Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei ole neuvolapakkoa!

Vierailija
25.02.2012 |

Rokotteet ja kasvunseuranta voidaan suorittaa myös lääkärillä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kokemusta siitä, että th huolehtii jostain asiasta, jolle ei vain voi TEHDÄ mitään. Lapsellani ei ole isää, (siittäjä ei kertakaikkiaan kykene isyyteen) mutta se asia ei tule miksikään muuttumaan vaikka kuinka itkisin ja olisin huolissani. Pärjään lapseni kanssa hyvin ja on olemassa muita tärkeitä läheisiä, myös siittäjän puoleiset muut sukulaiset ovat ottaneet lapsen omakseen. Syitä miksi en ole halunnut avautua isättömyydestä on esimerkiksi lojaalisuus, en tahdo juoruta ihmisestä, joka ei ole paikalla eikä voi puolustauta, toivo että jonain päivänä asiat ovat toisin, en haluan olla katkera ja negatiivinen. Ongemien puiminen vaan syö voimia, ei missään tapauksessa anna minulle mitään. Sen sijaan ymmärtäminen ja toisen virheiden anteeksianto antavat voimia.

Vierailija
2/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pari muuta, ei kuule kiinnosta pätkääkään mitä te yritätte piikitellä, minä en tuollaisesta loukkaannu, toisin eräillä..

Lapseni kasvaa ja kehittyy eikä minun tee vaikeaa puhua neuvolassa tutulle tädille ongelmistanikaan.

Minulle tärkeää on että lapseni voi hyvin.

Hiuslisäkettä en käytä ja kestän tässä keskustella onko tärkeää seurata lapsien kehitystä. Katso kun oleellista on lapsien kokonainen tyytyväisyys kotona. Jos se ei ole teille oleellista niin se kertoo paljon teistä, minä olen avoin kirja neuvolalle.

Minä olen ainakin hyvin tyytyväinen että lapsia seurataan neuvolassa, niiden kehitystä näkee tuttu terveydenalan ammattilainen ja tiedot on jossain ylhäällä jolloin niihin voi palata ja seurata vuosittain.

Mutta ymmärrän kyllä että on naisia jotka synnyttää ja pitää tätä kyttäyksenä, ihmettelen vaan miksi he olisivat yhtään avoimempia lääkärille? Ehkä siksi että se yksi tuntematon lääkäri on vaan yksi tuntematon lääkäri. Ehkä yksi semmoinen ei jaksa kiinnittää huomiota teidän lapsen henkiseen kasvuun, pointtihan on että kasvaa pituutta.. :)

9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otan osaa, vaikka en voi edes kuvitella, miltä tuntuu olla lammas...

Vierailija
4/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lasta ole pakko käydä näyttämässä yhdellekään terveydenhuollon ammattilaiselle jos ei halua. Eikä rokotuksiakaan ole pakko antaa. Ihan itse sieltä neuvolasta ainakin meillä varataan aika eikä ne todellakaan huomaa jos joku sadoista asiakkaista jättää kaikki käynnit välistä.

Miksi joku tekisi näin, sitä en ymmärrä, mutta neuvolapakkoa ei ole.

Vierailija
5/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "sairasta tämä nykyinen kyttäysmenttaliteetti"

Hyvin kirjoitettu koko tarina.

Vierailija
6/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ilmeisesti käynyt tuuri, kun olet saanut mukavan terveydenhoitajan. Mutta jos olisit kokenut kauhistelua ja arvostelua kun avaudut ongelmistasi, niin mitä silloin ajattelisit? entäpä jos th olisi tuominnut sinut huonoksi äidiksi jo ihan ensikäynnillä? Tekisikö mieli enää kertoa mitään? Minulla on ollut esikoisen ja toisen lapsen kanssa eri terveydenhoitajat ja kyllä asenteessa on ollut valtava ero. Onneksi esikoisella oli aivan ihana th, kuopuksen th taas herranjestattelee ja projisoi omia pelkojaan minuun. Yllättävää on, että esikoisen th on vanhempi nainen, melkein eläkeikäinen ja kuopuksen nuori th kaiken mahdollisen pelkääjä ja joskus mietin että kaunako menee ennen kuin sairastuu vakavaan työuupumukseen...

Vierailija
7/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivätkä ole aina tosiaankaan niitä laatikon terävimpiä vaikkapa nämä neuvolan kyttäyskätyrit ja joukossa siellä sitten tyhmyys tiivistyy."

Tässä esimerkki todella terävän ja lahjakkaan ihmisen ajatuksen virrasta...

Vierailija
8/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näin moni on sitä mieltä että neuvoloissa kytätään..

Meidän neuvola on sitten kai joku poikkeus. Olenkin tässä puolen vuoden äitiyteni(+raskauaika) aikana ihmetellyt miksi neuvolan nimi on neuvola, kun sieltä ei saa mitään neuvoja. Ei sillä että olisin kysynyt..

Raskausaikana jokainen käynti kesti 20min kun tehtiin mittaukset ja kokeet. Mitään keskustelua tai muuta juttelua "mitäs kuuluu" lisäksi näille käynneille ei sisältynyt.

Vauvan kanssa neuvolassa tähän menessä joka kerta on ollut sama kaava: ensin kysytään mitä vauva oppinut sitä rastilomaketta varten. Sen jälkeen mittaukset ja sitten mahdolliset rokotukset ja sitten th näyttää kasvukäyrän tietokoneelta ja toivottaa hyvät päivänjatkot.

Kerran kun rupesin kyselemään kiinteiden syömisestä niin muutamalla lauseella siitä puhui ja sanoi, että enkös olekaan antanut tätä lomaketta missä ohjeistetaan vauvan ateriarytmiä..joo ei ollu antanut ei..

No onhan mulla google tukemassa tätä ensimmäisen lapsen kasvatusta :D :D

Miten se kyttäys sitten tapahtuu, onko se vielä meillä edessäpäin?

Vierailija
9/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pari muuta, ei kuule kiinnosta pätkääkään mitä te yritätte piikitellä, minä en tuollaisesta loukkaannu, toisin eräillä..

Lapseni kasvaa ja kehittyy eikä minun tee vaikeaa puhua neuvolassa tutulle tädille ongelmistanikaan.

Minulle tärkeää on että lapseni voi hyvin.

Hiuslisäkettä en käytä ja kestän tässä keskustella onko tärkeää seurata lapsien kehitystä. Katso kun oleellista on lapsien kokonainen tyytyväisyys kotona. Jos se ei ole teille oleellista niin se kertoo paljon teistä, minä olen avoin kirja neuvolalle.

Minä olen ainakin hyvin tyytyväinen että lapsia seurataan neuvolassa, niiden kehitystä näkee tuttu terveydenalan ammattilainen ja tiedot on jossain ylhäällä jolloin niihin voi palata ja seurata vuosittain.

Mutta ymmärrän kyllä että on naisia jotka synnyttää ja pitää tätä kyttäyksenä, ihmettelen vaan miksi he olisivat yhtään avoimempia lääkärille? Ehkä siksi että se yksi tuntematon lääkäri on vaan yksi tuntematon lääkäri. Ehkä yksi semmoinen ei jaksa kiinnittää huomiota teidän lapsen henkiseen kasvuun, pointtihan on että kasvaa pituutta.. :)

9

En haluaisi näin ikävästi sanoa kenellekään, ja tokihan sä saat olla ihan mitä mieltä haluat maailman asioista ja elää ihan joka kohdassa sun oman elämäsi niinkuin perusmassan perusprototyypin niin voimallisesti kehotetaan täällä elävän, eikä siinä sinänsä olekaan yhtään mitään vikaa. Ole mikä olet, ei se kuule mua haittaa. Enkä myöskään yleensä todellakaan halveeraa sellaistakaan ihmistä, joka purematta nielee itse mitään sen kummemmin ajattelematta aivan kaiken mitä tuputetaan.

Mutta (!) koita nyt tajuta, että tässä keskustelussa nämä ajatteluun herättelevät henkilöt nimenomaan voivat aivan hyvin olla niitä erittäinkin tiedostavia, omilla toimivilla aivoillaan ajattelevia ja todellakin kaikenkattavasti omista rakkaista lapsistaan mahdollisimman hyvin huolehtivia ihmisiä! Sä kun tunnut ajattelevan että mitä vähemmän ihminen itse mitään ajattelee ja kunhan kumartelee vaan joka suuntaan vaikka olisi kuinka hullua toimintaa, niin sen parempi vanhempi se sellainen on. Todellako? Eli ihminen joka valitsee toisin jossakin kohtaa itse ensin asioita syvällisesti ja monelta kantilta harkiten, on sun loistavalla logiikallasi heti ihan huono ihminen. Leima otsaan läiskis, sitä ei saa pestä pois. Jos hän siis esimerkiksi käyttääkin oman lapsensa tunnollisesti jonkun hyvän lastenlääkärin pakeilla siellä kaikin puolin tämän kasvua ja kehitystä terveesti seuraten, eikä siis käytäkään neuvolassa! Siis herranjestas mitä idiotismia, nyt on kyllä ihan pakko sanoa näin. Ei lisättävää.

Vierailija
10/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään kasvunseurantaa.

Siellä oikeasti piirretään ja tehdään muita testejä kuten neuvolassa?

Vierailija
11/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai saako siitä muuten riesan?

t. kypsänä ristikuulusteluihin (ei tod. mitään syytä ;-)

Rokotteet ja kasvunseuranta voidaan suorittaa myös lääkärillä.

Vierailija
12/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella siedätyshoidot ja toisella astma.

Eikä todellakaan olla velvollisia siitä kertomaan kunnan neuvolaan!

Vierailija
13/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriasemilla.

Vierailija
14/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun neuvolatoimintaa alkoivat pyörittää "korkeakoulutetut" terveydenhoitaja amkit, niin neuvoloiden toiminta on mennyt alas kuin lehmänhäntä. Käytännössä neuvola toimii lähinnä lastensuojelun kätyrinä, mihin heidän ammattitaitonsa suurin piirtein riittääkään. Kaikki vaativampi lapsen terveydenseuranta kannattaa keskittää yksityislääkärille.

Vielä parikymmentä vuotta sitten neuvoloissa työskenteli kätilöitä, lastenlääkäreitä ja gynekologeja. Meno oli vähän toista silloin eli keskityttiin nimenomaan lapsen ja äidin hyvinvointiin. Nyt lähinnä kartoitellaan, mistä voisi olla "huoli".

Vierailija
15/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana jo kypsyin siihen negatiivisten asioiden tonkimiseen ja tuntui, että minulle tuputetaan "huolia" ihan piittaamatta minun omasta kokemuksestani ja positiivisesta asenteestani. Elämäni ei ole ruusuilla tanssimista, kaukana täydellisestä, silti rakastan lastani yli kaiken ja iltatähteni on minulle maailman suurin ihme. Neuvolatätsyköiden ja muiden typerysten mielestä minun olisi kuulunut parkua surkeuttani, että he olisivat saaneet tuntea ITSENSÄ tärkeiksi. Kertaakaan ei yksikään näistä tätsyköistä edes onnitellut raskaudesta, tai ottanut osaa ilooni! Onneksi minulla on paljon hyviä ystäviä, joiden kanssa pääsin nauttimaan raskaudesta! Ja nyt kun pikkuinen on syntynyt, niin haastan oikeuteen jokaikisen joka yrittää paasata jotain negatiivista tuntekseen itsensä tärkeäksi.

Vierailija
16/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana jo kypsyin siihen negatiivisten asioiden tonkimiseen ja tuntui, että minulle tuputetaan "huolia" ihan piittaamatta minun omasta kokemuksestani ja positiivisesta asenteestani. Elämäni ei ole ruusuilla tanssimista, kaukana täydellisestä, silti rakastan lastani yli kaiken ja iltatähteni on minulle maailman suurin ihme. Neuvolatätsyköiden ja muiden typerysten mielestä minun olisi kuulunut parkua surkeuttani, että he olisivat saaneet tuntea ITSENSÄ tärkeiksi. Kertaakaan ei yksikään näistä tätsyköistä edes onnitellut raskaudesta, tai ottanut osaa ilooni! Onneksi minulla on paljon hyviä ystäviä, joiden kanssa pääsin nauttimaan raskaudesta! Ja nyt kun pikkuinen on syntynyt, niin haastan oikeuteen jokaikisen joka yrittää paasata jotain negatiivista tuntekseen itsensä tärkeäksi.

hyvää kirjoitusta!

mutta ongelma on siinä että suomesta halutaan muurahaisvaltio ja kaikille sirut niskaan ja se tarkoittaa sitä että jos haluat tehdä mitä tahansa erilailla kuin valtaväestö, sinut ( ja lapsesi) leimataan epäkelpoiksi, hulluiksi, kykenemättömiksi toimia ja yksilönä ja esim. huolehtia perheestäsi.

ja kaikki siinä, jos millään lailla poikkeat valtavirrasta.

Vierailija
17/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miksi et neuvolaan menisi mittaamaan lastasi?

Se on ilmaista ja ne pitää ylhäällä kasvua.

Tuollainen lässytys on vaan ja ainoastaan ongelmallisten ihmisten selitystä, se ei perustu mihinkään. Hoitohenkilökunnankin voi vaihtaa neuvolassa jos ei naama miellytä mutta minä ihmettelen mihin te tarvitsette miellyttävää naamaa, sitten teille kelpaakin joku lääkäri?

Vierailija
18/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi tällä palstalla paasataan aina surkeasta neuvolatoiminnasta ja usein "uhataan" siirtyä yksityiselle. Sen kuin siirrytte vaan - sittenpä riittää paremmin resursseja meille muille neuvolajärjestelmään tyytyväisille.

Kerro miksi et neuvolaan menisi mittaamaan lastasi?

Se on ilmaista ja ne pitää ylhäällä kasvua.

Tuollainen lässytys on vaan ja ainoastaan ongelmallisten ihmisten selitystä, se ei perustu mihinkään. Hoitohenkilökunnankin voi vaihtaa neuvolassa jos ei naama miellytä mutta minä ihmettelen mihin te tarvitsette miellyttävää naamaa, sitten teille kelpaakin joku lääkäri?

Vierailija
19/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä itselläkin vaaka ja mittanauha...

Ja aika haljuksi on mennyt, jos NEUVOlasta ei saa niitä neuvoja enää. Meillä oli 10 vuotta sitten aivan ihana neuvolatäti, sitten saatiin hömpsö, joka mm. sotki hengenvaarallisesti kuopuksen rokotukset jne.

Eli kyllä minä nyt vaan mieluummin käyn vakuutuksen turvin yksityislääkärillä.

Vierailija
20/30 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja johan se nyt todellakin olisi aivan sairasta ihmisten väärää hallintaa, jollei perhe saisi oman harkintansa mukaan itse valita vaikkapa niitä yksityisiä lääkäripalveluita ensin naisen raskausajalle, sekä sitten myöhemmin sen lapsensa kasvua ja kehitystä seuraamaan ja turvaamaan! Täällä pidetään ihmisiä niin tyhminä että se todellakin alkaa raivostuttaa. Tämä maa ahdistaa minua vuosi vuodelta enemmän ja todellakin tiedän, etä joissakin muissa maissa elämä vaan on enemmän... elämää.

Mietittekö oikeasti koskaan millaisessa kohtalaisen matalan koulutuksen omaavien (vaikkei koulutus aina älyn kanssa niin korreloikaan) henkilöiden masinoimassa kyttäysyhteiskunnassa nykyään elämme koko ajan enenevässä määrin? Eivätkä ole aina tosiaankaan niitä laatikon terävimpiä vaikkapa nämä neuvolan kyttäyskätyrit ja joukossa siellä sitten tyhmyys tiivistyy. Iso osa kansasta näköjään vaan myötäilee lammasamaisen tyytyväisenä kontrollinfriikkien ainaisille lisäkontrollointitoimille, eivätkä monet raukat edes tajua mihin tällainen lopulta vielä johtaa. :( Kohta tosiaan ollaan lähes siinä tilanteessa että siru niskaan ja seurantapanta jalkaan jokaiselle. Ja tottakai myös ajatusrikoksista vankilaan jokainen vähänkin niskuroiva itse omia aivojaan käyttävä älykkäs yksilö. Näin hieman kärjistettynä.