Mitä tienaat vuodessa sijoitusasunnosta?
Paljonko jää vuodessa viivan alle sijoitusasunnon vuokrasta verojen ja yhtiövastikkeiden jälkeen?
Kannattaako sijoitusasunto hankkia? Lainaa ei olisi pakko ottaa.
Kommentit (45)
Eli millä sitten elät? Myymällä sitä kultaa? Itse ainakin tykkään, että on oma koti ja tilaa. Tykkään myös tehdä työtäni... Ei kaikki haluaisi joka päivä olla lomalla. Riittääkö rahasi myös matkusteluun yms? Vai etkö välitä sellaisesta? T. ap
Ostamalla ja myymällä jalometalleja, fyysisiä ja johdannaisia. Johdannaiskaupassa ei ole oleellista laskeeko vai nouseeko metallin arvo, eniten voittaa se, joka arvaa (tai tietää) käännepisteen. Lyhyeksi myynti. Oikeaaikaiset ostopositiot ja lyhyeksimyynti-toimeksiannot tuottavat rahaa enemmän kuin tarpeeksi.
Onkohan tämä ihan oikea paikka muuten keskustella jalometallien johdannaiskaupasta.
Vähän niin kuin pelaisi pulun kanssa shakkia, se kaataa nappulat, paskoo laudalle ja lopuksi luulee, että voitti.
Matkustelu avartaa, varsinkin lompakkoa.
Matkustelu on vedätys, josta en pidä. Miksi matkustaisin paikkoihin missä on liian kuuma ja maha menee ruuasta sekaisin.
Jos haluan nähdä pyramidit, heijastan ne valkokankaalle videotykillä täällä Kaivopuiston vuokraslummissa.
Tekisitkö nykyistä työtäsi, jos siitä ei saisi ollenkaan palkkaa?
a) Jos vastaus on "en tekisi", sitten tuhlaat kallisarvoisia elämäsi päiviä.
b) jos vastaus on "tekisin", sitten olen iloinen puolestasi.
Mikäli vastauksesi on a) kehoitan lopettamaan työnteon ja minimoimaan kulutuksen. Vapautumaan. Tekemään asioita joita tekisit, jos olisit miljonääri. Mutta joudut suhteuttamaan tekemisesi tuloihisi. Muista, että parhaat asiat ovat ilmaisia. Minkä arvoinen on yksi päivä elämästäsi? Onko sillä mitään tekemistä rahan kanssa?
Sanotaan nyt niin, että jos oikein miettisin menoja, ei varmaan välttämättä tarttisi käydä töissä. Mutta tykkään työstäni, tekisin sitä varmaan harrastuksena ilman palkkaakin - mutten yhtä paljon kuin palkan kanssa.
En minäkään välitä kuumista paikoista. Mutta matkustamisesta kuitenkin.
En asu Espoossa. Mutta tykkään autoista, minusta on nautinto ajaa hyvällä autolla. Enkä tarkoita hyvällä autolla jotain perhebemaria.
Minusta tuo jalometallikauppa kuulostaa jonkinlaiselta työltä sekin. Minua ei kiinnostaisi mietiskellä, koska on oikea aika ostaa ja myydä. Olen varmaan se pulu sitten. :) Haluisin vaan sijoittaa rahat turvallisesti. Pankin neuvot on sellaisia, että niistä lihoo vaan pankin oma tili, luulen ma.
Tietysti itse päätät mikä on varma sijoitus.
Nämä ovat minun mielipiteitäni:
Asunto:
Riskit:
-arvo voi alentua
-asunto voi palaa (vakuutus tietysti korvaa)
-Remontit
-huonot vuokralaiset
-vaiva
Hyödyt:
-Arvonnousu (mahdollinen)
-pieni mutta varma tuotto
Kulta:
-on aina ollut arvokasta
-jos todella hankit 40 kpl 100g harkkoja, voit
realisoida omaisuuttasi pieninä osina, asunto on pakko myydä kerralla.
-Riski arvon täydellisestä häviämisestä on olematon, kulta on aina ollut arvokasta, kautta historian.
-Jos säilytät kultaharkot pankin tallelokerossa, on ne vakuutettu täydestä arvosta, ei riskiä varkaudesta. 4 kiloa kultaa vie tilaa noin puoli litraa, eli ei paljon.
-jos sinulla on lapsia ja heillä joskus lapsenlapsia, kumpi on pysyvämpää? Kerrostalon seinät vai 5 miljardia vuotta vanha alkuaine?
Missä on kaikki 1800- luvun sijoitusasunnot?
Kenelle ne jauhaa "varmaa 4% vuosituottoa" nykyään?
Ne on pölynä tuulessa...
Nyt menen nukkumaan, mahtavaa kun saa nukkua taas pitkään, ihan niin kuin aina.
Meillä on velattomat asunto ja talo vuokralla. Käteen jää vastikkeen ja veroken jälkeen n. 1300 €/kk käteen
just kirjasin vuokratuloa tuommoset 3500e viime vuodelle. Musta sijoitusasunto kyllä kannattaa..
31 jatkaa, siis 14600 €/v. Erittäin kannattavaa, tuskin tuli s osakekikkailuilla näin varmaa tuloa.
http://www.asuntoneuvoja.fi/tietopankki/sijoitusasunnon-tuottoprosentti/
tuotto keskimäärin 3-6 prosentin välillä, mutta asuntokohteista on saatavilla myös huomattavasti korkeampiakin tuottoja.
Mulla on sijoitusasunto Tampereella, vuokra - yv - verot on noin 3 500€ / vuosi. Nettotulot suurin piirtein samaa luokkaa kuukaudessa, eli saan siitä ikäänkuin yhden kuukauden palkan. Ei se välttämättä ole kovinkaan kannattavaa, mutta kun se on tuossa roikkunut jo pitkään, niin en ole lähtenyt sitä myymään pois.
Täällä stadissa vuokrataso on hyvä, mutta kyllä noihin on pantava pääomaakin hitosti kiinni. Joku hyvällä paikalla oleva yksiö voi olla helposti 200 tonnia. Vuokraakin saa kyllä sitten 800 e, ja jos yhtiöllä on liiketilavuokralaisia, vastiketta ei välttämättä tarvitse maksaa lainkaan. Helposti pääsee verot huomioiden semmoiseen viiden huntin about tuottoon. Mutta jos sen luukun ostaa velkarahalla, tuotolla ei kata lainaa. Eli ei kannata välttämättä siinä tapauksessa, koska lainanhoito vie nytkin, korkojen ollessa alimmillaan yli tonnin kuussa eli joudut rahoittamaan sitä vuokrakämppää viidellä huntilla kuussa seuraavat 20 vuotta... Ennen kuin se sitten alkaa tuottaa voittoa. Mutta voihan tuota ajatella myös esim. eläkesäästämisenä, koska sitten asuntolainan tultua maksetuksi se tuottaa sen viisi hunttia kuussa, ja sulla on velaton keskusta-asunto, vaikka myytäväksi if you like. Eikä stadin keskustan kämpät koskaan taida hinnassa menettää, kun muuttopaine on tänne niin kova.
Itse etsin juuri sijoitusasuntoa ja olen perehtynyt aiheeseen. Tuottoa voi saada, mutta riskiäkin on. Erityisesti nyt ,kun asuntojen hintakehitys on epävarmaa: nouseeko vai tippuuko samaan tapaan kuin 90-luvun alussa.
Tarkoitus on pitää asuntoa noin 5 vuotta ja ainakin historiaa katsoen, myyntivoittoa voi tällä hetkellä tehdä vain, jos onnistuu ostamaan asunnon ihan pilkkahintaan. Tuon tyylisissä asuntokaupoissa myyntiaika on yksi päivä ja sen jälkeen joku (sijoittaja) asunnon nappaa. Tavallisissa kaupoissa hinta on ollut plus miinus nolla tai tullut jopa alaspäin, kun verrataan aikaan n viisi vuotta taaksepäin.
Suurin riski on se, että joudut yllättäen myymään asunnon "huonolla hetkellä". Pahimmillaan teet kymppitonnien tappiot-
Sijoitusasunnon ei tarvitse olla Helsingissä tai siinä lähellä. Itse olen keskittynyt opiskelija kaupunkeihin ja hyvin pyyhkii. Esim 20km Oulusta 58000e yv 58e vuokra 440e laskelmieni mukaan pyörii 7,5% tuotoissa.
Toinen sijoitustapaus jos pysyy vasara kädessä osta pommiasunto ja remppaa. 128000e ostohinta, remonttiin 15000e ja toteutunut kauppahinta 165000. Täytyy vaan asua 2vuotta asunnossa. Muistaa pitää vaan järkipäässä ja housut jalassa. 20vuotiaana aloittanut ja 30vuotiaana olisi tarkotus nauttimaan elämästä.
Sijoitusasuntona vuonna 1999 rakennettu kerrostalokaksio. Vuokra 500€/kk
Nettotulo vuodessa noin 4000€
Vierailija kirjoitti:
sillä pääsee noin 5-6 prosentin tuottoon. Lainan kanssa ei kannata enää, koska korot syö tuoton aika äkkiä ja lyhennyksiinkin pitäisi olla varaa.
Laina nimenomaan kannattaa, korot saa täysin vähentää vuokratulosta. Jos on ylimääräistä rahaa, ne kannattaa samalla sijoittaa vaikka rahastoon ja asunto velalla.
sijoittajamies34565 kirjoitti:
Sijoitusasuntona vuonna 1999 rakennettu kerrostalokaksio. Vuokra 500€/kk
Nettotulo vuodessa noin 4000€
siis tuosta vielä verot pois eli noin 2800e
Mulla jäi myymättä kolmio kun muutin ja ostin uuden asunnon. Pistin entisen vuokralle ja nyt vuokralainen on maksanut sitä jo monta kymmentä tuhatta, vuokra 790/kk. Kuukaudessa otan omalta tililtä sen hoitoon 70 euroa, sillä on korot ja lyhennykset maksettu pankille ja yv taloyhtiölle. Kohta se on velaton. Vuokratuloa kirjaan veroilmoitukseen n. 5000 €/vuosi. (vuokraan myös mökkiäni)
Hyvä vuokralainen on ollut, vuokra tulee joka kuukausi ajallaan eikä mitään ihmeellistä.
kannattaa valita asunto ja sijainti huolella. Kannattaa myös katsoa tarkkaan kuinka paljon voi pyytää vuokraa asunnosta. katso siis myös vuokra-asuntoja. edullisempi vuokra saa asukkaan jäämään asumaan pidemmäksi aikaa mutta se myös laskee hieman tuottoprosenttia. Vaihtuvuus tuo kuitenkin enemmän kuluja.
Ei jää mitään mutta vuokralla pystyn maksamaan hoitovastikkeen, yhtiölainan ja verot. Elän palkallani ja omaa asuntolainaa ei enää ole. Talletustilillä n. 30000 joten jos tulee vuokra-asunnon kanssa ylläreitä tai vaikka entisen ja uuden vuokralaisen välillä katkos niin pystyn maksamaan vastikkeet. Asunto on maksettu kun jään eläkkeelle joten saan siitä sitten vuokratuottoja tai myyn pois ja ostan tilalle osakkeita. Ehkä asun itse siinä jossain vaiheessa kaksi vuotta että saan myytyä verottomasti jos tuon arvo nousee huomattavasti. Eläke on kuitenkin niin paljon pienempi kuin ansiotuloni. Terv. Eronnut sinkkunainen, jonka lapset jo omillaan.
..."espoolaiseen unelmaan" kuuluu myös 2 hyvää "sijoitusautoa" Audia tai BMW:tä, joilla ajetaan isoon omenaan keskittämään Danonino- ostokset. (isot bonukset).
Ja vyölaukku- matka kerran vuodessa Phukettiin, siellä huokaillaan maha täynnä thai-ruokaa. "kyllä me ollaan onnellisia, kun kaikki on niin hyvin."
Todellisuudessa suurin osa ihmisistä on sokeita ja tyhmiä valkokaulusorjia, jotka tekevät niin kuin heiltä odotetaan.
On muitakin tapoja elää...