Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkoholin imeytymisestä äidinmaitoon...

16.11.2005 |

nyt pikkujouluaikaan tekisi mieli ottaa pari siideriä.onko haittaa 1-2 alkoholiannoksesta,onko sillä vaikutusta lapseen jos imetät?kuinka kauan tulisi odottaa viimeisen annoksen jälkeen että alkoholi on poistunut rintamaidosta?milloin on turvallista imettää taas?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen illalla ollut ihan viihteellä (siis 2 kertaa pojan 4 kk syntymän jälkeen) olen odottanut seuraavaan aamuun ennen kuin imetän tai muutenkaan hoidan poikaa. Muuten en ole parista alkoholiannoksesta aikaa laskeskellut. Tärkeintä minulle on se etten hoida lasta humalassa. Lapselle päätyvä alkoholimäärä on kuitenkin mitättömän pieni, mutta humalassa hoitava vanhempi todellinen vaara.

Vierailija
22/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennän vielä viestiäni, koska loppuosa näytti uudelleen luettuna niin ylimieliseltä...

Varsinkin sinulle Sintturiina, ymmärrän tosi hyvin jos alkoholiympyröissä kasvaneena haluaa välttää saman ympäristön jatkamista omalle lapselle. Eli varovaisuus näissä asioissa ei ole ainakaan minun mielestäni yhtään naurettavaa. Itse muistan lapsuudesta, ettei ollut mukava nähdä äitiä humalassa (vaikka hän ei alkoholisti ollutkaan eikä tätä tapahtunut usein). Lapsi haluaa nähdä vanhemmat pystyvinä ja turvallisina, eikä humalassa hökeltäminen luo tällaista tunnelmaa.

Mutta tämä meni tosiaan jo aiheen vierestä, eli kysehän oli pienen vauvan äidin muutaman siiderin nauttimisesta, kun vauva ei ole näkemässä. Eli mukavia pikkujouluja kaikille, siiderillä tai ilman!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anselmi78:

Eikö ole kaikista helpointa olla ilman alkoholia, kun vielä imettää? Eipähän tarvitse suorittaa hurjia laskutoimenpiteitä vauvan turvallisuuden taatakseen, varsinkin kun loppujen lopuksi turvallisinta on olla juomatta alkoholia. Luulisi, että olisi aivan helppoa korvata se yksikin saunasiideri vaikka vichyllä. Mitä siitä yhdestä siideristä tai illalla nautitusta punaviinistä edes kostuu...

Anselmi

pian puolitoista vuotta tipatonta

Tämä on niitä kysymyksiä, jotka käsitellään aina uudestaan ja uudestaan. Siinäkin ajassa, kun olen lukenut tätä palstaa - noin 8 kk - tää juttu on käyty läpi ainakin kolme kertaa, aina pitkin ketjuin. Kerran olen ottanut kantaa, nyt sen teen taas.

Tutkittua tietoa löytyy Alkon julkaisemasta lehtisestä, samoin Alkon nettisivuilta. Siihen luottaisin kyllä aika varmasti. Lisäksi olen kysellyt asiaa lapseni siviilikummilta, joka on synnytyslääkäri ja kahden lapsen äiti. Hän on sanonut, että äidin pitää olla kovassa humalassa, jotta maitoon erittyy alkoholia merkittävissä määrin, edellä esitettyjä kaavoja hänkin selosti. Imettäville äideille ei suositella suuria määriä alkoholia juuri sen vuoksi, että lapsen käsittely voi vaikeutua ja humalapäissään esimerkiksi kierähtää vauvan päälle. Silloin tietysti on jo kyse niin suurista määristä, että vahinkoa vauvalle saattaa muutenkin tulla. Jos erittäin humaltunut äiti imettää lasta ja maitoon on alkoholia erittynyt, pieni lapsi saattaa tulla veltoksi ja uneliaaksi. Ongelma onkin juuri siinä, että koska selkeitä rajoja ei voida antaa, on parempi sanoa että ei lainkaan tai stten korkeintaan pullo olutta - jos jollekulle suurkäyttäjälle sanoo, että " vähän voi ottaa" , se voi hänelle merkitä puolta pulloa Koskenkorvaa!

Siinä asiatietoa. Nyt oma näkökulma. En imetä enää, mutta imettäessäni saatoin juoda pari lasia viiniä tms., täysin ilman omantunnontuskia. Humalaan saakka toki en kertaakaan. Miksi sitten juoda edes se pari lasia, jos kerran on helpompaa olla kokonaan ilman, kysyy Anselmi. Meitä on kattokaas niin moneen junaan! Minä satun nauttimaan tummasta oluesta, hyvästä kuivasta siideristä ja punkusta, joten en kyllä keksi yhtään hyvää syytä olla ottamatta lasillista sillon tällöin, jos kerran siitä ei haittaa vauvalle ole! Että kyllä siitä vain jotain " kostuu" , ainakin mää, kun humalahakuisuus ei yleensäkään oo mun juttuni. Sellaiset " yksin, hiljaa, naistenlehti tai romsku kädessä" - hetket ovat pienen vauvan kanssa kauhean harvassa, eikä mikään synti mielestäni ole, jos samalla nauttii lasin lempiviiniään. Eri asia taas on, jos se ei istu täydellisen, uhrautuvan äidin kuvaan - en nyt tarkoita, että Anselmi olisi tähän vihjannut, mutta usein törmää vieläkin siihen mielikuvaan, että jos on äiti, ei voi ottaa edes yhtä olutta, koska " eihän äidin kuulu tavoitella omaa mielihyvää" ! Itse olen sitä mieltä, että kaikki äärimmäisyys ja tiukka mustavalkoisuus on pahasta - tiettyjä ilmiselviä asioita kuten huumeita, fyysisen tai henkisen väkivallan käyttöä yms. tietysti lukuunottamatta.

Jokainen tehköön tavallaan. Se, joka ei halua ottaa tippaakaan alkoholia imetyksensä tai koko elämänsä aikana, tehköön niin. Minä tein omalla tavallani, ja jos jostain saan suomalaista, perusteltua ja tutkittua tietoa, että väärin tein, niin jos joskus uuden vauvan saan, aion tietysti olla ilman sitä viikottaista punkkulasillistani!

Suurimmaksi osaksi kyllä asiallinen ja kiinnostava ketju, kiitos siitä!

Vierailija
24/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

AAMEN! :)

Siinä tuli aika tarkalleen omatkin ajatukseni joita pyörittelin mutta en saanut ulos.

Eli minullekin oli pieni nautinto se sillointällöin nautittu saunaolut mieheni kanssa kaksin saunoen :) Tai jos olimme esim. illanistujaisissa niin toki otin yhden olut tms. siinä illan aikana ihan seurustelun vuoksi!

Mutta jokainen tyylillään. Itse olen valitettavasti alkoholisti-isän tytär enkä TODELLAKAAN hyväksy sitä että meidän kotona kumpikaan vanhemmista juo itseään humalaan kun lapsi on kotona. Tämä voi kuullostaa tiukkapipoisuudelta mutta näin on näppylät. Eli viina on viisasten juoma ja itse osaan nauttia siitä, imetin tai en. Imettäessä kylläkin pitäydyin siinä max 2 olutta tms. koska minä kuitenkin heräilin yölläkin lapsen kanssa. Halusin olla täysin selvä kun käsittelen lastani.