ketipinor kokemuksia?
Olen jo vuosia nukkunut ketipinor (seroquel) 100mg avulla. Ainakin 6 vuotta.. Nyt sitte on tullut masennus ja lääkäri päätti että ketipitor puretaan ja tilalle mielialalääke.. No käy tämä ihan hyvin mutta nyt olen asteittan vähentänyt ketipinoria ja unet ovat menneet. En pysty nukkumaan, olo on kuin humalaisella. Uni ei tule tunteihin ja kun tulee se kestää puoli tuntia ja taas olen hereillä. Nukun yössä n. 2h. Sain vieroitusoireisiin diapamia ja se auttaa nukkumiseen kun ottaa 10mg mutta miten sitten pääsen siitä eroon?
Alkaa tulla jo aika epätoivoset ajatukset mieleen, en ikinä voisi uskoa että yhden 100mg ketipinorin lopetus olisi tällaista helvettiä. Onko joku joskus vierottanut itsensä kyseisestä lääkkeestä?
Kommentit (84)
Itse pääsin Ketipinorista eroon vasta toisen lääkkeen avulla. Sitä oli edeltänyt kolme katastrofaalista purkuyritystä. Toinen laimeampi lääke tilalle (abilify) ja sitten sitä vähitellen yhä vähemmän ja niin pääsin eroon kaikista psyyken lääkkeistä. Kokemuksesta voin sanoa, että ketiapiini on yhtä myrkkyä, josta on todella vaikea päästä eroon. Nyt voin todella hyvin ja olen tyytyväinen, että olen päässyt eroon mömmöistä. sellaisia en enää suuhuni pistä vaikka kuinka huono olo olisi. Mieluummin vaikka vedän lärvit, kuten edellinen.
Ketipinor on voimakas antipsykoottinen lääke jollaisia tulee välttää viimeiseen asti. Vaurioittaa keskushermostoa pidemmässä käytössä ja parempi lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä.
http://nmh0620.hubpages.com/hub/Seroquel-Withdrawal-It-does-get-better
Diapam on paska lääke. Kaikki jotka jotain tietää tajuaa sen. Aiheuttaa todella kummallisen olon. Seroqueliakin pitää välttää ja lääkärit syytää sitä ihmisille joista i pidä.
Onpa teillä pienet annokset Ketipinoria. Mulla reseptissä 600 mg iltaisin.
Ja joskus on päässeet lääkkeet loppumaan... ei ole tullut mitään vieroitusoireita. Ainostaan se, etten ole saanut kunnolla nukutuksi. Ei siis mitään vapinoita tai tärinöitä, sydämentykytyksiä tms....
Vaikka otan tuon 600 mg illlalla, en ole yhtään väsynyt aamulla, eikä väsytä päivällä pätkääkään.
Mä olen maaliskuusta syönyt 200 mg/ilta. Kilot pysyneet samassa (lihoin jo toisesta lääkkeestä (olanzapin)) Mieliala hyvä.
Olen nyt n.2v syöny 25-50mg päivittäin nukahtamiseen ja nyt päättäny et kaikki nappulat lopetetaa! 2 iltana en oo nyt ottanu ja uni ei tule millään, hikoiluttaa ja torkkumista 30min-1h pätkissä :/ siis ihan hirveetä tavaraa ku nyt vasta rupesin ite ottamaa selvää, et mitä se oikein on. Eipä kukaan lääkäri tai hoitaja oo sanonu yhtään saati varotellu tosta :( Voin vaa kuvitella muiden tuskaa kellä ollu isommat annokset. Voimia :)
oon lukenu kans tota sivustoa missä sanotaan että kuolen jos lopetan lääkkeen jakaikki on nyt sitte paruuttamattomasti pielessa kun mulla on 200 mg päivässä annistus. Vuosi sitten lääke purettiin pikkuhiljaa pois, ja "nukuin" jonkun väsyttävän allergialääkkeem voimin vähän aikaa kunnes tuli harhaluulot, pelot ja kuulemiset ja näkemiset vahvempina kun ikinä takas. Olin syömyt lääkettä 5 vuotta ennen lopetusta. Nut kun annos on korkeampi kuin koskaan harhat on vähentyneet, mutta olen miettinyt voiko astmani paheneminen johtua lääkkeestä... Muuten kaikkien lääkekokeilujen jälkeen olen sairastanut neutropeniaa, ja nyt kilpirauhasen vajaatoimintaa, tämä kaikki näistä myrkyistä mitä ovat mulle määränneet. Kait jokaisen sitte pitää vaan käydä oma tiensä umpikujaan se kuitenkin päättyy....
Mulla annoksena 400 mg ja nyt onnistunut samaan 200 mg.Tästä 200 mg annoksesta pudottaminen on tosi vaikeaa ajattelin ensin pudottaa 150mg:n ja sitten 125mg:n Imovane ja rivatril ittellä apuna, mutta ei ne paljon auta.
Nyt puretaan pois oon jo tiputtanut 200 mg => 75 mg ja eka uneton yö takana. #42#
Itse syön Ketipinoria 25 mg illalla. Kiloja tullut 7. Tosin olin tosi hoikka ennen lääkkeen aloittamista, nyt normaalipainoinen (172/62). Nukun hyvin tolla annoksella, enkä ole kovin motivoitunut lopettamaan. Mulla tulee nälkä aina noin puoli tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Varsinkin alussa söin ihan älyttömiä annoksia, jos en mennyt nukkumaan tunnin sisällä pillerin ottamisesta. Nyt toi ikävä sivuoire on vähentynyt. Tosin tällä hetkellä olen takaisin työelämässä, joten unirytmi on kunnossa. Enkä paljon juhli viikonloppuisin, joten viikonlopunnakin olen nukkumassa ennen kahtatoista. Mulla myös aamulääke Optipar 10 mg. Niillä olen pärjännyt toistaiseksi hyvin. Annokset on pieniä ja yritän pitää ne matalalla. Mulla oli käytössä myös Rivatril 0,5 mg, mutta se väsytti myös päivällä. En suosittele ellei ole ns kriisivaihetta päällä. Rivatriliin jää helposti koukkuun ja toleranssi kasvaa nopeesti. Uni tuli kyllä nopeesti, mutta unenlaatu oli huonoa.
Onko muita joilla ilta- ja aamulääkkeet?
Minäkin lopetin kerralla ketipinorin syönnin, meni viikon unet valvoin vain sängyssä mutta se kesti viikon, ei sekään ollut mukavaa, mutta olen eläkkeellä nukun päivällä jos uni tulis, mutta turha luulo, olen sen kokenut jo kolme kertaa. Nyt minulla on kyllä tenox apuna mutta ei sitten mitään apua siitäkään, elikkä valvoa vain pitää.
Tää on jo vanha ketju, mut etsin netistä tästä ketipinorista tietoa koska mulle määrättiin sitä 3x 25mg, aamulla yks ja illalla kaks.
Itsetuhoiset ajatukset ja yritin hypätä parvekkeelta kaveri oli onneksi paikalla ja poliisien voimalla Aurooran.
Antoivat 2 päivän lääkkeet sertralin helax 50mg ja ketipinoreita. Huomasin ahdituksen pahentuvan ketipinoreista ja uudella lääkäri ajalla sanoin etten voi syödä kyseistä lääkettä koska tulee pahempi olo ja lähes henkisesti jo kuollut olo.. Anelin ihan mitä muuta vaan paitsi ketipinoria, määräsivät sitä kuitenki noin kolmeksi viikoksi.
Mulla siis paniikki häiriö, jatkuva pahan olon tunne sekä "kireä" ahdistus ja suunnaton suru (tähän vaikuttaa läheisen kuolema) surun ja vihan tunteet tulevat ääripäinä en pysty hillitsemään itseäni vaan saatan seota täysin, kuolemasta 2kk pystyn hymyillä ja nauraa, mutta ahdistus pysyy..
En tiedä haluanko/uskallanko syödä kyseistä lääkettä, onko muita lääkkeitä näihin oireisiin miten saan lääkärin tajuamaan ettei ketipinor ole minulle hyvä lääke vaan lisää apaattisuutta ja tekemättömyyttä.. Ahdistaa ajatus edes koko noista lääkkeistä enkä oikein tiedä mitä tehdä :(( ??
[quote author="Vierailija" time="11.03.2012 klo 23:55"]
Olen jo vuosia nukkunut ketipinor (seroquel) 100mg avulla. Ainakin 6 vuotta.. Nyt sitte on tullut masennus ja lääkäri päätti että ketipitor puretaan ja tilalle mielialalääke.. No käy tämä ihan hyvin mutta nyt olen asteittan vähentänyt ketipinoria ja unet ovat menneet. En pysty nukkumaan, olo on kuin humalaisella. Uni ei tule tunteihin ja kun tulee se kestää puoli tuntia ja taas olen hereillä. Nukun yössä n. 2h. Sain vieroitusoireisiin diapamia ja se auttaa nukkumiseen kun ottaa 10mg mutta miten sitten pääsen siitä eroon?
Alkaa tulla jo aika epätoivoset ajatukset mieleen, en ikinä voisi uskoa että yhden 100mg ketipinorin lopetus olisi tällaista helvettiä. Onko joku joskus vierottanut itsensä kyseisestä lääkkeestä?
[/quote]
p://www.youtube.com/watch?v=UDlH9sV0lHU
On täällä ihmeellinen poistopolitiikka foorumilla. Lääkefirmatko määrää poistettavaksi laajalle leviävän valveutuneiden lääkärien myöntämisen: psykotropit ovat kaikki pelkkää rahastusta ja ihmisten terveydellä leikkimistä.
Katso nauha ja totea järkyttävä markkinointi ihmisten stressiin. Rahaa tehdään 27 biljardia vuosittain juurikin psykofarmakalla - enemmän kuin missää muussa lääketieteen alalla ja uusia ''tautiluokituksia'' keksitään jatkuvasti. Jokainen tunne diganostisoidaan ''sairaudeksi'' - tyyliin.
Lääkityksiä ei ole tosiasiassa edes testatttu kuin maks 4-8 viikkoa, ja mitään pitkäaikaisseuraamuksia ei tunneta. Eli jokainen asiakas on itseasiassa koekaniini.
Itsemurhariskialttius kasvaa, munuaisten, maksan -sydämen, aivosolujen hermoston häiriöt lisääntyy hermomyrkkyjen takia jne.
Miksi tällainenkin aihe on poistettavien listalla? Jos vaikka ihan mode vastaa.
Kuvastaako palsta tätä Suomen linjaa: kun ei keskustella asioista, ongelmia ei ole.
Söin ketiapiinia vajaa 5 vuotta eikä teho ollut muuta kuin taju pois ja uneen. Vasta Lamortigiini alkoi auttaa aggressiivisuuteen, mikä on minulla masennuksen oire.
Annos oli 275mg --> 325mg. Vähensin 25-50mg viikossa ja 50mg lopetin seinään kunnes en ollut nukkunut kahteen viikkoon. Sitten nostin 25mg ja aloin taas nukkua.
Lopettaminen oli helvettiä mutta selvisin siitä noin neljässä kuukaudessa, mutta tasoittui noin neljässä kuukaudessa. Lamotrigiini nostettiin 200 --> 250mg.
Minulla SSRI-lääkkeiden 8-vuotinen käyttö aiheutti "kaksisuuntaisen mielialahäiriön" - ja "sain" Ketiapiinin tilalle.
Olen onnellinen, että siitä paskasta pääsin eroon, tuli vain niin kaamea tunne että olen seuraavan lääkkeen koekaniini - kuten valitettavasi olin myös SSRI-lääkkeiden kohdalla.
Syön edelleen 25mg nukahtamiseen vaikka tiedän että kyse on oikeasti omasta päästäni. Pystyisin nukkumaan ilman (nukahdan päikkäreille helposti) mutta pelkään niin paljon unettomuutta, että otan tabun. Olen asian kanssa sinut, uskon että joku päivä nukun ilman lääkettä koko yön.
Paino on alkanut pudota hurjaa vauhtia. Ajalla kesäkuu-lokakuu on lähtenyt 5 kiloa ja voin syödä ihan mitä vaan. Kroppahan haluaa palata luonnolliseen kokoonsa. Mielialvaihelut on tasoittuneet ja pärjään Lamotrigiinilla hyvin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:21"]Tää on jo vanha ketju, mut etsin netistä tästä ketipinorista tietoa koska mulle määrättiin sitä 3x 25mg, aamulla yks ja illalla kaks.
Itsetuhoiset ajatukset ja yritin hypätä parvekkeelta kaveri oli onneksi paikalla ja poliisien voimalla Aurooran.
Antoivat 2 päivän lääkkeet sertralin helax 50mg ja ketipinoreita. Huomasin ahdituksen pahentuvan ketipinoreista ja uudella lääkäri ajalla sanoin etten voi syödä kyseistä lääkettä koska tulee pahempi olo ja lähes henkisesti jo kuollut olo.. Anelin ihan mitä muuta vaan paitsi ketipinoria, määräsivät sitä kuitenki noin kolmeksi viikoksi.
Mulla siis paniikki häiriö, jatkuva pahan olon tunne sekä "kireä" ahdistus ja suunnaton suru (tähän vaikuttaa läheisen kuolema) surun ja vihan tunteet tulevat ääripäinä en pysty hillitsemään itseäni vaan saatan seota täysin, kuolemasta 2kk pystyn hymyillä ja nauraa, mutta ahdistus pysyy..
En tiedä haluanko/uskallanko syödä kyseistä lääkettä, onko muita lääkkeitä näihin oireisiin miten saan lääkärin tajuamaan ettei ketipinor ole minulle hyvä lääke vaan lisää apaattisuutta ja tekemättömyyttä.. Ahdistaa ajatus edes koko noista lääkkeistä enkä oikein tiedä mitä tehdä :(( ??
[/quote]
Mene vain vielä lääkäriin ja kerro kaikki. Aloitukseen liittyy itsemurhariski joten ehkä pääsisit osastolle. Olo voi helpottaa jonkun viikon jälkeen.
Huonoja kokemuksia minullakin. Aloin viikon syönnin jälkeen miettimään perhesurmaa (turrutti tunteet lapsia kohtaan täysin). Lääkärin mielestä vaan olisi pitänyt jatkaa syömistä. Lopetin itse lääkkeet siihen, kun oli vielä sen verran järkeä päässä, etten tuollaisten ajatusten kanssa halunnut leikkiä.
nimimerkki: EI ikinä enää
Mä taas muutuin ssri-lääke ja neurolepti -yhdistelmästä väkivaltaseks. Lopetin sen takia.
No, miten nyt menee ja saitko lopetetuksi ja mitä tilalle, mikä vointi ja nukutko hyvin vai huonommin/paremmin?
että ketiapiini lihottaa. Lääkärien mielestä harhaluuloa. Ja vaikka lääkkeestä pääsisi eroon, kilot jää:(
lääkkeestä tulleet kilot sen kummempia ole, laihduttamalla lähtevät kyllä, kokemusta on. Usein masentuneen on kuitenkin hankala laihduttaa, jos aloitekyky on huono tai ruoka on ainoa mielihyvää tuottava asia.
Mä oon nukkunut jo pari vuotta aika hyvin Ketipinor 25 mg:lla. Otan vain yhden tabletin illalla. Ennen Ketipinoria kokeiltiin vaikka mitä muita lääkkeitä, mutta eivät mulla toimineet.
Ihan joka yö en nuku Ketipinorillakaan hyvin, mutta kahden huonon yön jälkeen kolmas on aina hyvä. Tosi vähän on enää niitä öitä, etten nukahda ollenkaan.
Mulla on nimenomaan nukahtamisongelma, eli en pysty ollenkaan nukahtamaan ilman lääkettä.
n41