Mitä tienaat vuodessa sijoitusasunnosta?
Paljonko jää vuodessa viivan alle sijoitusasunnon vuokrasta verojen ja yhtiövastikkeiden jälkeen?
Kannattaako sijoitusasunto hankkia? Lainaa ei olisi pakko ottaa.
Kommentit (45)
sillä pääsee noin 5-6 prosentin tuottoon. Lainan kanssa ei kannata enää, koska korot syö tuoton aika äkkiä ja lyhennyksiinkin pitäisi olla varaa.
Ja uudesta talosta, ettei tule remonttiongelmia.
sopiva määrä lainaa esim. muutaman viime vuoden aikana (matala korkotaso) on vivuttanut sijoitetun pääoman tuoton erittäin hyväksi. Ei lainaa tarvitse pelätä, tarvitsee vain pitää se hyvin hallinnassa.
Asunto itsessään harvoin tuottaa kummoisia prosentteja. Minusta asuntosijoittaminen ei tällä hetkellä ole enää kauhean viisasta paitsi tietysti, jos on tilit pulleana ja haluaa ehdottoman kiinteän sijoituskohteen. Muuten tuotot jää näillä hinnoilla tosi alas, vuokraaminen on tullut vaikeammaksi (alhaiset korot, helppo lainansaanti -> melkein kaikki fiksut vuokralaiskandidaatit ostaa oman) ja monet vuokra-asunnot on 70-luvun taloissa, joissa alkaa isot remontit pian. Toisaalta vuokra-asunto uudemmasta talosta on aika tyyris ostos ja tuotto jää kovin alas.
Mun äiti harrasti asuntosijoittamista melkein 20 vuotta. Parhaimmillaan omisti 13 asuntoa. Nyt asuntoja on enää kaksi. Kyllästyi siihen, että tuotto vs. asunnon arvo on aika huono ja samalla vuokralaisten taso on laskenut juuri tuosta aiemmin mainitusta syystä. ASumme isossa kaupungissa, niin edes asiallisesta lähiöstä, läheltä keskustaa, ei meinaa 54m2 saunallista kaksiota saada enää vuokralle 600 Eurolla ja mielummin sitten myy ja vetää taskuunsa sen 120 000 Euroa. Pitäisi ostaa ihan keskustasta, pienehköjä (tosin ihmiset on tulleet krantuiksi ja ihan rotanloukot ei enää mene eli neliöitä vähintään 25-30) ja nehän maksaa maltaita. Opiskelijat on käytännössä enää ainoa fiksu vuokralaisryhmä ja ne haluaa pienen, muodikkaan kodin läheltä yliopistoa. Niissä vaan hinnat on myös pilvissä, koska monet papat ostaa niitä palleroilleen muutenkin. Opiskelijat on siitä hyviä, että vaikka ovat vähävaraisia, niin vuokransa maksavat hyvin ja tytöt pitää asunnotkin siisteinä.
Ja uudesta talosta, ettei tule remonttiongelmia.
Vuokratuotto jää näin alhaisemmaksi, mutta eipä ole remonttihuolia! Muista sitten se tärkein valintakriteeri: sijainti, sijainti ja sijainti.
Näin takaat sen että vuokralaisia löytyy hyvin ja vuokra on hyvällä tasolla.
Rohkeutta vaan ja homma alulle, niin kaikki asuntosijoittajat ovat joskus tehneet!
Ei ole mulla sijoitusasuntoa nyt, mutta kannattaa muistaa, että usein pks tuotot jää jonnekin 3-4% tienoille nykyään ja jossain syrjäisemmillä paikkakunnilla voi saada isojakin tuottoja, mutta jos kyseessä on joku vanha talo, niin toisaalta kohta tulevat remontit voi syödä kyllä sitten vuosienkin tuotot (esim. 1000 e/m2 maksaneeseen 70-luvun kerrostaloon tulee putkiremontti 500e/m2).
Itse harkitsen asunnon ostoa vain siksi, että meillä ei ole nyt ollenkaan kiinteää omaisuutta. Muuten pidän asuntojen hintoja nyt sijoitusasunnon ostolle liian kalliina. Usein kannattaa myös ottaa lainaa sijoitusasuntoon, niin vähentää niitä maksettavia veroja.
Tässä esimerkki, mitä esim. meidän seudulla olevasta yksiöstä voisi saada vuokraa:
hinta 165 000 euroa
vuokra 700 e
yhtiövastike 150 euroa
-> 4% tuotto ja siitä pois sitten tietty kaikki remontit yms.
...on hiukan alle 40 neliöinen pikku kaksio Turun keskustassa. Myyntihinta 180 000 euroa. Parveke, sauna. Uusi ja rauhallisella paikalla.
Voisiko tuosta n. 650-700 euroa pyytää vuokraa?
En haluaisi rahoja tililläkään makuuttaa.
Vai miten itse sijoittaisitte rahan? Tuon lisäksi on osakkeita olemassa.
ap
hyvä sijoitus. Toki ne maksavat enemmän/neliö kuin kaksio lähiöstä mutta niin se vaan menee: markalla saa markan tavaran.
Eli vuokratuotto% voi olla matalahko, mutta jos ostit asunnon 10 vuotta sitten, niin arvonnousua on tullut vähän helvetisti. toki mennyt ei ole tae tulevasta, mutta näillä koroilla ja markkinoille pumpattavalla lisärahalla uskon että asuntojen hintojen nousuvauhti ei ainakaan laske. Näin se menee, pitämällä rahat tilillä saat varmaan aikaan tulevaisuuessa negatiivisen tuoton.
Jos vuokralainen jättää vuokrat maksamatta tai tuhoaa asunnon, niin korvauksia on vaikea saada. Parin kuukauden vuokravakuus ei mitään isoa remppaa kata ja sitäkin on vaikea saada. Tai jos asunto usein vaihtuvien vuokralaisten takia Kuukaudenkin tyhjillään, niin siinä ne tuotot menee.
Jos sulla on 180 000€ sijoittaa, itse hajauttaisin osakkeisiin ja korkorahastoihin. Osakkeet on pitkällä välillä alhaalla.
Mulla Helsingissä sijoitusasunto, mun vanha opiskelijaasunto eikä se tuotto ihmeellinen ole tai sitä ei ole, kun putkirempan kuluja maksetaan... Mutta lapset kasvaa ja sitten siinä on yhdelle eka asunto.
Vuokra-vastikkeen-verot. Pääomatuloveroa vastaan taas korotetaan...
Olisi hyvä, kun olisi kiinteää omaisuutta osakkeiden lisäksi.
Ja mun on tosi vaikea tietää, mitä osakkeita ostaa. Menen ihan summanmutikassa.
Korkorahastoista mulla on vaan huonoja kokemuksia. Pankit niillä tienaa, ei sijoittaja. Sijoittaja kantaa vaan riskit.
Mökkiä ei kannata ostaa, koska molempien vanhemmilla on loma-asunnot ja niissäkään ei ehditä käydä niin usein kuin tykättäisiin. Mökki jäisi siis käyttämättä.
Ei paljon mutta jotain kuitenkin. Käytin kämpän valinnassa apuna täällä mainittua arviointityökalua (Analyytikon kohdekatsaus), antoi erittäin hyvin tietoa mistä tahansa kämpästä suomessa: https://www.vuokraisanta.fi/vuokraisanta/node/70/vuokra-asumisen-tilast…
Asuntoon tarvitset 30% hinnasta ja verot.
Esim. ostat 100 000e asunnon, vuokraat sen vaikka 500e/kk ja yv on 100e/kk.
Jos maksat koko summan kerralla, tienaat vuodessa 400*12*0.7 (pääomavero 30%) = 3360e/vuosi puhdasta tuottoa, eli 3.4% vuosituotto.
Jos otat lainaa 70t, josta korot 2% (1400/v), muuten samat numerot, saat
400*12 -1400 *0.7= 2380. Mutta tämä tuotto tulee 30t eurolle, eli tuottoprosentti on 7.93%.
Tuotot voi sitten käyttää lainan takaisin maksuun, vaikka eipä sitä aina ole pakko takaisin maksaa.
T. piensijoittaja
mutta se on aika helppoa sijoittamista.
Meillä on 3 sijoitusasuntoa, on myös 3 lastakin. Ollaan ostettu aina kun lapsi on syntynyt 1 asunto. Lyhennykseen menee vuokra + lapsilisä ja jos lapset saavat rahaa isovanhemmilta jne.
Mikään asunnoista ei ole ollut kertaakaan tyhjillään, aina on tuotto tullut ja vuokralaisen saaminen on Helsingin keskustan tuntumassa erittäin helppoa.
Itsekseen ne itseään maksaa, joten annetaan nyt muutamalle vuokra-asumisen mahdollisuus.
4800 €. 50-neliöinen kaksio pk-seudulla.
Aluksi ajattelin jotain lähiön yksiötä, johon rahankin riittäisi hyvin, mutta olen pähkäillyt, että vuokralaisen saamisessa voi olla vaikeuksia, koska tarjontaakin on enemmän syrjemmässä. Joten nyt asuntoa täytyisi olla suht' kohta' keskustassa, mutta hinta ei tietystikään saisi pompsahtaa liian korkealle. Ihan alkuperäisessä kunnossa olevaa en huoli, kylpyhuone- tai keittiöremontti täytyy olla tehtynä. Ja vastike hyvin kohtuullinen. Ajattelen myös tulevaisuutta, ja lapselleni mahdollisuutta asua keskustassa, kun siirtyy lukioon tai muuhun oppilaitokseen. Mutta kun vaatimukset asunnon suhteen lisääntyvät yhä vaikeampi löytää ihan nettisivustojen perusteella sijoitusasuntoa. Onko kukaan ostanut välittäjän avustuksella asuntoa? Siis toimeksiantona ja kuinka paljon välittäjä ottaa palkkiota tällaisesta?
Tähän palstan "sijoittajat" varmaan totevat "kullan hinta on korkealla, ei sitä kannata ostaa."
Todellisuudessa raha on yhä arvottomampaa, katsokaa sanakirjasta sana "inflaatio" ja jos ymmärrys riittää myös "hyperinflaatio".
Rahaa painetaan koko ajan lisää (velkakriisin hoito euroalueella) ja se arvo alenee. Kultaa on maankuoressa 0,2 mg tonnissa maata, sen määrää ei voi lisätä. Kaikki maailman kulta mahtuu yhteen 50 metrin uima-altaaseen.
Makselkaa asuntolainojanne ja iloitkaa plussa ja bonuskorteitanne. Velaksi ostettu "espoolainen unelma" omistaa teidät, ettekä te sitä. Elämänne "paras" sijoitus, enelmien kotitalonne todellisuudessa syö rahanne ja pakottaa työssäkäyntiin. Säästätte rahojanne mutta tuhlaatte elämäänne. Teette työtä, jota inhoatte, että voitte ostaa tarpeetonta roinaa. Samaa mitä naapureillakin on.
Itse jäin omalla sijoitusstrategiallani eläkkeelle 33- vuotiaana. Asun mahdollisimman pienessä vuokrasunnossa, metalleja on kymmeniä kiloja. Jokainen päivä on lomapäivä, elämäni loppuun asti.
Eihän noin voi tehdä, hyvänen aina. Ai miksi ei, minä ainakin tein.
Eli millä sitten elät? Myymällä sitä kultaa?
Itse ainakin tykkään, että on oma koti ja tilaa. Tykkään myös tehdä työtäni... Ei kaikki haluaisi joka päivä olla lomalla.
Riittääkö rahasi myös matkusteluun yms? Vai etkö välitä sellaisesta?
T. ap
PKS:lla vuokratuotto jää matalammaksi kuin esim. Kotkassa.
Kerro nyt vähän mitä suunnittelet, voin kommentoida asiaa sitten paremmin.