Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua ystävien lapsia häihini...

Vierailija
08.03.2012 |

Olen menossa kesällä naimisiin, ja sinne on tulossa paljon ystäviäni, joilla on lapsia. Rakastan lapsia kovasti, mutta juhlat on kuitenkin aikuisten juhlat, enkä halua että puolet vieraista joutuu lähtemään kahdeksalta kotiin lapsen nukkumaan menon aikaan.

Oon lisäksi ollut kaksissa kaverini häissä, ja molemmissa kesken vihkiseremonian pienet lapset ovat alkaneet huutamaan ja itkemään. Sillon kyllä kävi sääliksi hääparia. En halua samaa kohtaloa omille häilleni.

Miten voin siis kohteliaasti ketään loukkaamatta ilmoittaa, että en halua lapsia häihini?

Toivottavasti en anna itsestäni ihan lapsien vihaaja kuvaa, koska rakastan lapsia kovasti, ja vietän heidän kanssaan paljon aikaa, mutta tuo on mulle tärkeä päivä ja haluan juhlia sitä ilman lapsia. Esim. häämeny ja juhlapaikka on suunniteltu enemmän aikuisille...

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni häät ja hautajaiset ovat koko perheen juhlat. Lasten on saatava kokemuksia erilaisista tilaisuuksista. Bileet on bileet mutta häät on perheitä ja sukuja yhdistävä juhla. Nyky meininki tosin näyttää olevan se, että ei lapsia minun päiv'ääni pilaamaan. Miten kuvittelette lasten saavan kokemusta juhlista jos ne aina dumpataan pois juhlista.

Vierailija
82/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni häät ja hautajaiset ovat koko perheen juhlat. Lasten on saatava kokemuksia erilaisista tilaisuuksista. Bileet on bileet mutta häät on perheitä ja sukuja yhdistävä juhla. Nyky meininki tosin näyttää olevan se, että ei lapsia minun päiv'ääni pilaamaan. Miten kuvittelette lasten saavan kokemusta juhlista jos ne aina dumpataan pois juhlista.

Minusta hääparilla on oikeus päättää millaiset juhlat haluavat, ja jos joku vetää herneen nenään sen takia että lapia ei kutsuta, niin voivat jäädä kotiin.

Ei se niin vaikeaa ole.

Jos meidän olisi ollut pakko järjestää perhehäitä niin ei olisi ollut varaa mennä naimsiin edes =D

Juhlia halusimme kuitenkin, mutta tosiaan, lapsia emme halunneet siihen.

Minusta juhlien pitäisi sitten olla mahdollisimman kuivat jos siinä on paljon lapsia, tyyliin skumppa ja pari lasi viiniä ruuan kanssa, mutta ei känniläisiä juhlissa jos paikalla on lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsutuilta tulee valitusta, niin varauduthan etukäteen hyvin selityksin, jos et halua katkaista välejä kaikkiin lapsiperhe-ystäviisi! Tilat rajoittavat kutsuttujen määrää, on aina hyvä selitys, samoin se, että juhlat jatkuvat niiin myöhään, että lasten kanssa osallistuminen ei onnistu.

Joku vetää herneenpalon nenäänsä joka tapauksessa, sille ei voi mitään. Järjestä häät niin kuin sinä ja miehesi haluatte, teidän juhlanne ne ovat!

miksi ihmeessä kukaan vetäisi herneen nenään? Tuskinpa kenellekään jonkun toisen ihmisen häät niin tärkeä tapahtuma on. Ja tuskinpa ne häät myöskään on ainoa tapa päästä viettämään iltaa jonnekin.

Toki joku voi kokea velvollisuudekseen tulla ja siksi napista, mutta näidenkin ihmisten pitäisi muistaa se, että on myös ihan ok jättää menemättä ja kieltäytyä kutsusta. Voi ihan kohteliaasti ilmoittaa, että "valitettavasti ei nyt päästä tulemaan lastenhoito-ongelman vuoksi, mutta oikein paljon onnea teille ja ihanaa hääpäivää". Mitään lahjaa ei tällöin toki ole kohteliasta edellyttää heidän ostavan, mutta eipä kai kukaan odottaisikaan.

Häät saa järjestää juuri siten kuin haluaa. Ja jokaisella on itse vapaus valita osallistuuko vai ei. Itse olen jättänyt menemättä häihin ihan sellaisellakin syyllä, että ne olivat eri paikkakunnalla. Yksiin häihin en osallistunut tiukan pukukoodin mukaan - olisi pitänyt ostaa teeman mukaiset erikoisvaatteet jostain naamiaisliikkeestä, mikä varmaan oli hauska pukuleikki hääparille, mutta minulla oli rahoilleni muutakin käyttöä.

Vierailija
84/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselliset lähtevät joka tapauksessa aikaisin, kuten todettua. Ja kuka jaksaisikaan kuunnella illalla lasten väsynyttä kitinää. Eli jos tavoitteena on juhlia myöhään, on syytä kartoittaa mielessään, kenellä niitä lapsia on.

Itse varmaan laittaisin myös kirkkoon pari henkilöä, joiden ainoa tehtävä olisi ohjata kiljuvat/juoksevat lapset vanhemman kanssa ulos.

Mutta tosiaan: jos joku haluaa kieltää lasten tulon häihin kokonaan, niin käyhän se. Ei kyseessä ole mikään yleisötilaisuus! :D Jokainen tekee omannäköisensä juhlat.

Vierailija
85/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oltaisiin kutsuttu, aikuisia olisi ollut 75 ja lapsia 50.

Vierailija
86/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman lapsia. Kukaan ei lähtenyt liian aikaisin lasten vuoksi ja lapset eivät vieneet huomiota. Eihän ne mitkään lastenjuhlat ole!

Oletetaan, että mulla on kaveri kouluajoilta asti. Sille on tullut mies ja kolme lasta. Haluan kutsua kaverini, mutta tulee kohtuuttoman kalliiksi, kun hän vetää mukanaan 4 ihmistä lisää. Puoliso toki kuuluu kutsua, mutta lapset jääkööt kotiin.

Vierailija
87/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestä häitä, jotta kavereideni lapset saavat kokemusta häistä. Siellä ne sitten tanssisivat isänsä kanssa tai äitinsä kanssa ja kaikki vanhempien keskittyminen menisi lastensa hyysäämiseen.

Haluan seurustella häissäni täysipainoisesti aikuisten kanssa, joilla ei ole huomio keskittynyt lasten tapakoulutukseen.

Vierailija
88/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmitti siskon puolesta hänen häissään kun mukana oli muutama lapsi. Vanhemmat höösäs niiden kanssa ja perheinä tanssivat ja puuhastelivat siellä. Veljeni ja hänen vaimonsa olivat juuri saaneet vauvan ja siskostani näki, että hän pahoitti todella mielensä kun kaikki kujersi sille vauvalle ja siskoni jäi omissa häissään, siis kuvitelkaa omissa ainutlaatuisissa häissään kakkostilalle. Toki vauva oli ihana, mutta olisi vauvan äidin pitänyt tajuta pysyä syrjässä ja antaa huomio sille tärkeimmälle eli morsiamelle.

Omiin häihini ei sitten lapsia tarvitse tuoda. Näin silloin päätin ja päätös pitää, vaikka mammat vetäisi herneet nenukkaan kun ei saa tuoda suvun juhliin vauvojaan ihailtavaksi. Se nyt vain on niin, että se on morsiamen juhla, eikä lasten juhla. Lapsella on oma päivänsä eli kastepäivä. Juhlikaa vauvaa silloin.

järjestä häitä, jotta kavereideni lapset saavat kokemusta häistä. Siellä ne sitten tanssisivat isänsä kanssa tai äitinsä kanssa ja kaikki vanhempien keskittyminen menisi lastensa hyysäämiseen.

Haluan seurustella häissäni täysipainoisesti aikuisten kanssa, joilla ei ole huomio keskittynyt lasten tapakoulutukseen.

Vierailija
89/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 vierasta. Lapsia ei oltu kutsuttu. Oli oikein mukavaa ja me hääparina saatiin olla keskipisteenä. Pikkuserkkusiskokseni jäivät pois lastenhoitoon vedoten. Kukaan muu ei mukissut mitään asiasta. Pikkuserkuillanikin oli kyse tekosyystä.

Vierailija
90/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamana vuotena kieltäytymään kaikista lapsettomista häistä, koska ei yksinkertaisesti löytynyt lapsenvahtia yöksi useammalle pienelle.

Parit pääsivät hyvin naimisiin ilman meitä. Me ilmoitimme vp kutsuna, että emme voi tulla ja vasta jos kysyttiin, että miksi, sanoin, että ei ole lapsenvahtia. Asia oli minusta ihan selvä. Vieraan ei minusta tarvitse edes kertoa syytä, miksi ei voi tulla.

Nyt lapset ovat isoja ja voimme käydä lapsettomissa häissä niin, että tulemme ennen puoltayötä kotiin. Isommat katsoo kyllä sen verran alakoululaisten perään, että tämä on onnistunut.

Helpoimpia ratkaisuja oli toki aikoinaan ne kutsut, missä kutsuttiin koko perhe. Mutta ei minun elämää kyllä harmittanut tippaakaan jos emme päässeet lapsettomiin häihin. Ei ne tosiaankaan ole vieraille mikään elämän kohokohta.

Häitä ja muita juhlia tulee ja menee.

Kyllä normaali aikuinen ihminen saa yhdeksi illaksi/yöksi itselleen lastenhoitajan järjestettyä.

Kaikilla ei ole mitään lastenhoitoapua saatavilla (esim. meillä ei olisi ollut lapsen ollessa pieni). Joskus lapsi voi olla liian pieni olemaan pitkää aikaa hoidossa, jos ei ole tottunut. Imeväisikäinen ei voi imetyksen takia jäädä. Eli kyllä joillain voi olla ihan oikeitakin syitä.

Mutta ei kai se haittaa? Ei minua ainakaan vaivaisi ollenkaan, jos jotkut häät tai muut aikuisten juhlat jäisivät vaikka imetyksen tai lastenhoidon puuttumisen vuoksi väliin. Tai sitten voi aina tehdä niin, että pariskunnasta tulee se, joka varsinaisesti tuntee hääparin (esim. morsiamen ystävä tulee, mies jää hoitamaan lapsia). Ei kai tällainen mikään ongelma ole - elämä on sellaista, joskus joku joutuu jättämään jotain väliin. Ei se mikään mielenosoitus ole. Ja tuskin se hääparinkaan päivää pilaa - kyllähän jokainen ymmärtää, etteivät kaikki pääse aina joka paikkaan.

Sinänsä lapsettomat häät ovat ihan ok, kyllähän monet syntymäpäivätkin ovat lapsettomia (pidetään esim. baarissa tms). Tästä aiheesta on usein ollut ketjuja eri foorumeilla, mutta itse en kyllä tajua, mikä tässä on ongelma ja kenelle???

Vierailija
91/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

olen tekemässä aiheesta juttua Turun Sanomiin. Olisiko täällä jotakuta Turun seudulla asuvaa, joka on järjestämässä juhlia ja haluaa niistä lapsettomat - tai sitten jotakuta, joka on erikseen järjestämässä ohjelmaa lapsille? Mielelläni haastattelisin teitä lehteen. Vastailkaapa tähän viestiin niin pistän puhelinnumeroa.

Kiitokset.

Suvi

Vierailija
92/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, jos kirjottaisit kutsuun vain, että juhlat ovat luonteeltaan sellaiset, että siellä eivät varsinkaan vilkkaammat lapset viihdy ja että siksi toivotte vieraiden tulevan, mahdollisuuksien mukaan, ilman pieniä lapsia?

Häät ovat luonteeltaan perhe- ja sukujuhlat, niihin kuuluu kaikenikäisiä vieraita. Mitä ihmeen niuhotusta on se, ettei lapsista saisi vähän ääntä lähteä? Jos joku rupeaa itkemään kirkossa, ei muuta kuin kaaso ohjaamaan parkujan vanhempineen ystävällisesti kirkon eteiseen tai ulos.

Se, että valitsee hääpaikan ei-lapsille-sopivaksi tai niin pieneksi, että sillä tekosyyllä voi karsia lapset pois, on tosi mölliä.

Vierailija
93/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ilmotus aikuisten juhlat.

Vierailija
94/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, jos kirjottaisit kutsuun vain, että juhlat ovat luonteeltaan sellaiset, että siellä eivät varsinkaan vilkkaammat lapset viihdy ja että siksi toivotte vieraiden tulevan, mahdollisuuksien mukaan, ilman pieniä lapsia?

Häät ovat luonteeltaan perhe- ja sukujuhlat, niihin kuuluu kaikenikäisiä vieraita. Mitä ihmeen niuhotusta on se, ettei lapsista saisi vähän ääntä lähteä? Jos joku rupeaa itkemään kirkossa, ei muuta kuin kaaso ohjaamaan parkujan vanhempineen ystävällisesti kirkon eteiseen tai ulos.

Se, että valitsee hääpaikan ei-lapsille-sopivaksi tai niin pieneksi, että sillä tekosyyllä voi karsia lapset pois, on tosi mölliä.

Häät ovat luonteeltaan juuri sellaiset kuin niistä hääpari haluaa tehdä. Ei ole mitään yleistä sääntöä.

Vierailija
95/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyttömme on vieläkin katkera, koska kumminsa eivät kutsuneet häntä häihin. 7-vuotiaalle häät prinsessamekkoineen olisi ollut niin kiinnostavat. Itseasiassa en vieläkään ole antanut tuota veljelleni täysin anteeksi. Kehtasikin jättää tytön kutsumatta. Ainoa sukulaislapsi ja vielä kummityttö. Perusteli sillä, että "kyllä teidän Maija voisi tulla, mutta sitten tarvisi kutsua muidenkin lapset". Höpö, höpö, ei kai kukaan kaveri siitä loukkaannu, jos siskon tyttö on paikalla, mutta heidän lapset ei. Veljen vaimolla ei ole sisaruksia ja minä olen ainoa meidän puolella, joten sen verran olisi voinut tuota lapsisääntöään höllentää ja sen yhden ainoan suvun lapsen kutsua. Joka tapauksessa lähdimme kuuden maissa, joten senkään puolesta ei olisi ollut ongelma.

Toinen omituisuus on, että häistä pitää väkisin tehdä "omannäköiset". Okei, jokainen persoonansa mukaan, mutta lähtökohtaisesti juhlat järjestetään vieraille ja sitä myöten pitää asiat miettiä. Jos kutsun meille kahville vieraita,niin tottakai pyrin tarjoilut järjestämään sen mukaan, että vieraat viihtyy. Samoin häissä pitäisi aina huomioida vieraat ensin. Jos vaikka morsiuspari ei tykkää täytekakusta ja lihasta, niin voisihan sitä huomioida sen verran vieraita, että antaa sitä lihaa ja täytekakkua. Tarjoiluthan on vieraita varten!

Vierailija
96/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan on pakko puuttua tähän riehuvaan lapsilaumaan, jota ei suvaita enää häissä, kun ovat hankalia, meluisia ja vievät huomion ja jota vanhemmat eivät kasvata. Nykyään asenne lapsiin on muuttunut vihamieliseksi. Hiljaa laulava lapsi bussissa on ärsyttävä ja vielä ärysttävämpi on se äiti, joka ei tajua laittaa lastaan hiljaiseksi. Kaupassa kovaan ääneen kyselevä lapsi estää muiden rauhallisen ostosten teon ja hidastaapa tuo vielä nopeaa ohikiitämistäkin, mokomakin! Kun alle vuoden ikäinen itkee pelästystään, puhistaan, kun kakarat ne vaan rääkyy ja vanhemmat eivät tee mitään. On vallalla asenne, että lapset eivät saa näkyä ja kuulua. Heillä ei ole ihmisarvoa, ja on noloa, jos se lapsi kysyy, puhuu, laulaa, itkee tai seisoo siinä, mistä aikuisen piti juuri mennä.

Suomi on lapsivihamielinen yhteiskunta, ja sen todistaa jo se, että ei tarvitse mennä kovin kauas etelään, kun jo huomaa, miten niihin lapsiin suhtaudutaan muualla maailmassa. Etelä-Euroopassa on isoja sukuhäitä, mutta niinpä niihin lapsiinkin suhtaudutaan lämpimästi ja ihmismäisesti, ja kaikki vauvasta vaariin ovat yhtä tärkeitä.

Ymmärrän, että jokainen haluaa häistään omanlaisensa ja häiriöttömän, ihmettelen vain sitä, missä vaiheessa siitä vauvan itkusta tai vauvan hoitamisesta tuli jotain arkielämästä poikkeavaa, tavatonta ja häiritsevää. Näin kun ei ole ollut aina.

Niin, ennen myös osattiin kasvattaa lapsia ja aikuisetkin osasivat käyttäytyä!

Nykyään kun lapsia ei voi kieltää ja lasten pitää saada jo pienenä kokea kaikki. Jos on tilanteita joissa aikuisetkaan eivät puhu tai liiku paikoiltaan niin miksi sitten lapsille pitäisi siihen suoda oikeus. Tai jos se vauva huutaa kirkossa niin miksi monet nykyajan vanhemmat ovat sitä mieltä että ei tarvitse lähteä pois paikalta?

Totta on että nykyisin monesti lapsia ei siedetä yhtään. Mutta voisitko kuvitella että vaikkapa 50-luvulla lasten olisi annettu juosta pitkin kirkon käytävää tai käydä ottamassa tarjoiluja pöydästä ennen hääparia? Tuskin. Osa vanhemmista toki osaa kasvatuksen ja kurin jalon taidon nykyisinkin mutta aika moni ei osaa, ja varmasti siksi halutaan lapsettomia juhlia.

Vierailija
97/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kyllä kuulla miten lapsettomien häiden kannattaja esittelisi asian tosiaan vaikka etelä-eurooppalaiselle. Siellä ei hidasta se että juhlat venyvät pikkutunneille tai ruokajuomana on viiniä ja vanhemmalle väelle jopa rakia/grappaa tms. Kaikenlisäksi lapset osaavat olla juoksematta ja huutamatta silloin kun ei ole soveliasta.

Suomessahan tämä ei tietenkään ole mahdollista koska..?

Vierailija
98/98 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla jo suurin osa suomalaisista häistä näita aikuisten bileitä.

Aikuisten häät on tylsiä :(. Ne on jotenkin menneet siihen suuntaan, että ovat vain bileet muiden bileiden joukossa. Niistä puuttuu se "sielu". Ennen osattiin häitä juhlia kunnolla. Nykyisin ne on jotenkin hajuttomia ja mauttomia. Morsiamet ovat tuleet suuruudenhulluiksi, ne häät on jotain itsensäkorostamisnäytelmää - ja itse häiden tarkoitus ja vieraat on unohdettu. Hoetaan vaan, että se on MUN päiväni ja mä teen niin kuin mä haluan :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän