Mitä tienaat vuodessa sijoitusasunnosta?
Paljonko jää vuodessa viivan alle sijoitusasunnon vuokrasta verojen ja yhtiövastikkeiden jälkeen?
Kannattaako sijoitusasunto hankkia? Lainaa ei olisi pakko ottaa.
Kommentit (45)
Yksiö pikkukaupungissa, puhdasta tuottoa vuodessa noin 3500€.
Verojen ja vastikkeiden jälkeen 36 000€/vuosi. Noin 3000€/kk/netto.
Aloitin nuorena ja velkaa on kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
mutta se on aika helppoa sijoittamista.
Meillä on 3 sijoitusasuntoa, on myös 3 lastakin. Ollaan ostettu aina kun lapsi on syntynyt 1 asunto. Lyhennykseen menee vuokra + lapsilisä ja jos lapset saavat rahaa isovanhemmilta jne.
Mikään asunnoista ei ole ollut kertaakaan tyhjillään, aina on tuotto tullut ja vuokralaisen saaminen on Helsingin keskustan tuntumassa erittäin helppoa.
Itsekseen ne itseään maksaa, joten annetaan nyt muutamalle vuokra-asumisen mahdollisuus.
Kerro lisää. Mikä oli alkupääoma ensimmäiseen asuntoon? Entä toiseen ja kolmanteen?
Kuinka pitkä takaisinmaksuaika lainoissa?
1. asunto, tuotto n 2500/vuosi, maksanut jo itsensä takaisin (oli niin halpa että kannattanut pitää koska ollut hyvä vuokralainen).
2. asunto jossa arvo tuplaantunut n kymmenessä vuodessa, ollut myös vuokralla eli vuokralainen maksanut vastiketta pois. Tuotto vuosien mittaan arvonnousuna n. 50 000 euroa.
3. asunto, tuotto pieneni korkojen nousun myötä 4000->0 per vuosi mutta vuokralainen maksaa koko asunnon eikä itse tarvitse lyhentää yhtiövastiketta.
4. asunto kuten edellinen mutta sain ostoalennuksena 15000 euroa, ja maksan nyt 100 e per kuukausi itse uudesta asunnosta jossa vuokralainen.
Yhteisarvo noin 850 tuhatta, pankkilainaa n 30 tuhatta, yhtiölainoja noin 180 tuhatta, tarkoitus kasvattaa kymmenessä vuodessa eläkepotti näistä. Kaikki hyvässä kunnossa, lisäksi muita pääomatuloja noin 2000 e/kk.
En osaa sanoa, kannattaako, mutta passiivista kk-tuloahan tuo on.
Minusta ainakin on mukava käydä töissä, tehdä mielekästä työtä, jota rakastan ja jossa saan jotakin aikaan, sekä asua ok-talossa jonka näin 50-vuotiaana, edelleen töissä käyvänä, olen myös maksanut, ja nyt voin ostella pikkuyksiöitä huvikseni tai lapsilleni sijoituksena. Elämäni on ihan mielekästä, ja lomiakin olen ennättänyt pitää, minulla on ok talo, pari autoa, muutama sijoitusasunto, osakkeita... ja eläkkeelle jäädessäni olen elänyt ja vaikuttanut moneen asiaan ammatissani.