylijääneet puurot/perunamuusit
mysli
pitsan pala
itsetehty viili
Meillä syö lapset kyllä papuja, tosin ruoalla eikä välipalalla. Mites smoothiet lapsille? Niihin voi laittaa esim. jugurttia tai raejuustoa tai tofua tuomaan proteiinia.
Mielestäni välipalat joita teet kuulostaa hyvältä.
Laita lappu vielä vanhemmille että tällaista palautetta on tullut, tässä välipalalista ja kysy mitä ehdottavat. Laita myös välipalaan varattu rahasumma. Ehkä lapset on nälkäisiä heti kotiin päästyään (normaalia) ja vanhemmat sen vuoksi haluavat tukevammat välipalat.
En vaan jaksanut tuohon aloitukseen kaikkia kirjoittaa, siksi laitoin, että esim. näitä olen itse antanut, siinä ei kuitenkaan ollut kaikki mitä tarjoan välipalana.
ap
mutta vaihtelun vuoksi esim.
vispipuuro leivän/tuorepalan kanssa
sämpylät, joihin voi käyttää ylijääneet puurot/perunamuusit
mysli
pitsan pala
itsetehty viili
uunipannukakkua ja hilloa TAI sokeria, juomana maito tai vesi
jogurttia (maustamaton, lisäät itse vähän sokeria tai hilloa) ja lisäksi muutama hedelmän pala
leipää jossa juustoa ja leikkelettä ja kurkkua ja maitoa TAI vettä ja lisäksi hedelmä
muroja ja maito TAI vesi ja hedelmää vielä murojen jälkeen
karjalanpiirakkaa ja maitoa ja hedelmää
viiliä ja hedelmää lisäksi
kiisseliä (niin löysää, että voi juoda lasista) ja hapankorppuja
rahkaa eri marjoilla (tarkista sokerin määrää alaspäin)
manna-, riisi- tai kaurapuuroa ja kiisseliä
Perjantaisin on aina jäätelö välipalana. Ensin leipä.
Minusta nuo ovat hyviä välipaloja! Ei tarvi olla ruokasampia. Välipala on välipala ei ruoka ;)
leivän päälle, hummusta ja linssitahnaa ja sellaista. Noista yleensä lapsetkin pitävät. Halpaa proteiinia.
Minusta ruokalistasi, ap, vaikuttavat tosi hyviltä.
mahdollisimman lisäaineettomaan ruokaan. Ruisleipää tarjoan paljon lapsille, koska erityisesti näille tämänhetkisille lapsille se maistuu parhaiten.
Jokaisella hoitolapsellani on allergiaa ja siksi mm. monet juurekset ovat poissa ruokavaliosta. En siis tietenkään muilta jätä pois jotain, joka ei vain yhdelle sovi, mutta näille lapsille ei kellekään sovi juuri mikään juures.
Karjalanpiirakan kanssa on tarjolla munavoita ja juustoa ja leikkelettä
ap
sokeripommit pois. Eli jogurtit ja hilloviilit pois, samoin murot. Anna maustamatonta jugurttia ja viiliä, kaveriksi marjoja tai hedelmiä tai esim. omenasosetta. Kiisseliä ja pannaria voi mun mielestä silloin tällöin olla. Puuro on ok, mutta siihenkin laittaisin päälle mielummin ihan ehtoja marjoja, kuin sokerista kiisseliä.
Nälkä lapsille tulee siitä, kun saavat välipalalla nopeita hiilareita ja sitten verensokeri äkkiä laskee. Tämä kun lisätään hoitopäivän jälkeiseen väsymykseen, niin kiukku on taattu.
Proteiinia saa esim. just kananmunista ja vaikka pähkinöistä, jos lapset voivat niitä syödä. Myös raejuusto on hyvää ja rahka samoin, mutta sitähän sinulla olikin. Siitä vain sokeri ihan minimiin. Hedelmät vaihtaisin pääsääntöisesti juureksiin (porkkana, lanttu), kurkkuun, tomaattiin ja marjoihin. Erilaiset piirakat ovat usein myös ruokaisia. Karjalanpiirkankin kanssa kannattaa tarjota sitä munavoita tai leikkelettä, muutenhan se on parempi kuin valkoinen leipä.
Mietin saa kuitenkin, että saisiko proteiinia lisätyksi. Muistan kun oma lapseni oli pienempi, niin hänellä oli aina kiljuva nälkä ennen kuin ehti kotona saamaan ruuan. halpoja proteiininlähteitä ei taida kuitenkaan paljon olla ellei sitten keitettyä/paitettua munaa leivänpäälle, yms.
Annatko perjantaisin ennen jäätelöä leipää tms?
Tuollaisia ne välipalat on päiväkodissakin, joten mitäköhän ne vanhemmat oikein haluavat. Meinaavatko ne ettei tarvi sitten enää tehdä isompaa ruokaa kotona, jos kullannuput syövät luonasi tukevammin...?
Kysy heiltä suoraan, mikä on ruokaisampaa kuin puuro/voileivät/pannari. Mielestäni ovat oikein hyviä välipaloja!