Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on ruokaisa/tukeva välipala hoitolapsille?

Vierailija
12.03.2012 |

Olen ammatiltani perhepäivähoitaja ja lasten vanhemmilla teetettiin tässä hiljan asiakastyytyväisyyskysely. Sen tuloksena vanhemmat olivat kirjoittaneet omia kommenttejaan ja moni oli laittanut, että välipalojen pitäisi olla tukevampia/ruokaisampia.

Itse olen laittanut välipalaksi esim.

uunipannukakkua ja hilloa ja sokeria, juomana maito tai mehu

jogurttia ja lisäksi muutama hedelmän pala

leipää jossa juustoa ja leikkelettä ja kurkkua ja mehua ja lisäksi hedelmä

muroja ja mehua ja hedelmää vielä murojen jälkeen

karjalanpiirakkaa ja maitoa ja hedelmää

viiliä, jossa hilloa ja hedelmää lisäksi

kiisseliä (niin löysää, että voi juoda lasista) ja hapankorppuja

rahkaa eri marjoilla

manna-, riisi- tai kaurapuuroa ja siinä hilloa tai kiisseliä

Perjantaisin on aina jäätelö välipalana.

Minun hoitolapseni syövät päivällä aina todella paljon ja siksi en jotenkin ole ajatellut, että välipalan pitäisi olla tosi tukeva, kun syövät kotona kuitenkin iltaruoan vähän ajan päästä.

Toisaalta ei näillä ruokarahoilla tehdä paljon ruokaisampia välipaloja.

Mielelläni kuitenkin kuulisin mielipiteitä, että mikä on teidän mielestänne ruokaisa välipala ja saa toki kommentoida myös noita välipaloja, joita mainitsin lapsille antavani.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman lisäaineettomaan ruokaan. Mehuissa ei siis ole sokeria ja kaksi hoitolapsista juovat todella huonosti maitoa, hyvä kun heidät saa päivällä juomaan lasillisen.

Aloituksessa piti myös lukea että uunipannukakkua ja hilloa tai sokeria eikä hilloa ja sokeria

Jogurtti on maustamatonta ja siihen lisään yleensä marjoja

Rahkasta olen koittanut vähitellen vähentää sokeria ja nyt sitä on enää ihan vähän

ap

uunipannukakkua ja hilloa TAI sokeria, juomana maito tai vesi

jogurttia (maustamaton, lisäät itse vähän sokeria tai hilloa) ja lisäksi muutama hedelmän pala

leipää jossa juustoa ja leikkelettä ja kurkkua ja maitoa TAI vettä ja lisäksi hedelmä

muroja ja maito TAI vesi ja hedelmää vielä murojen jälkeen

karjalanpiirakkaa ja maitoa ja hedelmää

viiliä ja hedelmää lisäksi

kiisseliä (niin löysää, että voi juoda lasista) ja hapankorppuja

rahkaa eri marjoilla (tarkista sokerin määrää alaspäin)

manna-, riisi- tai kaurapuuroa ja kiisseliä

Perjantaisin on aina jäätelö välipalana. Ensin leipä.

Minusta nuo ovat hyviä välipaloja! Ei tarvi olla ruokasampia. Välipala on välipala ei ruoka ;)

Vierailija
22/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusravitsemusoppi kuuluisi teillekin ihan perusopintoihin ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo ole juuri samanlaisia välipaloja, mitä tarhassakin saa, ja siellä kai on listan laatijat saaneet perusravitsemusoppia.

Vierailija
24/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välipalat kuulostavat minusta ihan hyviltä. Minä en välttämättä ymmärrä, mitä vanhemmat haluavat, jos ap:n välipaloissa on moittimista.

Vierailija
25/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja millaisia välipaloja toivovat. Kertoisin saman, mitä olet täällä kertonut välipaloista. kysyisin, että miksi toivovat tukevampia.

Mihin aikaan syötte välipalan? Voisiko sen syömistä siirtää 10-15 minuuttia myöhemmäksi? Tämä olisi aikoinaan auttanut omalla lapsella ehkäisemään nälkäkiukkua hakiessa (en kuitenkaan kokenut, että voisin ehdottaa asiaa pph:lle)

Vierailija
26/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse sitten miettiä enempää, mitä sillä tarkoittivat.

Välipala syödään vaihtelevasti 14.15-14.30. Kyllähän sitä periaatteessa voisi vähän myöhäistää, mutta sitten saa lähteä melkeen heti sen jälkeen ulos.

Lapset lähtevät 15.45-16.30

ap

ja millaisia välipaloja toivovat. Kertoisin saman, mitä olet täällä kertonut välipaloista. kysyisin, että miksi toivovat tukevampia.

Mihin aikaan syötte välipalan? Voisiko sen syömistä siirtää 10-15 minuuttia myöhemmäksi? Tämä olisi aikoinaan auttanut omalla lapsella ehkäisemään nälkäkiukkua hakiessa (en kuitenkaan kokenut, että voisin ehdottaa asiaa pph:lle)

Vierailija
27/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostavat oikein hyviltä. Sen jäätelön voisi kyllä jättää pois :)

Vierailija
28/42 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä koko perhe karppaa.. Laitan yleensä lounaaksi jotain hiilarihöttöä, mutta välipalaksi 2 kanamunaa ja pekonia :)

Vierailija
29/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusravitsemusoppi kuuluisi teillekin ihan perusopintoihin ap.

Vierailija
30/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vaihdella?

ja meillä koko perhe karppaa.. Laitan yleensä lounaaksi jotain hiilarihöttöä, mutta välipalaksi 2 kanamunaa ja pekonia :)

Vierailija
31/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valipalaksi vahan viela hiilaria ja sokeria paalle. Ruokaisasti.

Mita jos vilkaisisit vaikka ihan tavallista ruokaympyraa?

Rasvaa ja proteiinia joka aterialle. Hiilareista tulee viela kovempi nalka ja nopeammin, kun verensokeri heittelee. Esim. tuo pannukakku on ihan kauhistus!

Vierailija
32/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hui kauhistus, en edes paheksu tuota perjantai-jätskiä.

Pannukakkuunkin on ainakin meillä päin yleensä laitettu munia, joista sitä proteiinia tulee, joten sekään ei saa haukkomaan henkeä kauhistuksesta.

Jos vanhemmat haluavat jotain lisää, niin saisivat sitten itse pakata mukaan lapsilleen. Ei kai välipalan tarkoituskaan ole olla mikään täysi ateria. Itse olisin sanonut, että kivat välipalat olet naurettavan pienellä summalla onnistunut laatimaan. Kukin tietysti tyylillään.

Vierailija
33/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillähän on samoja välipaloja ja jogurtit ovat niitä sokeripommeja, minun jogurttini ovat maustamatonta jogurttia ja marjoja.

Muutenkin ruokani ovat mahdollisimman lisäaineettomia eli voisin väittää, että parempaa kuin päiväkodin.

Mutta kerroppa sinä, että mitä proteiinipitoisia välipaloja tarjoaisit 0,69€ ruokarahalla per lapsi? Tiedän, että tämä nykyinenkin ruokani ylittää tuon ruokarahan määrän ja ruoka aina vaan kallistuu, mutta meidän ruokarahat pysyy samana. Olen valmis tekemään heti proteiinipitoisempia välipaloja, kun ruokarahojamme nostettaisiin oikealle tasolle.

ap

Rasvaa ja proteiinia joka aterialle. Hiilareista tulee viela kovempi nalka ja nopeammin, kun verensokeri heittelee. Esim. tuo pannukakku on ihan kauhistus!

Vierailija
34/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala on välipala eikä ruoka. JA lasten kuulukin olla nälkäisiä ulkoilun jälkeen ko menee kotiin...

Vierailija
35/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala on välipala eikä ruoka. JA lasten kuulukin olla nälkäisiä ulkoilun jälkeen ko menee kotiin...

Vierailija
36/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä perustelet sitten esim. päiväkodin ruoan ja välipalat? Heillähän on samoja välipaloja ja jogurtit ovat niitä sokeripommeja, minun jogurttini ovat maustamatonta jogurttia ja marjoja.

Muutenkin ruokani ovat mahdollisimman lisäaineettomia eli voisin väittää, että parempaa kuin päiväkodin.

Mutta kerroppa sinä, että mitä proteiinipitoisia välipaloja tarjoaisit 0,69€ ruokarahalla per lapsi? Tiedän, että tämä nykyinenkin ruokani ylittää tuon ruokarahan määrän ja ruoka aina vaan kallistuu, mutta meidän ruokarahat pysyy samana. Olen valmis tekemään heti proteiinipitoisempia välipaloja, kun ruokarahojamme nostettaisiin oikealle tasolle.

ap

Ei minun tarvitse kenenkaan aterioita perustella, he tehkoot sen itse. Ja sinun pitaisi avoimesti keskustella vanhempien kanssa ruokabudjetista ja siita mihin raha riittaa? Vai tietavatko he, ja olettavat etta ottaisit lisarahan omasta pussistasi???

Ymmarran ongelmasi tuon rahan suhteen, mutta jos lapselleni annettaisiin noin huonolaatuista ruokaa (makroravintoaineiden suhteen siis) kiinnittaisin kovasti huomiota siihen etta kotona syotavat ateriat ovat taydellisempia, ja mahdollisesti antaisin kotoa valipalat mukaan.

Taytyy myos muistaa etta valipalat taydentavat paaaterioita, eli valttamatta hiilihydraattivalipala ei ole niin paha jos lounas on ollut proteiinipitoinen.

Uskon etta teet parhaasi, ja toivon etta hoitolastesi vanhemmat ymmartavat missa budjettirajoissa liikutaan kun aterioita suunnitellaan.

Tsemppia!

Vierailija
37/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoteettinen sellainen. Jos rahasta ei olisi kysymys, niin mikä mielestäsi olisi se täydellinen välipala?

En haasta riitaa, olen vain utelias.

Vierailija
38/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoteettinen sellainen. Jos rahasta ei olisi kysymys, niin mikä mielestäsi olisi se täydellinen välipala?

En haasta riitaa, olen vain utelias.

Vierailija
39/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tosiaan olla ruokaisempia, eikä se olisi tuolla budjetilla edes mahdollista.

Nuo mehut on vain vähän turhia. Ainakin meidän lapset ovat tottuneet juomaan ihan vettä.

Vierailija
40/42 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä pystyisi noilla ehdoilla hoitamaan toisten lapsia, kehtaavat vielä vanhemmat valittaa! Tänä päivänä ihmiset vinkuu joka asiasta, ja joka asiaan pitää myös löytää joku syyllinen. Sinuna tekisin kaikessa rauhassa niinkuin parhaaksi näet ja jättäisin valitukset omaan arvoonsa.