Molemmat käy töissä ja nainen hoitaa kodin?
Toimiiko sellainen, että sovitusti nainen hoitaisi kodin, eikä miehen tarvitsisi osallistua ollenkaan ruoanlaittoon ja siivoamiseen?
Kommentit (12)
Jos sovittaisiin niin, että nainen hoitaa kodin niin ei tulisi riitaa kotitöistä. Mies saisi olla mies ja hoitaa miesten työt. Ajattelin vaan, että toimisiko tällainen käytännössä. Miksi miehen pitäisi siivota vaan siksi, että se on tasa-arvoa?
Kaupassa käy kumpi ehtii, minä hoidan kodin sisällä olevat työt ja mies ulkona olevat työt. Kumpikin tekee kyllä ruokaa ehtimisensä mukaan.
Tosin kesäisin haluan leikata nurmikon; se on ihanaa.
Ei ongelmia!
Ei onnistu meillä.
Käytännössä mä siivoan. Mies tekee aika pitkälle ruuat, koska nyt sattuu olemaan ensimmäisenä kotona töitten jälkeen.
Heräisi ainakin kysymys, että mistä pariskunta on mahtanut saada niin erikoisen käsityksen miehenä olemisesta. Ja haluavatko he ylipäätään olla yhdessä pariskuntana, jos toinen on halukas elämään yhä kuin lapsi.
Tokihan jos joku haluaisi kokeilla esim. niin, että nainen hoitaa kotihommat ja mies lapset, niin mikä ettei. Luulenpa kuitenkin, ettei tulisi toimimaan moinen töiden jakautuminen, kun kohta ne lapset olisivat pelkästään miehen ja asunto naisen. Jos itse huolehtisin kodista yksin, niin se koti kuuluisi silloin tietysti minulle ja kauan en nurkissa sitten toista majoittaisi.
No eihän toimi, kun kuitenkin molemmat niitä kotihommia teette. Vai mistä lähtien ukotyöt ja ruuanlaitto eivät ole olleet kotitöitä?
Kaikki perheet tyylillään mutta kannattaa toki naisena miettiä mitä uhraa ja mihin aikansa pistää. Minusta siis näin.
Mutta esim. meillä ei toimisi koska pidän siivoamisesta vielä vähemmän kuin mies. Menisi kyllä totaali hermot jos kaikki jäisi mulle tehtäväksi. En tiedä millä mut voisi saada tähän suostumaan, ei ehkä rahallakaan... Meillä jos näppärämpi hoitaisi saisi mies tehdä kaiken mutta toki minäkin oikeasti teen kotitöitä ja kannan korteni kekoon.
Ja ihan käytännössä ns. miesten töitä (riippuu toki miten kukakin näitä jaotteluja tekee) on suurimmassa osassa suomalaisia (ja myös muunmaalaisia) perheitä huomattavasti vähemmän kuin ns. naisten töitä. Siis kenties tuossa olisi logiikkaa jos mies esim. tekisi kaikki kodin huonekalut ja ne olisivat ihania, lämmittäisi kotia talvet pitkät, tekisi metsätöitä, vuolisi aterimet, hoitaisi hevoset, tekisi peltotyöt, leikkisi lasten kanssa... No tuo voi kuulostaa huvittavalta mutta missä perheessä oikeasti on ns. miesten töitä tosi paljon tai edes yhtä paljon kuin ns. naisten töitä? Ruokaa on kuitenkin lähtökohtaisesti ainakin lapsiperheessä laitettava lähes joka päivä ja siivotakin todennäköisesti pitää ainakin viikoittain ja pyykätäkin silloin tällöin jne... Ja mielestäni se ei ole varsinainen miehen työ jos mies tykkää nysvätä tekniikan kanssa ja säätää ja säätää jotakin juttuja joilla ei varsinaisesti perheen elämän kannalta ole merkitystä. Oma mieheni esim. tosi usein virittelemässä jotakin tietokoneella mutta myöntää itsekin, että se on hänestä hauska harrastus ei mitään välttämätöntä ja minä luultavasti pääsisin vähemmällä kun ei tarvitsisi takuta hänen uusien viritystensä kanssa ja koittaa opetella käyttämään taas uudennäköistä softaa jne...
No tulipa höpinät. Onneksi oma mieheni tekee paljon kotitöitä. Tällä hetkellä ehdottomasti enemmän kuin minä mutta hän onkin tällä hetkellä koti-isä :)
Toimiiko sellainen, että sovitusti nainen hoitaisi kodin, eikä miehen tarvitsisi osallistua ollenkaan ruoanlaittoon ja siivoamiseen?
Homma toimii. Nainen kuitenkin on tyytymätön miehen kodinhoitoon. Seurauksena nalkutusta ja se että itse joutuu tekemään kaikki askareet uusiksi.
No eihän toimi, kun kuitenkin molemmat niitä kotihommia teette. Vai mistä lähtien ukotyöt ja ruuanlaitto eivät ole olleet kotitöitä?
Eihän esim kerrostaloissa ole ulkotöitä, joten en laske niitä kyllä varsinaisiksi kotitöiksi. Jos istutan uuden kukkapenkin, en sano tehneeni kotitöitä.
Vielä tuli mieleen, miksi vain nainen hoitaisi sovitusti kodin? Jos kerta molemmat käyvät töissä, miksei mies voisi olla se, joka hoitaisi myös kodin täysin? Naisen ei tarvitsisi osallistua ollenkaan ruuanlaittoon eikä siivoamiseen? Jos kerta näin sovittaisiin, onnistuisiko se?
Vielä tuli mieleen, miksi vain nainen hoitaisi sovitusti kodin? Jos kerta molemmat käyvät töissä, miksei mies voisi olla se, joka hoitaisi myös kodin täysin? Naisen ei tarvitsisi osallistua ollenkaan ruuanlaittoon eikä siivoamiseen? Jos kerta näin sovittaisiin, onnistuisiko se?
koska loppujenlopuksi nainen tekee kaiken uudestaan, ja toteaa että mies ei ole tehnyt mitään. On imuroitu ja pölyt pyyhitty väärin. tiskit likaisia ja verhotkin on syksyn muotia.
Vrt. muutama viesti ylöspäin.
Näin se menee vaimo hoitaa kodin sekä lapset ja mies vie auton huoltoon ja renkaanvaihtoon sekä tilaa remontti miehen pieniin kodin fiksauksiin.
Muttei meillä.
Riippunee tosi paljon tilanteesta. Onko lapsia. Kuinka vaativa työ kummallakin on ? Työmatkoja ? Harrastuksia ? Kuinka paljon lepoa nainen tarvii? Jos lapsia niin ovatko perusterveitä jne. Tietty naisen terveydentilakin vaikuttaa paljon. Pitääkö nainen ruuanlaitosta ja siivouksesta ? Entä kaikki muut kotityöt olisivatko ne miehen, naisen vai yhteisiä ?
Ja miksi pariskunta haluaisi noin ?