En halua ystävien lapsia häihini...
Olen menossa kesällä naimisiin, ja sinne on tulossa paljon ystäviäni, joilla on lapsia. Rakastan lapsia kovasti, mutta juhlat on kuitenkin aikuisten juhlat, enkä halua että puolet vieraista joutuu lähtemään kahdeksalta kotiin lapsen nukkumaan menon aikaan.
Oon lisäksi ollut kaksissa kaverini häissä, ja molemmissa kesken vihkiseremonian pienet lapset ovat alkaneet huutamaan ja itkemään. Sillon kyllä kävi sääliksi hääparia. En halua samaa kohtaloa omille häilleni.
Miten voin siis kohteliaasti ketään loukkaamatta ilmoittaa, että en halua lapsia häihini?
Toivottavasti en anna itsestäni ihan lapsien vihaaja kuvaa, koska rakastan lapsia kovasti, ja vietän heidän kanssaan paljon aikaa, mutta tuo on mulle tärkeä päivä ja haluan juhlia sitä ilman lapsia. Esim. häämeny ja juhlapaikka on suunniteltu enemmän aikuisille...
Kommentit (98)
olisi jäänyt linnankutsutkin väliin kun ei olisi löytynyt lapsenvahtia.
Ei sillä, että minulle olisi mikään ongelma ollut jäädä pois lapsettomista häistä. En ole vetänyt herneitä nenään tms. Se oli sitä aikaa elämässä ja sen oli kelvattava ystäville ja sukulaisille. Jos heille oli ongelma, että emme saaneet lapsia hoitoon niin he kantavat itse vastuun tästä harmituksestaan. Minulle se ei niinä vuosina ollut ongema.
naille 'lapsellisille' tulisi kutsu presidentin linnaan paivallisille niin johan loytyisi lapsenvahti.
olisi jäänyt linnankutsutkin väliin kun ei olisi löytynyt lapsenvahtia. Ei sillä, että minulle olisi mikään ongelma ollut jäädä pois lapsettomista häistä. En ole vetänyt herneitä nenään tms. Se oli sitä aikaa elämässä ja sen oli kelvattava ystäville ja sukulaisille. Jos heille oli ongelma, että emme saaneet lapsia hoitoon niin he kantavat itse vastuun tästä harmituksestaan. Minulle se ei niinä vuosina ollut ongema.
naille 'lapsellisille' tulisi kutsu presidentin linnaan paivallisille niin johan loytyisi lapsenvahti.
missa ei ole muita ihmisia vai oletko supermamma jolleeikukaan kelpaa?
Eli hääpari päättää, keitä kutsutaan, ja vieraat päättävät, osallistuvatko vai eivät.
Olen ollut sekä lapsettomissa että lapsellisissa häissä ja itse nautin enemmän lapsettomista. Jos nyt saisin kutsun häihin, menisin ilman lapsiani, mutta tietysti ehkä vähän harmittaa, että toinen lapsistani ei ole koskaan ollut häissä. Itsekin olin ensimmäisissä häissäni vasta 13-vuotiaana! Ja silloinkin kyse oli mummini ystävän tyttärentyttären häistä...
Sen sijaan on pakko puuttua tähän riehuvaan lapsilaumaan, jota ei suvaita enää häissä, kun ovat hankalia, meluisia ja vievät huomion ja jota vanhemmat eivät kasvata. Nykyään asenne lapsiin on muuttunut vihamieliseksi. Hiljaa laulava lapsi bussissa on ärsyttävä ja vielä ärysttävämpi on se äiti, joka ei tajua laittaa lastaan hiljaiseksi. Kaupassa kovaan ääneen kyselevä lapsi estää muiden rauhallisen ostosten teon ja hidastaapa tuo vielä nopeaa ohikiitämistäkin, mokomakin! Kun alle vuoden ikäinen itkee pelästystään, puhistaan, kun kakarat ne vaan rääkyy ja vanhemmat eivät tee mitään. On vallalla asenne, että lapset eivät saa näkyä ja kuulua. Heillä ei ole ihmisarvoa, ja on noloa, jos se lapsi kysyy, puhuu, laulaa, itkee tai seisoo siinä, mistä aikuisen piti juuri mennä.
Suomi on lapsivihamielinen yhteiskunta, ja sen todistaa jo se, että ei tarvitse mennä kovin kauas etelään, kun jo huomaa, miten niihin lapsiin suhtaudutaan muualla maailmassa. Etelä-Euroopassa on isoja sukuhäitä, mutta niinpä niihin lapsiinkin suhtaudutaan lämpimästi ja ihmismäisesti, ja kaikki vauvasta vaariin ovat yhtä tärkeitä.
On hyvin kuvaavaa, että jonkun mielestä pieni vauva varasti huomion morsiamelta morsiamen tärkeimpänä päivänä. Siis joku on mustasukkainen vauvalle ja on sitä mieltä, että noita huomionvarastavia otuksia ei saa enää viedä mihinkään häihin eikä varmaan muuallekaan... Ei se vauvan syy ollut vaan niiden sukulaisten, jotka käyttäytyivät ikävästi ja hölmösti ja jotka nimenomaan ovat niitä, joita ei enää pitäisi kutsua häihin. Jos ei osaa käyttäytyä häissä niin, että huomioi myös hääparia, ei ansaitse kutsua seuraaviinkaan häihin.
Itsekin huomasin, että veljeni ja tuleva vaimonsa eivät halunneet omaa 2 kk:n ikäistä vauvaani häihinsä. Nuorin lapsi näissä häissä oli jo 10-vuotias ja sivulauseissa vihjasivat, että vauvan itku kirkossa olisi heistä katastrofi ja että esim. hääpaikassa ei ole paikkaa, missä vauvaa voisi "pitää". Onneksi olin tuore äiti ja muistin, miten lapseton vielä ajattelee. Nyt jäisin varmaan pois häistä, silloin järkkäsin lapselle hoitajan, pumppasin maitoa pulloihin ja kävin parin tunnin välein pumppaamassa lisää ja varmistamassa, että vauvalla on kaikki hyvin.
Ymmärrän, että jokainen haluaa häistään omanlaisensa ja häiriöttömän, ihmettelen vain sitä, missä vaiheessa siitä vauvan itkusta tai vauvan hoitamisesta tuli jotain arkielämästä poikkeavaa, tavatonta ja häiritsevää. Näin kun ei ole ollut aina.
Ei kai kenelläkään ole mitään velvollisuutta osallistua häihin? Häistä on ihan oikeutettua jäädä pois ihan silläkin perusteella, että "ei huvita" tai "ei jaksa".
Ehkäpä se, että ihmiset eivät välitä nähdä kovin suurta vaivaa järjestääkseen itselleen vapaapäivän häiden takia, tarkoittaa sitä, että ne häät eivät ole erityisen kiinnostava tapahtuma. Morsian ei sitä tietenkään pysty ymmärtämään, kun "hänen häänsä!" ovat tietenkin vuoden kohokohta, jota kaikki muistelevat vielä pitkään.
Kuvaavaa, että moni kuvittelee häävieraiden vetävän herneen nenään, jos eivät pääse tulemaan. Siis täh! Suurin osa kokee varmaan ne häät muutenkin jonkinlaisena rasitteena - ne ovat aina jossain kaukana, pitää matkustaa, ostaa joku lahja ja ehkä juhlavaate, mihin menee rahaa... Mieluummin sen vapaapäivän yhdessä miehen kanssa käyttää vaikka kahdenkeskiseen hotelliyöhön kuin johonkin häihin.
enkä halua että puolet vieraista joutuu lähtemään kahdeksalta kotiin lapsen nukkumaan menon aikaan.
häistä kotiin juuri tuolla verukkeella, että kotona olevat lapset menevät nukkumaan ja hoitaja lähtee kotiin. Oikeasti lähden sen takia, että ei vois vähempää kiinnostaa häiden naurettavat leikit ja tekopirteä seurustelu. Lapset ovat niiiiin ihana tekosyy LOL
Ennnen lapsia mulla oli seuraavana päivänä aikainen herätys tms. Aina keksii jotain, ettei tarvi kökkiä tylsissä häissä puolilleöin tai jotain aamukahteen. Mulle ainakin riittää kirkko+ruokailu ja thats it.
Miten olisi, jos kirjottaisit kutsuun vain, että juhlat ovat luonteeltaan sellaiset, että siellä eivät varsinkaan vilkkaammat lapset viihdy ja että siksi toivotte vieraiden tulevan, mahdollisuuksien mukaan, ilman pieniä lapsia?Häät ovat luonteeltaan perhe- ja sukujuhlat, niihin kuuluu kaikenikäisiä vieraita. Mitä ihmeen niuhotusta on se, ettei lapsista saisi vähän ääntä lähteä? Jos joku rupeaa itkemään kirkossa, ei muuta kuin kaaso ohjaamaan parkujan vanhempineen ystävällisesti kirkon eteiseen tai ulos.
Se, että valitsee hääpaikan ei-lapsille-sopivaksi tai niin pieneksi, että sillä tekosyyllä voi karsia lapset pois, on tosi mölliä.
Olet väärässä Häät ovat luonteeltaan juuri sellaiset kuin niistä hääpari haluaa tehdä. Ei ole mitään yleistä sääntöä.
"Itsensä näköiset" hääjuhlat on ihan viime vuosien keksintöä. Kautta aikain on ollut tietyt häätavat ja perinteet. Ja häät ovat kaikenikäisten juhlat, siinähän kaksi sukua yhdistyy ja kaveripiirit. Nykymorsiamille häät ovat vain tilaisuus päästä pätemään ja esittämään jotain erikoista.
Mielestäni häät ja hautajaiset ovat koko perheen juhlat. Lasten on saatava kokemuksia erilaisista tilaisuuksista. Bileet on bileet mutta häät on perheitä ja sukuja yhdistävä juhla. Nyky meininki tosin näyttää olevan se, että ei lapsia minun päiv'ääni pilaamaan. Miten kuvittelette lasten saavan kokemusta juhlista jos ne aina dumpataan pois juhlista.
Meillä oli hääbileet ystäville. Onneksi kaikki kutsutut (100 ystävää) tulivat, eikä kenelläkään ollut moitteen sijaa siitä, että ravintolaan ei lapsia tuoda.
Idioottimaista ajattelua. Maalla asunet?
eli jos et kutsu lapsianii, et kutsu minua. Simppelia, en ota siitä itseeni, ethän sinäkään
Samaa mieltä! Mustakin olis ihan tylsää olla jossain tylsissä aikuisten juhlissa, lapset tuo tilaisuuteen elämää eikä mua metelöinti haittaa. Ja miten onnessaan lapset ovat häissä!
Miten lapset oppii olemaan eri paikoissa, jos ei niitä saa juhliin ottaa?
Jokainenhan toki saa järjestää juhlansa niin kuin haluaa, mutta minä en vaivautuisi kattelemaan, kun aikuiset juopottelee ja pitää pikkukivaa häät-nimikkeen alla.
Niin. Tämä on priorisointikysymys. Minulla on nyt 8 kk ikäinen vauva, jolla on voimakas eroahdistuskausi. Jos olen illalla muutaman tunnin poissa ja vauva on isänsä ja isosisaruksensa kanssa kotona, hän itkee KOKO ajan minun perääni, lopettaa itkun heti kun pääsee syliini. Jos tähän (ohimenevään ja normaaliin) ajanjaksoon vauvan elämässä osuisi meille vanhemmille lapseton hää- tai muu kutsu, emme voisi mennä, tai minä ainakaan. Toki voisin jättää lapseni päiväksi (ja yöksi) hoitajalle itkemään, mutta tällä hetkellä priorisoin kyllä lapseni tarpeet, sori vaan. Itse menen mielelläni juhliin ilman lapsia, onhan se meille vanhemmille sata kertaa rentouttavampaa kuin juosta lasten perässä ja hiki hatussa vahtia, etteivät ole häiriöksi jne. Mutta sitten on näitä kausia, kun vanhemmuuteen kuuluu tietty epäitsekkyys.
[/quote]
Mutta varmasti lapsettomien vaikea ymmärtää. Ja vaikka ei edes olisi joku em. kaltainen kausi menossa, ihan pienille ei tosiaan aina ole helppo järjestää hoitajaa. En minä ainakaan jättäisi 2-vuotiasta ihan vieraalle MLL:n hoitajalle!
tätini häistä. Olin toki jo ehkä 10, mutta meitä oli monta tuon ikäistä ja sitten vahdimme pienempiä. Leikitiin omia leikkejä ja tansittiin jenkkaa. Harmi, että nykyään ollaan niin itsekeskeisiä ja halutaan tämmöiset muistot evätä lapsilta :(
se oli vaan ennen kun lapsia vielä kasvatettiin ja ne osasivat käyttäytyä.
Nykyisten culing-mammojen jälkikasvu vaan on sellaista etten minäkään niitä häihini haluaisi. Eikä ole kyse mistään itsekkyydestä.
Menimme naimisiin maistraatissa, vain vanhemmat ja kaaso ja bestman mukana, niiden kanssa sitten ravintolaan syömään.
Seuraavana päivänä juhlimme ystävien kanssa, juhlatilaisuus oli 18-23.00, ne jotka halusivat jatkoivat kanssamme yökerhoon.
Lasten ikähaarukka ystäväpiirissä oli 0-5v silloin, enkä vain luottanut siihen että ne osaisivat käyttäytyä. Ei ollut lapsiystävällinen tila, koska se oli ajateltu meidän budjetimme kannalta eikä ystävämme lapsia ajatellen.
Kynttilöitä jne..
Puhumattakaan siitä että olen töissä päiväkodissa, en vain halunnut kuunnella lapsia hääjuhlissani =D
Mitään sotaa ei syttynyt kenenkään kanssa.
mutta minusta on ihan normaalia, että ystävien lapsia ei kutsuta. Useimmissa häissä missä olen ollut, hääpari on kutsunut läheisimmät sukulaislapset (tyyliin omien sisarusten lapset) muttei muita. Ihan siksi, että jos kutsuu kaikki lapset niin vierasjoukko paisuu aika lailla. Omakin poika on ehtinyt jo "jäädä kutsumatta" yksiin häihin enkä todellakaan loukkaantunut.
Mutta toivottavasti myös ymmärrät, jos esim. pikkuvauvan tai suurperheen vanhemmat eivät pääse juhliisi.
on saanut ketjusta jo monta vinkkiä, miten asian voi esittää.
Minustakin lapsettomat häät ovat hyvä idea. Onhan aikuisten juhlissa ihan erilainen tunnelma kuin lapsellisissa.
Tosin meillä on nyt sellainen elämäntilanne, että emme tällaisiin juhliin pääsisi tulemaan ollenkaan, mutta sehän on meidän ongelmanne, eikä hääparin.
eli ne kenellä on lapsia tulevat lastensa kanssa. Syitä on; arvelimme että joku muukin tuo lapsensa niin on sitten kaveri
meidän lapsi ei ole ennen ollut häissä
olimme sellaisissa hienoissa häissä joihin eilapsia saanut ottaa mukaan ja lapsi pahoitti niin mielensä, joten lupasin että seuraaviin pääset
ei saatu lapsenvahtia
ei voida laittaa isovanhemmille jne..
Mutta nää pahuksen vanhemmat saavat kyllä lapsenkaitsijoita ystävistään, sukulaisitaan silloin kun haluavat lähteä bilettämään tai matkustaa Miamiin
Mutta näitä vanhempia nyppii se että heitä muka määräiltäisiin, sehän ei käy. He tuovat lapsensa minne haluavat ja häät ovat yksi sellainen juttu. Morsiuspari olkoon hiljaa. Vanhemmat nääs tietävät mikä on lapsen parasta ja se on se että häihin tulevat.
lapsettomat juhlat (ei häät). kutsuun oli merkitty juhlimme aikuisten kesken. muutama perhe tuli lapsineen, oli n. tunnin ja lähti pois. tämä oli meille ok, koska lähtivät pois ennen kuin musiikki alkoi pauhaamaan ja viina virtaamaan.
mutta yhden vieraan suhteen meinasin todella hermostua, hän tuli ilman lapsia, mutta kun näki että paikalla on muitakin lapsia, niin haki (!!!) lapsensa juhliin. olin todella äimistynyt ja tämä vieras oli niitä jotka ei ollut juhlissa sitä yhtä tuntia.
Kyllä normaali aikuinen ihminen saa yhdeksi illaksi/yöksi itselleen lastenhoitajan järjestettyä.
Kaikilla ei ole mitään lastenhoitoapua saatavilla (esim. meillä ei olisi ollut lapsen ollessa pieni). Joskus lapsi voi olla liian pieni olemaan pitkää aikaa hoidossa, jos ei ole tottunut. Imeväisikäinen ei voi imetyksen takia jäädä. Eli kyllä joillain voi olla ihan oikeitakin syitä.
Mutta ei kai se haittaa? Ei minua ainakaan vaivaisi ollenkaan, jos jotkut häät tai muut aikuisten juhlat jäisivät vaikka imetyksen tai lastenhoidon puuttumisen vuoksi väliin. Tai sitten voi aina tehdä niin, että pariskunnasta tulee se, joka varsinaisesti tuntee hääparin (esim. morsiamen ystävä tulee, mies jää hoitamaan lapsia). Ei kai tällainen mikään ongelma ole - elämä on sellaista, joskus joku joutuu jättämään jotain väliin. Ei se mikään mielenosoitus ole. Ja tuskin se hääparinkaan päivää pilaa - kyllähän jokainen ymmärtää, etteivät kaikki pääse aina joka paikkaan.
Sinänsä lapsettomat häät ovat ihan ok, kyllähän monet syntymäpäivätkin ovat lapsettomia (pidetään esim. baarissa tms). Tästä aiheesta on usein ollut ketjuja eri foorumeilla, mutta itse en kyllä tajua, mikä tässä on ongelma ja kenelle???
Ainakin Helsingissä ihan "perushäät" on jo sellainen taloudellinen panostus, että tällaiset asiat vaan pitää ymmärtää.Ja muutenkin; outoa, jos ei voi periaatteesta olla erossa pilteistään yhtä yötä. Eri asia jos lastenvahtia ei vaan saa, mutta se ei kyllä ole kovin yleistä (monissa tapauksissa lähinnä tahdon puutetta).
tottakai sen ymmärtää. Kyllä minä uskon, että suurin osa ymmärtää, että osa juhlista on aikuisten juhlia ja joku haluaa häidensäkin olevan.
Mutta kannattaa myös muistaa, että niille häävieraille ne toisen häät eivät ole mikään vuoden kohokohta. Joten jos lapsenhoidon järjestäminen alkaa vaatia pientäkin ylimääräistä vaivannäköä, on ihan ymmärrettävää, että sitä vaan jättää tulematta. Miksi pitäisi nähdä kauhea vaiva vain siksi, että pääsisi jonnekin häihin? Moni joutuu muutenkin valitsemaan omia menojaan ja iltamenojaan, eivätkä jotkut häät ole välttämättä se hauskin vaihtoehto.
Meillä varmaan tehtäisiin yksinkertaisesti niin, että vain toinen aikuinen tulisi. Jos olisi imetysikäinen vauva, en missään tapauksessa lähtisi itse, vaikka olisi parhaan kaverin häät. En tiedä nimittäin, miten sen asian saisi järjestettyä - en jaksa pumpata niin paljon maitoa, että se riittäisi koko illaksi ja yöksi.
Ja jotkut perheet eivät tosiaan "periaatteesta" jätä pieniä lapsi yöhoitoon. Ei se mitään outoa ole - jos lapsi ei ole sellaiseen tottunut eikä riittävän läheistä hoitajaa ole, niin se on ihan ok.
laittaa selvästi suomeksi, että kyseessä on lapsettomat häät! Täältä näitä hääketjuja lukeneena voin väittää ettei suurimmalla osalla ole mitään käsitystä siitä, mitä tarkoittaa jos kutsussa on vain aikuisten nimet eikä lue perheineen tai ole lasten nimiä erikseen. Osa tökerösti käyttäytyvistä tulee joka tapauksessa lapsineen, kun niiden Nico-Petterien on päästävä mukaan tai niille tulee traumoja.
Jos kutsutuilta tulee valitusta, niin varauduthan etukäteen hyvin selityksin, jos et halua katkaista välejä kaikkiin lapsiperhe-ystäviisi! Tilat rajoittavat kutsuttujen määrää, on aina hyvä selitys, samoin se, että juhlat jatkuvat niiin myöhään, että lasten kanssa osallistuminen ei onnistu.
Joku vetää herneenpalon nenäänsä joka tapauksessa, sille ei voi mitään. Järjestä häät niin kuin sinä ja miehesi haluatte, teidän juhlanne ne ovat!
Onnistuuko se kohtuu vaivalla? Esim. MLL:stä saa kyllä lapsenvahteja, mutta tuskin koko vuorokaudeksi tai yömyöhään asti? Useimpien ystäviemme häät ovat olleet niin kaukana, että hääpaikalle on lähdettävä jo aamulla ja yöpyminen siellä juhlan jälkeen. Samalla paikkakunnalla asuvilla hoidon tarve on vähän lyhyempi. Miten luulet vierasjoukon selviävän moisen hoidon järjestämisestä?
Itse olen sitä mieltä, että häät ei ole vain morsiamen tai edes morsiusparin juhla, vaan juhlat järjestetään nimenomaan VIERAILLE! Naimisiin pääsee keskenäänkin, ja voi juhlia sitä niin hienosti ja yksilöllisesti kuin haluaa.
Hääparin näköiset voi vierashäitäkin tehdä, eikä kaikkia voi aina miellyttää, mutta ei nyt tietentahtoen aleta ärsyttää isoa osaa vieraista vain siksi, kun morsian haluaa JUST NÄIN eikä siihen lapsen itkut sovi.
Jos tiedät ystäviesi haluavan juhlia lapsineen, niin otat lapset mukaan suunnitelmiin tai karsit kutsuttuja. Jos vieraat tykkää muutenkin käydä bilettämässä ilman lapsia, niin siitä vain järjestämään lapsettomia häitä.
Mun mielestä niin häihin kuin hautajaisiinkin tulee se tunnelma eri ikäisistä ihmisistä. Rakkaan poismeno ei tunnu niin raskaalta, kun kuulee lasten äänet. No, mä en olisi naimisiin mennyt jos en olis ajatellut perustaa perhettä, joten meidän häissä lasten äänet tuntuivat lupaukselta omasta perheestä. Ja samalla tavoin tuntuu vanhusten suhteen. Jos mummelia tai papparaista pitää juhlissa jeesata tai he sattuvat nauramaan väärässä kohdassa, niin mielessä on vain kiitollisuus - ovat tämän ihanan maan meille rakentaneet.
Voihan siti sit merkityksettömömpiä juhlia bailata kavereiden kaa, ilman lapsia. Mut naimisiin mennään vain kerran. Musta on ihana katsoa sitä kuvaa, jossa me ollaan kaikkien vieraiden kans. Se lähetettiin myös kiitoskortin mukana. Siinä me ollaan sukupolvet yhdessä, elämän tärkeimmät ihmiset omien rakkaidensa kanssa.
Mut joo, laita siihen korttiin selkeästi että ette halua lapsia tilaisuuteen. Kohteliaampaa kuin jos vieraat joutuu kyseleen tai sitten paheksutte jos joku tuleekin lapsen kanssa. Mites muuten raskaana olevat? Veiskö se raskausmaha liikaa huomiota morsiammelta? Tää toivehan lapsettomuudesta on yleensä morsiamesta lähtöisin. Sulhot skippais mielellään koko juhlat tai olis huojentuneita jos joku vähän varastais huomiota kun siinä alttarilla seisoo p:n jäykkänä.