Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suositelkaa hyvää yläkoulua Espoossa!

Vierailija
12.01.2013 |

Itselleni oli ihan uusi juttu, että lapsi voi hakea johonkin muuhun kuin lähikouluunsa yläkouluun. Opettaja suositteli vakavasti harkitsemaan esim. musiikki- tai luonnontiedepainotteista koulua. Onko kenkään lapsella kokemuksia kummastakaan?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mulla oli vanhaa tietoa.

Onko noihin kouluihin johonkin nyt tunkua? Onko joku, johon noista on helpoin päästä?

Vierailija
22/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli näköjään kirjautuminen pudonnut itsekseen pois päältä, mut edellinen olin siis mä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkoulujen valinnoissa edelleenkin on ykköspainotteena se, onko koulu hakijansa lähikoulu, sekä se, onko siellä ennestään hakijan sisaruksia.

Vierailija
24/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olarin yläkoulu on ihan loistava. Lapsi sinne matikka-luonnontiedepainotukseen, saa erinomaisen opetuksen, ja musiikinopetus on ihan omaa luokkaansa verrattuna moniin muihin kouluihin. Puhun omakohtaisesta kokemuksesta, useimmat minua opettaneet ovat siellä vieläkin. Plussaa metsän ja urheilukentän läheisyydestä. (Vetävät jotain bilsantunteja lähimaastossa.)

Vierailija
25/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mulla oli vanhaa tietoa.

Onko noihin kouluihin johonkin nyt tunkua? Onko joku, johon noista on helpoin päästä?

En tiedä. Tyttärellä on yläkouluun haku menossa, ja hänen luokaltaan suurin osa hakee kuulemma Saarnilaaksoon, ellei hae mihinkään painotettuun opetukseen. Se on tosin meitä lähin, joten se varmasti vaikuttaa.

Vierailija
26/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh... Eipä taida olla koululle kummoisia vaatimuksia jos se koulu kelpaa.

Vierailija
27/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kollegani on ollut siellä töissä ja en muista hänen sitä haukkuneen.

Vierailija
28/65 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työkaverini taas oli siellä vuosia töussä, eikä kyllä hyvää sanottavaa keksinyt... Olen myös huomannut ko. koulussa olevan kovin usein tietyt tehtävät haussa, joten vikaa on.

Vierailija
29/65 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtoreiltahan noihin varmaankin voi vastauksen saada. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esim. monet maahanmuuttajat voivat olla niitä luokan parhaita oppilaita, jos ovat tulleet vaikka ennen kouluikää jo Suomeen. Toisen polven maahanmuuttajista puhumattakaan.

Saarnilaaksossa on ainakin minun kuuleman mukaan aika vaikeasti sisään päästävä mediapainotusluokka, jonne painotetaan ma, ai, it ja ku ja todistusta käytöksineen, joten se luokka varmaan on tuon alueen "akateemisin", jos sellaista kaipaa. Oma poika sinne pyrki ja periaatteessa pääsikin, mutta menee lähemmälle painotusluokalle.

Vierailija
30/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

matinkylän koulu

Vierailija
31/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Vierailija
32/65 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainingin koulun oppilaat lähtevät pois Saunalahdesta, kun oman koulun remontti valmistuu. Sen jälkeen Saunalahden yläkoulu on kyllä varmasti rauhallinen, lapset Saunalahdesta ja Tillinmäestä.

Vierailija
33/65 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä se lähikoulu, niin mitä muita vaihtoehtoja siihen meidän alueeseen sitten kuuluu? Osaako joku vastata. Vai mistä noi löytyy kaupungin sivulta

Vierailija
34/65 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kolme lasta Nöykkiön koulussa, kaksi luma-luokalla ja yksi tavallisella luokalla. Olen ollut siihen kaikin puolin tyytyväinen. Vanhimman lapsen (kympin oppilas) alakoulussa olleet kaveriongelmat (kukaan ei halunnut olla lapseni kaveri) loppuivat tasan tarkkaan sinä päivänä, kun yläkoulun luma-luokka alkoi. Suosittelen kyllä kovasti luma-luokkaa lapselle, joka on pärjännyt koulussa selvästi keskivertoa paremmin. Siellä hän saa olla oma itsensä.

Myös Olarin koulusta ja sen luma-luokasta olen kuullut paljon hyvää.

Melban kertoma ei pidä täysin paikkaansa. On kyllä ihan totta, että Espoossa koulualueet on jaettu suurpiireihin, joissa on jokaisessa monta koulua, ja lapset jaetaan näiden koulujen kesken. Ei heitä kuitenkaan täysin sattumanvaraisesti jaeta, vaan sen jälkeen, kun kielivalinnat, painotusluokkavalinnat ja sisarusten koulut on otettu huomioon, niin lapset jaetaan eri kouluihin suurpiirin sisällä nimenomaan sen mukaan, että koulumatkat olisivat mahdollisimman lyhyitä. Toki tässä katsotaan kokonaisuutta. Yksittäisen lapsi ei välttämättä pääse kaikkein lähimpään kouluun, jos se tarkoittaisi sitä, että jonkin toisen koulumatka tulisi kohtuuttoman pitkäksi. Ei lapsia kuitenkaan määrätä suuralueen toiselta laidalta kouluun täysin vastakkaiselle rajalle.

Vierailija
35/65 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä se lähikoulu, niin mitä muita vaihtoehtoja siihen meidän alueeseen sitten kuuluu? Osaako joku vastata. Vai mistä noi löytyy kaupungin sivulta

Yläkoululaisen opas. Siinä on lueteltu suurpiirit ja niihin kuuluvat koulut.

Vierailija
36/65 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Olarin kouluun otetaan kaksi luokallista painotettuun opetukseen (luma-luokka). Ainakin aikaisemmin tämän lisäksi on otettu vain yksi tavallinen luokka (tosin viime vuoden tilanteesta en ole varma). Tähän luokkaan on otettu ainakin aikaisemmin otettu sellaisia oppilaita, joilla on ranska A-kielenä (jälleen en tiedä viime vuoden tilannetta). Joten jos lapsellasi ei ole ranskaa A-kielenä, saattaa ainoa mahdollisuus päästä Olarin yläkouluun olla hakea ja päästä luma-luokalle.

Vierailija
37/65 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olarin kanssa samaan piiriin kuuluu Kuitinmäki ja Tiistilä.

Vierailija
38/65 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne pääosin lähialueen oppilaat men lähikouluun. Ja sitten on poikkeuksia. Saa anoa.

Vierailija
39/65 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse näkisin MAHDOLLISUUTENA nämä painotusluokat; oli sitten musiikki, luma- tai ilmaisutaito - mitä näitä nyt onkaan.

Tärkeää on tietenkin lapsen oma, aito kiinnostus painotusaineisiin, siitä homma lähtee.

Vierailija
40/65 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Harkitsen muuttoa ala-asteikäisten lasteni kanssa Mikkelän-Muuralan-Kaupunginkallion alueelle. Ala-asteista on paljon tietoa netissä, mutta yläkouluista vähemmän.

Keski-Espoon yläkoulu lakkautettiin pari vuotta sitten. Oppilaat lienee sijoitettu lähiseudun yläkouluihin eli Kirkkojärven ja Saarnilaakson kouluihin? Mikä on näiden yläkoulujen oppilaiden määrä, jotka puhuvat äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia? Mikä on näiden yläkoulujen oppilaiden päästötodistusten keskiarvo? Jos ette osaa suoraan vastata, niin kertoisitteko, keneltä (henkilön nimi) näitä tietoja voi kysyä.

Ystävällisin terveisin

Kari Mäkelä