Suositelkaa hyvää yläkoulua Espoossa!
Itselleni oli ihan uusi juttu, että lapsi voi hakea johonkin muuhun kuin lähikouluunsa yläkouluun. Opettaja suositteli vakavasti harkitsemaan esim. musiikki- tai luonnontiedepainotteista koulua. Onko kenkään lapsella kokemuksia kummastakaan?
Kommentit (65)
Ihmettelin tuolla kun poikani on nyt tokalla ja tuli koulusta viestiä että jos haluaa niin voi hakea johonkin "painotteiseen" kouluun kolmosesta ylöspäin, en aio hakea joten en niin tarkkaan sitä katsonut, mutta kieliä oli saksaa Mankkaanpuron koulussa ja vissiin Matinlahdessa, ja musiikkia taisi olla tarjolla jossain, mutta joo, ihmettelin vaan.
mutta mulle oli kyllä ihan uutta tietoa, että yläkoulut on jaettu näihin suurpiireihin, eikä enää mennä lähimpään kouluun, niin kuin alakouluissa.
myös alakoulut on jaettu näihin suurpiireihin. Lapselle osoitettava alakoulu ei ole välttämättä se, joka on etäisyydeltään kaikista lähin.
Edelleenkin jokaiselle osoitetaan seitsemäsluokka kaupungin puolesta.
Onko kenelläkään kokemusta Mainingin yläkoulusta?
Lapsemme luultavasti joutuu/pääsee sinne, vaikka Nöykkiö olisi matkallisesti lähempänä, mutta osoitteemme (Tillinmäki) perusteella Mainki on todennäköisesti lähikoulumme.
opettaja suositteli Olarin LUMAa..
ainakin tällä hetkellä aivan karseaa, naapurin poika koittaa sinnitella siellä 9luokkaa tällä hetkellä (tai siis ovat Saunalahdessa väistössä,mutta siis ope ja oppilaat on Mainingista). Paljon järjestyshäiriöitä ja käytösongelmia kuulemma. Meillä edessä sama tilanne 2,5 vuoden päästä. Toivon, että siihen mennessä Saunalahden ja Tillinmäen lapset toisivat vähän uusia tuulia tullessaan ko. kouluun.
Ja siis tuon Nöykkiön voit uhohtaa kokonaan, sinne ei mahdu millään ja kun julkinen liikenne on nyt rakennettu Tillinmäestä Kivenlahteen päin, sinne tässä mennään:(
en tiedä olarin koulu on kyllä aika huono poikani oli itse siellä ja kaikki oli aika huonoa opetus ja kaverit olivat kuulemamma "hikkeretuja" ja olen kyllin väsynyt kun poikani tuli aina koulusta valittaen ja hänen keskiarvonsa tippui 9,6 -> 8,9
on korkeatasoinen opetus. Lapsemme on todella tyytyväinen opiskeluun siellä.
mutta mulle oli kyllä ihan uutta tietoa, että yläkoulut on jaettu näihin suurpiireihin, eikä enää mennä lähimpään kouluun, niin kuin alakouluissa.
myös alakoulut on jaettu näihin suurpiireihin. Lapselle osoitettava alakoulu ei ole välttämättä se, joka on etäisyydeltään kaikista lähin.
mutta ei Olarista kukaan ketään lasta ole Matinkylään alakouluun laitettu.
Itse olen aikoinani käynyt musiikkipainotteisen lukion Vantaalla. Mukavaa oli.
Normaalien aineiden lisäksi oli paljon musiikkipainotteisia aineita kuten mm. musiikin teoriaa, musiikin historiaa, kuoro, yksinlaulua, soitinopetusta, tanssi jne. Näitä opiskeltiin koulussa normaalien aineiden ohella. Osa ko. kursseista oli pakollisia ja osa vapaa-ehtoisia. Koska nämä opinnot laskettiin lukion kurssikokonaisuuteen, niin joistakin perusaineista sai vastaavasti vapautuksen mm. maantieto, muuten kursseja olisi tullut aivan liikaa.
Meidän luokalla noin puolet oppilaista oli "musiikkilinjalla" ja loput kävivät tavallista lukiota.
Voin kyllä lämpimästi suositella painotettua koulua. Paljon samanhenkisiä ihmisiä, joilla on oppimismotivaatio korkealla.
Molemmat siis luonnontiedepainotteisia
Nykyään on esikoulu, alakoulu ja yläkoulu. Ennen puhuttiin ala- ja yläasteesta... Ja tämäkin oli minulle uutta :)
Mä olen täällä ihan ihmeissäni tästä Espoon meiningistä. Millään ei ole mitään merkitystä siihen, että pääsetkö haluamallesi yläasteelle - ei sillä, että missä asut tai sillä, että missä olet käynyt alakoulun ja mihin kaverit ovat menossa.
Koska suurpiirit ovat isoja ja niissä voi käytänössä lentää mihin tahansa kouluun (jopa sinne ei-hyvään tai homeiseen), niin lopputulos on se, että aika moni hakee varmaan painotetuille luokille. Kun noille painotetuille luokille on erikseen tutustumiset ja sitten vielä 3-4 tunnin pääsykokeet, niin kyllä tämä Espoon meininki meilkoiselta rodunjalostukselta tuntuu. Osalle painotusluokista pääsee vain murto-osa pyrkineistä.
Samoissa pohdinnoissa siis täälläkin ollaan. Järkevän matkan päässäkin sen koulun pitäisi olla edes julkisilla ja lisäksi vielä pitäisi päästä sisäänkin ko. luokalle. Tässä meidän suurpiirissä ei ole ainuttakaan "älyluokkaa" eli ei-atleettiselle älykölle ei edes omasta suurpiiristä löydy painotusluokkaa.
Voi niitä entisiä aikoja, jolloin vielä osoitteen perusteella tiesi, että pääsi lähikouluun tai tiesi, että sai jopa toivoa jotain kaveria samalle luokalle.
Onneksi oma poika on rohkea kuin mikä ja on jo ennenkin kulkenut pitkää koulumatkaa, mutta rasittavaa se on silti repiä poikaa irti taas kaikista kavereista.
yläkoulu ei enää määräydy osoitteen mukaan? Ellei sitten hae johonkin painotettuun opetukseen. Miten se sitten määräytyy?
Siis yläkouluille on sellaiset valtaisat piirit, joiden sisällä oppilaat sijoitetaan niihin kouluihin. Esim. Läntisessä Leppävaarassa on muistaakseni Viherlaakso, Kilonpuisto ja Karakallio ne vaihtoehdot. Niistä mihin tahansa voi joutua, jos asuu siis välillä esim. Laaksolahti tai Kilo. Aikamoinen matka on kulkea toiselta laidalta piiriä ja mahdollisesti olla se ainut, joka joutuu toiseen kouluun esim. kaveriporukasta.
Pakkosijoituksia on eri alueilla eri määrä. Jossain Espoon keskuksen alueella on yksi "hylkiökoulu", johon oman yhtenäisenkin peruskoulun alakoulun puolen oppilaista vain 6 pyrki eräänäkin vuonna yläkoulun puolelle. Arvata siis saattaa, että aika moni joutuu ko. kouluun vastoin tahtoaan.
Meillä valintaan vaikuttaa myös a-kieli.
Itselleni tuli hiukan typerä olo, kun oletin ilman muuta lapsen jatkavan lähikoulussaan yläkoulun. Lapsi alkoi itse puhua etteivät kaikki luokkakaverit jatkakaan samassa koulussa ja opettajakin otti asian esiin vanhempainvartissa. Eikä noille painotusluokille tosiaankaan välttämättä pääse ja koulumatka on onnistuttava julkisilla ettei arki mene ihan mahdottomaksi. Jotenkin en jaksa uskoa, että tuo lähikoulu olisi sen huonompi kuin muutkaan yläkoulut. Toisaalta jos lapsi itse on valmis pitkään koulumatkaan ja pääsykokeisiin niin kannustan toki yrittämään.
ap
Oleellista lienee se, että onko teidän suurpiirialueella yhtään koulua, että johon ette lasta missään nimessä halua. Joku koulu esim. tosi pahasti homeessa tai joku koulu, jossa asiat ovat muuten kovasti rempallaan, niin sit nuo painotusjutut voivat olla tärkeämpiä harkita.
Se pitää noista yllä olevista mainita, että hyvyydetä en tiedä mitään, mutta Mankkaalle oli viime vuonna vaikeampi päästä luma-luokalle kuin Olariin. Niissä siis kaikissa sama sisäänpääsykoe.
Jossain Espoon keskuksen alueella on yksi "hylkiökoulu", johon oman yhtenäisenkin peruskoulun alakoulun puolen oppilaista vain 6 pyrki eräänäkin vuonna yläkoulun puolelle. Arvata siis saattaa, että aika moni joutuu ko. kouluun vastoin tahtoaan.
Kyseessä on entinen Keski-Espoon koulu, nykyiseltä nimeltään Kirstin koulu. Siitä lakkautettiin yläkoulu vuosi sitten. Nykyään Keski-Espoon oppilasalueen yläkoulut ovat Espoon yhteislyseon koulu, Kirkkojärvi, Saarnilaakso ja Vanttila.
Meillä Olari on tosiaan lähikoulu, Kuitinmäki ei myöskään ole liian kaukana mutta Tiistilään on jo aika pitkä matka sieltä, missä asutaan.
Parin vuoden päästä on yläkoulu ajankohtainen. Lapsi on nyt musiikkiluokalla, joten voi haluta sinne pyrkiä yläkouluunkin. Sitten se Kuitinmäen koulu olisi lähin vaihtoehto. Tosin on tuo lapsi kiinnostunut luonnontieteistäkin ja myös hyvä niissä, joten saattaa halua pyrkiä sinnekin. Onneksi meillä on vielä pari vuotta aikaa miettiä, mutta mulle oli kyllä ihan uutta tietoa, että yläkoulut on jaettu näihin suurpiireihin, eikä enää mennä lähimpään kouluun, niin kuin alakouluissa.