Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolivalmisteista

Vierailija
06.03.2012 |

Käytättekö kaikki noita peruna-sipulisekoituksia ym? Aina kun täällä on ruokaohjeita, niissä näkyy noita valmispusseja. Oletteko testanneet miten nopeasti ja helposti vuuallisen perunoita kuorii ja siivuttaa?

Käyttääkö joku valmiita salaattipussejakin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jokaisen ihmisen ajankäytön priorisoinnista tai vaikka ihan fyysisistä vaikeuksista pilkkoa niitä perunoita.

Toinen pilkkoo ja kuorii niitä perunoita ja vaikka miten nopea olisi niin kyllä pussin avaaminen ja kaataminen vuokaan on kuitenkin monen monta kertaa nopeampaa.

Meitä kaikkia ei huvita pilkkoa ja kuoria vaan senkin ajan voi tehdä jotain muuta muuta, vaikka rauhoittua työpäivän jälkeen sohvalla, kysellä muiden päivän kuulumisia tai hetken hengähtää kun ruoka on saatu nopeasti uuniin.

Toisaalta on paljon ihmisiä joilla on ranteissa vikaa, on kädessä vikaa ja mikä kätevämpää kuin valmispussit.

Ja hei, ette te kuorijat ja pilkkojat ole yhtään sen parempia kuin me valmispussin ostajatkaan vaikka niin luulette :) Sori vaan.

Vierailija
22/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmiista parunasuikaleista ja muista pakasteista joita saa valmiina? Mä olen ajatellut että sitä peruna-sipulisekoitusta voi käyttää ainoastaan erilaisiin kiusauksiin joista en pidä (no janssoninkiusaus menee) mutta esim. kinkkukiusaus jää aina vetiseksi. Jotain eriliasta siis kuin kinkkukiusaus... Tarvitsen vinkkejä mitä noista voi tehdä?

tehdä vaikkapa muusi. Teen joskus arkena persipsuikaleista muusia kun ei jaksa alkaa kuorimaan. Keität vaan kunnolla kypsiksi, voittaa pussimuusit. Ja menee ne esim jauhelihakeitossa, toki ainahan se parempaa on jos itse kuorii jne, mutta joskus ovat kiireisen pelastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehden on tosiaan ensinnäkin huomattavasti parempi maku. Ja ei mulla ainakaan vuualliseen mene kuin ehkä kymmenisen minuuttia, joka on pieni aika siihen nähden että tosiaan on paremman makuista, halvempaa, ja tietää ainakin mitä syö.

Ja sille joka on hidas pesemään ja pilkkomaan, harjoittelulla se nopeutuu!

sun vuoalliseen menee?

Mun vuokani taitaa olla aika paljon isompi kuin sun, kun mietin kauanko multa aikaa siihen kuluu. Ja olen kyllä jo varsin reipas pesijä-kuorija-pilkkoja, olen harjoitellut jo 41 vuotta. Muistan aloittaneeni harjoittelun nimittäin jo 5-vuotiaana.

Epäilet siis vahvasti puolivalmisteiden laatua, koska et itse halua niitä käyttää. Hinta voi olla hieman halvempi, sitä en kiellä mutta kai muistat laskea pois hävikin eli kuoret? Maku riippuu raaka-aineiden lajikkeista ja huimasti myös maustamisesta. Joku osaa sen maustamisen taidon oikein hyvinkin.

En todellakaan ymmärrä laiskaksi haukkumista. Jokainen saa mielestäni käyttää elämänsä tunnit mihin haluaa. Ei puolivalmisteet tee kenestäkään suoraan huonoa ihmistä, haukkuminen voi tehdäkin haukkujasta huonomman ihmisen, jos perusteet arvostelulle on heppoisat.

Vierailija
24/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehden on tosiaan ensinnäkin huomattavasti parempi maku. Ja ei mulla ainakaan vuualliseen mene kuin ehkä kymmenisen minuuttia, joka on pieni aika siihen nähden että tosiaan on paremman makuista, halvempaa, ja tietää ainakin mitä syö. Ja sille joka on hidas pesemään ja pilkkomaan, harjoittelulla se nopeutuu!

Harjoittele vaan jos huvittaa, mä ostan niitä edelleenkin silloin kun siltä tuntuu

on kaupassa myynnissä paljon muutakin älytöntä. Ihmettelen vain miten laiska ihminen voi olla ettei edes perunoita jaksa kuoria ja pilkkoa.

oudolta, kun vertaa vaikka tupakkaan.

surkea logiikka hakea joku vielä huonompi tuote ja verrata siihen... Eikä se mua haittaa, ihmettelen vain aikani kuluksi :)

Arjessa nopeúttava asia, joka nyt ei mielestäni ole huono asia

monestakin syystä.

Ensinnäkin, kauppaan tulevat perunat ja sipulit tulee yleensä lähistöltä tuottajilta, eli on ekologisempaa, puhtaampaa ja tuottajakin saa todennäköisesti parempaa korvausta. Sitten tulee kaukaa tehtaasta koneellisesti valmistettua ruokaa, jonka valmistuksessa kuluu paljon energiaa ja kuljetuksessa samoin. Lisäksi raaka-aine on ostettu halvalla, ja siellä on sitten kaikki epäpuhtaudetkin joukossa.

Ja vielä viimeisenä: se itselaitettu maistuu paremmalle kun ne pakastevedet ei sula sinne joukkoon.

Vierailija
25/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehden on tosiaan ensinnäkin huomattavasti parempi maku. Ja ei mulla ainakaan vuualliseen mene kuin ehkä kymmenisen minuuttia, joka on pieni aika siihen nähden että tosiaan on paremman makuista, halvempaa, ja tietää ainakin mitä syö. Ja sille joka on hidas pesemään ja pilkkomaan, harjoittelulla se nopeutuu!

Harjoittele vaan jos huvittaa, mä ostan niitä edelleenkin silloin kun siltä tuntuu

on kaupassa myynnissä paljon muutakin älytöntä. Ihmettelen vain miten laiska ihminen voi olla ettei edes perunoita jaksa kuoria ja pilkkoa.

surkea logiikka hakea joku vielä huonompi tuote ja verrata siihen... Eikä se mua haittaa, ihmettelen vain aikani kuluksi :)

monestakin syystä. Ensinnäkin, kauppaan tulevat perunat ja sipulit tulee yleensä lähistöltä tuottajilta, eli on ekologisempaa, puhtaampaa ja tuottajakin saa todennäköisesti parempaa korvausta. Sitten tulee kaukaa tehtaasta koneellisesti valmistettua ruokaa, jonka valmistuksessa kuluu paljon energiaa ja kuljetuksessa samoin. Lisäksi raaka-aine on ostettu halvalla, ja siellä on sitten kaikki epäpuhtaudetkin joukossa. Ja vielä viimeisenä: se itselaitettu maistuu paremmalle kun ne pakastevedet ei sula sinne joukkoon.

ne nopeuttavat arjen ruoanlaittoa. Minä kompensoin tämän vaikkapa käyttämällä todella paljon itse ammuttua hirvenlihaa: siinäpä vasta lähiruokaa kerrakseen ilman kuljetuksia ym. Sitä vaan jaksan ihmeteleläl, että jollekin perunapakaste on näinkin vakava asia ;)

Vierailija
26/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa oli vertailtu pakastevihannesten ja talvisten (muistaakseni tammi-maaliskuu) "tuoreiden" ravintoarvoja. Lopputulos oli se, että pakasteissa ravinteet olivat paremmin tallella. Sinänsä kyllä helppo uskoa kun ajattelen millaisia onnettomia perunoita ja sipuleita yms. kaupoissa välillä talvella näkee :P

-ohis

monestakin syystä.

Ensinnäkin, kauppaan tulevat perunat ja sipulit tulee yleensä lähistöltä tuottajilta, eli on ekologisempaa, puhtaampaa ja tuottajakin saa todennäköisesti parempaa korvausta. Sitten tulee kaukaa tehtaasta koneellisesti valmistettua ruokaa, jonka valmistuksessa kuluu paljon energiaa ja kuljetuksessa samoin. Lisäksi raaka-aine on ostettu halvalla, ja siellä on sitten kaikki epäpuhtaudetkin joukossa.

Ja vielä viimeisenä: se itselaitettu maistuu paremmalle kun ne pakastevedet ei sula sinne joukkoon.

Vierailija
27/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monestakin syystä. Ensinnäkin, kauppaan tulevat perunat ja sipulit tulee yleensä lähistöltä tuottajilta, eli on ekologisempaa, puhtaampaa ja tuottajakin saa todennäköisesti parempaa korvausta. Sitten tulee kaukaa tehtaasta koneellisesti valmistettua ruokaa, jonka valmistuksessa kuluu paljon energiaa ja kuljetuksessa samoin. Lisäksi raaka-aine on ostettu halvalla, ja siellä on sitten kaikki epäpuhtaudetkin joukossa. Ja vielä viimeisenä: se itselaitettu maistuu paremmalle kun ne pakastevedet ei sula sinne joukkoon.

ne nopeuttavat arjen ruoanlaittoa. Minä kompensoin tämän vaikkapa käyttämällä todella paljon itse ammuttua hirvenlihaa: siinäpä vasta lähiruokaa kerrakseen ilman kuljetuksia ym. Sitä vaan jaksan ihmeteleläl, että jollekin perunapakaste on näinkin vakava asia ;)

Hassua että ensin tivataan että "No mitäs huonoa niissä on?!?" ja sitten kun kerrotaan niin sitten ollaan vaan että no jaa, käytän silti.

Argumentit taitaa vaan loppua kesken :)

Ei ole mulle vakava asia, ihmettelen vain mielessäni kun täällä aina neuvotaan ruokavinkeissä noita käyttämään.

Vierailija
28/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tutkimus ;P

Vierailija
29/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tutkimus ;P

muutkin kuin ravintoarvot vaikuttaa. Eli ekologisuus, tuottajan saama korvaus jne.

Vierailija
30/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tutkimus ;P

muutkin kuin ravintoarvot vaikuttaa. Eli ekologisuus, tuottajan saama korvaus jne.

lapset ja ilmastonmuutos ja ties mitä niin eihän tässä voi syödä kohta kuin ituja omalta takapihalta

Vierailija
31/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina en vaan jaksa tai kerkeä ja haluan päästä helpommalla.

Esim. valkosipuliperunoita ostan pussin, vähän jatkan sitä itse, lisään kermaa ja valkosipulia ja ehkä juustoa, sitten uuniin. Ihan yhtä hyvää kuin perunat jotka olisin itse viipaloinut.

Vierailija
32/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan paljon ruokablogeja, joissa valmistetaan kaikki alusta saakka itse. Tehdään tosi vaikeitakin juttuja ja kaikki muut puolivalmisteet ovat täysin kamalia, paitsi ne perunat. Niitä ostetaan valmiina. Jos jotain muuta puolivalmistetta käytetään, niin se kerrotaan häpeillen ja selitellen ettei nyt ollut aikaa tehdä, mutta esim. noita perunasipulisekoituksia on sitten monessakin ruuassa käytetty hyvinkin "ylpeästi".

En tajua tuota logiikkaa.

Vierailija
33/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tutkimus ;P

lapset ja ilmastonmuutos ja ties mitä niin eihän tässä voi syödä kohta kuin ituja omalta takapihalta

entäs sitten? Jos nuo muut asiat ei sinua kiinnosta, ei se sitä tarkoita ettei niitä ole olemassakaan.

Vierailija
34/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta edelleen kaipaan vinkkejä mihin noita käytätte? Vai onko se sitä kinkkukiusausta?

Vierailija
35/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka ne perunat ostaa, eli menevätkö kauppaketjun keskusvaraston/tukun (vai mitä ne nyt onkaan) kautta vai pyörähtävätkö vaikka Finduksen tehtaan kautta.

ollut tutkimus ;P

Vierailija
36/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunapakasteita ostankin kotiin kiirepäivien varalta.

Vierailija
37/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta edelleen kaipaan vinkkejä mihin noita käytätte? Vai onko se sitä kinkkukiusausta?

sinne voi laittaa vaikka mitä sekaan. Jos et tykkää, niin sillehän minä en mahda mitään ;)

Vierailija
38/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan ikinä.

Kypsennän lisukkeeksi vaikka pannulla paistaen perunavalmisteita , jos on kiire.

Mitä tahansa laatikkoruokia noista voi tehdä.

Meidän suosikkeja ovat esimerkiksi ne uudehkot keittoperunat+kasvikset. Kyllä tulee soppa helposti, lapsetkin tekee usein itse.

Perunalohkoja tai siivuja käytän uunijuureksien joukossa. Eli erilaisia juureksia ja pottua uunipellille. Hyvä lisuke vaikka mille. Uunijuureksetkin ostan ajoittain pakasteina, koska kilohinta on halvempi välillä kuin multamalleilla.

Vierailija
39/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinäkään mene kauaa, että tekee pastan itse. Mutta silti säkin varmaan ostat valmista yleensä?

no, siinä olet kyllä oikeessa, että itse kuoritut ja viipaloidut perunat on parempia kiusauksessa. Silti mä en läheskään aina pilko itse. Kun oikeesti joskus ei ole aikaa, mutta silti haluaa ruokaa laittaa eikä ostaa koko kiusausta valmiina.

Vierailija
40/47 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään puolivalmisteita silloin, kun kukaan ei ole kykeneväinen ruokaa valmistamaan muuten. Esim ollaan koko porukka sairaana, ja silti on pakko jotain yrittää syödä.

Arjen helpottajiksi ei niistä meille ole, sillä meillä on muutenkin niin paljon luppoaikaa.

Meillä kuorimaveitsi pysyy myös lasten käsissä, ei pelkästään äidin. Isäkin osaa. Kaksi ihmistä kuorii ja kaksi pilkkoo, perheen yhteistä aikaa ja opettavaista lapsille.

Kuoret syötetään lampaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän