Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua ystävien lapsia häihini...

Vierailija
08.03.2012 |

Olen menossa kesällä naimisiin, ja sinne on tulossa paljon ystäviäni, joilla on lapsia. Rakastan lapsia kovasti, mutta juhlat on kuitenkin aikuisten juhlat, enkä halua että puolet vieraista joutuu lähtemään kahdeksalta kotiin lapsen nukkumaan menon aikaan.

Oon lisäksi ollut kaksissa kaverini häissä, ja molemmissa kesken vihkiseremonian pienet lapset ovat alkaneet huutamaan ja itkemään. Sillon kyllä kävi sääliksi hääparia. En halua samaa kohtaloa omille häilleni.

Miten voin siis kohteliaasti ketään loukkaamatta ilmoittaa, että en halua lapsia häihini?

Toivottavasti en anna itsestäni ihan lapsien vihaaja kuvaa, koska rakastan lapsia kovasti, ja vietän heidän kanssaan paljon aikaa, mutta tuo on mulle tärkeä päivä ja haluan juhlia sitä ilman lapsia. Esim. häämeny ja juhlapaikka on suunniteltu enemmän aikuisille...

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienet vauvat on tietysti asia erikseen. Meilläkin kaveripiirissä kahdella tuttavallamme muutaman kuukauden ikäiset vauvat. Lähetämme heille toki kutsut, mutta emme odota heidän edes tulevan häihin kuin ehkä kirkkoon.

Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kutsun saaneet eivät ymmärrä, että heidän ei kutsusta huolimatta toivota/odoteta olevan tulossa, vaan hävyttömästi tulevat sitten niiden vauvojensa kanssa häihin ja ihan sinne hääjuhlaankin.. Kun jotkut ovat niin idiootteja, etteivät tajua että jos heille sanotaan "tervetuloa häihimme silloin ja silloin", se oikeasti tarkoittaa "ettehän vain tule"..

Muutenkin tuo "tulettehan mahdollisuuksien mukaan ilman pieniä lapsia" tarkoittaa sitä, että suuri osa kutsutuista ottaa pienet lapsensa mukaan häihin, kun asiaa ei ole suoraan kielletty.

Vierailija
42/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kyllä pärjää.

Niin. Tämä on priorisointikysymys. Minulla on nyt 8 kk ikäinen vauva, jolla on voimakas eroahdistuskausi. Jos olen illalla muutaman tunnin poissa ja vauva on isänsä ja isosisaruksensa kanssa kotona, hän itkee KOKO ajan minun perääni, lopettaa itkun heti kun pääsee syliini. Jos tähän (ohimenevään ja normaaliin) ajanjaksoon vauvan elämässä osuisi meille vanhemmille lapseton hää- tai muu kutsu, emme voisi mennä, tai minä ainakaan. Toki voisin jättää lapseni päiväksi (ja yöksi) hoitajalle itkemään, mutta tällä hetkellä priorisoin kyllä lapseni tarpeet, sori vaan. Itse menen mielelläni juhliin ilman lapsia, onhan se meille vanhemmille sata kertaa rentouttavampaa kuin juosta lasten perässä ja hiki hatussa vahtia, etteivät ole häiriöksi jne. Mutta sitten on näitä kausia, kun vanhemmuuteen kuuluu tietty epäitsekkyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätini häistä. Olin toki jo ehkä 10, mutta meitä oli monta tuon ikäistä ja sitten vahdimme pienempiä. Leikitiin omia leikkejä ja tansittiin jenkkaa. Harmi, että nykyään ollaan niin itsekeskeisiä ja halutaan tämmöiset muistot evätä lapsilta :(

No, voithan sä kutsua omiin häihisi vastapainoksi sitten vaikka kaikki kylän penskat ilman vanhempiaan vaikka.

Mitä helvetin itsekeskeisyyttä se on jos haluaa pitää juhlat juhlat kavereilleen ja aikuisille sukulaisille? Itsekeskeisiä on ne jotka ovat lapsiaan tunkemassa joka paikkaan kun luulevat että ne ovat kaikkien mielestä maailman ihanimpia ja viisaimpia lapsia. (Ja vaikka kutsussa ois vaan se "Matti ja Maija Mäkinen" niin kyllähän monet matit ja maijat pitää itsestäänselvyytenä että myös heidän 5 lastaan on kutsuttu, eihän nyt kukaan voi olla niin itsekäs ettei heidän lapsiaan halua häihinsä..)

Vierailija
44/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitat kutsun nimellä kutsutuille esim Hra ja rva Sejase. Yleensähän näissä näkee esim Virtaset, tai Matti ja Mervi Kekkonen perheineen.

Vielä selvennyksenä voit laittaa itse kutsuun maininnan siitä, että kyseessä on aikuisten juhlat. Jos joku vieraista alkaa urputtaa niin jääkööt kotiin. Kyllä normaali aikuinen ihminen saa yhdeksi illaksi/yöksi itselleen lastenhoitajan järjestettyä.

Lähtökohtaisesti jokainenhan saa oman tärkeimmän päivänsä prinsessana kerran elämässään, joten miksi täytyisi tehdä kompromisseja jos etukäteen tietää mitä haluaa. Oikein ihanaa päivää hääparille!

Tulkitsin sen niin, että lapset eivät ole kutsuvieraslistalla. Ei sen puoleen, en tod ottaisi vilkasta kolmevuotiasta häihin, jotka alkavat vihkimisellä klo 13.30 tms. ja jatkuvat about koko illan...

En tiedä, mikä on normaali aikuinen, mutta jos mummeja ei ole saatavilla, harva frendi haluaa pistää koko viikonloppunsa lapseni hoitamiseen. Harvassa ovat sellaiset ihmiset. Oikeasti. Eli jos ei ole mummoja ja vaareja, lastenhoito ei ole helppoa. Jos emme saa hoitajaa, mieheni menee häihin yksin. Ei molelmpien tarvitse jäädä kotiin mököttämään.

Vierailija
45/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki vain kiittelivät kun saa kerrankin hyvän syyn takia pariskuntana lähteä juhlimaan. Ihan vauvoja ei tuttavapiirissämme ole.

Kutsussa luki että kyseessä on iltajuhla, jossa avoin baari ja siksi juhlimme vain aikuisten kesken. Lapsiperheille ja halukkaille pidimme edellisenä aamuna hääbrunssin, mutta eipä tullut yhtään lapsetonta sinne.

Vierailija
46/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokaisella on oikeus päättää ketä kutsuu häihinsä, ja millaiset häät pitää.

Samoin vierailla että osallistuuko. Itse en tällä hetkellä osallistuisi lapsettomiin häihin, nuorin lapsi alle vuoden vielä. En loukkaantuisi kuitenkaan kutsusta. Toki oletan että myös hääpari ymmärtäisi että emme tule. Kaikki eivät halua jättää esim vauvaa hoitoon, tai pystykkään! Eivätkä pysty järjestämään isommillekkaan lapsille luotettavaa ja tuttua hoitajaa.

Vierailija
47/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki mieli huutaa, että oikeastiko on sitä mieltä, että kavereipiirin 1-vuotiaitten vanhemmat loukkaantuisi, jos ainoa sukulaislapsi ja kummityttö 8v. olisi ollut häissä. Sitten ymmärtäisin, jos toisen kaverin ipanat saisi tulla ja toisen ei.

Siis jatkuvastihan näissä tämän aiheen nettikeskusteluissa mammat kitisee, että kun oli sukulaisten lapsia tai vaikka hääparin OMAT lapset kutsuttu, muttei sitten kavereiden. Että kuinka se on kuulemma törkeää että toiset saa ottaa lapset mukaan ja toiset ei. Että siinä mielessä veljesi oli kyllä oikeassa, vaikka tuo ihan älytöntä touhua onkin.

Vierailija
48/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta osoitat kutsun aikuisille ja kerrot vielä selvennykseksi, ettei lapsia kutsuta.

Varaudu siihen, että moni jättää tulematta. Häät ovat ihan kivoja mutta mieluummin ainakin itse vietän harvinaisen kahdenkeskisen ajan muualla kuin toisten häissä puolisoni kanssa. Meillä siis harvoin mahdollista saada lastenhoitajaa. Nyt kun lapsi on jo melkein 3 v niin hänet olisi helpompi jättää. Viime kesänä olisin vielä kipittänyt viimeistään kymmeneksi kotiin lastani nukuttamaan. Jos asuisin hääpaikan lähellä niin sitten voisin vielä vaikka palata juhliin mutta usein ei asiat mene näin kivasti. Lähinnä meillä näin jos juhlat olisivat mummolan lähellä ja lapsi voisi olla siellä hoidossa. Oikein hyvällä tuurilla voisimme saada hoitajan jopa kotipaikalle mutta eipä mitään varmuutta sellaisesta.

Eli oma kantani on se, että kutsua voi miten haluaa mutta sitten joutuu varautumaan siihen, että vieraat tekevät omat valintansa.

