Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuus ennen kuukautisia

Vierailija
27.02.2024 |

Hei, halusin vaan johonkin päästä avautumaan tästä aiheesta ja saamaan ehkä vertaistukea. 

Olen siis tänään ollut valtavan ahdistunut ja itkenyt monesta eri asiasta mutta pelkästään jo kun mies on töissä yömyöhään saa minut itkemään ikävästä. Kuukautisten pitäisi alkaa viikon sisään ja usein minulla onkin näihin aikoihin alakuloisuutta ja ahdistuneisuutta. Nyt vain tuntuu jotenkin tuplasti pahemmalta nämä oireilut, en tiedä johtuuko sitten, että olen kipeänä samaan aikaan. En saa mitään raivareita tai ole mitenkään kiukkuinen, ainoastaan itkuinen ja masentunut. Onko teillä muilla tälläistä aina ennen menkkoja? Oletteko hakeneet apua vai pärjännyt asian kanssa yksinkin? 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään mitään asiaan liittyvää keskusteltavaa? 😩

Vierailija
2/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassakaan mitään syytä mitä naiset ei käytä tekosyynä ahdistumiseen sen varjolla muiden passuuttamiseen että nainen jälleen saa mitä haluaa ilman että naisen tarvii itse laittaa tikkua ristiin sen asian eteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekuriin?

Vierailija
4/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itsellä oli monta vuotta sama, pahat pms / pmds oireet, lopulta 5mg cipralex auttoi

Vierailija
5/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimiva keino on kevyt liikunta. 

Vierailija
6/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai aikoinaan keltarauhashormonista apua vastaaviin vaivoihin. 

Vierailija
7/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli just pahat pms oireet; ahdisti, masensi, maha sekaisin, sykkeet sekaisin, valvotti.. 

Nyt on taas hyvä vaihe ja on saanut levättyä. Olen pitänyt päiväkirjaa oloistani. Aina ei ole  niin pahoja oireita

Vierailija
8/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia naiseutta. Kierto vaikuttaa niin, se on ihan normaalia. Ei naisen kuulukaan olla tasainen kuten mies.

Vierailija
9/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia naiseutta. Kierto vaikuttaa niin, se on ihan normaalia. Ei naisen kuulukaan olla tasainen kuten mies.

Ohis mutta ei ne miehetkään läheskään aina ole mitään tasaisia. Exästä olisi voinut luulla että on nainen jolla pms joka ikinen päivä :')

Vierailija
10/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy niin, että muutama päivä ennen menkkoja olen tehopakkaus. Siivoan ja höyryän ympäriinsä. Sitten noin päivää, paria ennen iskee ahdistus. Tuntuu, että turvoksissa, peilikuva ällöttää,mikään vaate ei istu..helpottaa, kun menkat alkaa ja pari päivää sen jälkeen. On tämä naisen elämä välillä haastavaa..

Vierailija
11/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32-vuotias ja pikkuhiljaa alkanut miettimään, että pitäisikö hakea ihan lääkäristä apua. Mulla on viime vuosina lisääntyneet PMS-oireet ja esim. viimeksi viikko ennen kuukautisia itkin vuolaasti p a s k a a elämääni, mietin että elämällä ei ole mitään tarkoitusta, olen täysin epäonnistunut ihmisenä, olen täysin arvoton jne. Tämä on toistuvaa. En vaan jaksaisi. Siltä istumalta jos kävelisin lääkäriin, niin taatusti saisin masennusdiagnoosin. Joskus 20-vuotiaana kokeilin Diane Nova e-pillereitä muutaman kuukauden ja silloin minulla oli samat oireet. Sen jälkeen en ole uskaltanut koskea mihinkään hormonaaliseen ehkäisyyn. 

Vierailija
12/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli suunnatonta ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta mikä johti itsetuhoisuuteenkin. Sen jälkeen kun aloitin Slindat, niin onneksi nuo on helpottanut hurjasti.. en enää jaksanut sitä olotilaa itsekään ja jatkuvaa vuotoa ja fyysisiä kipuja. 

Vierailija
13/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla PCOS ja ilman e-pilleriä olo on (olisi) tuollainen joka ikinen päivä + kaikki kamalat fyysiset oireet. Tiedän tuon olon siis ja vaikeimmillaan se on kyllä absoluuttinen helvetti. Koita kestää 🙏 

Vierailija
14/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 32-vuotias ja pikkuhiljaa alkanut miettimään, että pitäisikö hakea ihan lääkäristä apua. Mulla on viime vuosina lisääntyneet PMS-oireet ja esim. viimeksi viikko ennen kuukautisia itkin vuolaasti p a s k a a elämääni, mietin että elämällä ei ole mitään tarkoitusta, olen täysin epäonnistunut ihmisenä, olen täysin arvoton jne. Tämä on toistuvaa. En vaan jaksaisi. Siltä istumalta jos kävelisin lääkäriin, niin taatusti saisin masennusdiagnoosin. Joskus 20-vuotiaana kokeilin Diane Nova e-pillereitä muutaman kuukauden ja silloin minulla oli samat oireet. Sen jälkeen en ole uskaltanut koskea mihinkään hormonaaliseen ehkäisyyn. 

Selviän pms-viikon pahimmat olot rauhoittavien avulla (2-3 päivää.) Kaikista vähähaittaisin hoito mutta Suomessahan touhu on mennyt siihen että rauhoittavia on vaikea saada. Typerä holhousvaltio.

Vierailija
15/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän tuli juuri hyvä dokumentti tv5:ltä, ruotsalainen. 

Itsellä on vasta perimenopaussissa alkanut tämä. Onneksi! Vaikka onkin lievää, en nauti olostani. Toki ymmärrän syyn, mutta kuitenkin. 

Vierailija
16/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on sama ongelma välillä tuntuu että pms on muuttunut pmdd. Minulle ei sovi mikään hormonaalinen hoito eikä ssri:t joten rauhottavia menee ja kamomilla teetä.

Vierailija
17/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenelläkään mitään asiaan liittyvää keskusteltavaa? 😩

No sen verran voin sanoa, että onneksi olen mies.

Vierailija
18/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin naiseuden medikalisointia. Miksi ei vain voi hyväksyä, että kierrossa on erilaisia päiviä?

Vierailija
19/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista viesteistä! Ollut jotenkin ihan paniikissa ja ihan kuin hätää kärsimässä vaikka varsinaisesti ei mitään ongelmaa olekaan ollut. Ruokahalukin täysin kadonnut.

Ja sinulle ketä sanoit ahdistusta tekosyyksi. Niin en todellakaan toivoisi tälläistä olotilaa pahimmalle vihamiehellekkään. En ole laiska eli voisin olla koko päivänkin töissä kunhan ei tarvitsisi sietää tätä oloa. 

Mutta kai se on haettava apua tähän kun tuntuu, että etukäteen saa pelätä kuukautisia ja kaiken ne olotilat mitä se tuo tullessaan. 

Vierailija
20/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo on sama ongelma välillä tuntuu että pms on muuttunut pmdd. Minulle ei sovi mikään hormonaalinen hoito eikä ssri:t joten rauhottavia menee ja kamomilla teetä.

Onko sinulla tuo juuri ennen kuukausia vai onko sitä silloin tällöin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä