Oletko sairastanut raskausmyrkytyksen?
Kerro siitä jos olet?
Toki netistä löytää oireet ja niin pois päin, mutta olisi kiva ihan oikealta ihmiseltä kuulla kokemusta asiasta.
Mulla on pelko kokoajan, että olisin siihen sairastumassa ja kehittelen itselleni lisää oireita, tosin proteiinia virtsassa ja verenpainetta ei voi kukaan kehitellä.
Kommentit (8)
verenpaine kohosi ja virtsaan ilmestyi valkuaista. Ei muita oireita. Hätäsektio tehtiin 26+5. Lapsi kuoli 3 kk:n tehohoidon jälkeen.
pissakokeessa tuota valkuaista, yleensä tullu mulle vasta loppuvaiheessa.
Ja verenpaine on kohonnut tasaiseen tahtiin, eilen kun tutulla mittasin, oli sellaisissa lukemissa kun on ennen ollut vasta viikon 30+ jälkeen. Ja nestettä ruvannu tulemaan myöskin jo nyt nilkkoihin ja käsiin.
Olen nyt viikolla 21+ jotain, nuo pissakokeet on otettu synnytyssairaalassa, neuvola ollut viimeksi 5 viikkoa sitten, helmikuussa seuraava. Mulla on ollut myös vähän tulehdusta emättimessä sekä pissassa, voiko se tehdä tuon valkuaisen sinne?
Kauhee huoli. Mites yleisvointi, meneekö ihan väsyneeksi ja vetämättömäksi vai voiko sitä sairastaa ihan huomaamattaan?
Kiitos.
-ap-
verenpaine kohosi ja virtsaan ilmestyi valkuaista. Ei muita oireita. Hätäsektio tehtiin 26+5. Lapsi kuoli 3 kk:n tehohoidon jälkeen.
otan todella osaa.
-ap-
Eli oliskohan ollut vkolla 20-24 kun paino alkoi nousta ihan järjetöntä tahtia. Siis puhutaan jostain 2kg viikossa. Olin ku mechelin man kun kaikki nesteet kerty kehoon. Tällöin jäin saikelle. Olin pari viikkoa saikella ja sit jouduin sairaalaan kun valkuaista oli niin paljon virtsassa ja verenpaine tosi korkealla. Tyttö syntyi käynnistyksellä parin viikon sairaalassa olon jälkeen viikoilla 34.
Mä siis ainakin huomasin myös kaikki oireet. Korkea verenpaine aiheutti näköhäiriöitä, painonnousu oli järkyttävää, olo oli tosi tukkoinen, kun elimistö ei toiminut kunnolla. Ja tosiaan edellisenä iltana ennen käynnistystä mun verenpaine kävi jossain 125/180 lukemissa. Sen kyllä huomas ja jouduinkin rauhoittaville ja verenpainelääkitykselle.
Kai ne tarkistaa sultakin valkuaiset taas seuraavassa neuvolassa? Mulla ainakin tihennettiin tarkistusväliä kun vähän kohosi. Kävin muistaakseni joka toinen päivä testissä ja useammin myös ultrassa yms.
Ensinnäkin, virtsatulehdus näkyy myös proteiinina virtsassa, joten sikäli voit huokaista helpotuksesta. Tuota on kyllä seurattava silti tarkkaan, joten sinuna soittaisin neuvolaan ja sopisin ainakin niin, että virtsan saa stiksattua pari kertaa viikossa, ja verenpainetta mitataan ehkä päivittäin. Jos saat molemmat tehtyä kotona niin hyvä.
Mulla oli raskausmyrkytys kahdesti. Ekassa raskaudessa olin hirveän väsynyt ja voimaton ihan alusta saakka, sain verenpainelääkkeet ja saikkua rv20... paineet nousivat tasaisesti ja lääkkeitä lisättiin sitä mukaa. Paino nousi 16kg ja turvotusta oli älyttömästi, tosi tukala olo. Vauva syntyi rv39 suunnitellulla sektiolla ja oli vajaa 3kg ja ensipäivinä veltto. Kun alkoi saada kunnolla maitoa, piristyi ja sen jälkeen ollut täydellisen terve lapsi. Mulla paineet oli koholla sektion jälkeenkin mutta vointi parani nopeasti.
Tokassa raskaudessa voin loistavasti, paineet vähän koholla ja lääkkeet siihen vasta rv36. Paino nousi vain 7kg ja turvotusta vähemmän. Rv41 paineet nousi ja yritettiin käynnistää, lopulta taas sektio. Vauva oli taas vajaa kolmikiloinen, mutta heti pirteä ja jäntevä. Mulla taas paineet koholla mutta vointi hyvä. Nyt tämäkin vauva on parikuinen ja myös ollut kaikinpuolin terve ja kasvanut hyvin.
Jos sulla siis ei ole ollut sen ihmeemmin oireitakaan niin turha pelätä. Mulla oli ekassa raskaudessa KAIKKI oireet jo aikaisin, voin aika huonosti ja minua tarkkailtiin koko ajan. Silti meni lopulta kaikki paremmin kuin hyvin.
Todellakin silloin vointi ei ole hyvä, kun toi alkaa pahentua. Se turvotus oli mulla sitä luokkaa, että mitkään tavalliset kengät eivät menneet jalkaan vaan käytin talvella sandaaleja, joissa avoin kantapää. Limakalvot olivat niin turvoksissa, että nenäni oli pysyvästi tukossa ja makuulla oli vaikeaa hengittää missään asennossa. Olin väsynyt nukuttuani 14 tunnin yöunet. Itse olin vaan jossain sumussa, muut sanoivat että näytän hirveältä ja todella väsyneeltä.
Tämä ei varmasti vähääkään pelkoasi hälvennä, jos kerron ettei itsellä ole mitään tuntemuksia. Vain verenpaine ja valkuainen paljastivat tilanteen. Äitiyspoliklinikalla sitten kertoivat, että toisinaan ei ole niitäkään, vain vauvan pieni koko on aina raskausmyrkytyksen oire.
Ensimmäisessä raskaudessa oli ensin valkuaista ja siihen sain kaiken varalta antiootit, jos se olisikin tulehdusta ja uuden ajan muutaman päivän päästä. Silloin oli juuri viimeinen työpäiväni ennen äitiysloman alkua. Neuvolan kätilö sitten laittoi saman tien lähetteen äitiyspolille ja edelleen osastolle, ja kehotti ottamaan vauvanvaatteet mukaan. Eikä mulla ollut edes äitiysavustuspakkausta, kun olin ajatellut järjestää ne kaikki vasta äititysloman aikana.
Sama juttu seuraavillakin kerroilla, muttä myöhemmin ja lievempänä. Itse sitä tunsi olevansa ihan terve ja makaavansa suotta sairaalassa, enkä seuraavilla kerroilla lähtenytkään sinne viikkokausiksi. Lapset syntyivät terveinä, vaikkakin pienikokoisina.
Käsittääkseni pelkkä verenpaine ei vielä merkitse raskausmyrkytystä, jos sitä on ollut muutenkin ja pysyy lääkityksellä hallinnassa.
pitää olla kaikki oireet että diagnoosina toksemia l. pre-eklampsia. aika monella nousee paino ja verenpaine. sairaus paranee synnytyksellä!
jos huolettaa, kysy kätilöltäsi. aika monella nousee paino ja verenpaine ihan muutenkin :)