Vierailija
49/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos et kutsu lapsianii, et kutsu minua. Simppelia, en ota siitä itseeni, ethän sinäkään

Vierailija
50/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ilmoitimme nätisti, että ei lapsia kiitos. En nyt muista mutoilua, mutta jotain siihen tyyliin se oli, että juhlapaikan koosta ja juhlien luonteesta johtuen juhlimme vain aikusten kesken tms.

Ei ollut ongelmaa; yksi pari lähti "jo" klo 23 aikoihin, ja parista pariskunnasta toinen, se ei niin hääparille läheinen osapuoli lähti aiemmin. Kaikki hyvät kaverit juhlivat loppuun saakka. Enkä kuullut mitään narinaa.

Ainakin Helsingissä ihan "perushäät" on jo sellainen taloudellinen panostus, että tällaiset asiat vaan pitää ymmärtää.Ja muutenkin; outoa, jos ei voi periaatteesta olla erossa pilteistään yhtä yötä. Eri asia jos lastenvahtia ei vaan saa, mutta se ei kyllä ole kovin yleistä (monissa tapauksissa lähinnä tahdon puutetta).

Vierailija
51/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on pitänyt lapsettomat häät, voit jättää tulevaisuudessa heidän lapset kutsumatta omiin juhliinne. Jos pari ihmettelee, voit kertoa, että hehän haluavat juhlia ilman lapsiaan, joten kaikkien muiden lapset on kutsuttu, mutta ei heidän.

Itse en ole koskaan saanut kutsua lapsettomiin häihin. Olisi varmaan aika mielenkiintoinen kokemus.

Minä ainakin pyyhkisin samantien tuttavalistalta tuollaiset pässit.

Vierailija
52/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos minut kutsut, niin emme pääse tulemaan ilman lapsia. Syy: emmme halua lykätä lapsia koko yöksi hoitoon juhliaksemme koko päivän ja yön aikuisten kesken. Luotettavia hoitopaikkoja, jossa lapsemme pärjäisivät kohtuullisesti ei ole kovin helpoin järjestelyin tarjolla meillle.

Vierailija
53/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin huomion keskipisteeenä olon äärimmäisen vaivaannuttavana.

Onneksi kaverilla oli pieni vauva ja sitä vähän katseltiin, mutta ei se riittänyt..

Eikö se muuten ole vähän sulhasenkin päivä, ettei vaan morsiamen?

Vierailija
54/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ajattelee tavallaan. Ymmärrän sinua erittäin hyvin. Pidä oma linjasi, jotka tykkäävät huonoa niin tykkäävät, eivät ole silloin tosi ystäviä.

Minä tein aikanani samoin ja sain lasten vanhemmilta paljon hyvää palautetta, pääsivät kerrankin ilman lapsia johonkin. Muutama tietenkin suuttui ja jätti tulematta, mutta he eivät olekkaan läheisiä..

Minulla itselläni on kaksi pientä lasta ja kesällä olin yksin häissä joihin ei kutsuttu lapsia. Mies jäi kotiin lasten kanssa ja se oli ihan ok.

Vierailija
55/98 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyajan vanhemmat osaa itse tehdä päätöksiä. Eli jos meille on tullut kutsu koko perheenä, olemme silti miehen kanssa saattaaneet jättää lapset hoitoon ja lähteä kahdestaan.

Elämän täytyy olla aika surkeaa jos lapsettomat häät on jonkun parin elämän kohokohta kun saa vihdoin juhlia ilman lapsia ja pitää siitä erikseen kiittää morsianta.

Eikö nämä parit osaa laittaa lapsia hoitoon ilman erityistä kieltoa kutsussa. Tai eikö he käy koskaan kahdestaan missään.

Tuntuu aika kornilta, että vanhemmat vuodattaa kiitollisuuden kyyneleitä kun nyt vihdoin saivat juhlia ilman lapsiaan kun saivat kutsun lapsettomiin häihin.

Ihan vinkiksi. Niitä lapsia ei ole pakko ottaa matkaan, vaikka heitä ei olisi kielletty tulemasta.

Jokainen ajattelee tavallaan. Ymmärrän sinua erittäin hyvin. Pidä oma linjasi, jotka tykkäävät huonoa niin tykkäävät, eivät ole silloin tosi ystäviä.

Minä tein aikanani samoin ja sain lasten vanhemmilta paljon hyvää palautetta, pääsivät kerrankin ilman lapsia johonkin. Muutama tietenkin suuttui ja jätti tulematta, mutta he eivät olekkaan läheisiä..

Minulla itselläni on kaksi pientä lasta ja kesällä olin yksin häissä joihin ei kutsuttu lapsia. Mies jäi kotiin lasten kanssa ja se oli ihan ok.

Vierailija
56/98 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän täytyy olla aika surkeaa jos lapsettomat häät on jonkun parin elämän kohokohta kun saa vihdoin juhlia ilman lapsia ja pitää siitä erikseen kiittää morsianta.

Eikö nämä parit osaa laittaa lapsia hoitoon ilman erityistä kieltoa kutsussa. Tai eikö he käy koskaan kahdestaan missään.

Tuntuu aika kornilta, että vanhemmat vuodattaa kiitollisuuden kyyneleitä kun nyt vihdoin saivat juhlia ilman lapsiaan kun saivat kutsun lapsettomiin häihin.

Ihan vinkiksi. Niitä lapsia ei ole pakko ottaa matkaan, vaikka heitä ei olisi kielletty tulemasta.

vähän veikkaan, että ovat hieman "esittäneet" ja halunneet jotenkin osoittaa hääparille, että eivät ole loukkaantuneet. Ja siksi liioitelleet noin - kieltämättä vähän mauttomasti. En usko minäkään, että noin oikeasti olisi kenelläkään.

Vierailija
57/98 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ne vain näkyy muttei kuulu. Kaikista ihanimpia kun ne nukkuu ja on jonkun muun ja nukkuvat siellä kotonaan..

..huoh. aina näitä lastenvihaajia löytyy. Ja löytyyhän niitä, niin kauan kun itse tulee huonosti kohdelluksi lapsena. Minä-minä-ihmiset ovat saaneet jossain kehitysvaiheessa särön ja jymähtäneet paikoilleen.

Vierailija
58/98 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä samasta asiasta aina uusi aloitus. Lukee vaikka vanhoja aloituksia ja niitä mielipiteitä.

Toiseksi, ihmeellinen asia jankata netissä. jos ei halua lapsia, ilmoittaa kutsussa, ettei niitä halua juhliinsa. Eikö?

Ja vierailla on oikeus päättää tuleeko he vai ei. Jotkut ei saa lapsenvahtia ja ei tule ja morsiamen on turha kiukutella. Toiset saa lapsenvahdin muutamaksi tunniksi ja lähtee aikaisin. Morsiamen on turha kiukutella. Toiset saa lapsenvahdin koko viikonlopuksi ja...saattaa päättääkin, että nyt kun on lapsenvahti, ei tuhlatakaan viikonloppua tylsiin häihin vaan lähdetään hotelliin ja nussitaan kerrankin rauhassa koko viikonloppu.

Ja jotkut sitten tulee ilman lapsia häihin ja ap pääsee naimisiin.

Mutta miksi tätä asiaa pitää jankuttaa joka päivä. Haulla löytyisi varmaan paljon vanhoja aloituksia aiheesta.

Kuule, käy ampumassa vaikka ne kaveris lapset niin elämäsi on helpompaa. *huokaus*

Kenelle tulee tuollainen ajatus edes mieleen? Jos firma kutsuu pikkujouluihin, eihän sinnekään oleteta, että voi ottaa lapset mukaan. Tai jos on muut aikuisten iltajuhlat. Esim. MLL välittää lapsenvahteja. Ihan puppua, etteikö jostain saisi lapsenvahtia palkattua. Ihan pienet vauvat on tietysti asia erikseen. Meilläkin kaveripiirissä kahdella tuttavallamme muutaman kuukauden ikäiset vauvat. Lähetämme heille toki kutsut, mutta emme odota heidän edes tulevan häihin kuin ehkä kirkkoon.

Mä menen mielelläni hyvien ystävien häihin ilman muksuja, tosin vielä ei heiltä ole yhtään lapsetonta kutsua tullut. Yleensä ollaan tehty niin, että isovanhemmat on hakeneet muksut pois, ja sitten on jatkettu häiden juhlimista aikuisten kesken.

Joidenkin tylsien ihmisten häistä on saanut hyvän tekosyyn jäädä pois sillä, että sanoo, ettei saada lapsenvahtia. Säästyy rahatkin parempaan käyttöön, kuin jonkun aikuisen naisen prinsessaleikin pällistelyyn.

Vierailija
59/98 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naille 'lapsellisille' tulisi kutsu presidentin linnaan paivallisille niin johan loytyisi lapsenvahti.

Vierailija
60/98 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluavat lapsettomia häitä. itse en haluaisi ihan lapsettomia mutta aivan pienet tulisi jättää kotiin ilman eri mainintaa kutsussa.Eivät he häistä mitään ymmärrä eivätkä jälkeenpäin muista.Hääseremonia on heille kiusallinen kun eivät saa normaalia huolenpitoa vaan pitää pysyä pitkään hiljaa ja paikallaan. Isommat ovat ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän